Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Zalman3 »

Kaos started?

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11672
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

Dexter skrev:
Dexter86 skrev:
Dexter skrev:
Kaos på SuC.
Slut på miljöbilsrabatten för ev bilar över 700000.
Staten skattar sönder elbilen med kilometerskatt snart, bara en tidsfråga.
Börjar likna E85 bilarnas historia.
Länge leve Dieselbilen. :lol:
Sluta du gör mig nojig o velig :D
Man får använda sin Tesla som "City-Car" och ladda hemma.
Sen för långresor är det smidigare att ta Dieseln. ;)
Så glad att vi behåller minst en diesel (och bestämt oss att skaffa en ny nästa år). Känns skönt att inte gå "all in" på Tesla just nu.

Nu har man en form av backup som man kan ta på semesterresor även i högbeläggningsperioder.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11672
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

Dexter skrev:
GreenMachine skrev:
Den dagen det börjar bli en massa andra bilar på SuC-arna så lär min Teslan åka ur garaget. SuC är en av de i särklass viktigaste anledningarna till att jag köpte bilen. Har en i-pace också som aktivt undviker att köra några längre resor för att just slippa ladd-helvtet utanför Teslas skyddade verkstad. Som även framgår av tråden här och bevisligen av alla besök på olika publika laddplatser så har jag svårt att tro att det inte kommer att bli för stökigt med alla elbilsägare som kommer att resonera som vissa redan gör i tråden.

Det är ju knappt så att det funkar ens idag när det kommer någon klant och ställer sig på platsen bredvid så att hastigheten dyker i botten, trotts att det finns fler lediga odelade platser.
Ja de "oskrivna Tesla laddreglerna" att man inte helst tar laddplatsen bredvid någon annan som redan laddar kommer inte att existera längre. ;)
Tror dessvärre att man tyvärr kan säga "good bye" till alla former av regler och hyfs (bara att läsa attityderna från icke-Tesla-användare och deras krav här på forumet).

Hitintills har det ju endast varit 100% trevliga människor jag mött på SuC, men anar att det kommer snabbt gå utför nu.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11672
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

GreenMachine skrev:
iAkita skrev:
MWall skrev:
Skulle säga att det är du eftersom du inte accepterar att det är på Teslas villkor ni får ladda. Det kommer inte fungera om för många har din attityd.
Nu får du väl ge dig. Jag har absolut noll problem att det är Tesla som sätter upp reglerna och kommer givetvis anpassa mig till deras villkor. Men det är Tesla som sätter upp dessa villkor, inte du. Så fundera ett varv till vem det är som har trist attityd. Jag förstår att du har levt i Teslabubblan rätt länge och inte har erfarenhet av hur det fungerar på öppna laddnätverk, och hur folk bemöter och beter sig mot varandra. Skaffa dig det innan du börjar anklaga mig för dålig attityd. Vem vet, du kanske till och med skulle uppskatta att folk i regel är vänliga och förstående vid laddarna, och inte springer omkring och gapar om att du står fel för att de har laddporten på ett annat ställe än du.
Måste säga att du gör ett otroligt bra jobb att förklara varför detta inte kommer att fungera i praktiken och gissar att många kommer att resonera exakt som du.

Dock den dagen som jag blir tvungen att stå och vänta vid en SuC för att det står bilar och blockerar annars lediga platser så åker Teslan ut på dagen och kommer aldrig tillbaka och så blir det fossilt igen om man ska åka längre än till mataffären.
Är positiv i grunden och hoppas på det bästa, men befarar och planerar för det värsta. :)

Kommer göra ungefär så som du beskriver ovan. Men låter verkligheten avgöra hur det går. Kommer inte ändra några planer nu i förskott, men är ytterst glad att vi inte endast switchat till Tesla i familjens hela bilpark. Nu får vi avvakta och har backup dieselbil om det går dåligt, och kan fortsätta köra med Tesla på långresor om det går (förhoppningsvis) bra.
iAkita skrev:
Jag har under dagen sett flera bilder från Holland där icke teslor med laddporten på höger bak står och laddar (men inte en enda med laddluckan vänster bak). De flesta reflekterar nog inte ens över att det skulle kunna vara fel på något sätt.
Är rädd för att du har helt rätt. :(

Kommer riskera att bli kaos, även för de som vill göra rätt för sig, precis som ovan är ett exempel på (sedan tillkommer de som kommer skita i allt medvetet, och påstå att de har rätt till vad som de än hittar på då de betalar för sig).

Detta visar ju på styrkan i ett helt genomtänkt system från bil till laddnät som hos Tesla, och bristen på när det systematiska helhetstänket inte längre finns.

Hade EU varit smarta och förutseende, så hade de inte bara standardiserat hur Typ2/CCS-intaget ser ut och fungerar, men även var det skall placeras på bilen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Dafro »

Oj oj vad denna tråden är kul att läsa och väldans vad känslor. Jag förstår dock ni Tesla ägare till viss del för som jag ser det så är den enda anledningen till att köpa Tesla laddnätverket så detta gör ju att det inte finns någon anledning kvar som jag ser det. Men vi elbilsägare får väl försöka bete oss hyfsat och vänligt så ska vi se att detta kommer lösa sig. Om man väljer att öppna upp det helt så är det ju inget rent tesla laddnätverk längre utan en ren konkurrent till tex ionity. Vad jag har läst och sett så vet ju inte ens alla teslaägare att man inte ska ta laddaren bredvid, men jag vet och att jag skulle ställa mig med min kommande E-tron bredvid en annan bil, tex tesla skulle inte ske om det fanns andra lediga. Jag skulle tro att det än så länge är nyhetens behag. Det stora problemet är väl mer att bal politikerna inte inser att det måste byggas ut i mycket snabbare takt så det inte blir som i Norge med köer på resdagar. Jag tycker detta är väldigt bra gjort av Tesla men jag förstår er teslaägare och hoppas dom gör så att ni inte får det sämre, vilket jag dock inte tror kommer hända om dom fortsätter bygga ut. Detta kommer bli bättre för alla, så håll ut.
27,8 kWp solceller
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Jag tänker att om man betalar pengar för ett abonnemang så har man lika stor rätt som teslaägare att ladda. Då finns det ingen "fel" ruta att ställa sig i. Med den logiken kan man lika gärna hända att det är Teslorna som står fel och att det räcker med 10 laddande teslor vid en station för att ingen ID4/Ionic 5/EV6 ska kunna ladda. Som upplagt för bråk tyvärr, om Teslaägare anser sig ha företräde trots att en icke Teslaförare har betalt för SuC abonnemang. Hoppas de löser det på ett tydligt sätt.
Ser krig, stenkastning och repning av bilar för mig i framtiden... kan bli rena krigszonen! :lol:

Man kommer drömma sig tillbaka till "den gamla goda tiden" med endast hyggliga Teslaförare som tyckte det var trevligt att prata med varandra medans man laddade i harmoni.
Om en del Teslaägare planerar att gå runt med basebollträ och repa bilar på SuC blir man ju lite orolig... :roll:

Lyckligtvis är jag övertygad om att Teslaägare i allmänhet är lika trevliga som alla andra människor.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 704
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Lophornis »

Verkar vara högt pris för icke Tesla bilar. 0.65€ läste jag på fb i en kommentar.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4962
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av chaffis75 »

Lophornis skrev:
Verkar vara högt pris för icke Tesla bilar. 0.65€ läste jag på fb i en kommentar.
Intressant,

Någon som har alla priser? Jag skulle vilja se priset vid en SuC där man jämför tesla pris, icke tesla pris, och icke tesla pris med abonnemang.

Har de förresten blivit någon klarhet i vad abonnemang kostar och hur de är med bindningstid?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2272
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av frippe »

Tycker det är en liten konstig tanke i det hela. Jag förstår idéen med att öppna upp för att för ett större utnyttjande så det går att bygga ut mer.

Men….
1. Stationerna ska enbart vara öppna för icke teslor när det finns ledig kapacitet.
2. Enbart bilar som kan ladda utan att blockera andra laddare får ladda.
Ändå ska de sälja månadsabonnemang fast utan rätt att ladda vid alla tidpunkter.
Om jag betalar 12-13€ per månad i abonnemang, blir det lite tokigt att jag sedan inte släpps in vissa tider när det är hög beläggning.

Hur många kommer snurra runt på en SuC och inte fatta att de inte kan ladda just då, för att det en viss tid är hög beläggning, med försök att koppla in och ur laddstolpar för att de tror att just den var trasig?

Det ser jag som det tokigaste i detta. Det ska vara enkelt att göra rätt och inte finnas en massa komplicerande faktorer. Gemene man kommer då bara att missförstå.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Tellus »

Zalman3 skrev:
Kaos started?

Oj, det blir ju billigare för icke teslaägare med abonnemang vs teslaägare om man laddar ofta, blir intressant nästa sommar.
Kommer det ut bland Svenssons att det är så billigt så kommer det bli som vid Lidl laddarna...
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4962
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av chaffis75 »

frippe skrev:
Tycker det är en liten konstig tanke i det hela. Jag förstår idéen med att öppna upp för att för ett större utnyttjande så det går att bygga ut mer.

Men….
1. Stationerna ska enbart vara öppna för icke teslor när det finns ledig kapacitet.
2. Enbart bilar som kan ladda utan att blockera andra laddare får ladda.
Ändå ska de sälja månadsabonnemang fast utan rätt att ladda vid alla tidpunkter.
Om jag betalar 12-13€ per månad i abonnemang, blir det lite tokigt att jag sedan inte släpps in vissa tider när det är hög beläggning.

Hur många kommer snurra runt på en SuC och inte fatta att de inte kan ladda just då, för att det en viss tid är hög beläggning, med försök att koppla in och ur laddstolpar för att de tror att just den var trasig?

Det ser jag som det tokigaste i detta. Det ska vara enkelt att göra rätt och inte finnas en massa komplicerande faktorer. Gemene man kommer då bara att missförstå.
Finns ju ingen rimlighet i att man bara får ladda om de finns överkapacitet, då får tesla låta de fortsätta vara tesla exklusivt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av LarsL »

Negativt:
Okunniga och kanske framför allt ointresserade förare laddar och parkerar lite hur som helst. Att de betalar mer gör att de kommer vara snorkiga eftersom de ser sig ha större rätt.

Positivt:
Många flera Supercharger stationer kommer komma upp. Vi kommer kunna stanna precis där vi vill på resan utan några kompromisser.
Det kommer gå att välja bil fritt i framtiden om någon annan tillverkare kommer med något vettigt.


Fortfarande svårt att se vad Tesla har att vinna på det här? Tror de att de kommer dra in så mycket pengar på laddning att det är värt förlusterna i andra änden?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av mati »

Jag blir lite skärrad när jag läser uttalanden som att hittills har det bara varit trevliga teslaägare som laddat på SUC men nu kommer det bli annorlunda osv. Innebär detta att alla vi andra är otrevlig pöbel som trevliga teslaägare inte vill ha att göra med?
Jag gillar inte alls det jag läser i den här tråden. Ionity går inte att använda eftersom man blir ruinerad, SUC går inte att använda eftersom man inte är välkommen. Oj så jobbigt det plötsligt har blivit att ha elbil. Med den attityden som lyser igenom här skulle det aldrig falla mig in att ladda på SUC, även om det hade varit gratis.
Bäst att stanna hemma och ladda hemma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Mickep »

Det kommer bli ett väldigt högt pris (5-6 kr kwh) dvs circle k nivå. Enligt videon kommer ABB vara ca 130 kr/mån och verkar inte ha någon minsta längd eller bindningstid. Gissar att det kommer användas vid helger.
Folk kommer parkera fel, men inte deras fel att laddporten är där den är (frågan är om teslaägare har förståelse för det. En lösning skulle vara att när man navigerar till laddare blir den bokad en viss tid). Och icke tesla ägare ser bara laddplatser som lediga till en viss procent så det skulle gå att styra folk till spec platser) . Det kommer bli Kaos en kort stund, men om det kommer orsakas av icketesla ägare eller teslaägare som försöker hindra andra låter jag vara osagt.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4962
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av chaffis75 »

Tråden vad är du beredd att göra för miljön borde kanske ha ett alternativ för tesla ägare.
- Jag är beredd att låta icke tesla ägare ladda på suc.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Tellus »

kWh priset med abonnemang för icke tesla ägare borde vara samma pris som för tesla ägare.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av dfa »

mati skrev:
Jag blir lite skärrad när jag läser uttalanden som att hittills har det bara varit trevliga teslaägare som laddat på SUC men nu kommer det bli annorlunda osv. Innebär detta att alla vi andra är otrevlig pöbel som trevliga teslaägare inte vill ha att göra med?
Jag gillar inte alls det jag läser i den här tråden. Ionity går inte att använda eftersom man blir ruinerad, SUC går inte att använda eftersom man inte är välkommen. Oj så jobbigt det plötsligt har blivit att ha elbil. Med den attityden som lyser igenom här skulle det aldrig falla mig in att ladda på SUC, även om det hade varit gratis.
Bäst att stanna hemma och ladda hemma.
Fick uppleva en inte jättevälkomnande kommentar från en Model S ägare 2019 precis när 3:orna kom och vi gjorde ett av våra första stopp vid en SuC så jag är redan van. Man är sig själv närmast.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av ReNewAble »

frippe skrev:
Tycker det är en liten konstig tanke i det hela. Jag förstår idéen med att öppna upp för att för ett större utnyttjande så det går att bygga ut mer.

Men….
1. Stationerna ska enbart vara öppna för icke teslor när det finns ledig kapacitet.
2. Enbart bilar som kan ladda utan att blockera andra laddare får ladda.
Ändå ska de sälja månadsabonnemang fast utan rätt att ladda vid alla tidpunkter.
Om jag betalar 12-13€ per månad i abonnemang, blir det lite tokigt att jag sedan inte släpps in vissa tider när det är hög beläggning.

Hur många kommer snurra runt på en SuC och inte fatta att de inte kan ladda just då, för att det en viss tid är hög beläggning, med försök att koppla in och ur laddstolpar för att de tror att just den var trasig?

Det ser jag som det tokigaste i detta. Det ska vara enkelt att göra rätt och inte finnas en massa komplicerande faktorer. Gemene man kommer då bara att missförstå.
Icke Teslaägare måste ju använda appen för att starta och stoppa laddning. Det kommer helt säkert att stå i denna om stationen är tillgänglig eller om den är stängd för icke Teslabilar p g a hög beläggning.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av dd88 »

Tesla skriver själva:
Hur mycket kostar laddning för andra fordon än Tesla?
Prissättningen för förare som inte kör Tesla avspeglar ytterligare kostnader som uppkommer för att kunna stödja laddning av ett brett utbud av fordon och ändringar av våra stationer för att tillgodose dessa fordon. Priserna varierar beroende på plats och laddningspriserna visas i Tesla-appen. Priset per kWh för laddning kan sänkas med ett laddningsmedlemskap.
Sen om det innebär flyttade laddare eller längre kablar framgår inte, men den här diskussionen verkar meningslös om nu Tesla redan har en lösning för det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4962
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av chaffis75 »

ReNewAble skrev:
frippe skrev:
Tycker det är en liten konstig tanke i det hela. Jag förstår idéen med att öppna upp för att för ett större utnyttjande så det går att bygga ut mer.

Men….
1. Stationerna ska enbart vara öppna för icke teslor när det finns ledig kapacitet.
2. Enbart bilar som kan ladda utan att blockera andra laddare får ladda.
Ändå ska de sälja månadsabonnemang fast utan rätt att ladda vid alla tidpunkter.
Om jag betalar 12-13€ per månad i abonnemang, blir det lite tokigt att jag sedan inte släpps in vissa tider när det är hög beläggning.

Hur många kommer snurra runt på en SuC och inte fatta att de inte kan ladda just då, för att det en viss tid är hög beläggning, med försök att koppla in och ur laddstolpar för att de tror att just den var trasig?

Det ser jag som det tokigaste i detta. Det ska vara enkelt att göra rätt och inte finnas en massa komplicerande faktorer. Gemene man kommer då bara att missförstå.
Icke Teslaägare måste ju använda appen för att starta och stoppa laddning. Det kommer helt säkert att stå i denna om stationen är tillgänglig eller om den är stängd för icke Teslabilar p g a hög beläggning.
Och du ser inte orimligheten i de.. Att informera är nog inte problemet.
Som jag sagt, antingen öppnar man upp för andra eller inte.. Man kan inte båda ha kakan och äta den.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av GreenMachine »

mati skrev:
Jag blir lite skärrad när jag läser uttalanden som att hittills har det bara varit trevliga teslaägare som laddat på SUC men nu kommer det bli annorlunda osv. Innebär detta att alla vi andra är otrevlig pöbel som trevliga teslaägare inte vill ha att göra med?
Jag gillar inte alls det jag läser i den här tråden. Ionity går inte att använda eftersom man blir ruinerad, SUC går inte att använda eftersom man inte är välkommen. Oj så jobbigt det plötsligt har blivit att ha elbil. Med den attityden som lyser igenom här skulle det aldrig falla mig in att ladda på SUC, även om det hade varit gratis.
Bäst att stanna hemma och ladda hemma.
Om vi har tur så resonerar alla som du och så är problemet löst. Nej skämt och sido. SuC är en av de största skälen för många att välja Tesla så det är väl inte så konstigt? Ser tyvärr framför mig Täby Centrum där folk ställer sig hur som helst och snor uttag från andra platser för att det är enklare så att det inte går att ladda där längre. Sen kanske pöbeln är lite att ta i.
larkar
elbilist
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 okt 2019 10:10
Ort: Skellefteå

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av larkar »

Nu har Tesla öppnat 10 stationer i Nederländerna för andra bilar, Teslabjörn har en film om det
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2272
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av frippe »

ReNewAble skrev:
frippe skrev:
Tycker det är en liten konstig tanke i det hela. Jag förstår idéen med att öppna upp för att för ett större utnyttjande så det går att bygga ut mer.

Men….
1. Stationerna ska enbart vara öppna för icke teslor när det finns ledig kapacitet.
2. Enbart bilar som kan ladda utan att blockera andra laddare får ladda.
Ändå ska de sälja månadsabonnemang fast utan rätt att ladda vid alla tidpunkter.
Om jag betalar 12-13€ per månad i abonnemang, blir det lite tokigt att jag sedan inte släpps in vissa tider när det är hög beläggning.

Hur många kommer snurra runt på en SuC och inte fatta att de inte kan ladda just då, för att det en viss tid är hög beläggning, med försök att koppla in och ur laddstolpar för att de tror att just den var trasig?

Det ser jag som det tokigaste i detta. Det ska vara enkelt att göra rätt och inte finnas en massa komplicerande faktorer. Gemene man kommer då bara att missförstå.
Icke Teslaägare måste ju använda appen för att starta och stoppa laddning. Det kommer helt säkert att stå i denna om stationen är tillgänglig eller om den är stängd för icke Teslabilar p g a hög beläggning.
Hur många riskerar att köra fram till en stolpe, sedan öppna appen för att se att attans, inte öppet för mig? Sedan ska de sura köra där ifrån med räckviddsångesten i bakhuvudet.

Man ska alltid skapa system som är idiotsäkra där alla ska kunna använda det så enkelt som möjligt. Teslas SuC fram tills nu har i stort sett varit så, speciellt när v3 kom utan delade stolpar.
Eller ska systemet vara så exklusivt så bara initierade kan använda det. Allt däremellan riskerar att skapa mer problem än att det hjälper.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av RagWal »

mati skrev:
Jag blir lite skärrad när jag läser uttalanden som att hittills har det bara varit trevliga teslaägare som laddat på SUC men nu kommer det bli annorlunda osv. Innebär detta att alla vi andra är otrevlig pöbel som trevliga teslaägare inte vill ha att göra med?
Jag gillar inte alls det jag läser i den här tråden. Ionity går inte att använda eftersom man blir ruinerad, SUC går inte att använda eftersom man inte är välkommen. Oj så jobbigt det plötsligt har blivit att ha elbil. Med den attityden som lyser igenom här skulle det aldrig falla mig in att ladda på SUC, även om det hade varit gratis.
Bäst att stanna hemma och ladda hemma.
Jag instämmer i att tonen inte är vacker hos vissa. Vore klädsamt med lite eftertanke innan man skriver sin ryggmärgsreaktion. Helt klart rör det upp känslor innan det ens knappt börjat och vi vet väldigt lite i vanlig ordning.

Jag tror Tesla har flera lösningar på flera av de befarade problemen. Sen riskerar man såklart alltid att tappa några tidigare kunder, men det kanske inte alltid är av ondo.

Jag ser gärna att andra kan få bättre laddningsupplevelse men vill helst inte själv få en sämre och är mest nyfiken på hur man löser detta vid tider med hög beläggning.

Jag kommer INTE köpa en dieselstånka.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av ReNewAble »

Ser inget stort problem med detta så länge som kapacitetsgränsen sätts rätt (måste nog ligga på 50% beläggning eller under). På så sätt säkrar man att det funkar även om vissa måste ta ”fel” ladddare p g a laddportens placering.

Blir trevligt att kunna se på lite andra bilar vid SuC.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Skriv svar