Jag läser överallt om kommentarer "Världens bästa bil"... alltså, jag är inte alls lika lyrisk över min 90D. Tycker om jag ska vara uppriktig mycket är skit förutom drivlinan. Stolarna saknar många inställningsmöjligheter (hittar inte riktigt en bra sittposition) så tur man måste stanna på SuC, byggkvaliten sisådär, baksätet ser ut som en gallonbänk och är ett stort skämt i detta segment, inget mittarmstöd och mugghållare i baksätet, huvudstrålkastarna är i bästa fall medelmåtta - skulle vilja ha adaptiva Matrix-LED som erbjuds från andra premiumtillverkare (de som provat dessa ljus förstår vad jag menar), Lane-Change-Assist går inte att få i speglarna, den stora skärmen känns lite "washed out" och skulle gärna ha några riktiga knappar (åtminstone med heptic feedback) istf att gräva i menyer, navigatorn är crap, ingen Head-Up-Display, det finns inte Night Vision, ljudanläggningen är skräp jämfört med Bang & Olufsen / Burmester (ändå uppgraderad hifi i min bil), saknar förvaring i dörrar, Ljud & Värmeisolernade glas finns inte som tillval (underbart på sommaren och eliminerar vägljud från däcken - Teslan låter mycket mer när man kör motorväg), tonade rutor går inte att beställa från fabrik, var är Surround View på parkeringskameran så man slipper kantstötta 21", osv osv...
Som grädde på moset så tycker jag det är så sjukt trist att man inte kan speca sin bil med lite mer unika detaljer. Alla ser likadana ut!!!!! Chrome runt fönsterna, få fälgalternativ och en S60 ser likadan som en P100D förutom röda bromsar, eventuellt en kolfiberspoiler samt ett emblem på bagageluckan (sleeper, javisst, men lite mer kunde man väl önska när man hostar upp 1,8msek). Alla andra premiumtillverkare erbjuder "Paint to sample" och man kan få vilken färg som helst på bilen... Jag förstår att alla inte är ute efter att customisera sönder sina bilar, men många köpare i premiumsegmentet förväntar sig detta och tror Tesla måste "shape up".
Allt ovan är bara lite jag kom på när jag skrev inlägget, men dessa exempel på tillkortakommanden blir i min bok inte ett bra recept och ingredienser på "världens bästa bil".
Blir lite nyfiken på vad ni har för referensramar? Självklart känns Teslan kanon om man byter från en Volvo V50 från 2013, men jämför man med bilar i samma prissegment tycker åtminstone jag inte att detta stämmer alls. Om det skulle funnits ett 100kwh batteri i en tysk premiumbil så skulle jag i ärlighetens namn inte ens tittat på Tesla. Är det bara jag, eller finns det nån annan som resornerar i samma riktning?