Fast på SC i Uddevalla :-(

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av Lessmog »

matsm skrev:
Känns som att Tesla borde uppdatera programvaran för att klara det här scenariot. Att den att kan ta emot supercharge laddning (borde även gälla chademo) när batteriet har låg % och är kallt? Varför kan den suc börja med att värma batteriet...case solved?
+1
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

matsm skrev:
Känns som att Tesla borde uppdatera programvaran för att klara det här scenariot. Att den att kan ta emot supercharge laddning (borde även gälla chademo) när batteriet har låg % och är kallt? Varför kan den suc börja med att värma batteriet...case solved?
Ska bara börja med att svara på en annan fråga först, visst range mode kanske gör så att värmen går på halvfart eller inte alls men det BLIR värme ändå både från batteriet självt , men även överskott från motorn, fast oavsett detta så kan man helt klart komma till en laddare med lågt soc och kallt batteri...
Sedan vill jag hålla med dig för det här scenariot får bara inte hända, det är ju verkligen worst case om något! Tror/hoppas på en bugfix snart... Undrar om problemet funnits tidigare eller om det är en V8-grej?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Detta scenario är helt klart något udda. Att komma in till en SuC med så kallt batteri och så lite energi kvar att det inte räcker för att värma upp batteriet till den punkt när supercharging kan starta kräver sin man. Att det inte går att värma med DC är nog förståeligt då denna energi går raka vägen in i batteriet. Det borde dock komma upp en varning om att temperaturen i kombination med supercharging inte kommer att tillåta laddning. Dock antagligen svårt att uppnå detta i Kalifornien... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

När man superladdar styrs ju strömmen från bilen. Behöver man bara 20ADC så får ju bilen säga det och då blir det det. Har ju inget med om det är dc eller AC egentligen.

Här har man helt enkelt glömt att ta hänsyn till ett scenario.
Borde vara en enkel match för Tesla att styra ner strömmen vid SuC om det är kallt batteri mjukvarumässigt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Sen borde ju range mode modifieras eller delas upp så att det går att köra med kupé- och batterivärmare men ändå använda motoroptimeringen. Motoroptimeringen, där fram motorn tar över, är ju effektiv och ger en räckviddförlängning utan särskilt många nackdelar. Men att kombinera det med något nästan på gränsen till skadligt som att inte värma batteriet är ju inte så smart. Att begränsa kupévärmen är ju nästan bara dumt att gör på det här sättet, det finns ju inställnings knappar inne i bilen liksom.
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Inlägg av tofriis »

Då ska vi se om jag kan besvara lite frågor...

Hade kört från Grebbestad till SuC i Uddevalla/Torp på ca 45 min då jag körde max 90 för att spara på förbrukningen. När jag startade stod det att jag skulle ha 2% kvar vid ankomst och att jag skulle köra max 80. Slog på range mode efter någon mil och efter ytterligare någon mil hoppade beräknad % upp till 3 och sedan till 4.

Tror det var -1 när jag åkte och kanske -2 när jag kom fram.

Ja, det gick bra att köra bilen hela tiden. Körde själv av den från bärgaren och parkerade vid Tesla i Mölndal, men då stod den på 0%.

Supporten jag pratade första gången hade en idé om att testa AC-laddning, men jag hade ingen utrustning med mig för detta, den satt kvar i uttaget hemma i huset som vanligt. Han kollade i sitt system, men hittade ingen laddplats med rätt kontakt i närheten. Ska överväga att installera en wall connector, så jag aldrig står utan möjlighet att AC-ladda.

"Var det begränsningar på max "regen" när du kom fram till SuCen?" Hur ser jag det? Gula streckade linjen på effektmätaren? Inget jag tänkte på isf.

Ja, en destinationsladdare bredvid SuC borde ju vara enkelt att montera.

Håller med om att systemet borde kunna förutse och varna detta problemet med den info det får om temp, planerad körsträcka, effekt mm.

OM det nu är så att det inte går att ladda från SuC vid låga temperaturer och låg % i batteriet borde ju inte detta vara ett så extremt ovanligt och därmed mer känt. Tycker så även om det krävs att man kör på rage mode för att det ska inträffa. Självklart borde systemet isf varna för det redan vid start av resan.

Teknikern sa också vid uthämtning av bilen att den skulle ha börjat ladda om jag stått kvar längre vid första laddplatsen innan jag provade att byta. Om jag förstod det rätt sänkter SuCen strömmen successivt tills den möter batteriets nivå. När jag bytte plats börjar den om på den högre nivån igen. Kan det här för dåligt för att förstå, kan ha missuppfattat helt. Någon som förstår?
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Hur lång tid stod du på första platsen innan du bytte?
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Inlägg av tofriis »

15-20 minuter tills jag bytte första gången, sedan kanske 30 min på nästa och slutligen säkert en timma på sista platsen medans jag väntade på bärgaren... Det är detta jag inte förstår, även om det bara var 1-2% kvar när jag stod på sista platsen ska det väl gå att ladda?! Om det inte går att ladda vid -2 grader och 2%, hur är det då vid -15 grader? Ska man då vara orolig om man har 10% kvar vid inkoppling? Eller var det just range mode som ställde till det för mig? För kallt batteri?
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Inlägg av tofriis »

SuC.png
Här har alltså värmaren värmt upp batteriet till rätt temp, men då är nivån på laddningen för låg för att börja ladda med DC! Eller hur ska man tolka vad de skriver? Jag hade ju 2-3% kvar när jag bytte till andra laddaren. Kan man inte börja ladda med DC (SuC) vid 2-3%? Tycker mig ha läst om fall där man tom kört på 0% sista biten till en SuC och börjat ladda. Det måste vara något jag inte förstår...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

tofriis skrev:
SuC.png
Här har alltså värmaren värmt upp batteriet till rätt temp, men då är nivån på laddningen för låg för att börja ladda med DC! Eller hur ska man tolka vad de skriver? Jag hade ju 2-3% kvar när jag bytte till andra laddaren. Kan man inte börja ladda med DC (SuC) vid 2-3%? Tycker mig ha läst om fall där man tom kört på 0% sista biten till en SuC och börjat ladda. Det måste vara något jag inte förstår...
Himla knepigt eftersom det eg inte är ngn skillnad mellan AC och DC laddning, det sägs ju att det tom är samma laddare i bilen och SuC fast SuC har fler "paket". Batteriet borde alltså kunna ta emot samma från en SuC som vid AC då det bara handlar om en reglering av strömstyrkan (eller eg spänningen)... Dom skrev ngt om att SuC inte kan gå ner i hur låg spänning som helst och därför inte kunde ladda men det låter ju minst sagt konstigt tycker jag, speciellt om det faktist är
samma sorts laddare...
Jag har konstruerat laddare i alla möjliga varianter tidigare i min "karriär" och har lite svårt att köpa resonemanget så
jag gissar som några andra här att det bara är en miss i programvaran...
Tycker som dig oxo att det här kan väl inte vara första gången det händer lixom...?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Bjelke skrev:
tofriis skrev:
SuC.png
Himla knepigt eftersom det eg inte är ngn skillnad mellan AC och DC laddning, det sägs ju att det tom är samma laddare i bilen och SuC fast SuC har fler "paket". Batteriet borde alltså kunna ta emot samma från en SuC som vid AC då det bara handlar om en reglering av strömstyrkan (eller eg spänningen)... Dom skrev ngt om att SuC inte kan gå ner i hur låg spänning som helst och därför inte kunde ladda men det låter ju minst sagt konstigt tycker jag, speciellt om det faktist är
samma sorts laddare...
Jag har konstruerat laddare i alla möjliga varianter tidigare i min "karriär" och har lite svårt att köpa resonemanget så
Tycker som dig oxo att det här kan väl inte vara första gången det händer lixom...?
Nu är jag långt ifrån expert, men, själva SuC laddaren sitter väl i ett litet hus en bit bort som sedan har ledningar under jord fram till där laddstolpen står. Jag har hört att DC inte alls gillar att dras genom längre ledningar, och om då spänningen behövde vara riktigt låg så går det inte ihop. Kanske relaterat?
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Är bilen 60 eller 75?
Jag misstänker det är lättare få det felet på med 354V som topp spänning än med 402V topp spänning
Då superchargen kommer lite lättare i ett sämre läge med lägre spänning och då lättare ballar ut
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
Bjelke skrev:
tofriis skrev:
SuC.png
samma sorts laddare...
Nu är jag långt ifrån expert, men, själva SuC laddaren sitter väl i ett litet hus en bit bort som sedan har ledningar under jord fram till där laddstolpen står. Jag har hört att DC inte alls gillar att dras genom längre ledningar, och om då spänningen behövde vara riktigt låg så går det inte ihop. Kanske relaterat?
Jo det stämmer att själva laddaren sitter i skåpet och visst vill man ha kortast möjliga kablar när man pratar laddning, men eftersom den klarar laddning på några hundra ampere så ska den enkelt klara låga strömmar, det är lixom normalt sett enklare ju lägre ström man
kör på, men vi får kanske höra senare hur det hela löses...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Stefan T skrev:
Är bilen 60 eller 75?
Jag misstänker det är lättare få det felet på med 354V som topp spänning än med 402V topp spänning
Då superchargen kommer lite lättare i ett sämre läge med lägre spänning och då lättare ballar ut
DET kan vara en förklaring, för måste laddaren ner i riktigt låg spänning samtidigt som den ska reglera väldigt noggrant (låg ström) så visst blir det mer avancerat eftersom spänningen som matar laddaren fortfarande är lika hög och skillnaden mellan spänningarna är det som gör det jobbigt, men vid låga strömmar brukar man klara av det ändå...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Inlägg av tofriis »

Det är en S60D jag har.
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Re: Fast på SC i Uddevalla :-( IGEN!!

Inlägg av tofriis »

Då var det dags igen :-( Denna gången vid SuC Tanum med 10-15 km kvar enligt bilen. Dumt att köra till så låg nivå kanske, men trodde verkligen inte jag skulle råka ut för detta igen. Exakt samma beteende som förra gången, men nu fanns som tur var deras gamla DeS kvar och när jag kopplade in mig där funkade laddningen som vanligt. Efter ca 20 minuters laddning på DeS provade jag SuC igen och då funkade det. Hade detta skett på en vanlig SuC utan möjlighet att koppla in sig på DeS hade jag varit fast igen!! Ska jag verkligen behöva räkna med att ha kanske 20-30 km kvar för att det ska gå att ladda på en SuC?!

Denna gången körde jag inte i "Range mode", vilket var en möjlig orsak senast enligt Tesla. Temperaturen var nog 3-5 plus, så inte särskilt kallt heller.

Någon mer som råkar ut för detta, eller är det något fel på min bil eller batteri?
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Detta låter ju riktigt märkligt... De är ju inte alla SuC som har DeC ens... Jag tycker du ska fråga Tesla hur de ser på saken.... Samtidigt om de har hänt dig två gånger så får jag känslan av att de är något med din bil för så unikt är säkert inte ditt användarbeteende..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag brukar köra ner väldigt nära 0, har sällan mer än 5-10km kvar när jag kommer till SuC Ödeshög. Det har aldrig varit ett problem oavsett temperatur. Dock har jag haft lite studsande effekt någon minut i början.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jag tror detta är ett problem som endast drabbar mjukvarulåsta 60:or. Var nog väldigt nära själv för någon månad sedan. Hade också 4% enligt bilen och hade kört Range Mode i 0-grader. Det tog 10-15 minuter att få igång laddning.

Upptäckte i efterhand via TeslaFi att jag använt 59,2 kWh på resan och min mätare borde alltså visat 0-1%... Det var också den överlägset högsta energiåtgång någon 60a hade haft på TeslaFi.

Det var i samband med detta jag skrev och undrade om någon visste om 60or låses upp tillfälligt på service så de kan balansera batteriet. Vet fortfarande inte svaret. Det blir ju annars omöjligt för alla mjukvaruspärrade 60or att balansera batteriet...

Jag landade till slut i att jag ändå ville ha uppgraderingen till 75, främst med förhoppning att få "uncork" vilket jag nu ska få på nästa service. Så jag har inte grävt mer i om SC balanserar 60:or eller ej. Gissar att de inte gör det och då är man ju fast i att inte kunna lita på mätaren tyvärr.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Tycker ändå det är märkligt. Min X60D körde jag ner till 0km varje gång. Inga problem vid SuC ändå. Jag vill hävda att det är fel på TS bil på något sätt.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Tesla gör väl som dom alltid gör, dom tar in bilen och testar laddningen där och om den då funkar så är allt frid och fröjd (enligt dom alltså) :twisted:
Informationen om att den inte funkar när du laddar där ute i ödemarken struntar dom antagligen i (näe jag är inte alls bitter just idag efter att
få den fina "behandlingen" av Tesla, dvs syns inte felet hos dom på ett SC så finns inte felet)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare

Inlägg av jonsalgerier »

Legato skrev:
Jag tror detta är ett problem som endast drabbar mjukvarulåsta 60:or. Var nog väldigt nära själv för någon månad sedan. Hade också 4% enligt bilen och hade kört Range Mode i 0-grader. Det tog 10-15 minuter att få igång laddning.

Upptäckte i efterhand via TeslaFi att jag använt 59,2 kWh på resan och min mätare borde alltså visat 0-1%... Det var också den överlägset högsta energiåtgång någon 60a hade haft på TeslaFi.

Det var i samband med detta jag skrev och undrade om någon visste om 60or låses upp tillfälligt på service så de kan balansera batteriet. Vet fortfarande inte svaret. Det blir ju annars omöjligt för alla mjukvaruspärrade 60or att balansera batteriet...

Jag landade till slut i att jag ändå ville ha uppgraderingen till 75, främst med förhoppning att få "uncork" vilket jag nu ska få på nästa service. Så jag har inte grävt mer i om SC balanserar 60:or eller ej. Gissar att de inte gör det och då är man ju fast i att inte kunna lita på mätaren tyvärr.

Jag fick samma problem en gång (10-15 minuter innan något hände).
Kom fram till Upplands-Väsby med 8km räckvidd kvar (ej i range mode). Den stod och räknade upp effekten från 0 till 20 kW utan att något hände i batteriet ungefär en kvart. Sedan började den plötsligt ta laddning och vi kom iväg med 90% någon timme senare.
Jag bytte bil ungefär ungefär då så jag minns tyvärr inte om detta var S75D eller S90D men i vilket fall var den inte mjukvarulåst.

/Jons
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Det bästa är nog att köra dit den med låg tibor låg SoC så att de får fram samma problem igen.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Det bästa är nog att köra dit den med låg tibor låg SoC så att de får fram samma problem igen.
Låg Tibor? Självklart får han följa med om han känner sig lite nere! ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
apkungen skrev:
Låg Tibor? Självklart får han följa med om han känner sig lite nere! ;)
Tibor låg i trunken menar han väl?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar