Nu handlar det nog om max 4 år som USA kommer efter. Har väldigt svårt att tro att Trump vinner nästa val. Om inte annat så är han väl uppåt 75 år gammal vid nästa val?Svenssons skrev:Nu visade dock dokumentären på att de i USA kan gå ett steg längre och lägga extra skatt på sol och vind för att skydda kol... Görs motsvarande på nationell nivå är det inte bra men resultatet är ju att USA kommer komma efter i utveckling och omställning mot effektivare energikällor och bli mer beroende av fossila bränslen.
Kina går ju starkt framåt nu men som det nu pratas om på nyheterna så gör de inte detta pga miljötänkande utan på att de inte vill vara beroende av import av fossila bränslen samt att de antagligen ser smog som ett hälsoproblem, inte miljöproblem. Kinas omställning gör ju att Kina klarar sig bättre, utsläppen minskar och utvecklingen går framåt vilket leder till billigare teknik även för resten av världen. Hjälper dock inte EU så mycket eftersom vi sätter upp skyddstullar mot Kina...
Spelar det nån roll varför Kina gör som de gör? Jag ser det faktiskt som positivt att de gör det av andra orsaker eftersom det betyder att miljösatsningar på förnybar energi i ett trollslag upphör att vara miljösatsningar och blir till investeringar istället. Är inte det optimalt? Att det inte längre lönar sig med kol och olja?
Eventuella skyddstullar vet jag inte så mycket om men jag föredrar ju att vi inte lägger alla våra pengar på kinesiska produkter för den handelsbalansen vore inte nyttig för Sverige eller Europa. Är bättre om vi producerar egna saker. Vilket jag tror vi klarar också.