Wow, vilken fullständigt irrelevant jämförelse.Aida skrev:Men med det sagt. Nu måste jag jävlas lite:
Om du köper en bakhjulsdriven Ferrari med 700 hk som ska göra 0-100 på 2,9 sek. Sen klagar du att den gör 0-100 på 5 sek största delen av året i Norge/Sverige pga blött kallt halt underlag - är falsk marknadsföring!!!
…förlåt jag var tvungen…
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Den jämförelsen hänger jag tyvärr inte med på eftersom det inte alls är samma sak. Självklart kan man alltid hitta olika saker att jämföra med, tex att solglasögonen inte hjälper när det är mulet eller att elektriska elvispen inte funkar när det är strömavbrott, men det har ju ingenting mad laddhastigheten att göraAida skrev:HelectriC skrev:Jo, under sommarhalvåret laddar min bil så snabbt som reklamen säger. Låg stabilt över 200kW en god stund och över 150kW nästan över hela spektret. Men vinterhastigheten är tragisk. Det blir måååååånga anmälningar till Norges motsvarighet till konsumtentverket om de inte fixar även vinterhastigheten.mati skrev:Om inget annat så blir det ju extremt dålig PR. Hyundai har ju skrutit nåt så in i bänken med laddhastigheten, det skulle ju vara bilens USP liksom. Om nu Hyundai helt plötsligt säger att det inte gäller för redan sålda bilar så tror jag inte att pressen kommer vara nådig. Det finns ju garanterat många som har köpt en Ioniq 5 just på grund av laddhastigheten. Men i länder som Sverige och Norge innebär det i praktiken att batteriet aldrig kan laddas så snabbt som bilen marknadsförs med. Det är ju falsk marknadsföring. Jag tror inte att Hyundai kan komma undan med att säga att framtida modeller klarar den utlovade laddhastigheten, medan existerande bilar tyvärr har sålts med en lögn.HelectriC skrev:det är inte så det framställs i media och i Norge väntar en shit storm en masse om det inte fixas på befintliga bilar.
Jag håller med om att det är för dåligt att laddhastigheten är kass på vintern! Jag tycker också att det är sopigt om de ska koppla det till navigatorn (som hängde sig för mig på gårdagens långresa så jag snabbt fick koppla in Applecarplay med Google Maps).
Men med det sagt. Nu måste jag jävlas lite:
Om du köper en bakhjulsdriven Ferrari med 700 hk som ska göra 0-100 på 2,9 sek. Sen klagar du att den gör 0-100 på 5 sek största delen av året i Norge/Sverige pga blött kallt halt underlag - är falsk marknadsföring!!!
…förlåt jag var tvungen…

Edit: jag ser mig själv som ganska välinformerad elbilsköpare och gick noga igenom spec för i5 innan jag beställde. Batterivärmare var på plats, winter mode där det beskrivs att batteriet värms när det är kallt likaså, reklamen sa blixtsnabb laddning. INGENTING om att det måste vara varmt ute fanns att hitta. Hur ska man veta det när bilen är ny?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag vet. Men liiite kul var det. Eller? No?HelectriC skrev:Den jämförelsen hänger jag tyvärr inte med på eftersom det inte alls är samma sak. Självklart kan man alltid hitta olika saker att jämföra med, tex att solglasögonen inte hjälper när det är mulet eller att elektriska elvispen inte funkar när det är strömavbrott, men det har ju ingenting mad laddhastigheten att göraAida skrev:HelectriC skrev:Jo, under sommarhalvåret laddar min bil så snabbt som reklamen säger. Låg stabilt över 200kW en god stund och över 150kW nästan över hela spektret. Men vinterhastigheten är tragisk. Det blir måååååånga anmälningar till Norges motsvarighet till konsumtentverket om de inte fixar även vinterhastigheten.mati skrev:Om inget annat så blir det ju extremt dålig PR. Hyundai har ju skrutit nåt så in i bänken med laddhastigheten, det skulle ju vara bilens USP liksom. Om nu Hyundai helt plötsligt säger att det inte gäller för redan sålda bilar så tror jag inte att pressen kommer vara nådig. Det finns ju garanterat många som har köpt en Ioniq 5 just på grund av laddhastigheten. Men i länder som Sverige och Norge innebär det i praktiken att batteriet aldrig kan laddas så snabbt som bilen marknadsförs med. Det är ju falsk marknadsföring. Jag tror inte att Hyundai kan komma undan med att säga att framtida modeller klarar den utlovade laddhastigheten, medan existerande bilar tyvärr har sålts med en lögn.HelectriC skrev:det är inte så det framställs i media och i Norge väntar en shit storm en masse om det inte fixas på befintliga bilar.
Jag håller med om att det är för dåligt att laddhastigheten är kass på vintern! Jag tycker också att det är sopigt om de ska koppla det till navigatorn (som hängde sig för mig på gårdagens långresa så jag snabbt fick koppla in Applecarplay med Google Maps).
Men med det sagt. Nu måste jag jävlas lite:
Om du köper en bakhjulsdriven Ferrari med 700 hk som ska göra 0-100 på 2,9 sek. Sen klagar du att den gör 0-100 på 5 sek största delen av året i Norge/Sverige pga blött kallt halt underlag - är falsk marknadsföring!!!
…förlåt jag var tvungen…Det är ju ganska underförstått att tex sommardäck har sämre fäste på snö än vinterdäck, därför byter folk däck, men att man tydligen inte ska kunna ladda sin bil på rimlig tid under halva året är ju en fundamental miss i hela konceptet. Bilen reklameras ju även under vinter med blixtsnabb laddning, står inget om att det enbart gäller under sommaren. Blir lite som att nån turistarrangör i Lappland går all in med att få turister från Indien att besöka Lappland och se på snö, som de kanske aldrig sett förr. Säljer resor i juli som smör i solsken, men ”glömmer” att informera om att snön går bara att uppleva under vintern. Snopet för de som köpt biljetter och sitter där med reklambladet i handen mitt i juli. Det är falsk marknadsföring. Som indier har man ju ingen aning om det är snö i Lappland året runt eller inte och googla det ger säkert alla möjliga svar där något lyfter fram en liten glaciär nånstans med snö och någon visar att det visst snöade en dag i juli 1856.
Edit: jag ser mig själv som ganska välinformerad elbilsköpare och gick noga igenom spec för i5 innan jag beställde. Batterivärmare var på plats, winter mode där det beskrivs att batteriet värms när det är kallt likaså, reklamen sa blixtsnabb laddning. INGENTING om att det måste vara varmt ute fanns att hitta. Hur ska man veta det när bilen är ny?
Re: Förboka din Ioniq 5
Om det hade varit någon sanning i det, så hade det varit kul, men det är ju bara tragiskt att man reklamerar för något som inte alls stämmer. Och om man hade kunnat förvänta det som är situationen idag, så hade der kanske också varit kul, men eftersom flera andra elbilar klarar förvärmning (Tesla, eTron, Polestar m.fl.) så förväntar man ju att det stämmer även med i5 med tanke på reklamen och fakta runt bilen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Samtidigt så gillar jag inte sättet Audi har gjort med etron att den alltid lägger energi på att värma batteriet även om jag bara ska köra 10km eller 100km det resulterar i onödigt hög förbrukning. Jag hade kanske behövt värma batteriet ca 10-15 gånger på mina 6600mil jag kört. Men ja man vill ju att Hyundai lägger in förvärmning när man navigerar till snabbladdare!!
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, och nej.expat skrev:Så MG:n har en knapp för att slå på förvärmningen med. Verkligen nånting att ta efter för andra biltillverkare
Tycker Björn Nyland hade en bra kommentar om det. Nackdelen med en knapp är att man som användare inte vet när man skall slå på det. Skall man slå på det 40 minuter innan så kanske det är för kort. Slår man på den 1,5 timmar innan så kanske man slösar mer energi i onödan som man måste lägga tid på att ladda tillbaka. Det bästa enligt Björn (och jag är beredd att hålla med) är att bilen själv använder all sin data och statistik för att avgöra när den skall slås på för att vara rätt tidpunkt innan snabbladdningen.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu har jag faktiskt en fråga, och den rör den redovisade räckvidden. Hur beräknas den?
Jag har de senaste veckorna laddat bilen flera gånger till 80%, och varje gång indikerade bilen 308km räckvidd vid 80%. Inte en kilometer mer eller mindre. Exakt 308km varje gång. Likaså i morse.
Så. Idag gjorde vi en liten dagsutflykt på 20 mil ungefär. Startade vid 80% SOC. Lite runt på småvägar till Tiveden och tillbaka. Förbrukningen var så låg som aldrig förr. På vägen upp snittade vi 17,2kWh/100km, på hemvägen 18. Tidigare har jag alltid legat runt 20 ungefär.
Hemma igen har vi 30% SOC kvar, dvs vi har bränt 50%. Kvarvarande räckvidd 111km. Okej, vi har ju kört 20 mil. Så sett är det rimligt med tanke på att den visade 308km innan. Men det rimmar dåligt med faktumet att vi har kört 20 mil med 50% av batterikapaciteten och att förbrukningen var mycket lägre än tidigare. Vilken förbrukning ligger som grund till den redovisade räckvidden? Det kan knappast vara historisk förbrukning, för då hade den ju visat mycket mer räckvidd nu.
Jag har de senaste veckorna laddat bilen flera gånger till 80%, och varje gång indikerade bilen 308km räckvidd vid 80%. Inte en kilometer mer eller mindre. Exakt 308km varje gång. Likaså i morse.
Så. Idag gjorde vi en liten dagsutflykt på 20 mil ungefär. Startade vid 80% SOC. Lite runt på småvägar till Tiveden och tillbaka. Förbrukningen var så låg som aldrig förr. På vägen upp snittade vi 17,2kWh/100km, på hemvägen 18. Tidigare har jag alltid legat runt 20 ungefär.
Hemma igen har vi 30% SOC kvar, dvs vi har bränt 50%. Kvarvarande räckvidd 111km. Okej, vi har ju kört 20 mil. Så sett är det rimligt med tanke på att den visade 308km innan. Men det rimmar dåligt med faktumet att vi har kört 20 mil med 50% av batterikapaciteten och att förbrukningen var mycket lägre än tidigare. Vilken förbrukning ligger som grund till den redovisade räckvidden? Det kan knappast vara historisk förbrukning, för då hade den ju visat mycket mer räckvidd nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Håller inte med alls. Jag skulle föredra manuell värmning. Allra helst med batteritemp lätt åtkomligt.martinot skrev:Ja, och nej.expat skrev:Så MG:n har en knapp för att slå på förvärmningen med. Verkligen nånting att ta efter för andra biltillverkare
Tycker Björn Nyland hade en bra kommentar om det. Nackdelen med en knapp är att man som användare inte vet när man skall slå på det. Skall man slå på det 40 minuter innan så kanske det är för kort. Slår man på den 1,5 timmar innan så kanske man slösar mer energi i onödan som man måste lägga tid på att ladda tillbaka. Det bästa enligt Björn (och jag är beredd att hålla med) är att bilen själv använder all sin data och statistik för att avgöra när den skall slås på för att vara rätt tidpunkt innan snabbladdningen.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Förboka din Ioniq 5
Det bästa hade ju varit att ha bägge möjligheterna.PapaD skrev:Håller inte med alls. Jag skulle föredra manuell värmning. Allra helst med batteritemp lätt åtkomligt.martinot skrev:Ja, och nej.expat skrev:Så MG:n har en knapp för att slå på förvärmningen med. Verkligen nånting att ta efter för andra biltillverkare
Tycker Björn Nyland hade en bra kommentar om det. Nackdelen med en knapp är att man som användare inte vet när man skall slå på det. Skall man slå på det 40 minuter innan så kanske det är för kort. Slår man på den 1,5 timmar innan så kanske man slösar mer energi i onödan som man måste lägga tid på att ladda tillbaka. Det bästa enligt Björn (och jag är beredd att hålla med) är att bilen själv använder all sin data och statistik för att avgöra när den skall slås på för att vara rätt tidpunkt innan snabbladdningen.
Även om du ser batteritempen så kan det ju ändå vara svårt att beräkna hur länge innan laddstoppet du skall slå på den?
I BMW kan man se batteritemp, men inte i Tesla. Hur är det med Hyundai?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag skulle vilja få upp ett val när bilen navigerar till en laddare. Där valet är om jag vill förvärma inför laddning eller ej. Vi laddar oftast i samband med ett matstopp som tar ca 1h. Och då behöver jag inte förvärma för jag behöver inte ladda snabbt. Då spar jag hellre kräm i batteriet. Men ska jag bara ladda för att ta mig vidare snabbt vill jag gärna aktivera förvärmning.PapaD skrev:Håller inte med alls. Jag skulle föredra manuell värmning. Allra helst med batteritemp lätt åtkomligt.martinot skrev:Ja, och nej.expat skrev:Så MG:n har en knapp för att slå på förvärmningen med. Verkligen nånting att ta efter för andra biltillverkare
Tycker Björn Nyland hade en bra kommentar om det. Nackdelen med en knapp är att man som användare inte vet när man skall slå på det. Skall man slå på det 40 minuter innan så kanske det är för kort. Slår man på den 1,5 timmar innan så kanske man slösar mer energi i onödan som man måste lägga tid på att ladda tillbaka. Det bästa enligt Björn (och jag är beredd att hålla med) är att bilen själv använder all sin data och statistik för att avgöra när den skall slås på för att vara rätt tidpunkt innan snabbladdningen.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Förboka din Ioniq 5
Lustigt!mati skrev:Nu har jag faktiskt en fråga, och den rör den redovisade räckvidden. Hur beräknas den?
Jag har de senaste veckorna laddat bilen flera gånger till 80%, och varje gång indikerade bilen 308km räckvidd vid 80%. Inte en kilometer mer eller mindre. Exakt 308km varje gång. Likaså i morse.
Så. Idag gjorde vi en liten dagsutflykt på 20 mil ungefär. Startade vid 80% SOC. Lite runt på småvägar till Tiveden och tillbaka. Förbrukningen var så låg som aldrig förr. På vägen upp snittade vi 17,2kWh/100km, på hemvägen 18. Tidigare har jag alltid legat runt 20 ungefär.
Hemma igen har vi 30% SOC kvar, dvs vi har bränt 50%. Kvarvarande räckvidd 111km. Okej, vi har ju kört 20 mil. Så sett är det rimligt med tanke på att den visade 308km innan. Men det rimmar dåligt med faktumet att vi har kört 20 mil med 50% av batterikapaciteten och att förbrukningen var mycket lägre än tidigare. Vilken förbrukning ligger som grund till den redovisade räckvidden? Det kan knappast vara historisk förbrukning, för då hade den ju visat mycket mer räckvidd nu.
Jag har inte någon idé hur det har sett ut tidigare men jag laddade inatt också till 80% med då … 308 km räckvidd!
Vad har du (om du inte har kört en reset) på din förbrukning sedan du köpte/fick bilen?
Jag har 23.2 kWh/100km. Borde dock inte ge 308 med vid 80%.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag har lägre räckvidd än er.



IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag navigerar aldrig om jag inte behöver, så jag föredrar nog knappen även om du nog har rätt i att bilen klarar det bättremartinot skrev:Ja, och nej.expat skrev:Så MG:n har en knapp för att slå på förvärmningen med. Verkligen nånting att ta efter för andra biltillverkare
Tycker Björn Nyland hade en bra kommentar om det. Nackdelen med en knapp är att man som användare inte vet när man skall slå på det. Skall man slå på det 40 minuter innan så kanske det är för kort. Slår man på den 1,5 timmar innan så kanske man slösar mer energi i onödan som man måste lägga tid på att ladda tillbaka. Det bästa enligt Björn (och jag är beredd att hålla med) är att bilen själv använder all sin data och statistik för att avgöra när den skall slås på för att vara rätt tidpunkt innan snabbladdningen.
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag har nog inte haft över 300 km på 80 % sen jag fick bilen. Just nu 270 km vid 80.DanneLKPG skrev:Jag har lägre räckvidd än er.![]()
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag laddar bara till 90% så vet inte vad 80% brukar visa. Kommer faktiskt inte ihåg vad det stod på 90 sist heller. Men talet är alltid olika för mig beroende på hur jag kört innan.Skabb1 skrev:Jag har nog inte haft över 300 km på 80 % sen jag fick bilen. Just nu 270 km vid 80.DanneLKPG skrev:Jag har lägre räckvidd än er.![]()
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Haha jag det vore konstigt med annat. Tyckte att det var kul att det blev precis samma.HelectriC skrev:Jag laddar bara till 90% så vet inte vad 80% brukar visa. Kommer faktiskt inte ihåg vad det stod på 90 sist heller. Men talet är alltid olika för mig beroende på hur jag kört innan.Skabb1 skrev:Jag har nog inte haft över 300 km på 80 % sen jag fick bilen. Just nu 270 km vid 80.DanneLKPG skrev:Jag har lägre räckvidd än er.![]()
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
20,3 kWh/100km på totalen. Aldrig nollställd.Tessi19 skrev:
Jag har inte någon idé hur det har sett ut tidigare men jag laddade inatt också till 80% med då … 308 km räckvidd!
Vad har du (om du inte har kört en reset) på din förbrukning sedan du köpte/fick bilen?
Jag har 23.2 kWh/100km. Borde dock inte ge 308 med vid 80%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Då kör du inte som en Deutschermati skrev:20,3 kWh/100km på totalen. Aldrig nollställd.Tessi19 skrev:
Jag har inte någon idé hur det har sett ut tidigare men jag laddade inatt också till 80% med då … 308 km räckvidd!
Vad har du (om du inte har kört en reset) på din förbrukning sedan du köpte/fick bilen?
Jag har 23.2 kWh/100km. Borde dock inte ge 308 med vid 80%.

Kanske pga att du använder bilen så lite att när du använder den är det lite samma sort ’utflykter ’ med likadant körmönster. Då räknar bilen utifrån det. Men vore intressant att veta vad den, som du just frågar, baserar räckvidden på. Hur lång tid osv.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Jo, jag anser faktiskt att jag fortfarande gör det på sätt och vis. Jag kör definitivt inte som en svensk.Tessi19 skrev:Då kör du inte som en Deutscher![]()

Nja, alltså som sagt. Jag brukar alltid köra ungefär samma sträckor, och förbrukningen brukar hamna runt 20kWh/100km. Det var något mer ett tag när det var snö och elände, och igår blev det alltså mindre. Men vad jag kan se påverkar förbrukningen inte den redovisade räckvidden överhuvudtaget. Det händer ingenting med räckvidden heller när jag lägger in en rutt i navigatorn. Så som det ser ut nu går det inte att lita på räckvidden som bilen visar. Ni som har kört längre turer med Ioniq, tycker ni att det går att lita på GOM:en eller får man använda sig av ABRP för att slippa jobbiga överraskningar?Kanske pga att du använder bilen så lite att när du använder den är det lite samma sort ’utflykter ’ med likadant körmönster. Då räknar bilen utifrån det. Men vore intressant att veta vad den, som du just frågar, baserar räckvidden på. Hur lång tid osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Ska hålla lite mer koll på det .mati skrev:Jo, jag anser faktiskt att jag fortfarande gör det på sätt och vis. Jag kör definitivt inte som en svensk.Tessi19 skrev:Då kör du inte som en Deutscher![]()
Nja, alltså som sagt. Jag brukar alltid köra ungefär samma sträckor, och förbrukningen brukar hamna runt 20kWh/100km. Det var något mer ett tag när det var snö och elände, och igår blev det alltså mindre. Men vad jag kan se påverkar förbrukningen inte den redovisade räckvidden överhuvudtaget. Det händer ingenting med räckvidden heller när jag lägger in en rutt i navigatorn. Så som det ser ut nu går det inte att lita på räckvidden som bilen visar. Ni som har kört längre turer med Ioniq, tycker ni att det går att lita på GOM:en eller får man använda sig av ABRP för att slippa jobbiga överraskningar?Kanske pga att du använder bilen så lite att när du använder den är det lite samma sort ’utflykter ’ med likadant körmönster. Då räknar bilen utifrån det. Men vore intressant att veta vad den, som du just frågar, baserar räckvidden på. Hur lång tid osv.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Inte vad jag kan se.DanneLKPG skrev:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Har du redan glömt bort att Hyundai är sämst på att uppdatera texten? Släppts tre uppdateringar sen November nu utan ändring.mati skrev:Inte vad jag kan se.DanneLKPG skrev:

Jag har laddat ner den och installerar just nu. 220211 heter den.
Krävs plats för 37Gb på minnet.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag laddar också ner nånting. Oklart vad. Det står att 23 279MB på nedladdningen. Menar du att det ska bli 37GB? Det står i alla fall inte att det finns nåt nytt. För mig ser det ut som att jag laddar ner samma fil som jag tankade ner i december. Jag har bara fått en uppdatering sen jag fick bilen.DanneLKPG skrev:Har du redan glömt bort att Hyundai är sämst på att uppdatera texten? Släppts tre uppdateringar sen November nu utan ändring.mati skrev:Inte vad jag kan se.DanneLKPG skrev:
Jag har laddat ner den och installerar just nu. 220211 heter den.
Krävs plats för 37Gb på minnet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jepp, då var OTA igång!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14