Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Alltså två st som togs i drift idag :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Alltså två st som togs i drift idag :)
Det är faktiskt tre som togs i drift idag. Det var 40 live igår. :)
Under december har nästan en station om dagen tagits i drift. En tydlig ökning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Alltså två st som togs i drift idag :)
Det är faktiskt tre som togs i drift idag. Det var 40 live igår. :)
Under december har nästan en station om dagen tagits i drift. En tydlig ökning.
Jäkligt najs asså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

45 live , 46 building :)

Första i Sverige. Strömstad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7402
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

mati skrev:
45 live , 46 building :)

Första i Sverige. Strömstad.
Woohoo! Äntligen!
Nästan som en julklapp!
Och vilket passande ortsnamn för en laddstation! :lol:
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4962
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

TiborBlomhall skrev:
mati skrev:
45 live , 46 building :)

Första i Sverige. Strömstad.
Woohoo! Äntligen!
Nästan som en julklapp!
Och vilket passande ortsnamn för en laddstation! :lol:
Men denna är ju för norrmännen :D

Men ändå kul.. Väntar på Malmö laddaren så man kan åka och titta live på den :geek:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 704
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

chaffis75 skrev:
TiborBlomhall skrev:
mati skrev:
45 live , 46 building :)

Första i Sverige. Strömstad.
Woohoo! Äntligen!
Nästan som en julklapp!
Och vilket passande ortsnamn för en laddstation! :lol:
Men denna är ju för norrmännen :D

Men ändå kul.. Väntar på Malmö laddaren så man kan åka och titta live på den :geek:
Malmö kommer gå live slutet av januari.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av blincoln »

Hur får man reda på vilken effekt Ionity-laddarna har på olila platser? I ABRP har vi Ionity i databaser som uppladdning.nu och goingelectric.de, men de är inte kompletta. Ionitys eget lilla API innehåller ingen info om effekt, och enligt en insatt är de flesta på max 80 kW just nu. Någon som har tips?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 704
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

blincoln skrev:
Hur får man reda på vilken effekt Ionity-laddarna har på olila platser? I ABRP har vi Ionity i databaser som uppladdning.nu och goingelectric.de, men de är inte kompletta. Ionitys eget lilla API innehåller ingen info om effekt, och enligt en insatt är de flesta på max 80 kW just nu. Någon som har tips?
Jag fråga på facebook om de var 350kw klara. Det var de men de har inte fått ccs2 kablarna ännu. Så för att kunna köra igång så har de ccs1 kablar. Sedan byts de efter hand.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4962
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Lophornis skrev:
blincoln skrev:
Hur får man reda på vilken effekt Ionity-laddarna har på olila platser? I ABRP har vi Ionity i databaser som uppladdning.nu och goingelectric.de, men de är inte kompletta. Ionitys eget lilla API innehåller ingen info om effekt, och enligt en insatt är de flesta på max 80 kW just nu. Någon som har tips?
Jag fråga på facebook om de var 350kw klara. Det var de men de har inte fått ccs2 kablarna ännu. Så för att kunna köra igång så har de ccs1 kablar. Sedan byts de efter hand.
Jo så har jag också uppfattat de också.. Detta är ju ett övergående problem, om säg 6 månader så tror jag att alla kommer vara ccs2 inklusive de som redan är öppnade.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jag har kompletterat uppladdning.nu igår med en färdig ionity-laddare och jäklar vilken skillnad det blir i ABRP när man kör e-tron. Den tar gärna en rejäl omväg för att kunna utnyttja den snabba laddaren som tyvärr står fel sida motorvägen. Men det är värt det. Tidvinsten är enorm mot en vanlig 50kW-laddare. Det blir roligt att testa det i verkligheten. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
rasssta
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 okt 2018 15:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av rasssta »

Tjenamors!

Jag blev nyfiken på Ionitys utveckling redan i somras när de bara hade 6 laddstationer på kartan och ville följa det hela lite mer i detalj. Men då deras egen site suger rätt hårt så byggde jag en egen -> https://www.ionitychargers.com.

Nya stationer (påbörjade byggnationer och färdigställda) automatpostas till http://twitter.com/ionitychargers!

Om ni har förslag på fler features så skicka ett PM här eller via kontaktformuläret på siten så ska jag se vad jag kan få till! 8-)
Senast redigerad av rasssta, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1604
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av frippan »

Snyggt jobbat! Väldigt bra sammanfattning av nätverket.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1604
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av frippan »

Nu verkar de ha börjat jobba igen

47 klara
44 under byggnad

Verkar som Danmark fick 2 klara
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10429
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Legato »

Osäker om detta redan postats men jag hade inte sett hela prislistan iaf. Det är extremt stor stor spridning på priserna. I tex Portugal och Irland står det 0:-/minut för vanlig AC/DC. I Danmark kostar det ca 12:-/kWh!

Svenska priset för 150 kW-laddarna känns rimligt tycker jag, dock ganska saftigt med 0,95/minut för AC och 3,80:-/minut för "långsam" DC.
Screenshot_20190106-100153.jpg
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 2 gång.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5529
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10429
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
Håller med. Känns "lagom" för den riktigt snabba laddningen. Lite i överkant för övrig laddning dock imo.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
Tja, beror på vilken bil. Om man har en MX som behöver ca 3kWh/mil på autobahn så är alltså den direkta milkostnaden 10,5kr. Det tycker jag är väldigt dyrt och det blir iaf svårt att få över tyska dieselbilister som kör mycket :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5529
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
Håller med. Känns "lagom" för den riktigt snabba laddningen. Lite i överkant för övrig laddning dock imo.
Ja den övriga lämnar ju en del att önska faktiskt, beroende på vad för AC hastighet vi pratar kan den ju dessutom gå från “lite i överkant” till sinnessjukt hög.
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
Tja, beror på vilken bil. Om man har en MX som behöver ca 3kWh/mil på autobahn så är alltså den direkta milkostnaden 10,5kr. Det tycker jag är väldigt dyrt och det blir iaf svårt att få över tyska dieselbilister som kör mycket :?
Fortfarande markant billigare än en stor diesel SUV med iaf lite motor i (som de brukar ha i Tyskland) som sörplar i sig massvis i autobahnhastigheterna.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
Tja, beror på vilken bil. Om man har en MX som behöver ca 3kWh/mil på autobahn så är alltså den direkta milkostnaden 10,5kr. Det tycker jag är väldigt dyrt och det blir iaf svårt att få över tyska dieselbilister som kör mycket :?
Tanken är dock inte att man ska köra konstant på el från 3,5 kr/kWh. Normalt kommer man ladda hemma och då blir det en billigare kostnad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

För dyrt!
Tesla tar 1.90kr per kWh.

Dessutom spekuleras det ju att Tesla V3 får minst 250kW laddning.

Och att kablarna till Tesla 3 medför 200-250kW laddning, vilket skulle medföra rejält mycket snabbare laddning för Tesla 3.
Idag laddar en Tesla 3 upp till 750kmh, kan det dubblas till 1500kmh med SuC V3?

Audi e-Tron kan ju laddas med 150kW.
Men enligt vissa uppgifter på forum har Audi kass inverter och elmotor, så de har inte bättre kmh laddning än Tesla X, trots att Tesla X laddar idag med 120kW.
Tror inte Audi e-tron kommer över 600kmh i laddhastighet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5529
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Zalman3 skrev:
För dyrt!
Tesla tar 1.90kr per kWh.
Skulle inte bli förvånad om det ändras framöver faktiskt. Med tiden kommer det inte krävas att det är mer eller mindre gratis att ladda hos superchargers och då blir det mer en belastning att de behöver bygga fler stolpar överallt för att folk laddar i onödan. Ute i Europa kan det i dagsläget vara billigare att ladda på SuC än att ladda hemma för många. Det kommer vi nog även se i Sverige för många som får laddboxar i sin förenings garage eller garage på stan där de vill få tillbaka investeringskostnaden på hyffsat kort sikt.

Jag tror helt enkelt de riktigt låga kostnaderna för snabbladdning i superchargernätverket vi haft hittills kommer behöva försvinna för att skala upp framöver.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4962
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Nu är jag inte helt med, är detta ionity priserna eller är de Audi priser?

3,5 är väl helt ok.. Tesla priset ser jag som en service från tesla, SuC är inte själv försörjande utan betalas delvis när du köper bilen till skillnad från ionity som är ett egen vinst drivande företag även om de råkar ägas av bla Audi.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14595
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Tycker det verkar lite dyrt. Som tidigare sagts blir det ju inte mycket billigare än diesel. Men med tanke på vilka som äger ionity så är det kanske inte så förvånande..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5529
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Tycker det verkar lite dyrt. Som tidigare sagts blir det ju inte mycket billigare än diesel. Men med tanke på vilka som äger ionity så är det kanske inte så förvånande..
Varför måste det vara mycket billigare än diesel de gångerna man åker på långresa? Det är nog inte hållbart att skala upp det i en framtid där vi ser många elbilar.

Nyttan för elbilar kommer ju av att du i de flesta fall laddar dem hemma för en relativt låg summa per kWh.
Skriv svar