vigge50 skrev:Donk skrev:Jag är otroligt nöjd med min nya Leaf 40 i de flesta avseenden och tror att den skulle passa väldigt många som inte gör långkörningar på 30+ mil på regelbunden basis. Riktigt skön och kul att köra, mycket säkerhetsutrustning, smidig storlek men ändå skapligt rymlig i både kupé och bagage, ekonomisk att äga och normalt utseende (har tom fått kommentarer att den är snygg...). Även appen verkar faktiskt funka bra. Totalt sett ett jättestort lyft mot förra modellen som jag hade tidigare.
Jag är helt medveten om begränsningarna vid långkörning, har upplevt dem själv vid en långresa när jag körde upp bilen från Malmö till Stockholm. Låg medelhastighet och många och långa laddstopp gjorde att resan tog sin tid. Trots detta ångrar jag inte mitt köp på något sätt och kan starkt rekommendera den (med reservation för de som ofta kör långt). Eventuella problem med supermiljöbilspremien (som hänvisas till ovan) är jag alls inte orolig för, min är iaf reggad som en elbil hos Transportstyrelsen och ska därmed vara berättigad till premien. Personligen tycker jag att den känns som bästa elbils-köpet just nu, dvs om inköpspriset är av betydelse
Kommer bli svårt att hitta vettiga argument för att byta till en dubbelt så dyr Model 3, men jag ska verkligen anstränga mig så det löser sig säkert.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om nya Nissan Leaf kostar 344 900 kr, vad får dig att tro att Model 3 kommer kosta dubbelt så mycket? Visst, den kan mycket väl hamna runt 450 000 kr där upp till dubbelt så dyr är spannet ganska stort.
Nej dubbelt så dyr måste den ju såklart inte bli, men i mitt fall så är det nog iaf inte långt ifrån beroende på vad en Model kommer kosta inklusive den utrustning jag skulle vilja ha på en sådan bil.
Min gissning är att en Model 3 bas hamnar på minst 420k före miljöbilspremie, dvs från 360k naken. Om vi bara lägger på det ”nödvändiga” som premiumpaket (ca 50k), autopilot (ca 50k), metallic (ca 10k), 19” fälgar (ca 15k) och vinterdäck (ca 20k) så hamnar vi på ca 505k. Sen skulle det ju vara väldigt trevligt med long range (ca 100k) och/eller fyrhjulsdrift (ca 50k) och då slutar vi på ca 655k.
I och med att jag beställde lanseringsmodellen av nya Leafen och hoppade på gruppköpet i höstas så blev priset rätt så bra, inte hälften av 505k men betydligt mindre än hälften av 655k.
Nu är ju en så gott som fullutrustad Model 3 med stora batteriet och fyrhjulsdrift en helt annan bil än en Leaf 40kWh och egentligen inte alls jämförbara. För min del blir de dock det eftersom ingen av dem är tillräckligt stor för fjällenresorna eller sommarsemestern och både blir därför nån sorts andrabil med ungefär samma användningsområde. Och med tanke på hur bra nya Leafen funkar så blir det svårt att motivera en Model 3 med rationella argument.
Visst, man måste ju inte köpa en Model 3 med så mycket utrustning men risken är nog överhängande att så skulle bli fallet ändå. Särskilt som man stått i kö så länge och väntat och väntat.
Men hur ofta är det egentligen rationella argument som slutligen avgör bilköpet...?
Skickat från min iPhone med Tapatalk