Ja, den förra prototypen. Den senaste är byggd från grundenmartinot skrev:Var det BMW i3:an (som de klätt om, som jag förstått det)?TeslaTissel skrev:Hittade detta klipp om Sono Motors Sion
Der Neue Sono Sion Prototyp 2021
Minns jag provkörde en av de allra första, ett sabla pipande från elmotorn men med övertygande egenskaper.
Sono Motors
Moderator: Redaktion
Re: Sono Motors
Re: Sono Motors
Har den senaste prototypen samma karossuppbyggnad som i3?Jerker skrev:Ja, den förra prototypen. Den senaste är byggd från grundenmartinot skrev:Var det BMW i3:an (som de klätt om, som jag förstått det)?TeslaTissel skrev:Hittade detta klipp om Sono Motors Sion
Der Neue Sono Sion Prototyp 2021
Minns jag provkörde en av de allra första, ett sabla pipande från elmotorn men med övertygande egenskaper.
Eller om inte, vilken teknologi använder Sono?
Re: Sono Motors
De har konstruerat bilen helt från grunden själva.Fredrik j skrev:Eller om inte, vilken teknologi använder Sono?
Re: Sono Motors
Javisst. Men vilken teknologi använder man? Självbärande stålkaross? Eftersom man tidigare sagt att man inte behöver pressverktyg låter det ju osannolikt.Jerker skrev:De har konstruerat bilen helt från grunden själva.Fredrik j skrev:Eller om inte, vilken teknologi använder Sono?
Kolfiber? Som på i3?
Bilderna tyder ju på en skateboard med en stålkonstruktion på och utanpå paneler av komposit.
Re: Sono Motors
Har man sagt det? Det är mer än jag vet. Men inte kolfiber, så mycket vet jag. Karossen blir av polykarbonat som man folierar, så man behöver inget måleri, vilket sparar in kostnader.Fredrik j skrev:Eftersom man tidigare sagt att man inte behöver pressverktyg låter det ju osannolikt.
Kolfiber? Som på i3?
Bilderna tyder ju på en skateboard med en stålkonstruktion på och utanpå paneler av komposit.
Re: Sono Motors
Ja. På hemsidan. Det är därför jag undrar vad det ljusgrå ”skelettet” på bilden du postade är. Om det inte är pressad plåt och inte behöver lackeras.Jerker skrev:Har man sagt det? Det är mer än jag vet. Men inte kolfiber, så mycket vet jag. Karossen blir av polykarbonat som man folierar, så man behöver inget måleri, vilket sparar in kostnader.Fredrik j skrev:Eftersom man tidigare sagt att man inte behöver pressverktyg låter det ju osannolikt.
Kolfiber? Som på i3?
Bilderna tyder ju på en skateboard med en stålkonstruktion på och utanpå paneler av komposit.
Hemsidan verkar ju inte blivit uppdaterad på ett tag.
Kai Johan sålde ju sina aktier i NEVS 2020 och är ju inte längre inblandad.
Re: Sono Motors
Tja, fast att han har sålt sina aktier förändrar ju inte det faktum att han grundade företaget.
Du får väl maila Sono Motors och fråga dem; de brukar vara rätt bra på att svara.
Du får väl maila Sono Motors och fråga dem; de brukar vara rätt bra på att svara.
Re: Sono Motors
Tänkte du som beställt en bil och på så sätt håller dom under armarna var intresserad av vad dom egentligen planerar att tillverka.
Jag får inte riktigt ihop det.
Jag får inte riktigt ihop det.
Re: Sono Motors
Nja, jag har släppt att veta precis allt i detalj om bilen. Det har varit så många turer och lång väntan så nu ser jag bara tiden an och hoppas att de kommer igång med produktion. Jag följer deras nyhetsbrev, Facebooksida, Youtubekanal och den tyska Facebooksupportersidan och därmed får jag veta det jag tycker att jag behöver. Exakt hur bilen är konstruerad ingår inte i det jag behöver veta. Det är inte avgörande för om jag kommer att köpa bilen eller inte.Fredrik j skrev:Tänkte du som beställt en bil och på så sätt håller dom under armarna var intresserad av vad dom egentligen planerar att tillverka.
Jag får inte riktigt ihop det.
Det är allmänt så att jag inte längre tycker att det är lika intressant att följa allt om alla elbilar som kommer. Mitt intresse har svalnat.
Re: Sono Motors
Men vilken typ av kaross bilen har är ju ingen detalj. Jag tycker det kan ses som avgörande för om projektet är seriöst eller inte. Att bygga sin prototyp på i3 och låta intressenter provköra om man tänkt bygga en bil med en helt annorlunda teknik tycker inte jag är seriöst.
När man sen delar bitar av information utan att berätta hur det hänger ihop.
Inga pressverktyg.
Inget måleri.
Det borde ju betyda komposit. Men då stämmer inte prisbilden.
Är det dags att dra sig ur kanske? Innan reservationspengarna försvinner.
När man sen delar bitar av information utan att berätta hur det hänger ihop.
Inga pressverktyg.
Inget måleri.
Det borde ju betyda komposit. Men då stämmer inte prisbilden.
Är det dags att dra sig ur kanske? Innan reservationspengarna försvinner.
Re: Sono Motors
Nej. Vi ser nog lite olika på saken. Jag sitter still i båten.Fredrik j skrev:Men vilken typ av kaross bilen har är ju ingen detalj. Jag tycker det kan ses som avgörande för om projektet är seriöst eller inte. Att bygga sin prototyp på i3 och låta intressenter provköra om man tänkt bygga en bil med en helt annorlunda teknik tycker inte jag är seriöst.
När man sen delar bitar av information utan att berätta hur det hänger ihop.
Inga pressverktyg.
Inget måleri.
Det borde ju betyda komposit. Men då stämmer inte prisbilden.
Är det dags att dra sig ur kanske? Innan reservationspengarna försvinner.
Re: Sono Motors
Kan det inte vara så enkelt att chassit inte har delar som behöver en press? När man tittar på bilden av chassit så kan man ju mycket väl tänka sig det. Det är bara enkelt bockad plåt som sätts samman. Det de syftar på med att de inte behöver någon press eller måleri är väl karossen eftersom den blir i polykarbonat som man filmar för att skydda den mot UV-strålningen och ge den färg. Och polykarbonatkaross är ju inget kontroversiellt. De flesta bilar idag har ju karossdelar i polykarbonat (eller vad de nu använder för plast), även Tesla.
Att det inte är nån komposit eller kolfiber inblandad vet jag. Det har de aldrig pratat om och skulle inte alls gå att para ihop med prisbilden. Kopplingen till BMW i3 är helt släppt nu; det var bara andra generationens prototyper som byggde på i3.
Att det inte är nån komposit eller kolfiber inblandad vet jag. Det har de aldrig pratat om och skulle inte alls gå att para ihop med prisbilden. Kopplingen till BMW i3 är helt släppt nu; det var bara andra generationens prototyper som byggde på i3.
Re: Sono Motors
Så här ser subframen/hjälpramen ut på tredje generationens prototyp. Bild från Sono Motors hemsida.
https://sonomotors.com/en/blog/sion-on- ... -tre-gmbh/
https://sonomotors.com/en/blog/sion-on- ... -tre-gmbh/
Elbilist sedan 2014
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Sono Motors
Mycket intressant, och i detta stadie rena hantverket.Klintan skrev:Så här ser subframen/hjälpramen ut på tredje generationens prototyp. Bild från Sono Motors hemsida.
https://sonomotors.com/en/blog/sion-on- ... -tre-gmbh/
Känner igen mig när jag blev inblandad i ett spännande chassiebygge för en sportvagn. Fossilbrännare blev det på den.
Re: Sono Motors
För bygget av dessa två bilar samlade de in 35 miljoner euro.TeslaTissel skrev:Mycket intressant, och i detta stadie rena hantverket.Klintan skrev:Så här ser subframen/hjälpramen ut på tredje generationens prototyp. Bild från Sono Motors hemsida.
https://sonomotors.com/en/blog/sion-on- ... -tre-gmbh/
Känner igen mig när jag blev inblandad i ett spännande chassiebygge för en sportvagn. Fossilbrännare blev det på den.
Elbilist sedan 2014
Re: Sono Motors
Oj... Ser ut som att vara långt ifrån något produktionsfärdigt (ser mer ut att vara hemmabygge).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Sono Motors
Ja, hur det där ska kunna bli en lågprisbil byggd i Sverige begriper jag inte. Men det visar väl sig.martinot skrev:
Oj... Ser ut som att vara långt ifrån något produktionsfärdigt (ser mer ut att vara hemmabygge).
Re: Sono Motors
Sono Motors svar på megacasting?Klintan skrev:Så här ser subframen/hjälpramen ut på tredje generationens prototyp. Bild från Sono Motors hemsida.
https://sonomotors.com/en/blog/sion-on- ... -tre-gmbh/
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Sono Motors
När de ser ut som på bild sommaren 2021. -Hur långt är det då tills det finns färdigproducerade, krocktestade, godkända bilar att köpa…
Tror tiden/chansen har sprungit iväg från Sono Motors för länge sen trots att de haft en bra ide/vision.
Tror tiden/chansen har sprungit iväg från Sono Motors för länge sen trots att de haft en bra ide/vision.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Sono Motors
Observera att på hemsidan du länkar till hänvisar till inga pressverktyg i samma mening som ”outer skin” och inte bärande delar.Fredrik j skrev:Men vilken typ av kaross bilen har är ju ingen detalj. Jag tycker det kan ses som avgörande för om projektet är seriöst eller inte. Att bygga sin prototyp på i3 och låta intressenter provköra om man tänkt bygga en bil med en helt annorlunda teknik tycker inte jag är seriöst.
När man sen delar bitar av information utan att berätta hur det hänger ihop.
Inga pressverktyg.
Inget måleri.
Det borde ju betyda komposit. Men då stämmer inte prisbilden.
Är det dags att dra sig ur kanske? Innan reservationspengarna försvinner.
Re: Sono Motors
Ok. Så man har sparat in på några pressverktyg på skärmar och luckor. Men får istället göra formsprutningsverktyg eller någon sorts kompositform.
Lite som Corvette eller Pontiac Fiero. Eller trabant.
Lite som Corvette eller Pontiac Fiero. Eller trabant.
Re: Sono Motors
Vad jag förstått av informationen från Sono Motors så är både pressverktyg till karossen och måleriverkstad ganska dyra komponenter i biltillverkningen. Att gjuta/formspruta polykarbonat som man folierar är betydligt billigare. Jag fattar inte varför Fredrik j fortsätter att tjata om komposit när det sedan flera år har varit klart att de ska använda polykarbonat i karossen och det har aldrig varit tal om kompositmaterial, vilket jag också har berättat.
Re: Sono Motors
Ska man göra ytterskalet i polykarbonat behöver man ju även en bärande struktur i t.ex. dörrar och luckor. Ett sätt att lösa det är ju att göra en kompositdetalj som blir självbärande. Är det tänkt att man ska pressa dörrar i plåt och bara klä dom med plast?Jerker skrev:Vad jag förstått av informationen från Sono Motors så är både pressverktyg till karossen och måleriverkstad ganska dyra komponenter i biltillverkningen. Att gjuta/formspruta polykarbonat som man folierar är betydligt billigare. Jag fattar inte varför Fredrik j fortsätter att tjata om komposit när det sedan flera år har varit klart att de ska använda polykarbonat i karossen och det har aldrig varit tal om kompositmaterial, vilket jag också har berättat.
Anledningen till att jag tjatar om det är för att jag inte förstår hur detta skulle vara nyckeln till en billig tillverkningsprocess.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3729
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Sono Motors
Det har ju alltid varit några bilar som tillverkats med kaross i plast eller komposit. Typ Corvette, Smart och några andra som nämnts. Samtidigt så har det aldrig slagit igenom på bred front, frågan är ju varför.
Jag gillar verkligen det utilitaristiska stuket på Sonos men nu när vi kört Tesla så tror jag inte min hustru går med på att köra något enkelt. Försökte få lov att köpa en gammal Caddy att ha under tiden vi renoverade men det gick inte hem..
Jag gillar verkligen det utilitaristiska stuket på Sonos men nu när vi kört Tesla så tror jag inte min hustru går med på att köra något enkelt. Försökte få lov att köpa en gammal Caddy att ha under tiden vi renoverade men det gick inte hem..
Model Y LR AWD 2022