Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Kollade precis PS2 eftersom min Tesla är död. 4999kr/mån exkl moms för (operationell) lease 36mån 1500mil/år för en Single Motor LR med pilotpaketet. Förmånsvärde 5433kr/mån. Förvisso kommer jag klämma rätt många övermil, men det känns som det kan bli hyfsat billigt. Plånbokskostnaden borde väl landa på runt 5000kr/mån med 50% skatt på marginalen?
P85D svart/svart med gratis SuC
roffe_s
elbilist
Inlägg: 692
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

Remuz skrev: 25 maj 2024 15:16
Kollade precis PS2 eftersom min Tesla är död. 4999kr/mån exkl moms för (operationell) lease 36mån 1500mil/år för en Single Motor LR med pilotpaketet. Förmånsvärde 5433kr/mån. Förvisso kommer jag klämma rätt många övermil, men det känns som det kan bli hyfsat billigt. Plånbokskostnaden borde väl landa på runt 5000kr/mån med 50% skatt på marginalen?
Har Du bilen i egen firma? Jag är osäker på om den operationella leasingen ger Dig möjlighet att i så fall lyfta halva momsen?

Privat skulle jag räkna som Du, kostnaden för övermilen lär ju landa och stanna i firman. Det låter som kostar Dig, förutom skatteeffekten på 50% x 5 433 = 2 717:- är väl elförbrukningen? Försäkring, skatt och däck/service ingår väl endera i leasingen eller så tar företaget det.

Ser Du till firman blir kostnaden i stil med 4 999 x 1.125 (halva momsen avdragsgill?) + 5 433 x 31.42%(arbetsgivaravgift)+550:-/månad (försäkring, skatt, etc) = 7 880:-/månad. Skulle Du ta ut den summan som lön är de värda ca 7 880 x (100-31.42% ag-avgift) x 50% marginalskatt = 2 702:-

Så är Du egenföretagare får jag ungefärlig ”plånbokskostnad” till 2 717 + 2 702 = 5 419:-, d v s lite högre än Dig. Men se detta som en ungefärlig kalkyl, lite kan Du få tillbaka om Du väljer att köra mot milersättning i tjänsten.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Jag har den inte i egen firma men personalbil på mitt jobb jag är anställd på. Tack för uträkning, rimmar bra med mina tankar. Jag kör cirka 1000mil i tjänsten per år så halva momsen går fint att lyfta.
P85D svart/svart med gratis SuC
roffe_s
elbilist
Inlägg: 692
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

Remuz skrev: 25 maj 2024 19:53
Jag har den inte i egen firma men personalbil på mitt jobb jag är anställd på. Tack för uträkning, rimmar bra med mina tankar. Jag kör cirka 1000mil i tjänsten per år så halva momsen går fint att lyfta.
Ingen fara, lycka till med en bra bil :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
solen
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 dec 2023 13:11

Re: Polestar 2

Inlägg av solen »

Jag ska provköra P2 på torsdagen.
Tycker ni att dealen på 5 433 kr / mån för privatleasing för Single Motor LR är fortfarande bra?
Priset är dock utan vinterdäck som kostar någon 500ing extra/mån men det kanske är bättre att skaffa beggade V-hjul på egen hand istället?
Jag skulle helst vilja ha standard range versionen för 4 400 kr/mån men de verkar vara slut.
Något jag ska fokusera eller fundera extra över under provkörningen?
Annars kör jag en plug-in hybrid Mini Countryman till vardags.
toppo
elbilist
Inlägg: 217
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 2

Inlägg av toppo »

solen skrev: 27 maj 2024 21:44
Jag ska provköra P2 på torsdagen.
Tycker ni att dealen på 5 433 kr / mån för privatleasing för Single Motor LR är fortfarande bra?
Priset är dock utan vinterdäck som kostar någon 500ing extra/mån men det kanske är bättre att skaffa beggade V-hjul på egen hand istället?
Jag skulle helst vilja ha standard range versionen för 4 400 kr/mån men de verkar vara slut.
Något jag ska fokusera eller fundera extra över under provkörningen?
Annars kör jag en plug-in hybrid Mini Countryman till vardags.
Fortfarande en mycket bra deal. Verkar som att det är många som nappat på privatleasing-erbjudandet, bara ett fåtal bilar kvar. Begagnade hjul kan du köpa för ca 10 000kr, mer värt än vad de tar för leasingen.

Det finns ett fåtal Standard Range med plus-paket kvar. Om du inte anser sig behöva den extra räckvidden kan det ju vara trevligare med Plus-paket för ungefär samma pengar. Kom ihåg att som privatperson har du ångerrätt om du mot förmodan inte är nöjd efter provkörningen, så det är lika bra att du lägger beställning innan fler bilar försvinner.
Lycka till!
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
solen
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 dec 2023 13:11

Re: Polestar 2

Inlägg av solen »

Tack för tipset! Avvaktar med att boka ännu.

Jag har en fråga till er övriga som kör en P2:a utan pilot paketet. Hur funkar det egentligen? Finns det verkligen inget sätt att få bilen att köra i en viss hastighet trots att det inte blir adaptivt eller?
Ingår denna(vanlig farthållare) utan Pilot paketet? https://www.polestar.com/se/manual/pole ... 162d8e30c/

Jag kör inte så hemskt mycket motorväg, kanske 1 gång/månad Linköping - Stockholm tur och retur men då åker jag ju på farthållaren hela vägen nästan. Om jag ska välja mellan pilot och plus paketen ska jag då verkligen prioritera plus? Känns väldigt skumt detta att man låser en sån basic funktion bakom ett helt tillvalspaket. :?

Edit: verkar finnas enligt denna https://www.reddit.com/r/Polestar/s/aQN0EhtbKo
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Vanlig farthållare är standard. Hade det på hyrbilen som inte hade pilot
P85D svart/svart med gratis SuC
solen
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 dec 2023 13:11

Re: Polestar 2

Inlägg av solen »

Provkörde idag, himla trevlig bil jämfört med Tesla 3/Y som jag ibland har kört i jobbet.
Inga problem med utrymmen(182cm) varken fram eller bak, one pedal läget mycket trevligare och mjukare än Teslas, bra ljudnivå, fin infotainment, gott om lastutrymme och väldigt djupt + frunk.
The list goes on..

Var ett ganska enkelt, no-brainer val faktiskt....

och nu var bilen beställd(leasad): en Standard Range Single Motor med Plus paketet i svart.
Sista bilen i den speccen i lagret. Finns en likadan kvar, fast i blå för den som är sugen ;)
Prel. leverans enligt ordern: Sent i juni

Då var det dags för min första riktiga BEV :D
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3393
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

toppo skrev: 27 maj 2024 21:58
solen skrev: 27 maj 2024 21:44
Jag ska provköra P2 på torsdagen.
Tycker ni att dealen på 5 433 kr / mån för privatleasing för Single Motor LR är fortfarande bra?
Priset är dock utan vinterdäck som kostar någon 500ing extra/mån men det kanske är bättre att skaffa beggade V-hjul på egen hand istället?
Jag skulle helst vilja ha standard range versionen för 4 400 kr/mån men de verkar vara slut.
Något jag ska fokusera eller fundera extra över under provkörningen?
Annars kör jag en plug-in hybrid Mini Countryman till vardags.
Fortfarande en mycket bra deal. Verkar som att det är många som nappat på privatleasing-erbjudandet, bara ett fåtal bilar kvar. Begagnade hjul kan du köpa för ca 10 000kr, mer värt än vad de tar för leasingen.

Det finns ett fåtal Standard Range med plus-paket kvar. Om du inte anser sig behöva den extra räckvidden kan det ju vara trevligare med Plus-paket för ungefär samma pengar. Kom ihåg att som privatperson har du ångerrätt om du mot förmodan inte är nöjd efter provkörningen, så det är lika bra att du lägger beställning innan fler bilar försvinner.
Lycka till!
Grattis till bilvalet! :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
toppo
elbilist
Inlägg: 217
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 2

Inlägg av toppo »

solen skrev: 29 maj 2024 23:33
Provkörde idag, himla trevlig bil jämfört med Tesla 3/Y som jag ibland har kört i jobbet.
Inga problem med utrymmen(182cm) varken fram eller bak, one pedal läget mycket trevligare och mjukare än Teslas, bra ljudnivå, fin infotainment, gott om lastutrymme och väldigt djupt + frunk.
The list goes on..

Var ett ganska enkelt, no-brainer val faktiskt....

och nu var bilen beställd(leasad): en Standard Range Single Motor med Plus paketet i svart.
Sista bilen i den speccen i lagret. Finns en likadan kvar, fast i blå för den som är sugen ;)
Prel. leverans enligt ordern: Sent i juni

Då var det dags för min första riktiga BEV :D
Grattis! När du beskriver alla fördelar är det inte annat än att man saknar min tidigare Polestar… :)
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Piggelin
Inlägg: 690
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Polestar 2

Inlägg av Piggelin »

solen skrev: 29 maj 2024 23:33
Provkörde idag, himla trevlig bil jämfört med Tesla 3/Y som jag ibland har kört i jobbet.
Inga problem med utrymmen(182cm) varken fram eller bak, one pedal läget mycket trevligare och mjukare än Teslas, bra ljudnivå, fin infotainment, gott om lastutrymme och väldigt djupt + frunk.
The list goes on..

Var ett ganska enkelt, no-brainer val faktiskt....

och nu var bilen beställd(leasad): en Standard Range Single Motor med Plus paketet i svart.
Sista bilen i den speccen i lagret. Finns en likadan kvar, fast i blå för den som är sugen ;)
Prel. leverans enligt ordern: Sent i juni

Då var det dags för min första riktiga BEV :D
Intressant att du säger tvärtemot de tester jag läst.
I stort sett alla säger att baksätet är väldigt litet.
Bagaget är också extremt litet.

Men allt är väl relativt antar jag... Du är kanske van med ännu mindre och förstår inte vad för utrymmen en bil i denna längd borde ha.
lawe
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Piggelin skrev: 30 maj 2024 07:28
solen skrev: 29 maj 2024 23:33
Provkörde idag, himla trevlig bil jämfört med Tesla 3/Y som jag ibland har kört i jobbet.
Inga problem med utrymmen(182cm) varken fram eller bak, one pedal läget mycket trevligare och mjukare än Teslas, bra ljudnivå, fin infotainment, gott om lastutrymme och väldigt djupt + frunk.
The list goes on..

Var ett ganska enkelt, no-brainer val faktiskt....

och nu var bilen beställd(leasad): en Standard Range Single Motor med Plus paketet i svart.
Sista bilen i den speccen i lagret. Finns en likadan kvar, fast i blå för den som är sugen ;)
Prel. leverans enligt ordern: Sent i juni

Då var det dags för min första riktiga BEV :D
Intressant att du säger tvärtemot de tester jag läst.
I stort sett alla säger att baksätet är väldigt litet.
Bagaget är också extremt litet.

Men allt är väl relativt antar jag... Du är kanske van med ännu mindre och förstår inte vad för utrymmen en bil i denna längd borde ha.
Eller så är inte stort bagageutrymme och baksäte högsta prio. Själv tycker jag att P3, P4, 001 mfl har onödigt rymliga baksäten eftersom vi sällan är mer än två personer i bilen. Behoven varierar.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3393
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Piggelin skrev: 30 maj 2024 07:28
solen skrev: 29 maj 2024 23:33
Provkörde idag, himla trevlig bil jämfört med Tesla 3/Y som jag ibland har kört i jobbet.
Inga problem med utrymmen(182cm) varken fram eller bak, one pedal läget mycket trevligare och mjukare än Teslas, bra ljudnivå, fin infotainment, gott om lastutrymme och väldigt djupt + frunk.
The list goes on..

Var ett ganska enkelt, no-brainer val faktiskt....

och nu var bilen beställd(leasad): en Standard Range Single Motor med Plus paketet i svart.
Sista bilen i den speccen i lagret. Finns en likadan kvar, fast i blå för den som är sugen ;)
Prel. leverans enligt ordern: Sent i juni

Då var det dags för min första riktiga BEV :D
Intressant att du säger tvärtemot de tester jag läst.
I stort sett alla säger att baksätet är väldigt litet.
Bagaget är också extremt litet.

Men allt är väl relativt antar jag... Du är kanske van med ännu mindre och förstår inte vad för utrymmen en bil i denna längd borde ha.
Du kanske skulle kika på en i verkligheten och inte bara läsa tester? ;)

Bagageutrymmet och baksätet är inte litet med tanke på bilstorleken. Snarare tvärt om, Polestar 2 fungerar väldigt bra som familjebil samtidigt som den är rolig att köra.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Piggelin
Inlägg: 690
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Polestar 2

Inlägg av Piggelin »

lawe skrev: 30 maj 2024 07:33

Eller så är inte stort bagageutrymme och baksäte högsta prio. Själv tycker jag att P3, P4, 001 mfl har onödigt rymliga baksäten eftersom vi sällan är mer än två personer i bilen. Behoven varierar.
Fast du blandar du ihop saker, att inte behöva ett stort baksäte eller bagage är en sak, att påstå att en bil med litet baksäte har ett stort baksäte är ett annat...
Piggelin
Inlägg: 690
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Polestar 2

Inlägg av Piggelin »

Maw skrev: 30 maj 2024 09:50
Du kanske skulle kika på en i verkligheten och inte bara läsa tester? ;)

Bagageutrymmet och baksätet är inte litet med tanke på bilstorleken. Snarare tvärt om, Polestar 2 fungerar väldigt bra som familjebil samtidigt som den är rolig att köra.
Jag har sett och åkt/kört. Jag är 191 cm, tycker det var väldigt trångt bak och kan inte sitta bekvämt bakom mig själv.

Bilen är 4,6 meter med endast 440 liter bagage, en Peugeot 308 SW är nästan exakt lika lång men tar 608 liter.

Jag citerar Peter Esse.

"Här bak är det inte roligt, alls..."

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3393
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Piggelin skrev: 30 maj 2024 09:58
Maw skrev: 30 maj 2024 09:50
Du kanske skulle kika på en i verkligheten och inte bara läsa tester? ;)

Bagageutrymmet och baksätet är inte litet med tanke på bilstorleken. Snarare tvärt om, Polestar 2 fungerar väldigt bra som familjebil samtidigt som den är rolig att köra.
Jag har sett och åkt/kört. Jag är 191 cm, tycker det var väldigt trångt bak och kan inte sitta bekvämt bakom mig själv.

Bilen är 4,6 meter med endast 440 liter bagage, en Peugeot 308 SW är nästan exakt lika lång men tar 608 liter.

Jag citerar Peter Esse.

"Här bak är det inte roligt, alls..."

Haha, ja är det egenskaperna hos en Peugeot 308 sw man söker så ska man inte köpa en Polestar 2 utan förslagsvis en Peugeot 308 sw. :)

Jag är själv 187 cm så är inte direkt kort men däremot vältränad så jag kräver inte lika mycket utrymme som du och Peter. :)

Det går bra att åka fyra vuxna i bilen, jag har åkt på tjänsteresor med tre vuxna manliga kollegor, jag har även suttit i baksätet när kollegorna velat köra och det fungerar bra men det är klart att större bilar har mer plats. Jag använder mestadels min Polestar 2 som familjebil med mina fyra tonårsdöttrar och för det så fungerar den utmärkt, även på t ex fjällsemester.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1460
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi_ »

Vem sitter egentligen i baksätet i sin egen bil?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Verdi_ skrev: 30 maj 2024 10:41
Vem sitter egentligen i baksätet i sin egen bil?
Jag har inte ens provsuttit bak i min.

När det gäller PS2 så tycker jag den är trång fram, mittkonsollen är för bred och det är svårare att se trafikljusen än i M3 och MY. Är vindrutan lägre?
När det gäller bagaget så hamnar PS2 mellan M3 och MY.
Frunken öppnade jag aldrig, hur stort utrymme finns där?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3393
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

mikebike skrev: 30 maj 2024 10:46
Verdi_ skrev: 30 maj 2024 10:41
Vem sitter egentligen i baksätet i sin egen bil?
Jag har inte ens provsuttit bak i min.

När det gäller PS2 så tycker jag den är trång fram, mittkonsollen är för bred och det är svårare att se trafikljusen än i M3 och MY. Är vindrutan lägre?
När det gäller bagaget så hamnar PS2 mellan M3 och MY.
Frunken öppnade jag aldrig, hur stort utrymme finns där?
Frunken rymmer de olika kablarna man behöver och lite till, exempelvis lite verktyg. Den är inte så stor som på t ex model 3 men fyller sin funktion.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1460
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi_ »

mikebike skrev: 30 maj 2024 10:46
Verdi_ skrev: 30 maj 2024 10:41
Vem sitter egentligen i baksätet i sin egen bil?
Jag har inte ens provsuttit bak i min.

När det gäller PS2 så tycker jag den är trång fram, mittkonsollen är för bred och det är svårare att se trafikljusen än i M3 och MY. Är vindrutan lägre?
När det gäller bagaget så hamnar PS2 mellan M3 och MY.
Frunken öppnade jag aldrig, hur stort utrymme finns där?
Usch ja det kan vara hemskt. Jag fick en Mini Electric som lånebil hos Ryds bilglas och den var hemsk för en lång person som mig själv som sitter långt bak. Man såg ju framåt som nästan genom en tunnel. Noll sikt snett uppåt. Det närmaste jag kan likna det vid är en dålig plats på Camp Nou där man bara ser planen som genom en springa och t ex ingen himmel eller ens läktarna på andra sidan. Så kändes det att köra Minin. :lol:
Piggelin
Inlägg: 690
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Polestar 2

Inlägg av Piggelin »

Maw skrev: 30 maj 2024 10:31

Jag är själv 187 cm så är inte direkt kort men däremot vältränad så jag kräver inte lika mycket utrymme som du och Peter. :)

Det går bra att åka fyra vuxna i bilen, jag har åkt på tjänsteresor med tre vuxna manliga kollegor, jag har även suttit i baksätet när kollegorna velat köra och det fungerar bra men det är klart att större bilar har mer plats. Jag använder mestadels min Polestar 2 som familjebil med mina fyra tonårsdöttrar och för det så fungerar den utmärkt, även på t ex fjällsemester.
Försöker du kalla mig fet? :lol: Jag är väldigt vältränad så det ska du inte oroa dig för. Varit elitidrottare hela mitt liv.

Men för att återgå till topic, det är en bil med litet baksäte och bagage, det är fakta... Sedan kan det kanske passa kortare personer som du själv.
toppo
elbilist
Inlägg: 217
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 2

Inlägg av toppo »

Piggelin skrev: 30 maj 2024 11:33

Men för att återgå till topic, det är en bil med litet baksäte och bagage, det är fakta... Sedan kan det kanske passa kortare personer som du själv.
Det är absolut inte fakta. Alla har olika behov men det är fel att säga att bagage och baksäte är litet i en Polestar 2. En EX30 har litet bagage och baksäte.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Piggelin
Inlägg: 690
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Polestar 2

Inlägg av Piggelin »

toppo skrev: 30 maj 2024 13:06

Det är absolut inte fakta. Alla har olika behov men det är fel att säga att bagage och baksäte är litet i en Polestar 2. En EX30 har litet bagage och baksäte.
Fast en EX30 är bara 4,2 meter lång, en PS2 är 4,6m...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4999
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

Piggelin skrev: 30 maj 2024 11:33
Maw skrev: 30 maj 2024 10:31

Jag är själv 187 cm så är inte direkt kort men däremot vältränad så jag kräver inte lika mycket utrymme som du och Peter. :)

Det går bra att åka fyra vuxna i bilen, jag har åkt på tjänsteresor med tre vuxna manliga kollegor, jag har även suttit i baksätet när kollegorna velat köra och det fungerar bra men det är klart att större bilar har mer plats. Jag använder mestadels min Polestar 2 som familjebil med mina fyra tonårsdöttrar och för det så fungerar den utmärkt, även på t ex fjällsemester.
Försöker du kalla mig fet? :lol: Jag är väldigt vältränad så det ska du inte oroa dig för. Varit elitidrottare hela mitt liv.

Men för att återgå till topic, det är en bil med litet baksäte och bagage, det är fakta... Sedan kan det kanske passa kortare personer som du själv.
Jag skulle säga att litet baksäte och bagage är din åsikt, de är inte fakta.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar