Sida 3 av 5

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 19 apr 2016 09:48
av HelectriC
Johnny_B skrev:
HelectriC skrev:
har nu fått svar från SC att dom ska uppgradera laddaren i bilen, så att den kan ta 32A 1-fas istället för max 16A via 1-fas som det är per idag. Egentligen ska bilen klara det enligt specifikationer, men nånting verkar ha blivit fel i produktionen eller nåt.
Nu har jag inte läst alla 6 sidorna här, men detta är ju hysteriskt. Att det skulle vara fel i produktionen?

Jag har bokat tid på SC om ett par veckor. Får ta och ringa genast och fråga om de kan eftermontera detta relä även i min.. Jag återkommer här med resultatet.
som jag förstår det gäller det bara vid 1-fas laddning. I Sverige är det kanske inte så ofta man laddar med blå kontakt, men det är klart bilen ska funka som tänkt.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 19 apr 2016 10:05
av bylund
Det finns en del typ 2 med 32 A enfas i Sverige. Den blå 32 A-kontakten däremot är mycket ovanlig.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 19 apr 2016 10:15
av Johnny_B
bylund skrev:
Det finns en del typ 2 med 32 A enfas i Sverige. Den blå 32 A-kontakten däremot är mycket ovanlig.
Gott nog!

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 19 apr 2016 15:12
av Gustafsson
IKEA's laddare i Linköping är typ 2 32 A enfas t.ex.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 15 maj 2016 08:23
av Gustafsson
Tar upp denna dammiga tråd igen för info till de som bara får 16A 220 v via typ 2 laddning trots att uttaget är märkt 32 A /7,4 kW.
Jag har nu i samband med 2000 mila service även fått laddkretsarna åtgärdade gratis så att bilen nu kan ladda 32 A enfas (7,4 kW) i stället för 16 A (3,6 kW) vilket var max på min bil tidigare (uttagen aug 15).
Inte så vanligt med dessa stolpar kanske, men det finns några stycken ändå och påverkar en hel del vid destinationsladdning som jag använder emellanåt.
/ 70D.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 15 maj 2016 08:59
av Martinen
Ett tillägg där är ju åxå att det inte är helt ovanligt att uttagen är felmärkta har hänt flera gånger att uttaget är märkt 32A 3-fas och har fått allt från 16A enfas till 32A 3-fas.
Det behöver alltså inte vara bilen det är fel på.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 15 maj 2016 12:04
av Gustafsson
Martinen skrev:
Ett tillägg där är ju åxå att det inte är helt ovanligt att uttagen är felmärkta har hänt flera gånger att uttaget är märkt 32A 3-fas och har fått allt från 16A enfas till 32A 3-fas.
Det behöver alltså inte vara bilen det är fel på.
Tror inte det var något fel på bilen. Det stod tidigt klart att det gick att uppgradera till just denna funktionalitet. Jag har provat på en av de stolpar som tidigare bara gav mig 16A och nu ger den 32 :-)

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 15 maj 2016 12:20
av Johnny_B
Goa grejer!

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 16 maj 2016 01:00
av drakbane
När ändrades detta, alltså när började det monteras på nya bilar. = har jag denna laddkrets? Hämtad 30/12, byggd början av nov - 15.

/Sony Z3 Dual

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 16 maj 2016 08:40
av Gustafsson
drakbane skrev:
När ändrades detta, alltså när började det monteras på nya bilar. = har jag denna laddkrets? Hämtad 30/12, byggd början av nov - 15.

/Sony Z3 Dual
Vet inte när och vilka bilar det kan gälla. Enklast är väl att koppla in sig på en sådan stolpe å prova.
Serviceteknikern började med att säga att "det troligen inte var något problem att uppgradera eftersom jag hade ett så högt VIN nummer. Min är tillverkad i juni 15 och uthämtad augusti.
På servicekvittot står det så här:

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 16 maj 2016 10:01
av HelectriC
Gustafsson skrev:
drakbane skrev:
När ändrades detta, alltså när började det monteras på nya bilar. = har jag denna laddkrets? Hämtad 30/12, byggd början av nov - 15.

/Sony Z3 Dual
Vet inte när och vilka bilar det kan gälla. Enklast är väl att koppla in sig på en sådan stolpe å prova.
Serviceteknikern började med att säga att "det troligen inte var något problem att uppgradera eftersom jag hade ett så högt VIN nummer. Min är tillverkad i juni 15 och uthämtad augusti.
På servicekvittot står det så här:
Adapter United Kingdom? Intressant!

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 16 maj 2016 21:15
av BJK
Hämtade 29/12 laddar 32A 1fas 7,4kW Testade IKEA Karlstad

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 16 maj 2016 21:17
av Gustafsson
BJK skrev:
Hämtade 29/12 laddar 32A 1fas 7,4kW Testade IKEA Karlstad
vilket batteri har du ?

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 16 maj 2016 21:19
av BJK
85kWh

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 16 maj 2016 22:39
av bullen
BJK skrev:
Hämtade 29/12 laddar 32A 1fas 7,4kW Testade IKEA Karlstad
Min får bara 16A där. Lev sep 15. Läge för en tur till Mölndal

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 16 maj 2016 22:43
av drakbane
Gustafsson skrev:
drakbane skrev:
När ändrades detta, alltså när började det monteras på nya bilar. = har jag denna laddkrets? Hämtad 30/12, byggd början av nov - 15.

/Sony Z3 Dual
Vet inte när och vilka bilar det kan gälla. Enklast är väl att koppla in sig på en sådan stolpe å prova.
Mmmmmm, men då e de bra o veta var såna stolpar finns... :roll:

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 16 maj 2016 23:23
av Gustafsson
drakbane skrev:
Gustafsson skrev:
drakbane skrev:
När ändrades detta, alltså när började det monteras på nya bilar. = har jag denna laddkrets? Hämtad 30/12, byggd början av nov - 15.

/Sony Z3 Dual
Vet inte när och vilka bilar det kan gälla. Enklast är väl att koppla in sig på en sådan stolpe å prova.
Mmmmmm, men då e de bra o veta var såna stolpar finns... :roll:
IKEA verkar ha sådana på flera ställen.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 16 maj 2016 23:57
av Hammar
drakbane skrev:
Gustafsson skrev:
drakbane skrev:
När ändrades detta, alltså när började det monteras på nya bilar. = har jag denna laddkrets? Hämtad 30/12, byggd början av nov - 15.

/Sony Z3 Dual
Vet inte när och vilka bilar det kan gälla. Enklast är väl att koppla in sig på en sådan stolpe å prova.
Mmmmmm, men då e de bra o veta var såna stolpar finns... :roll:
Lund (edit: är tydligen på minst 11kw. Se längre ned i tråden) http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... dc95c35db1
Vallberga http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 2&ln=sv-SE
Sölvesborg http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 6&ln=sv-SE
Varberg http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 5a62216896

Om du kan låna en typ2-kabel som är enfas, fast som klarar 32A, så kan du ju testa med den i ett 22kw typ2 uttag.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 17 maj 2016 09:00
av Bjelke
Alltså nu blir jag osäker men handlar 1-fas-32A-problemet bara om bilar med enkelladdare, eller kan det vara problem även om man har dubbelladdare?

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 17 maj 2016 09:51
av bylund
Bjelke skrev:
Alltså nu blir jag osäker men handlar 1-fas-32A-problemet bara om bilar med enkelladdare, eller kan det vara problem även om man har dubbelladdare?
Detta handlar om enkelladdare. Har man detta problem med dubbelladdare så lär man ju inte kunna ladda mer en 16 A på trefas heller.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 17 maj 2016 10:15
av Bjelke
bylund skrev:
Bjelke skrev:
Alltså nu blir jag osäker men handlar 1-fas-32A-problemet bara om bilar med enkelladdare, eller kan det vara problem även om man har dubbelladdare?
Detta handlar om enkelladdare. Har man detta problem med dubbelladdare så lär man ju inte kunna ladda mer en 16 A på trefas heller.
Ok tack :)
Jag har ju nämligen inte fått ut mer än 16A på stolpen i Bollnäs, men har hittills antagit at den inte är på 32A helt enkelt, och kan nog fortsätta anta det (och
fortsätta påpeka det där oxo såklart)

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 17 maj 2016 14:18
av Gustafsson
Bjelke skrev:
bylund skrev:
Bjelke skrev:
Alltså nu blir jag osäker men handlar 1-fas-32A-problemet bara om bilar med enkelladdare, eller kan det vara problem även om man har dubbelladdare?
Detta handlar om enkelladdare. Har man detta problem med dubbelladdare så lär man ju inte kunna ladda mer en 16 A på trefas heller.
Ok tack :)
Jag har ju nämligen inte fått ut mer än 16A på stolpen i Bollnäs, men har hittills antagit at den inte är på 32A helt enkelt, och kan nog fortsätta anta det (och
fortsätta påpeka det där oxo såklart)
Du kan se det på laddskärmen, där står vad stolpen kan ge när du är inkopplad.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 17 maj 2016 14:34
av Gustafsson
Skärmdmp
Skärmdmp
Du kan se på skärmen här:

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 18 maj 2016 07:13
av Bjelke
Jo det känner jag till och brukar kolla, tänkte mest om det på grund av dessa laddkretsar lixom inte syntes i displayen utan att det
även där såg ut som om stolpen bara kan ge 16A, fast när jag tänker efter lite till så har ju inte det med laddkretsarna att göra, den informationen
kommer såklart direkt från stolpen via kommunikationen den har med bilen först...

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 18 maj 2016 12:26
av drakbane
Hammar skrev:
drakbane skrev:
Gustafsson skrev:
drakbane skrev:
När ändrades detta, alltså när började det monteras på nya bilar. = har jag denna laddkrets? Hämtad 30/12, byggd början av nov - 15.

/Sony Z3 Dual
Vet inte när och vilka bilar det kan gälla. Enklast är väl att koppla in sig på en sådan stolpe å prova.
Mmmmmm, men då e de bra o veta var såna stolpar finns... :roll:
Lund http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... dc95c35db1
Vallberga http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 2&ln=sv-SE
Sölvesborg http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 6&ln=sv-SE
Varberg http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 5a62216896

Om du kan låna en typ2-kabel som är enfas, fast som klarar 32A, så kan du ju testa med den i ett 22kw typ2 uttag.
Måste jag ha en enfas kabel?
Var i lund nu, o den levererade 11 kw, har skickat uppdarering.