Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Bromsar din bil verkligen om det inte finns nåt runt omkring den? Det gör inte min. Däremot blir den nervös av stora fordon. Ungefär som att den tror att en lastbil på 50 meters håll egentligen är en bil på 20 meters håll.
Jag vet inte om den bromsar om det inte finns nånting omkring. Det gör det ju sällan. Jag får testa på vintern när Vänern har lagt sig och isen håller för en Tesla. ;) Men skämt åsido. Den bromsar eller tvekar för träd utmed vägkanten, skyltar, broar, vajerräcken, mötande bilar. Allt möjligt smått och gott. Det gör den inte hela tiden såklart. Men tillräckligt ofta så att man blir irriterad och stänger av den. Å andra sidan bromsar den inte nödvändigtvis för andra fordon heller. Den gör det oftast, men långt ifrån alltid. Det ger en obehaglig känsla av att man inte har kontroll. Farthållaren vet helt uppenbarligen inte vad den gör, och jag kan inte förutse när och varför den får spader. Det gillar jag inte. Fördelen med en vanlig manuell farthållare är att man måste reglera den själv. Det är inget snack om saken att den garanterat inte bromsar för någonting. Mycket enklare att hantera och tryggare tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar