Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

volante skrev: 05 dec 2023 17:00
Skärp dig för fan. Flytta till flashback om du ska hålla på med sånt.

En offentlig person som är rakryggad nog att svara med sitt nr+mobil ska inte ha skit för det, vad är detta för ett forum?
Håller med dig.
Antar att jag hade en aningens fel med att alla vet hur vi bör bete oss.

Jag uppskattar att han svarade, precis som jag skrev och tycker att dom ändå visar på viss professionalism i och med svar.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

Ytterst spännande hur de skall leverera bilarna nu.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sfbones »

pejvic skrev: 05 dec 2023 17:21
Ytterst spännande hur de skall leverera bilarna nu.
Utan plåtar, kunden löser själv. Hade gladeligen tagit leverans utan plåtar om jag skulle ta leverans nu.
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Tymrev »

pejvic skrev: 05 dec 2023 17:21
Ytterst spännande hur de skall leverera bilarna nu.
Finns två sätt som jag ser det. Antingen skapar dom ett bulvanföretag som dom reggar bilarna på som har annan leveransadress än Tesla. Eller får dom låta kunden själv beställa skylten. Det tredje är som nån annan skrev att Tesla låter kunden köra iväg utan skylt och beställa skylt när dom kommer hem och erbjuda betala böterna, men känns lite väl oseriöst. Tror mest på första alternativet med bulvanföretag.
Användarvisningsbild
steele76
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 aug 2023 10:20

Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av steele76 »

pejvic skrev:
Ytterst spännande hur de skall leverera bilarna nu.
Blir till att vänta in Solna tingsrätts svar angående PostNord som tydligen ska komma i morgon.
Senast redigerad av steele76, redigerad totalt 1 gånger.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

pejvic skrev: 05 dec 2023 17:21
Ytterst spännande hur de skall leverera bilarna nu.
Tibor skrev ju att han fått information från Tesla att de hittat en lösning, precis innan Tesla lämnade in sin stämningsansökan mot Transportstyrelsen. Man får väl utgå från att det inte är så korrupt att de fått förhandsbesked om utslag från rådmannen vid Norrköpings tingsrätt och det var det de syftade på, och att de fortfarande kan utnyttja den lösning de meddelade Tibor att de hade.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5526
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

pejvic skrev: 05 dec 2023 17:21
Ytterst spännande hur de skall leverera bilarna nu.
Ja, man får väl hoppas att på sikt så kommer Transportstyrelsen tvingas utföra sitt uppdrag men det kan säkert ta några veckor innan det blir av. Men att få de inom offentlig sektor att faktiskt producera något brukar vara svårt så vi får väl se…
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Sen kan ju Tesla fortfarande vinna målet i sig, även om det interimistiska beslutet inte kommer kvarstå (vilket vi inte vet ännu). Det är enbart det beslutet som Göta hovrätt inhiberat. Möjligtvis kan målet behöva tas om från början, om även Göta hovrätt anser att grovt rättegångsfel begåtts. Men det är väl mer osäkert.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

Jag har registreringsskyltar att låna ut till kvicksilver. Skicka PM vid intresse
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5526
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev: 05 dec 2023 17:31
Sen kan ju Tesla fortfarande vinna målet i sig, även om det interimistiska beslutet inte kommer kvarstå (vilket vi inte vet ännu). Det är enbart det beslutet som Göta hovrätt inhiberat. Möjligtvis kan målet behöva tas om från början, om även Göta hovrätt anser att grovt rättegångsfel begåtts. Men det är väl mer osäkert.
Ja det verkar väl uppenbart att tingsrättens interimistiska beslut var helt uppåt väggarna iaf, så kanske är bäst om Göta hovrätt tar hand om hela ärendet istället…
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5407
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tymrev skrev: 05 dec 2023 17:24
pejvic skrev: 05 dec 2023 17:21
Ytterst spännande hur de skall leverera bilarna nu.
Finns två sätt som jag ser det. Antingen skapar dom ett bulvanföretag som dom reggar bilarna på som har annan leveransadress än Tesla. Eller får dom låta kunden själv beställa skylten. Det tredje är som nån annan skrev att Tesla låter kunden köra iväg utan skylt och beställa skylt när dom kommer hem och erbjuda betala böterna, men känns lite väl oseriöst. Tror mest på första alternativet med bulvanföretag.
Nej det tredje alternativet är att den nya ägaren kör utan skyltar till polisstationen där tillfälliga skyltat tillhandahålls och nya skyltar beställs samtidigt. Det är lagligt att köra till polisen utan skyltar.

Då kan Tesla bara leverera bilar på tider då det är öppet på polisen, men klart enklaste alternativet i mina ögon.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

Så det lär bli någrahundra Teslaägare som står och tar upp polisens tid nu i december.
För de har ju inget viktigare att syssla med nuförtiden :D
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5526
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Får man provisoriska skyltar på plats hos polisen? För i så fall kan Tesla ha någon anställd som står på plats på en polisstation och inväntar en lastbil full med bilar för att begära provisoriska skyltar till alla på direkten innan de körs vidare till utlämningsplatsen.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

OfarligTesla skrev: 05 dec 2023 17:32
iAkita skrev: 05 dec 2023 17:31
Sen kan ju Tesla fortfarande vinna målet i sig, även om det interimistiska beslutet inte kommer kvarstå (vilket vi inte vet ännu). Det är enbart det beslutet som Göta hovrätt inhiberat. Möjligtvis kan målet behöva tas om från början, om även Göta hovrätt anser att grovt rättegångsfel begåtts. Men det är väl mer osäkert.
Ja det verkar väl uppenbart att tingsrättens interimistiska beslut var helt uppåt väggarna iaf, så kanske är bäst om Göta hovrätt tar hand om hela ärendet istället…
Fast då tror jag att praxis är att målet återförvisas till den lägre instansen för ny prövning. Det måste komma en slutlig dom från Tingsrätten innan Hovrätten kan ge sig in i sakfrågan och behandla en eventuell överklagan. Däremot kan kanske Hovrättens dom (vad det gäller överklagan av det interimistiska beslutet) motiveras på ett sätt som gör det lönlöst för Tesla att driva ärendet vidare (eller tvärt om).
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Tymrev »

Nicke Nyfiken skrev: 05 dec 2023 17:36
Tymrev skrev: 05 dec 2023 17:24
pejvic skrev: 05 dec 2023 17:21
Ytterst spännande hur de skall leverera bilarna nu.
Finns två sätt som jag ser det. Antingen skapar dom ett bulvanföretag som dom reggar bilarna på som har annan leveransadress än Tesla. Eller får dom låta kunden själv beställa skylten. Det tredje är som nån annan skrev att Tesla låter kunden köra iväg utan skylt och beställa skylt när dom kommer hem och erbjuda betala böterna, men känns lite väl oseriöst. Tror mest på första alternativet med bulvanföretag.
Nej det tredje alternativet är att den nya ägaren kör utan skyltar till polisstationen där tillfälliga skyltat tillhandahålls och nya skyltar beställs samtidigt. Det är lagligt att köra till polisen utan skyltar.

Då kan Tesla bara leverera bilar på tider då det är öppet på polisen, men klart enklaste alternativet i mina ögon.
Jo, det är såklart också ett alternativ, men även detta ett olustigt och bökigt alternativ för kunden. Jag är övertygad om att Teslas (tillfälliga?) lösning blir att registrera bilarna på annat företag än TM Sweden så får dom ut skyltarna och kundens leveransupplevelse förblir intakt.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Maw »

slugger75 skrev: 05 okt 2023 10:40
Om de anställda är missnöjda med villkoren på sin arbetsplats kan de väl byta jobb?

Det brukar jag göra.
Precis och om folket inte har råd med bröd så kan de väl äta bakelser istället som en känd fransyska sa.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sfbones »

OfarligTesla skrev: 05 dec 2023 17:42
Får man provisoriska skyltar på plats hos polisen? För i så fall kan Tesla ha någon anställd som står på plats på en polisstation och inväntar en lastbil full med bilar för att begära provisoriska skyltar till alla på direkten innan de körs vidare till utlämningsplatsen.
Ja, provisoriska får man direkt på plats. Bra lösning! Hoppas Tesla gör nått sånt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5526
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev: 05 dec 2023 17:42
Fast då tror jag att praxis är att målet återförenas till den lägre instansen för ny prövning. Det måste komma en slutlig dom från Tingsrätten innan Hovrätten kan ge sig in i sakfrågan och behandla en eventuell överklagan. Däremot kan kanske Hovrättens dom (vad det gäller överklagan av det interimistiska beslutet) motiveras på ett sätt som gör det lönlöst för Tesla att driva ärendet vidare (eller tvärt om).
Ja så kanske det är, tänkte ifall de tyckte att det var så uppåt väggarna felaktigt gjort så de helt enkelt struntade i det.

Jag tror faktiskt att Transportstyrelsen kommer förlora det här då jag har svårt att se hur tolkningen blir att de uppfyllt sitt åtagande enligt lagen när de vet att deras rutin gör att skyltarna inte kommer fram till Tesla. Men att man såklart måste komma fram till det på rätt sätt och tingsrätten verkar uppenbarligen gjort en hel del fel i sitt interimistiska beslut.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5407
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tymrev skrev: 05 dec 2023 17:43
Nicke Nyfiken skrev: 05 dec 2023 17:36
Tymrev skrev: 05 dec 2023 17:24
pejvic skrev: 05 dec 2023 17:21
Ytterst spännande hur de skall leverera bilarna nu.
Finns två sätt som jag ser det. Antingen skapar dom ett bulvanföretag som dom reggar bilarna på som har annan leveransadress än Tesla. Eller får dom låta kunden själv beställa skylten. Det tredje är som nån annan skrev att Tesla låter kunden köra iväg utan skylt och beställa skylt när dom kommer hem och erbjuda betala böterna, men känns lite väl oseriöst. Tror mest på första alternativet med bulvanföretag.
Nej det tredje alternativet är att den nya ägaren kör utan skyltar till polisstationen där tillfälliga skyltat tillhandahålls och nya skyltar beställs samtidigt. Det är lagligt att köra till polisen utan skyltar.

Då kan Tesla bara leverera bilar på tider då det är öppet på polisen, men klart enklaste alternativet i mina ögon.
Jo, det är såklart också ett alternativ, men även detta ett olustigt och bökigt alternativ för kunden. Jag är övertygad om att Teslas (tillfälliga?) lösning blir att registrera bilarna på annat företag än TM Sweden så får dom ut skyltarna och kundens leveransupplevelse förblir intakt.
Jag ser inte det som så olustigt eller bökigt. Snarare ganska enkelt.
Då är jag betydligt mer skeptisk till att få bilen från ett annat företag än Tesla, om det skulle visa sig finnas defekter eller fel på bilen. Vem ska man då vända sig till?
Model Y P
Model S P
Model S P
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

slugger75 skrev: 05 okt 2023 10:40
Om de anställda är missnöjda med villkoren på sin arbetsplats kan de väl byta jobb?

Det brukar jag göra.
Eller så kan man ändra på villkoren. Tycker det verkar som de valde den vägen istället...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2270
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

OfarligTesla skrev: 05 dec 2023 17:50
iAkita skrev: 05 dec 2023 17:42
Fast då tror jag att praxis är att målet återförenas till den lägre instansen för ny prövning. Det måste komma en slutlig dom från Tingsrätten innan Hovrätten kan ge sig in i sakfrågan och behandla en eventuell överklagan. Däremot kan kanske Hovrättens dom (vad det gäller överklagan av det interimistiska beslutet) motiveras på ett sätt som gör det lönlöst för Tesla att driva ärendet vidare (eller tvärt om).
Ja så kanske det är, tänkte ifall de tyckte att det var så uppåt väggarna felaktigt gjort så de helt enkelt struntade i det.

Jag tror faktiskt att Transportstyrelsen kommer förlora det här då jag har svårt att se hur tolkningen blir att de uppfyllt sitt åtagande enligt lagen när de vet att deras rutin gör att skyltarna inte kommer fram till Tesla. Men att man såklart måste komma fram till det på rätt sätt och tingsrätten verkar uppenbarligen gjort en hel del fel i sitt interimistiska beslut.
Alltså, i TS svar är de inte alls emot att tillhandahålla skyltar på alternativt sätt, det finns t.ex. en möjlighet till det i avtalet mellan TS och skyltleverantören. TS väljer att i sitt svar inte besvara det utan enbart gå på TR interimsbeslut som TS menar inte alls tar upp säkerhetsaspekter på att rätt skylt kommer till rätt mottagare. Vilket TS anser att TR borde ha haft med i sitt beslut. TS redogör t.ex. för ett möte som Tesla och TS haft om detta där TS förklarat sina besvär i ärendet, sedan utan fler möten lämnar tesla in en stämning. Lite väl amerikanskt agerande som jag inte tror främjar tesla direkt.

TS menar att TR beslut öppnar upp för att vem som helst, teoretiskt, skulle kunnat hämta ut skyltar till tesla. Detta osäkra förfarande är inte förenligt med det uppdrag TS har.

Sedan håller TS det öppet att inkomma med svar på övriga stämningen när det är dags för det. Så, det hela lär fortsätta ett bra tag till.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5407
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev: 05 dec 2023 18:10
slugger75 skrev: 05 okt 2023 10:40
Om de anställda är missnöjda med villkoren på sin arbetsplats kan de väl byta jobb?

Det brukar jag göra.
Eller så kan man ändra på villkoren. Tycker det verkar som de valde den vägen istället...
Gör det?
I så fall borde alla gått med i facket och strejkat när facket säger så.

Jag tycker det verkar som att de är nöjda med villkoren så de varken behöver byta jobb eller gå med i facket.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

Fosilfri2035 skrev: 05 dec 2023 15:24
Svar på mail:
Hej Veli-Pekka!
Jättebra frågor och bra av honom att svara. Det är väldigt uppskattat. Tack för att du delar med oss!

Man önskar dock att han skulle passa på att förklara vad problemet egentligen är och besvara dina frågor. Man borde kunna ge ett sakligt svar som tydligt visar på brister i nuvarande villkor, utan kollektivavtal, och en korrelation mellan dessa villkor samt en försämrad trygghet för de anställda.

Om du får ett till mail från honom så kan en följdfråga vara varför man inte hjälper de företag och individer som drabbats riktigt hårt av stridsåtgärderna. Oproportionerligt hårt. Man borde ställa upp för dessa medlemmar på något sätt.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Kortare nyhetsinslag från SR:
Strejkande på Tesla är beredda på att få sparken

2:07 min., Publicerat idag kl 04.23

Teslastrejken kan bli långvarig, det tror två av de strejkande bilmekanikerna som Ekot har intervjuat.

De som strejkar har bland annat blivit ombedda att ta med sig sina personliga saker från arbetet och mekanikerna räknar med att de kan bli av med sina jobb.

”Nycklar och passerkort förstår jag. Personliga grejerna syftar mer på att man kan få sparken, så känner jag”, säger en av dem. Båda vill vara anonyma.

Anders Jelmin

https://sverigesradio.se/artikel/strejk ... fa-sparken
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar