Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
det är inte så det framställs i media och i Norge väntar en shit storm en masse om det inte fixas på befintliga bilar.
Om inget annat så blir det ju extremt dålig PR. Hyundai har ju skrutit nåt så in i bänken med laddhastigheten, det skulle ju vara bilens USP liksom. Om nu Hyundai helt plötsligt säger att det inte gäller för redan sålda bilar så tror jag inte att pressen kommer vara nådig. Det finns ju garanterat många som har köpt en Ioniq 5 just på grund av laddhastigheten. Men i länder som Sverige och Norge innebär det i praktiken att batteriet aldrig kan laddas så snabbt som bilen marknadsförs med. Det är ju falsk marknadsföring. Jag tror inte att Hyundai kan komma undan med att säga att framtida modeller klarar den utlovade laddhastigheten, medan existerande bilar tyvärr har sålts med en lögn.
Jo, under sommarhalvåret laddar min bil så snabbt som reklamen säger. Låg stabilt över 200kW en god stund och över 150kW nästan över hela spektret. Men vinterhastigheten är tragisk. Det blir måååååånga anmälningar till Norges motsvarighet till konsumtentverket om de inte fixar även vinterhastigheten.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Ja, något måste göras. Laddade på Ionity Södertälje i tisdags efter att ha åkt en tur till Stockholm. Laddade med 39-45 kW i 19 minuter. Då ledsnade jag och körde. Hade så jag tog mig hem.
Den här bilen samlar på sig irritation.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Ja, något måste göras. Laddade på Ionity Södertälje i tisdags efter att ha åkt en tur till Stockholm. Laddade med 39-45 kW i 19 minuter. Då ledsnade jag och körde. Hade så jag tog mig hem.
Då laddar den ju inte snabbare än e-Golfen. Egentligen långsammare än så eftersom förbrukningen är högre.
Tack och lov är jag aldrig i behov av snabbladdning, har aldrig snabbladdat den och kommer troligen aldrig göra det heller. Annars hade jag blivit skogstokig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MrRun skrev:
martinot skrev:
Skabb1 skrev:
https://alltomelbil.se/hyundai-ioniq-5- ... unktioner/
Tror vi att förkonditionering kommer till oss befintliga ägare?
Gissar på det, ja. Det borde bara vara en ganska simpel programvaruuppdatering (borde inte vara beroende på någon hårdvara).
Så kan det vara ja. Men lite läskigt känns det. Hyundai kan ju välja att bara släppa det till nästa generation. Dock så har ju iaf Hyundai Norge sagt att det kommer.
Och här verkar Hyundais tyska chef lova ett och annat:
https://www.elektroauto-news.net/2022/j ... gen-keller
After very positive reports in the press, criticism of the charging capacity increased during the cold season. The author also felt the same way at around 6 degrees Celsius that, despite battery heating, a maximum of 64 percent of the promised charging capacity of 220 kW was achieved in multiple quick charging attempts. "We'll bring an update on this in the coming weeks ," promises Keller. The developers in Korea quickly reach the customer feedback loop. Hopefully they will correct the loading plan at the same time. After planning a route in the Ioniq 5, the system suggests the nearest fast charger to the driver. But those who start with a full battery want to know where they can charge in 200 to 300 kilometers.
Jo, det är nog mer en fråga om marknadsbeslut än något tekniskt sådant hinder.

Kan ju dock hända att de väljer att hantera olika marknader olika (har hänt innan för andra tillverkare).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

DanneLKPG skrev:
Fnorrr skrev:
Verkar inte som att det kommer till befintliga
Konstigt då att Hyundai Sverige PR-chefen säger att det ska komma?

Batteriet går också att förvärma innan bilen anländer till en laddstolpe. Det ger snabbare laddning, och är något som också ska införas på befintliga Ioniq 5, bekräftar Tobias Joelsson, pr-chef på Hyundai i Sverige.
– Batterikonditionering med förvärmning är något som kommer göras tillgängligt för både befintliga och nya Ioniq 5. Funktionen inkluderas i en mjukvaruuppdatering inom kort, säger han.

https://www.vibilagare.se/nyheter/hyund ... mc8c_-fU1Y
Yes! :D
Hyundais kundtjänst.... lol
Ioniq 5 FE AWD
Mats E

Inlägg av Mats E »

Hastigheten verkar skilja på olika Ionity. Jag laddade på 130 kW i Jämtland vid -5. MER:s 50 KW laddare brukat alltid ge minst 48 kW hur kallt det än är. i Ånäset, Västerbotten laddade jag vid -23. Vid -5 brukar jag få 54 kW på 50 kW laddaren där.
expat

Inlägg av expat »

Köper man en helt ny bil/modell, så får man väl räkna med att det kan finnas "problem" med bilen. Är det bara mjukvara så är det väl ingen fara så länge det blir fixat
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

expat skrev:
Köper man en helt ny bil/modell, så får man väl räkna med att det kan finnas "problem" med bilen. Är det bara mjukvara så är det väl ingen fara så länge det blir fixat
Det som är tragikomiskt är ju att i varenda reklam från Hyundai så skryter dom av den extremt höga laddhastigheten. Men så visar det sig att den bara gäller under sommarhalvåret. Då blir det lite konstigt!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

expat skrev:
Det är väl ingen som säger nåt emot det. Men det finns ju några saker som stör i det här sammanhanget. Det första är som HelectriC säger. Hyundai marknadsför bilen just med den påstått extremt höga laddhastigheten, och sen visar det sig att det inte stämmer.
Det andra är att det tydligen inte är så enkelt att bara fixa mjukvaran. I min värld hade det också varit enkelt. Om bilen verkligen har de tekniska förutsättningarna att förvärma batteriet, rent hårdvarumässigt, och att det bara är en annan mjukvara som krävs för att den ska göra det inför en snabbladdning, så borde det vara lätt att åtgärda. Men jag är rädd att det är mer komplicerat än så. Annars kan man tycka att "felet" borde varit fixat för länge sedan. Det börjar kännas mer som en brist i plattformdesignen. Jag har aldrig sett att bilen någonsin använder sig av möjligheten att värma batteriet. Det står alltid 0% i statistiken, oavsett hur kallt det är ute. Om bilen verkligen kan förkonditionera batteriet så har Hyundai lyckats med att utveckla en funktion som aldrig någonsin kommer till användning. Och det är ju lite konstigt. Det handlar alltså inte bara om att optimera en befintlig funktion. Och det gör mig misstänksam.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

Jag fick info av min säljare att uppvärming av batteriet kommer till befintliga bilar.
Men nått som är lite oroande är för de som kommer få bilar levererade till sommar då det verkar som de tar bort lite funktioner pga brist på chip?
Verkar även påverka bilar som ska komma till Sverige
51B54847-1A36-40A4-9D3C-9CA0F44D02A8.png
6778C2CB-7EFA-49D3-9AD1-AD9BC571EFCB.png
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Macki skrev:
Jag fick info av min säljare att uppvärming av batteriet kommer till befintliga bilar.
Men nått som är lite oroande är för de som kommer få bilar levererade till sommar då det verkar som de tar bort lite funktioner pga brist på chip?
Oj, var kommer de bilderna ifrån? Det är ju en ganska stor inskränkning jämfört med idag. Det känns som att det är radarsensorerna i hörnen som man vill skippa. Bara en front-radar då.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Macki skrev:
Oj, var kommer de bilderna ifrån? Det är ju en ganska stor inskränkning jämfört med idag. Det känns som att det är radarsensorerna i hörnen som man vill skippa. Bara en front-radar då.
Kommer inte att acceptera att min MY22 AWD blir nedgraderad till en MY22.5 och min ÅF säger att det är inget han har hört ska hända. Hoppas det då. Den är ändå inte bunden till mig då jag inte skrivit på någonting precis som när jag beställde min RWD. Till MY23 så är det tillval.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

Hyundai hade stort möte igår och era försäljare kommer ha info om detta, allt annat är ljug. Hitta bilderna på denna kanal

Men fick dock detta bekräftat av min säljare och att den bilen jag ska köpa är en my22 och inte my22,5
För mig hade det varit en dealbreaker
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

MY22,5 verkar ju som ett stort steg tillbaks, sån hade inte jag velat ha. Cross-traffic tex har varnat mig många gånger i situationer som annars kunde ha slutat tråkigt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

HelectriC skrev:
MY22,5 verkar ju som ett stort steg tillbaks, sån hade inte jag velat ha. Cross-traffic tex har varnat mig många gånger i situationer som annars kunde ha slutat tråkigt.
2nd that. Faktiskt väldigt användbar/tacksam funktion som jag inte vill vara utan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Skabb1 skrev:
HelectriC skrev:
2nd that. Faktiskt väldigt användbar/tacksam funktion som jag inte vill vara utan.
Samma här.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

Håller helt med, som sagt bilen jag ska köpa är redan producerad och på båten. Men ville höra så den inte sakna något för jag hade inte köpt den då. Hyundai måste ju gå ut med denna infon till de som köper bilar som är förbeställda men inte producerade än, var själv nära att signera på en sån men så hitta jag denna i veckan med leverans i april.
Och vem vet vad mer som kan komma att saknas.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Hyundai IONIQ 5 får digitala sidospeglar

https://alltomelbil.se/hyundai-ioniq-5- ... unktioner/
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Mickep

Inlägg av Mickep »

Verkar vara både bra och dåligt.
+ större batteri och förvärmning

- sämre teknik (gått från nivå 2 till 1.5 i självkörande) pga komponenter.

Verkar som Hyundai är lite schizofren om man ser på ioniq. Den klassiska var väldigt effektiv (Björn n hade den nästan högst i sina listor, men sedan släppte Hyundai uppdatering som förvisso hade större batteri men sämre laddning etc) det blir som de gör bra dåligt bra dåligt bra osv om vartannat.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

Det stora batteriet kommer bara på my23 modellen och förvärmning kommer även på redan byggda bilar, så det är bara sämre för my22,5 modellen!
My23 kommer man kunna beställa senare i år med leverans möjligen slutet 22 annars början på 23 om de får komponenter dvs
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Walker skrev:
Då laddar den ju inte snabbare än e-Golfen. Egentligen långsammare än så eftersom förbrukningen är högre.
Tack och lov är jag aldrig i behov av snabbladdning, har aldrig snabbladdat den och kommer troligen aldrig göra det heller. Annars hade jag blivit skogstokig.
Fast nu när Corona kanske är över (typ) så kanske det blir nån tripp ner till Tyskland? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

https://www.vibilagare.se/test/laddtest ... tV3vZ4SduQ

Test av laddhastigheten där Ioniqen blir slagen av Marvel R de första 10 minuterna när det är lite kallare ute. Förhoppningsvis får ni bättre effekt vid en uppdatering?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
expat

Inlägg av expat »

Så MG:n har en knapp för att slå på förvärmningen med. Verkligen nånting att ta efter för andra biltillverkare
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Walker skrev:
Fast nu när Corona kanske är över (typ) så kanske det blir nån tripp ner till Tyskland? :)
Nej. Det finns ingenting som skulle få mig att åka ner dit igen. Där är Corona inte över på något sätt. De verkar gilla tvångsåtgärder och stenhårda restriktioner. De har precis beslutat att det inte blir några lättnader alls. De tror fortfarande att de kan utrota corona genom hårdare lagar och regler. Detta totalitära tänket som de har anammat kan jag vara utan. Vi håller oss till fria Sverige i framtiden.
Aida

Inlägg av Aida »

HelectriC skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
det är inte så det framställs i media och i Norge väntar en shit storm en masse om det inte fixas på befintliga bilar.
Om inget annat så blir det ju extremt dålig PR. Hyundai har ju skrutit nåt så in i bänken med laddhastigheten, det skulle ju vara bilens USP liksom. Om nu Hyundai helt plötsligt säger att det inte gäller för redan sålda bilar så tror jag inte att pressen kommer vara nådig. Det finns ju garanterat många som har köpt en Ioniq 5 just på grund av laddhastigheten. Men i länder som Sverige och Norge innebär det i praktiken att batteriet aldrig kan laddas så snabbt som bilen marknadsförs med. Det är ju falsk marknadsföring. Jag tror inte att Hyundai kan komma undan med att säga att framtida modeller klarar den utlovade laddhastigheten, medan existerande bilar tyvärr har sålts med en lögn.
Jo, under sommarhalvåret laddar min bil så snabbt som reklamen säger. Låg stabilt över 200kW en god stund och över 150kW nästan över hela spektret. Men vinterhastigheten är tragisk. Det blir måååååånga anmälningar till Norges motsvarighet till konsumtentverket om de inte fixar även vinterhastigheten.

Jag håller med om att det är för dåligt att laddhastigheten är kass på vintern! Jag tycker också att det är sopigt om de ska koppla det till navigatorn (som hängde sig för mig på gårdagens långresa så jag snabbt fick koppla in Applecarplay med Google Maps).

Men med det sagt. Nu måste jag jävlas lite:
Om du köper en bakhjulsdriven Ferrari med 700 hk som ska göra 0-100 på 2,9 sek. Sen klagar du att den gör 0-100 på 5 sek största delen av året i Norge/Sverige pga blött kallt halt underlag - är falsk marknadsföring!!!

…förlåt jag var tvungen…
Skriv svar