Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Wilson skrev:
Det verkar som att Nissan registrerat Leafarna som E-NV 200. Trodde iofs inte att E-NV 200 var berättigad till premien. Eller jo, minibussvarianten är nog det, men inte skåpbilen.

Enligt BIL Sweden har endast 5 st Leaf registrerats i år.
Ah, ett desperat försök att få till batterikylning?
:lol: ja precis, borde väl funka, eller?
Vet inte exakt var jag läst det men folk haussar Nissan pga hög kvalitet, att de bryr sig om sina kunder etc. Tycker detta visar på raka motsatsen. Kom upp en historia till innan idag om någon som försökt häva köpet på son Leaf2 men inte lyckats och nu är fast med en bil som inte fungerar som utlovat, se samma länk ovan.

Jag var med i Nissans kampanj 2014 och var ambasadör för deras bilar men det kom av sig på riktigt och när folk började rapportera in fel på bilarna och undra vad laddnätverket nissan lovat tog vägen så blev det kalla handen från Nissan. Minns inte om det var två eller tre recalls på bilen med bland annat något i styrningen och bromsarna. Som jag tjatat om tidigare förutspådde jag problem redan med Leaf30 och mitt förtroende för Nissan är inte högt med tanke på att de dribblat bort sin ledning de hadde.

Samtidigt står jag med hakan i golvet och undrar vart alla andra tagit vägen, jag spådde helt klart fel 2014 när jag trodde en Leaf24 var ett dåligt köp eftersom den snart skulle bli frånåkt. Men där hade jag tokfel med facit i hand. Några köpte Leafar för typ 180kkr då och det var nog en av historians bästa bilaffärer!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Den som köpte bilen visade ju att det går att åka långt med den upp till 4 laddningar, den 5:e blir jobbig. Så jag vet inte men tror nog man kan bli nöjd även med en 40kWh.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Limbster »

Tror oxå att många kommer bli nöjda med sin Leaf, väldigt trist att Nissan inte berättat om bristen i snabbladdningen dock.
Jag övervägde starkt Leaf 40 kwh men gör normalt 8-10 60 mils resor per år och har en sambo som har en tung höger fot varför jag valde att avstå, nu när jag fått reda på hur jobbiga resor skulle kunna blivit är jag verkligen glad att jag avstod.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

LarsL skrev:
Den som köpte bilen visade ju att det går att åka långt med den upp till 4 laddningar, den 5:e blir jobbig. Så jag vet inte men tror nog man kan bli nöjd även med en 40kWh.
Enligt länken ovan försökte personen häva köpet när rapidgate visade sig. Bättre läsa på från dom som köpt bilen än att jag skall tjata för mycket. :D
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Donk »

Jag är otroligt nöjd med min nya Leaf 40 i de flesta avseenden och tror att den skulle passa väldigt många som inte gör långkörningar på 30+ mil på regelbunden basis. Riktigt skön och kul att köra, mycket säkerhetsutrustning, smidig storlek men ändå skapligt rymlig i både kupé och bagage, ekonomisk att äga och normalt utseende (har tom fått kommentarer att den är snygg...). Även appen verkar faktiskt funka bra. Totalt sett ett jättestort lyft mot förra modellen som jag hade tidigare.

Jag är helt medveten om begränsningarna vid långkörning, har upplevt dem själv vid en långresa när jag körde upp bilen från Malmö till Stockholm. Låg medelhastighet och många och långa laddstopp gjorde att resan tog sin tid. Trots detta ångrar jag inte mitt köp på något sätt och kan starkt rekommendera den (med reservation för de som ofta kör långt). Eventuella problem med supermiljöbilspremien (som hänvisas till ovan) är jag alls inte orolig för, min är iaf reggad som en elbil hos Transportstyrelsen och ska därmed vara berättigad till premien. Personligen tycker jag att den känns som bästa elbils-köpet just nu, dvs om inköpspriset är av betydelse :-)

Kommer bli svårt att hitta vettiga argument för att byta till en dubbelt så dyr Model 3, men jag ska verkligen anstränga mig så det löser sig säkert.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Donk skrev:
Jag är otroligt nöjd med min nya Leaf 40 i de flesta avseenden och tror att den skulle passa väldigt många som inte gör långkörningar på 30+ mil på regelbunden basis. Riktigt skön och kul att köra, mycket säkerhetsutrustning, smidig storlek men ändå skapligt rymlig i både kupé och bagage, ekonomisk att äga och normalt utseende (har tom fått kommentarer att den är snygg...). Även appen verkar faktiskt funka bra. Totalt sett ett jättestort lyft mot förra modellen som jag hade tidigare.

Jag är helt medveten om begränsningarna vid långkörning, har upplevt dem själv vid en långresa när jag körde upp bilen från Malmö till Stockholm. Låg medelhastighet och många och långa laddstopp gjorde att resan tog sin tid. Trots detta ångrar jag inte mitt köp på något sätt och kan starkt rekommendera den (med reservation för de som ofta kör långt). Eventuella problem med supermiljöbilspremien (som hänvisas till ovan) är jag alls inte orolig för, min är iaf reggad som en elbil hos Transportstyrelsen och ska därmed vara berättigad till premien. Personligen tycker jag att den känns som bästa elbils-köpet just nu, dvs om inköpspriset är av betydelse :-)

Kommer bli svårt att hitta vettiga argument för att byta till en dubbelt så dyr Model 3, men jag ska verkligen anstränga mig så det löser sig säkert.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om nya Nissan Leaf kostar 344 900 kr, vad får dig att tro att Model 3 kommer kosta dubbelt så mycket? Visst, den kan mycket väl hamna runt 450 000 kr där upp till dubbelt så dyr är spannet ganska stort.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

Leasa, ja det kan jag tänka mig. Vågar nog inte köpa med tanke på hur Leaf 30 kWh degraderats...
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Mickep »

Jag skulle bli riktigt glad om longrange varianten gick på 450 kkr. Men tyvärr lutar det mer åt 600-650 kanske till och med 700.
Det är nästan dubbla. Hur långt bort standard varianten och väntetiden är vill jag inte spekulera i.
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
Jag skulle bli riktigt glad om longrange varianten gick på 450 kkr. Men tyvärr lutar det mer åt 600-650 kanske till och med 700.
Det är nästan dubbla. Hur långt bort standard varianten och väntetiden är vill jag inte spekulera i.
Varför jämföra Long range som har dubbelt så lång räckvidd som Nissan Leaf 2? Long rang kostar i USA $44k och Model S $75k, varför skulle då Model 3 Long rang kosta 700 kkr?
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Donk »

vigge50 skrev:
Donk skrev:
Jag är otroligt nöjd med min nya Leaf 40 i de flesta avseenden och tror att den skulle passa väldigt många som inte gör långkörningar på 30+ mil på regelbunden basis. Riktigt skön och kul att köra, mycket säkerhetsutrustning, smidig storlek men ändå skapligt rymlig i både kupé och bagage, ekonomisk att äga och normalt utseende (har tom fått kommentarer att den är snygg...). Även appen verkar faktiskt funka bra. Totalt sett ett jättestort lyft mot förra modellen som jag hade tidigare.

Jag är helt medveten om begränsningarna vid långkörning, har upplevt dem själv vid en långresa när jag körde upp bilen från Malmö till Stockholm. Låg medelhastighet och många och långa laddstopp gjorde att resan tog sin tid. Trots detta ångrar jag inte mitt köp på något sätt och kan starkt rekommendera den (med reservation för de som ofta kör långt). Eventuella problem med supermiljöbilspremien (som hänvisas till ovan) är jag alls inte orolig för, min är iaf reggad som en elbil hos Transportstyrelsen och ska därmed vara berättigad till premien. Personligen tycker jag att den känns som bästa elbils-köpet just nu, dvs om inköpspriset är av betydelse :-)

Kommer bli svårt att hitta vettiga argument för att byta till en dubbelt så dyr Model 3, men jag ska verkligen anstränga mig så det löser sig säkert.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om nya Nissan Leaf kostar 344 900 kr, vad får dig att tro att Model 3 kommer kosta dubbelt så mycket? Visst, den kan mycket väl hamna runt 450 000 kr där upp till dubbelt så dyr är spannet ganska stort.

Nej dubbelt så dyr måste den ju såklart inte bli, men i mitt fall så är det nog iaf inte långt ifrån beroende på vad en Model kommer kosta inklusive den utrustning jag skulle vilja ha på en sådan bil.

Min gissning är att en Model 3 bas hamnar på minst 420k före miljöbilspremie, dvs från 360k naken. Om vi bara lägger på det ”nödvändiga” som premiumpaket (ca 50k), autopilot (ca 50k), metallic (ca 10k), 19” fälgar (ca 15k) och vinterdäck (ca 20k) så hamnar vi på ca 505k. Sen skulle det ju vara väldigt trevligt med long range (ca 100k) och/eller fyrhjulsdrift (ca 50k) och då slutar vi på ca 655k.

I och med att jag beställde lanseringsmodellen av nya Leafen och hoppade på gruppköpet i höstas så blev priset rätt så bra, inte hälften av 505k men betydligt mindre än hälften av 655k.

Nu är ju en så gott som fullutrustad Model 3 med stora batteriet och fyrhjulsdrift en helt annan bil än en Leaf 40kWh och egentligen inte alls jämförbara. För min del blir de dock det eftersom ingen av dem är tillräckligt stor för fjällenresorna eller sommarsemestern och både blir därför nån sorts andrabil med ungefär samma användningsområde. Och med tanke på hur bra nya Leafen funkar så blir det svårt att motivera en Model 3 med rationella argument.

Visst, man måste ju inte köpa en Model 3 med så mycket utrustning men risken är nog överhängande att så skulle bli fallet ändå. Särskilt som man stått i kö så länge och väntat och väntat.

Men hur ofta är det egentligen rationella argument som slutligen avgör bilköpet...?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av hed »

En kollega funderar på en Leaf. Behöver man en "wall connector" till en sådan eller räcker det med den där dyra sladden för hemladdning? Sorry om frågan redan ställts
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av evilirish »

hed skrev:
En kollega funderar på en Leaf. Behöver man en "wall connector" till en sådan eller räcker det med den där dyra sladden för hemladdning? Sorry om frågan redan ställts
Man kan ladda med den vanliga kabeln som följer med i vanligt 220V uttag. Men det kommer ta mer än ett dygn att ladda den från 0 till fullt då.
Jag satte upp en laddbox, då kan man kräma ut lite högre ampere (beroende på huvudsäkring, övrig belastning, etc).
Så egentligen handlar det om kollegan har behov av att ladda upp hela batteriet dagligen eller man kan fylla på efter behov.
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

evilirish skrev:
hed skrev:
En kollega funderar på en Leaf. Behöver man en "wall connector" till en sådan eller räcker det med den där dyra sladden för hemladdning? Sorry om frågan redan ställts
Man kan ladda med den vanliga kabeln som följer med i vanligt 220V uttag. Men det kommer ta mer än ett dygn att ladda den från 0 till fullt då.
Jag satte upp en laddbox, då kan man kräma ut lite högre ampere (beroende på huvudsäkring, övrig belastning, etc).
Så egentligen handlar det om kollegan har behov av att ladda upp hela batteriet dagligen eller man kan fylla på efter behov.
Man laddar alltså med ca 1.5 mil per timme ur "vanligt" uttag. Behöver man snabbare hemladdning är en box vettigt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av hed »

Okay, då är det laddbox som gäller. Måste ladda fullt på en natt. Som vanligt: Tack för alla snabba svar :)
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av bonath »

Tänk på att gamla Leaf är Typ1 och nya Typ2...
Teslaboxen är Typ2, passar inte gamla Leaf...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Senast redigerad av bonath, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av hed »

Då borde jag kunna köpa en Tesla wall connector åt honom?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

Japp, den fungerar om du kan få tag i en. Tror dom bara säljs till Tesla-ägare?
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av hed »

Jag är tesla-ägare i juni . Har redan hämtat ut en wall connector.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Donk »

Jag laddar än så länge min Leaf 40kWh med medföljande kabel i vanligt vägguttag och även om jag inte laddat helt från 0 till 100% så borde det väl inte ta mer än 10-12 timmar? Har hittills alltid haft fullt batteri på morgonen om jag laddat över natten.

Ska sätta upp en laddbox så snart jag hittat rätt box som både uppfyller kraven för bidraget och som är framtidssäker så den klarar att ladda en framtida Tesla snabbt och säkert. Även om jag inte har något större behov av att ladda snabbare just nu så känns det smidigt och bra ut säkerhetssynpunkt att använda sig av en fast monterad laddbox.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
N H
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av N H »

Medföljande laddkabel ger ca 2 kWh per timme till batteriet. Så från 0% till 100% bör det ta ca 18 h (36/2). Min erfarenhet är dock att det är väldigt sällan man behöver ladda från noll till hundra.
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Donk »

N H skrev:
Medföljande laddkabel ger ca 2 kWh per timme till batteriet. Så från 0% till 100% bör det ta ca 18 h (36/2). Min erfarenhet är dock att det är väldigt sällan man behöver ladda från noll till hundra.
Ok tack för upplysningen, visste inte att vanliga laddkabeln begränsade laddningen till 2 kWh per timme. Ännu ett argument för att installera laddbox även om det är väldigt sällan jag kör helt tomt och behöver fullt batteri dagen efter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av evilirish »

Jo i teorin, men du har alltid lite förluster som spelar in. Nu när jag tänker efter så kan det vara så att den nya 40kWh låg på 21 timmar från 0 till 100.
Teoretiskt så bör kabeln dra 10A * 230 V = 2,3kW = 2,3kWh per timme, men du får inte in lika mycket användbart i batteriet :)
N H
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av N H »

evilirish skrev:
Jo i teorin, men du har alltid lite förluster som spelar in. Nu när jag tänker efter så kan det vara så att den nya 40kWh låg på 21 timmar från 0 till 100.
Teoretiskt så bör kabeln dra 10A * 230 V = 2,3kW = 2,3kWh per timme, men du får inte in lika mycket användbart i batteriet :)
Precis, 2,3 kW ur uttaget och 10-15% förlust blir ~2 kW till batteriet. 21 timmar känns väldigt mycket, både i teorin och i praktiken. Nissan är helt värdelösa på att räkna, de tider appen visar är för mig helt oförståeliga, i både teori och praktik :)
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av evilirish »

N H skrev:
evilirish skrev:
Jo i teorin, men du har alltid lite förluster som spelar in. Nu när jag tänker efter så kan det vara så att den nya 40kWh låg på 21 timmar från 0 till 100.
Teoretiskt så bör kabeln dra 10A * 230 V = 2,3kW = 2,3kWh per timme, men du får inte in lika mycket användbart i batteriet :)
Precis, 2,3 kW ur uttaget och 10-15% förlust blir ~2 kW till batteriet. 21 timmar känns väldigt mycket, både i teorin och i praktiken. Nissan är helt värdelösa på att räkna, de tider appen visar är för mig helt oförståeliga, i både teori och praktik :)
Ja det är inga siffror som stämmer någonstans med Nissan, värst av allt guess-o-metern för räckvidd :D
Med min gamla 30kWh Leaf så laddade den inte fullt från ~18.00->07.00 så en laddbox var nödvändig för egen del.
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Vad klarar nya Leaf att ladda med när man har laddbox. Den klarar väl bara enfas 7.4kw som mest (eller 6.6kw?) men för att det ska funka måste man ha 32A-abonnemang. Eller klarar nya leafen 3-fas?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar