Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Moderator: Redaktion
Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Har funderat på en grej när man laddar med 16A 3-fas. Är det då olika hastighet med enkel och dubbelladdare? I vanliga fall har jag inte tillgång till 3-fas, men när bilen blev laddad av SC förra veckan, så kunde jag se via appen att dom laddade med 16A 3-fas och jag fick 50km/h. Om jag räknar lite bakåt, så borde väl det betyda en hastighet på ca 25kW (utan förluster, så antagligen 22 reellt). Är inte maxhastighet via AC med enkelladdare 11kW och 22 med dubbelladdare? Jag trodde egentligen att jag hade enkelladdare, betyder detta att jag har dubbel eller vad är det jag har missat i min förståelse?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
11kWh ger runt 5 mil i timmen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
50 km/h * 200 Wh/km = 10 000 W = 10 kW
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Nu när vi rett ut det, kommer här en följdfråga.
Med enkelladdare kan man väl "bara" ladda med 40 Amp totalt?
Betyder det att man bara laddar med ca 13 Amp när man är inkopplad på 16 Amp 3-fasuttag?
Betyder det att man bara laddar med ca 13 Amp när man är inkopplad på 16 Amp 3-fasuttag?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Varför skulle man bara kunna ladda med 40A?
11kW = enkelladdare = 400 × rot(3) x 16 = 230 * 16 * 3...
Du tänker inte på USA nu där det är 40Amp 240 V enfas som är max med enkelladdare? De har inte trefas i USA men har högre strömstyrka. I Sverige är det 16 A 400V trefas som gäller för enkelladdare och 32 A för dubbelladdare.Nicke Nyfiken skrev:Nu när vi rett ut det, kommer här en följdfråga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
OM man räknar om 3fas 16A till enfas så blir det i teorin möjligt att laddaapkungen skrev:Varför skulle man bara kunna ladda med 40A?
16Ax3= 48A på en fas med en enkelladdare.
Vad jag förstått kan enkelladdaren fördela 1fas på flera interna moduler i laddaren. Därav den högre strömstyrkan på en fas.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Enbart till 2 så en fas 32 A är verklighetenjonas skrev:OM man räknar om 3fas 16A till enfas så blir det i teorin möjligt att laddaapkungen skrev:Varför skulle man bara kunna ladda med 40A?
16Ax3= 48A på en fas med en enkelladdare.
Vad jag förstått kan enkelladdaren fördela 1fas på flera interna moduler i laddaren. Därav den högre strömstyrkan på en fas.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
bylund skrev:50 km/h * 200 Wh/km = 10 000 W = 10 kW
ahh, det är den vägen det går ja

Model 3-24/Polestar 3-24
När har man egentligen användning av dubbelladdare? Jag har dubbelladdare men aldrig lyckats utröna vad som krävs för att få effekt av den.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Om du skaffar en laddbox ska du kunna utnyttja dubbelladdare. Kommer under våren enligt teslas hemsida. Skrolla ner en bit så finns en kort beskrivning av laddboxen där. https://www.teslamotors.com/sv_SE/model ... /highpowerBow skrev:När har man egentligen användning av dubbelladdare? Jag har dubbelladdare men aldrig lyckats utröna vad som krävs för att få effekt av den.
Finns kanske fler sätt att nyttja dubbelladdare, men det är mer än vad jag vet.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Det finns en del type 2 laddplatser som erbjuder 22kWh då använder bilen båda men inte annarsBow skrev:När har man egentligen användning av dubbelladdare? Jag har dubbelladdare men aldrig lyckats utröna vad som krävs för att få effekt av den.
Man kan räkna som du gör också, men då måste man räkna rättHelectriC skrev:bylund skrev:50 km/h * 200 Wh/km = 10 000 W = 10 kW
ahh, det är den vägen det går jajag räknade 50km=behov 25 kWh dvs behöver ladda 1 timme ca 25 (eller 22 då) kWh. Men det funkar tydligen inte så nej
elläran ligger en stund bak i tiden

25 kWh för 50 km innebär ju 500 Wh per km. Då får du köra ganska aktivt

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Om du inte har Chademo adapter och vill ladda på en combinerad snabbladdare, typ de som Fortum och cleaver har, så kan du ladda typ 2 på dem och nästan alltid få ut 22kW eller 100km/h.Bow skrev:När har man egentligen användning av dubbelladdare? Jag har dubbelladdare men aldrig lyckats utröna vad som krävs för att få effekt av den.
ja, 500, då har man bråttom, blir hyfsat dålig räckvidd oxå.bylund skrev:Man kan räkna som du gör också, men då måste man räkna rättHelectriC skrev:bylund skrev:50 km/h * 200 Wh/km = 10 000 W = 10 kW
ahh, det är den vägen det går jajag räknade 50km=behov 25 kWh dvs behöver ladda 1 timme ca 25 (eller 22 då) kWh. Men det funkar tydligen inte så nej
elläran ligger en stund bak i tiden
25 kWh för 50 km innebär ju 500 Wh per km. Då får du köra ganska aktivt
Model 3-24/Polestar 3-24
Är det i de fallen man behöver en typ 2 kabel (typ två hona->sladd->typ2 hane)? Lurar på att köpa en.apkungen skrev:Om du inte har Chademo adapter och vill ladda på en combinerad snabbladdare, typ de som Fortum och cleaver har, så kan du ladda typ 2 på dem och nästan alltid få ut 22kW eller 100km/h.
S90D, Midnight Silver, Lädersoffa, Autopilot, Luftfjädring.
To understand what recursion is, you must first understand recursion.
nej, kontakten finns alltid på plats, behöver inte ha med egen på kombiladdareWatson skrev:Är det i de fallen man behöver en typ 2 kabel (typ två hona->sladd->typ2 hane)? Lurar på att köpa en.apkungen skrev:Om du inte har Chademo adapter och vill ladda på en combinerad snabbladdare, typ de som Fortum och cleaver har, så kan du ladda typ 2 på dem och nästan alltid få ut 22kW eller 100km/h.
Model 3-24/Polestar 3-24
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Däremot finns det en del ställen där man kan ladda 22 kW men behöver ta med egen sladd. Ikea är ett typexempel, de har ofta 22 kW i sina stolpar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Så är det...Svenssons skrev:Du tänker inte på USA nu där det är 40Amp 240 V enfas som är max med enkelladdare? De har inte trefas i USA men har högre strömstyrka. I Sverige är det 16 A 400V trefas som gäller för enkelladdare och 32 A för dubbelladdare.Nicke Nyfiken skrev:Nu när vi rett ut det, kommer här en följdfråga.
Jag har aldrig laddat 3fas eftersom elektrikern inte har varit här ännu. Kommer förhoppningsvis i början av nästa vecka.
De klipp jag sett har varit från USA. Därav min förvirring.
Så med enkelladdare i Sverige får man 3x16 Amp=48 Amp?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Ska ner till Kroatien i sommar, där verkar det också vara vanligt med att man tar med egen kabel.danni skrev:Däremot finns det en del ställen där man kan ladda 22 kW men behöver ta med egen sladd. Ikea är ett typexempel, de har ofta 22 kW i sina stolpar.
Får shoppa runt och se var man kan hitta en till bra pris.
S90D, Midnight Silver, Lädersoffa, Autopilot, Luftfjädring.
Använder dubbelladdaren jämt. På jobbet, handla på Ica, nere på stan etc. Alla 22kw typ 2.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Hos Tesla. Jag köpte min där för 1750 kr inkl moms och det är svårt att hitta ett bättre pris än det. Nu kan de i och för sig ha höjt det priset i den senaste omgången höjningar på tillbehör, men kolla först i alla fall.Watson skrev:Ska ner till Kroatien i sommar, där verkar det också vara vanligt med att man tar med egen kabel.danni skrev:Däremot finns det en del ställen där man kan ladda 22 kW men behöver ta med egen sladd. Ikea är ett typexempel, de har ofta 22 kW i sina stolpar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Tesla tog visst 1750 när jag köpte. Kan ju ha höjts sen dess, men det lär vara svårt att hitta så värst mycket billigare enligt dem som har shoppat runt. Typ2, 6 m lång. Blå.Watson skrev:Ska ner till Kroatien i sommar, där verkar det också vara vanligt med att man tar med egen kabel.danni skrev:Däremot finns det en del ställen där man kan ladda 22 kW men behöver ta med egen sladd. Ikea är ett typexempel, de har ofta 22 kW i sina stolpar.
// Ser att Danni har flinkare fingrar eller mjukare tgb.

- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
I min p85d har jag dubbelladdare och använder den flitigt och det känns dumt att inte ta det tillvalet för min del.
Min 70d har bara enkelladdare, och märker när jag är ute och kör, att det finns många ställen där jag kunnat köra dubbelladdare.
Är tom sugen på och kolla om man kan installera flera laddare än 2 som Tesla erbjuder. Anledningen är att jag varit i norrtälje och där har den en 63 ah laddare. =) och gör en del affärer där.
Min 70d har bara enkelladdare, och märker när jag är ute och kör, att det finns många ställen där jag kunnat köra dubbelladdare.
Är tom sugen på och kolla om man kan installera flera laddare än 2 som Tesla erbjuder. Anledningen är att jag varit i norrtälje och där har den en 63 ah laddare. =) och gör en del affärer där.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Om du hittar något billigare, kolla att den verkligen är för trefas. Den kabel Tesla säljer stöder åtminstone 32 A trefas, vilket gör att kabeln aldrig är flaskhalsen när du laddar. När jag kollade runt hittade jag bara kablar som kostade minst dubbelt så mycket som Tesla.danni skrev:Hos Tesla. Jag köpte min där för 1750 kr inkl moms och det är svårt att hitta ett bättre pris än det. Nu kan de i och för sig ha höjt det priset i den senaste omgången höjningar på tillbehör, men kolla först i alla fall.Watson skrev:Ska ner till Kroatien i sommar, där verkar det också vara vanligt med att man tar med egen kabel.danni skrev:Däremot finns det en del ställen där man kan ladda 22 kW men behöver ta med egen sladd. Ikea är ett typexempel, de har ofta 22 kW i sina stolpar.