Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
I konfiguratorn står dragvikt 1000kg för Enyaq iV 80. Hur ska de ha det egentligen? Därmed har bilen blivit iskall för mig. Inväntar ID.4. :?
Det är väl bara de fyrhjulsdrivna modellerna som får dra 1.200kg?
Ja, men i pressreleasen från i tisdags stod 1400kg mot tidigare 1200kg. Då hade jag vissa förhoppningar att de hade höjt dragvikten även för RWD. Men tydligen inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Stevvee

Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:
I konfiguratorn står dragvikt 1000kg för Enyaq iV 80. Hur ska de ha det egentligen? Därmed har bilen blivit iskall för mig. Inväntar ID.4. :?
Ja, men i pressreleasen från i tisdags stod 1400kg mot tidigare 1200kg. Då hade jag vissa förhoppningar att de hade höjt dragvikten även för RWD. Men tydligen inte.
1400 var väll RWD under 8 procents lutning annars var det 1200 som var gränsen väll ?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Stevvee skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:
1400 var väll RWD under 8 procents lutning annars var det 1200 som var gränsen väll ?
Så tolkade jag det också. Men om man tittar i konfiguratorn så står det max dragvikt för bromsat släp 1000kg. Varken 1200 eller 1400.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Tyckte konfiguratorn var riktigt trevlig. Men oj vad det fanns tillval, hamnade på över 600k med dragkrok, värmepump, parkeringssensorer fram + bak, navigation. Sen ska man (jag) ha AWD på det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Laban skrev:
Tyckte konfiguratorn var riktigt trevlig. Men oj vad det fanns tillval, hamnade på över 600k med dragkrok, värmepump, parkeringssensorer fram + bak, navigation. Sen ska man (jag) ha AWD på det.

Hamnar farligt nära Y och om skillnaden är mindre än 150.000 är det nog en nobrainer att välja TMY med tanke på laddnätverk, prestanda och dragvikt.
Tesla Y LR -22 EAP
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

Elexotico skrev:
Anonymous FTW skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Många tillvalspaket..
https://cc.skoda-auto.com/swe/sv-SE/

Jag landade på 580-tusen för ”min” iV 60.
Ja verkligen många. "Sovpaket" fanns för sömntutor också :) dock inte som fristående men lite lustigt ändå tycker jag. 230V uttag till baksätet fanns i nått paket.
Jag hamnade på 660 med 80 och massa tillval :D
Kändes som mkt skulle på innan man blev nöjd men ändå rimligt pris.
Jag hamnade på 622 för 80 och då tyckte jag att jag hade fläskat på. Ju mer man ser ju mer vill man ju ha. Att de hade blå som grundfärg var lite synd för mig för jag vill ha bort det svarta nertill så då blir det svart bil som gäller.

Uppmärksammade att de tog hela 2300:- för sportchassi :)
Senast redigerad av Anonymous FTW, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

BrooklynS skrev:
Laban skrev:
Hamnar farligt nära Y och om skillnaden är mindre än 150.000 är det nog en nobrainer att välja TMY med tanke på laddnätverk, prestanda och dragvikt.
Ja det blir intressant att se vad Teslas slutgiltiga priser blir i Europa (tror det kommer sänkas från dagens priser) samt då vad RWD kommer att kosta.

Jag roade mig även med att bygga ihop mer av en andrabil eller kanske snarare bil för den som inte har lika hårda krav på räckvidden och lull-lull. Std färg, fälgar men med navigation, uppvärmda säten fram + bak, dragkrok, matrix LED. Hamnade på 517k. Blir rätt mycket bil för pengarna, speciellt efter 60k subvention då.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Anonymous FTW

BrooklynS skrev:
Laban skrev:

Jag som är fattig tycker nog att 150000 är ganska stor skillnad i pris, sen finns det nog faktiskt saker Enyaq kan vara bättre på också tex. lägre buller i coupén, helst om man väljer kittet med dubbla glas.

Ser nu att du skrev mindre än 150000 men 149000 är mindre än 150000 och det tycker jag fortfarande är för mycket.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Det finns många parametrar där olika uppgifter förekommer beroende på var man tittar. T.ex. dragvikt och om 50 eller 100 kW DC är standard. Det står också tydligt i konfiguratorn att priserna och tillval/standardutrustning är EU-standard och inte svensk standard. Både vad som ingår och vad det kostar att välja till saker lär därmed hinna ändras. Jag rekommenderar att ta det som står där nu med en kartong salt.

Varför de inte kan bestämma sig och lägga upp rätt info från början däremot, det har jag inte riktigt listat ut än.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

"Crystal face" :lol:
Kommer peka och skratta om jag ser nån med det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Anonymous FTW

taliz skrev:
"Crystal face" :lol:
Kommer peka och skratta om jag ser nån med det.
Passa Skodaägaren skrattar tillbaka när han får höra vad du betalt för din elbil utan grill. Inget jag skulle betala extra för i alla fall och skulle det ingå så skulle jag inte ha den tänd.
Senast redigerad av Anonymous FTW, redigerad totalt 1 gånger.
RyssenKefir

Inlägg av RyssenKefir »

Jag plockade också ihop en iv80 som landade på ca 620k, så det skenade lite.

Men jag tror också att detta skall tas med ett rågat mått.

Skoda brukar ju även vara kända för att göra diverse ”kit” med utrustning till betydligt mer förmånliga priser än om allt skall läggas till separat.

Scout Edition, L&K Edition, Sport Line osv
Som brukar faktiskt vara rätt så bra prismässigt.

Kan tänka mig om man väntar till hösten 2021 så kan man nog få en bil till rätt vettigt pris, beroende på hur populär den blir vill säga.

Founders Edition verkade ju rätt bra utrustad, men inget SEK pris ännu vad jag kan se.

Om nu de verkar köra med någon deal på powerpass abonnemang fritt första 3åren kan det bli ganska bra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Surfaren skrev:
Det finns många parametrar där olika uppgifter förekommer beroende på var man tittar. T.ex. dragvikt och om 50 eller 100 kW DC är standard. Det står också tydligt i konfiguratorn att priserna och tillval/standardutrustning är EU-standard och inte svensk standard. Både vad som ingår och vad det kostar att välja till saker lär därmed hinna ändras. Jag rekommenderar att ta det som står där nu med en kartong salt.

Varför de inte kan bestämma sig och lägga upp rätt info från början däremot, det har jag inte riktigt listat ut än.
Precis. En bil utan rumpvärme går inte att sälja i Sverige, det är alltid standard här. Likaså värmepump. "Min" bil hamnar på 630k med lite lagom mycket lull-lull. Betydligt mer än vad jag hade tänkt mig, men ack så billigt jämfört med mina senaste tre bilar. Fast jag tar det med en hel skottkärra salt.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Surfaren skrev:
Revoltra skrev:
synd att iv60 inte har värmepump....
Finns som tillval för 12800 kr i konfiguratorn.
Lite miss i stavning på sidan dock "Värmepump, för _lägre_ räckvidd"
Anonymous FTW

mati skrev:
Surfaren skrev:
"Min" bil hamnar på 630k med lite lagom mycket lull-lull. Betydligt mer än vad jag hade tänkt mig, men ack så billigt jämfört med mina senaste tre bilar. Fast jag tar det med en hel skottkärra salt.
Du tror den blir dyrare när den väl finns att hämta ut?
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

700’ för en fullspäckad iV80 är fortfarande 100’ mindre än ”min” MY.
Två grejar jag tycker alla (el)bilar ska ha som standardutrustning; 230V uttag och utfällbara sidostöd i nackskyddet.
PRO/Con mot ”min” MY:
+många möjliga tillval gör det möjlig att plocka bort utrustning för att få en billigare bil
+HUD
+Lastnät
+230V uttag
+pris
+Bättre bullerdämpning?
+Skjutbart insynsskydd för bagage
+Paraply i framdörr

-Laddnätverk/osäker pris på snabbladdning
-dragvikt?
-krocksäkerheten?
-RWD
-(Max 50kW DC)125kW ingår i paket
-(ej delningsbart baksäte)ingår i paket
-Acceleration

Jag tror MY får en hård konkurrens med Enyaq, 100000+ är många pengar för snabbare och bättre laddinfrastruktur.

Edit:finns saker på minussidan som finns med i paket på ”fullspecad” bil
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
Anonymous FTW

heldiggrisen skrev:
Två grejar jag tycker alla (el)bilar ska ha som standardutrustning; 230V uttag och utfällbara sidostöd i nackskyddet.
PRO/Con mot ”min” MY:
+många möjliga tillval gör det möjlig att plocka bort utrustning för att få en billigare bil
+HUD
+Lastnät
+230V uttag
+pris
+Bättre bullerdämpning?
+Paraply i framdörr

-dragvikt?
-krocksäkerheten?
-RWD
-Max 50kW DC
-ej delningsbart baksäte
-Acceleration

Jag tror MY får en hård konkurrens med Enyaq, 100000+ är många pengar för snabbare och bättre laddinfrastruktur.
Man kan lägga till 125 kW laddning, det gjorde jag på den för 622 jag satte samman.

"Snabbladdning (DC), 125 kW
Snabbladdning med likström (DC), upp till 125 kW, vilket kortar laddningstiden jämfört med lägre kapacitet. ENYAQ har en Comined Charging System (CCS)-kontakt för snabbladdning, vilket är standard inom EU. Ett års medlemskap i IONITY Charging Network ingår, där laddning erbjuds till reducerat pris."

Pris 5600:-

Tittar man på lastningspaketet så visar de en bild på vad som ser ut som ett 60/40 delbart baksäte med skidlucka.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Anonymous FTW skrev:
heldiggrisen skrev:
PRO/Con mot ”min” MY:
+HUD
+Lastnät
+230V uttag
+pris
+Bättre bullerdämpning?
+Paraply i framdörr

-dragvikt?
-krocksäkerheten?
-RWD
-Max 50kW DC
-ej delningsbart baksäte
-Acceleration

Man kan lägga till 125 kW laddning, det gjorde jag på den för 622 jag satte samman.

"Snabbladdning (DC), 125 kW
Snabbladdning med likström (DC), upp till 125 kW, vilket kortar laddningstiden jämfört med lägre kapacitet. ENYAQ har en Comined Charging System (CCS)-kontakt för snabbladdning, vilket är standard inom EU. Ett års medlemskap i IONITY Charging Network ingår, där laddning erbjuds till reducerat pris."

Pris 5600:-

Tittar man på lastningspaketet så visar de en bild på vad som ser ut som ett 60/40 delbart baksäte med skidlucka.
Du har rätt, delbart baksäte och 125kW ingår i paket som jag valt till för 700’.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

BrooklynS skrev:
Laban skrev:

Du förutsätter att alla vill ha Tesla om de har råd, men så är det inte!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Anonymous FTW

Såg nu att man kan ladda ner sin konfigurerade bil i PDF.
current

Inlägg av current »

En sak man ta kan med i kalkylen är att Skoda jobbar med RAM-avtal så man kan räkna av minst 10% på bilen bruttopris om man köper / leasar bilen som företagare. Jag kom upp i 650k på en 80. Blir då alltså 585 efter 10% rabatt minus 60k bonus = 525k

Kör man en 60 som andrabil kostar den 419 - 10% = 377k minus bonus 60k = 317k den har 39 mils WLTP och det räcker för väldigt många det är nästan i klass med E-tron 55, fast denna bil är en halv miljon billigare.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Anonymous FTW

current skrev:
En sak man ta kan med i kalkylen är att Skoda jobbar med RAM-avtal så man kan räkna av minst 10% på bilen bruttopris om man köper / leasar bilen som företagare. Jag kom upp i 650k på en 80. Blir då alltså 585 efter 10% rabatt minus 60k bonus = 525k

Kör man en 60 som andrabil kostar den 419 - 10% = 377k minus bonus 60k = 317k den har 39 mils WLTP och det räcker för väldigt många det är nästan i klass med E-tron 55, fast denna bil är en halv miljon billigare.
Var någon i ett inlägg som hade fått 200K i rabatt på E-tron så riktigt så stor skillnad behöver det inte bli.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

För 317.000kr kommer Enyaq sälja som smör i solsken!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

current skrev:
Du menar att om man kör den som andrabil väljer man ingen utrustning och den ska då jämföras med en e-Tron 55 ?

Som redan nämnts så går det tydligen att få en hel del rabatt på 55:an och sen finns även 50. 50 har som standardutrustning luftfjädring, infotainment/navigation, parkeringssensorer fram + bak mm. Man behöver en del tillval på Enyaq för att komma upp till e-Tron 50. Sen är förstås e-Tron en större bil, har luftfjädring, AWD på det.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Anonymous FTW skrev:
mati skrev:
Surfaren skrev:
"Min" bil hamnar på 630k med lite lagom mycket lull-lull. Betydligt mer än vad jag hade tänkt mig, men ack så billigt jämfört med mina senaste tre bilar. Fast jag tar det med en hel skottkärra salt.
Du tror den blir dyrare när den väl finns att hämta ut?
Känns ju osannolikt. Men man vet aldrig.
Skriv svar