Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Det är faktiskt tre som togs i drift idag. Det var 40 live igår.Bjelke skrev:Alltså två st som togs i drift idag
Under december har nästan en station om dagen tagits i drift. En tydlig ökning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Jäkligt najs asså...mati skrev:Det är faktiskt tre som togs i drift idag. Det var 40 live igår.Bjelke skrev:Alltså två st som togs i drift idag
Under december har nästan en station om dagen tagits i drift. En tydlig ökning.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
45 live , 46 building
Första i Sverige. Strömstad.
Första i Sverige. Strömstad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7402
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ionitys laddnätverk
Woohoo! Äntligen!mati skrev:45 live , 46 building
Första i Sverige. Strömstad.
Nästan som en julklapp!
Och vilket passande ortsnamn för en laddstation!
Re: Ionitys laddnätverk
Men denna är ju för norrmännenTiborBlomhall skrev:Woohoo! Äntligen!mati skrev:45 live , 46 building
Första i Sverige. Strömstad.
Nästan som en julklapp!
Och vilket passande ortsnamn för en laddstation!
Men ändå kul.. Väntar på Malmö laddaren så man kan åka och titta live på den
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Malmö kommer gå live slutet av januari.chaffis75 skrev:Men denna är ju för norrmännenTiborBlomhall skrev:Woohoo! Äntligen!mati skrev:45 live , 46 building
Första i Sverige. Strömstad.
Nästan som en julklapp!
Och vilket passande ortsnamn för en laddstation!
Men ändå kul.. Väntar på Malmö laddaren så man kan åka och titta live på den
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Hur får man reda på vilken effekt Ionity-laddarna har på olila platser? I ABRP har vi Ionity i databaser som uppladdning.nu och goingelectric.de, men de är inte kompletta. Ionitys eget lilla API innehåller ingen info om effekt, och enligt en insatt är de flesta på max 80 kW just nu. Någon som har tips?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: Ionitys laddnätverk
Jag fråga på facebook om de var 350kw klara. Det var de men de har inte fått ccs2 kablarna ännu. Så för att kunna köra igång så har de ccs1 kablar. Sedan byts de efter hand.blincoln skrev:Hur får man reda på vilken effekt Ionity-laddarna har på olila platser? I ABRP har vi Ionity i databaser som uppladdning.nu och goingelectric.de, men de är inte kompletta. Ionitys eget lilla API innehåller ingen info om effekt, och enligt en insatt är de flesta på max 80 kW just nu. Någon som har tips?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Jo så har jag också uppfattat de också.. Detta är ju ett övergående problem, om säg 6 månader så tror jag att alla kommer vara ccs2 inklusive de som redan är öppnade.Lophornis skrev:Jag fråga på facebook om de var 350kw klara. Det var de men de har inte fått ccs2 kablarna ännu. Så för att kunna köra igång så har de ccs1 kablar. Sedan byts de efter hand.blincoln skrev:Hur får man reda på vilken effekt Ionity-laddarna har på olila platser? I ABRP har vi Ionity i databaser som uppladdning.nu och goingelectric.de, men de är inte kompletta. Ionitys eget lilla API innehåller ingen info om effekt, och enligt en insatt är de flesta på max 80 kW just nu. Någon som har tips?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har kompletterat uppladdning.nu igår med en färdig ionity-laddare och jäklar vilken skillnad det blir i ABRP när man kör e-tron. Den tar gärna en rejäl omväg för att kunna utnyttja den snabba laddaren som tyvärr står fel sida motorvägen. Men det är värt det. Tidvinsten är enorm mot en vanlig 50kW-laddare. Det blir roligt att testa det i verkligheten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Tjenamors!
Jag blev nyfiken på Ionitys utveckling redan i somras när de bara hade 6 laddstationer på kartan och ville följa det hela lite mer i detalj. Men då deras egen site suger rätt hårt så byggde jag en egen -> https://www.ionitychargers.com.
Nya stationer (påbörjade byggnationer och färdigställda) automatpostas till http://twitter.com/ionitychargers!
Om ni har förslag på fler features så skicka ett PM här eller via kontaktformuläret på siten så ska jag se vad jag kan få till!
Jag blev nyfiken på Ionitys utveckling redan i somras när de bara hade 6 laddstationer på kartan och ville följa det hela lite mer i detalj. Men då deras egen site suger rätt hårt så byggde jag en egen -> https://www.ionitychargers.com.
Nya stationer (påbörjade byggnationer och färdigställda) automatpostas till http://twitter.com/ionitychargers!
Om ni har förslag på fler features så skicka ett PM här eller via kontaktformuläret på siten så ska jag se vad jag kan få till!
Senast redigerad av rasssta, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ionitys laddnätverk
Snyggt jobbat! Väldigt bra sammanfattning av nätverket.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Ionitys laddnätverk
Nu verkar de ha börjat jobba igen
47 klara
44 under byggnad
Verkar som Danmark fick 2 klara
47 klara
44 under byggnad
Verkar som Danmark fick 2 klara
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Ionitys laddnätverk
Osäker om detta redan postats men jag hade inte sett hela prislistan iaf. Det är extremt stor stor spridning på priserna. I tex Portugal och Irland står det 0:-/minut för vanlig AC/DC. I Danmark kostar det ca 12:-/kWh!
Svenska priset för 150 kW-laddarna känns rimligt tycker jag, dock ganska saftigt med 0,95/minut för AC och 3,80:-/minut för "långsam" DC.
Svenska priset för 150 kW-laddarna känns rimligt tycker jag, dock ganska saftigt med 0,95/minut för AC och 3,80:-/minut för "långsam" DC.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 2 gång.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5529
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med. Känns "lagom" för den riktigt snabba laddningen. Lite i överkant för övrig laddning dock imo.OfarligTesla skrev:3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ionitys laddnätverk
Tja, beror på vilken bil. Om man har en MX som behöver ca 3kWh/mil på autobahn så är alltså den direkta milkostnaden 10,5kr. Det tycker jag är väldigt dyrt och det blir iaf svårt att få över tyska dieselbilister som kör mycketOfarligTesla skrev:3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5529
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Ja den övriga lämnar ju en del att önska faktiskt, beroende på vad för AC hastighet vi pratar kan den ju dessutom gå från “lite i överkant” till sinnessjukt hög.Legato skrev:Håller med. Känns "lagom" för den riktigt snabba laddningen. Lite i överkant för övrig laddning dock imo.OfarligTesla skrev:3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
Fortfarande markant billigare än en stor diesel SUV med iaf lite motor i (som de brukar ha i Tyskland) som sörplar i sig massvis i autobahnhastigheterna.HelectriC skrev:Tja, beror på vilken bil. Om man har en MX som behöver ca 3kWh/mil på autobahn så är alltså den direkta milkostnaden 10,5kr. Det tycker jag är väldigt dyrt och det blir iaf svårt att få över tyska dieselbilister som kör mycketOfarligTesla skrev:3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
Re: Ionitys laddnätverk
Tanken är dock inte att man ska köra konstant på el från 3,5 kr/kWh. Normalt kommer man ladda hemma och då blir det en billigare kostnad.HelectriC skrev:Tja, beror på vilken bil. Om man har en MX som behöver ca 3kWh/mil på autobahn så är alltså den direkta milkostnaden 10,5kr. Det tycker jag är väldigt dyrt och det blir iaf svårt att få över tyska dieselbilister som kör mycketOfarligTesla skrev:3,5 kr/kWh låter ju faktiskt som en bra nivå, lär vara tillräckligt högt för att göra så folk inte laddar i onödan men inte högt nog för att man skall bli ledsen på långresan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
För dyrt!
Tesla tar 1.90kr per kWh.
Dessutom spekuleras det ju att Tesla V3 får minst 250kW laddning.
Och att kablarna till Tesla 3 medför 200-250kW laddning, vilket skulle medföra rejält mycket snabbare laddning för Tesla 3.
Idag laddar en Tesla 3 upp till 750kmh, kan det dubblas till 1500kmh med SuC V3?
Audi e-Tron kan ju laddas med 150kW.
Men enligt vissa uppgifter på forum har Audi kass inverter och elmotor, så de har inte bättre kmh laddning än Tesla X, trots att Tesla X laddar idag med 120kW.
Tror inte Audi e-tron kommer över 600kmh i laddhastighet.
Tesla tar 1.90kr per kWh.
Dessutom spekuleras det ju att Tesla V3 får minst 250kW laddning.
Och att kablarna till Tesla 3 medför 200-250kW laddning, vilket skulle medföra rejält mycket snabbare laddning för Tesla 3.
Idag laddar en Tesla 3 upp till 750kmh, kan det dubblas till 1500kmh med SuC V3?
Audi e-Tron kan ju laddas med 150kW.
Men enligt vissa uppgifter på forum har Audi kass inverter och elmotor, så de har inte bättre kmh laddning än Tesla X, trots att Tesla X laddar idag med 120kW.
Tror inte Audi e-tron kommer över 600kmh i laddhastighet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5529
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Skulle inte bli förvånad om det ändras framöver faktiskt. Med tiden kommer det inte krävas att det är mer eller mindre gratis att ladda hos superchargers och då blir det mer en belastning att de behöver bygga fler stolpar överallt för att folk laddar i onödan. Ute i Europa kan det i dagsläget vara billigare att ladda på SuC än att ladda hemma för många. Det kommer vi nog även se i Sverige för många som får laddboxar i sin förenings garage eller garage på stan där de vill få tillbaka investeringskostnaden på hyffsat kort sikt.Zalman3 skrev:För dyrt!
Tesla tar 1.90kr per kWh.
Jag tror helt enkelt de riktigt låga kostnaderna för snabbladdning i superchargernätverket vi haft hittills kommer behöva försvinna för att skala upp framöver.
Re: Ionitys laddnätverk
Nu är jag inte helt med, är detta ionity priserna eller är de Audi priser?
3,5 är väl helt ok.. Tesla priset ser jag som en service från tesla, SuC är inte själv försörjande utan betalas delvis när du köper bilen till skillnad från ionity som är ett egen vinst drivande företag även om de råkar ägas av bla Audi.
3,5 är väl helt ok.. Tesla priset ser jag som en service från tesla, SuC är inte själv försörjande utan betalas delvis när du köper bilen till skillnad från ionity som är ett egen vinst drivande företag även om de råkar ägas av bla Audi.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Tycker det verkar lite dyrt. Som tidigare sagts blir det ju inte mycket billigare än diesel. Men med tanke på vilka som äger ionity så är det kanske inte så förvånande..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5529
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Varför måste det vara mycket billigare än diesel de gångerna man åker på långresa? Det är nog inte hållbart att skala upp det i en framtid där vi ser många elbilar.taliz skrev:Tycker det verkar lite dyrt. Som tidigare sagts blir det ju inte mycket billigare än diesel. Men med tanke på vilka som äger ionity så är det kanske inte så förvånande..
Nyttan för elbilar kommer ju av att du i de flesta fall laddar dem hemma för en relativt låg summa per kWh.