Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 714
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flamman »

Bruno skrev:
Det går att beställa en Model Y men inte dragkroken...?
Ja typ. Dragkroken eftermonteras av Tesla efter att man fått bilen. Så ganska rimligt att den inte går att beställa nu (eftersom ingen i Sverige har en MY de kan köra till Tesla för montering).
Den står som ”kommer snart” i svenska Tesla-butiken. Det alla undrar över och ingen vet är hur snart snart är….
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av heldiggrisen »

flamman skrev:
Bruno skrev:
Det går att beställa en Model Y men inte dragkroken...?
Ja typ. Dragkroken eftermonteras av Tesla efter att man fått bilen. Så ganska rimligt att den inte går att beställa nu (eftersom ingen i Sverige har en MY de kan köra till Tesla för montering).
Den står som ”kommer snart” i svenska Tesla-butiken. Det alla undrar över och ingen vet är hur snart snart är….
Fråga Mati.
Tyvärr inta första gången Tesla lovar ”snart”.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av grenhall »

heldiggrisen skrev:
flamman skrev:
Bruno skrev:
Det går att beställa en Model Y men inte dragkroken...?
Ja typ. Dragkroken eftermonteras av Tesla efter att man fått bilen. Så ganska rimligt att den inte går att beställa nu (eftersom ingen i Sverige har en MY de kan köra till Tesla för montering).
Den står som ”kommer snart” i svenska Tesla-butiken. Det alla undrar över och ingen vet är hur snart snart är….
Fråga Mati.
Tyvärr inta första gången Tesla lovar ”snart”.
Visst kan man ha sina tvivel men det är en otroligt stor skillnad på Tesla nu och för 4 år sedan. Eller mer för den delen. Jag är inte det minsta orolig för dragkroken, främst för att jag inte behöver den ASAP. I värsta fall får man väl hyra en bil för att frakta det man absolut nödvändigtvis behöver frakta eller beställa hemkörning om det går.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Sazze
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 jul 2021 14:07
Ort: Oslo

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sazze »

holmez skrev:
Sazze skrev:
Ser att man kan lägga till vinterdäck nu. Hur tänker ni runt dubbat/odubbat?
Hur lägger man till vinterdäck om man redan har gjort en beställning? Ser att det går att välja om man gör en ny, men ser inte det alternativet på min befintliga.
Det här står under support:
Hur kan jag köpa en uppsättning vinterhjul före upphämtningen av min Tesla?
Du kan välja en uppsättning vinterhjul när du designar din Tesla och innan du lägger din beställning. För att lägga till en uppsättning vinterhjul efter att du lagt din beställning kan du besöka ditt Tesla-konto och gå till "Redigera design". Om du vill köpa en uppsättning vinterhjul och redan har schemalagt leverans, kontakta din Tesla Advisor direkt.
2021 TESLA Y, LR
2014 VW e-up
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av heldiggrisen »

Sazze skrev:
holmez skrev:
Sazze skrev:
Ser att man kan lägga till vinterdäck nu. Hur tänker ni runt dubbat/odubbat?
Hur lägger man till vinterdäck om man redan har gjort en beställning? Ser att det går att välja om man gör en ny, men ser inte det alternativet på min befintliga.
Det här står under support:
Hur kan jag köpa en uppsättning vinterhjul före upphämtningen av min Tesla?
Du kan välja en uppsättning vinterhjul när du designar din Tesla och innan du lägger din beställning. För att lägga till en uppsättning vinterhjul efter att du lagt din beställning kan du besöka ditt Tesla-konto och gå till "Redigera design". Om du vill köpa en uppsättning vinterhjul och redan har schemalagt leverans, kontakta din Tesla Advisor direkt.
Akta dig så du inte får betala 100k för däcken bara.
Om du har det billiga priset från 2019 menar jag.
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wector »

heldiggrisen skrev:
flamman skrev:
Bruno skrev:
Det går att beställa en Model Y men inte dragkroken...?
Ja typ. Dragkroken eftermonteras av Tesla efter att man fått bilen. Så ganska rimligt att den inte går att beställa nu (eftersom ingen i Sverige har en MY de kan köra till Tesla för montering).
Den står som ”kommer snart” i svenska Tesla-butiken. Det alla undrar över och ingen vet är hur snart snart är….
Fråga Mati.
Tyvärr inta första gången Tesla lovar ”snart”.
Gällande dragkroken så var det väl ändå Audi som var klantiga i Matis fall Bild
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Väntrum Model Y

Inlägg av themax »

wector skrev:
Gällande dragkroken så var det väl ändå Audi som var klantiga i Matis fall Bild
Mati har andra berättelser om Teslas löften som aldrig (eller långt senare) hålls. Men kolla med fth vad gäller Tesla och dragkrok. ;-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lakke »

I Tyskland kan man boka in leveransdatum nu. Dom lär nog komma hit snart nu :D
Model Y performance
Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
Ort: Nånstans i Skåne
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frippz »

Jag fick ett SMS ikväll att jag kunde boka upphämtning nu, men när jag följer länken (dubbelkollade att det inte är phishing eller annan scam) så visar min profil samma som innan, det vill säga ”Vi håller på att upprätta din faktura och kommer att kontakta dig för att ordna med din slutbetalning.”

Undrar vad tusan det var om…
“Remember, when you are dead, you do not know you are dead. It is only painful for others.
The same applies when you are stupid.”


Ricky Gervais
kingstreet
Inlägg: 48
Blev medlem: 03 feb 2021 19:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kingstreet »

frippz skrev:
Jag fick ett SMS ikväll att jag kunde boka upphämtning nu, men när jag följer länken (dubbelkollade att det inte är phishing eller annan scam) så visar min profil samma som innan, det vill säga ”Vi håller på att upprätta din faktura och kommer att kontakta dig för att ordna med din slutbetalning.”

Undrar vad tusan det var om…
grattis!

Vad beställde du och när beställde du?

jag väntar fortfarande på att att någon ska höra av sig :( (MYLR svart, svart interior, 20"däck)
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lakke »

E20830CD-E180-4CC0-9BF4-C3D53697C4EA.png
Model Y performance
jayckbswe
Inlägg: 27
Blev medlem: 09 aug 2021 19:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jayckbswe »

Förlåt för dåliga stavning (engelsman)

Precis loggat in i kontot och såg att jag har slutfaktura med preliminärt leveransdatum och VINnummer.

Beställd 17:e juli, vit/vit/20” fälgar.

Har inte fått något i form av kommunikation från Tesla då… ingen SMS, email, samtal.
Användarvisningsbild
Wixz
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 jul 2021 15:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Wixz »

jayckbswe skrev:
Förlåt för dåliga stavning (engelsman)

Precis loggat in i kontot och såg att jag har slutfaktura med preliminärt leveransdatum och VINnummer.

Beställd 17:e juli, vit/vit/20” fälgar.

Har inte fått något i form av kommunikation från Tesla då… ingen SMS, email, samtal.
Samma här. Jag beställde den 30:e Juni och har nu fått slutfaktura samt VIN, med preliminärt leveransdatum den 5:e Sep :) Jag beställde en MY LR, Midnattssilver metallic och 20” fälgar.
Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
Ort: Nånstans i Skåne
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frippz »

kingstreet skrev:
frippz skrev:
Jag fick ett SMS ikväll att jag kunde boka upphämtning nu, men när jag följer länken (dubbelkollade att det inte är phishing eller annan scam) så visar min profil samma som innan, det vill säga ”Vi håller på att upprätta din faktura och kommer att kontakta dig för att ordna med din slutbetalning.”

Undrar vad tusan det var om…
grattis!

Vad beställde du och när beställde du?

jag väntar fortfarande på att att någon ska höra av sig :( (MYLR svart, svart interior, 20"däck)
Tack! :D Beställde en MYLR, röd med vit interiör och 20” fälgar. Men som sagt, mitt konto visade något annat än vad SMS:et antydde, så jag vetitusan… :?

Ska tilläggas att min beställning gjordes 9 juli.
“Remember, when you are dead, you do not know you are dead. It is only painful for others.
The same applies when you are stupid.”


Ricky Gervais
Användarvisningsbild
fredricse
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 aug 2019 14:51
Ort: Staffanstorp

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av fredricse »

Ngn som fått SMS länken att boka tid att fungera? Svårt att nå tesla som vanligt och min advisor är på semester....
Användarvisningsbild
Wixz
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 jul 2021 15:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Wixz »

fredricse skrev:
Ngn som fått SMS länken att boka tid att fungera? Svårt att nå tesla som vanligt och min advisor är på semester....
Läste på twitter att det är många som fått ett SMS, speciellt i Tyskland, men att länken inte fungerar för någon än.
Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
Ort: Nånstans i Skåne
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frippz »

fredricse skrev:
Ngn som fått SMS länken att boka tid att fungera? Svårt att nå tesla som vanligt och min advisor är på semester....
Haha! Samma här. Inte tillbaka på någon vecka ännu. Undrar om detta var pga ett tekniskt fel? Nåja, det stod att den skulle vara aktiv i 24 timmar, så jag kollar lite då och då fram till ikväll. ;)

edit: Misstänker att vi har samma säljperson, så vi sitter i samma båt. :D
“Remember, when you are dead, you do not know you are dead. It is only painful for others.
The same applies when you are stupid.”


Ricky Gervais
Användarvisningsbild
PekkaB
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 jul 2021 22:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PekkaB »

Beställde min nyss Vit med svart inredning och med uppgraderad autopilot. Tog Dnb pga av att han jag pratade mer var en duktig säljare. Uthämtningsstället för mig är Umeå. Hoppas det blir leverans i början av September.
laantz_89
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 aug 2021 15:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av laantz_89 »

frippz skrev:
fredricse skrev:
Ngn som fått SMS länken att boka tid att fungera? Svårt att nå tesla som vanligt och min advisor är på semester....
Haha! Samma här. Inte tillbaka på någon vecka ännu. Undrar om detta var pga ett tekniskt fel? Nåja, det stod att den skulle vara aktiv i 24 timmar, så jag kollar lite då och då fram till ikväll. ;)

edit: Misstänker att vi har samma säljperson, så vi sitter i samma båt. :D

Helt ny här, men även jag har fått sms:et igår men har samma "problem".
Men det känns ändå som det börjar närma sig leverans med stormsteg nu :D
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Credde »

Detta låg i en Model Y Facebook grupp
1872797D-F55D-445A-AC9D-03A1B222BF56.jpeg
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
Ort: Nånstans i Skåne
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frippz »

Fick svar på mitt mail till Tesla Sales att de haft tekniska problem och att ett nytt SMS ska skickas ut snart.
“Remember, when you are dead, you do not know you are dead. It is only painful for others.
The same applies when you are stupid.”


Ricky Gervais
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Johan_YJ7 »

Credde skrev:
Detta låg i en Model Y Facebook grupp

Jag antar att alla fick samma mail från Tesla för några veckor sedan som inleddes med "Med 505 km räckvidd.."
Om det verkligen blir ett lotteri får vi väl se, men med tanke på vad man förväntade sig och tagit leverans på kan det ju bara bli en positiv överraskning i så fall.

För MYP ser det ut att vara det större batteriet enbart som certifierats.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
fredricse
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 aug 2019 14:51
Ort: Staffanstorp

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av fredricse »

Idag fungerade länken. Första dagen jag kunde välja var den 30 aug
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mwest »

Credde skrev:
Detta låg i en Model Y Facebook grupp
Kineserna ville inte ha den kortare räckvidden och Tesla hade en hel hög byggda, så de passar på att skeppa alla såna till Europa och sälja här istället? Hmm..
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Användarvisningsbild
Rolemod
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 08 dec 2019 19:03
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rolemod »

Jag bokade en vit/svart/20 tum December 2020 och har fortfarande inte fått någon länk eller nåt?! Är det ren flax som gäller?
Rolemod - Personifiera din Tesla
https://rolemod.se
Skriv svar