Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 05 feb 2024 19:45
Läste att Zeekr skickade upp ytterligare 11 satelliter förra veckan. Dem är väl tänkta till bättre positionering men kan det även innebära andra funktioner?
Varning, uppdaterade iOS appen idag till senaste, v1.1.33, då försvann min elektroniska nyckel och går ej att lägga till igen. De som vill behålla kanske gör klokt i att inte uppdatera.Paddy skrev: ↑05 feb 2024 12:19Tack. Trodde ett tag det var jag som fattat fel.dm4 skrev: ↑05 feb 2024 11:04Testade idag och det fungerar inte med närhetsupplåsning och BT nyckeltelefon.
Samma här för 2 dagar sedan för mig. Jag tog bort mobilen i bilen och la till den igen. Funkar igen.kajan1972 skrev:Uppdaterade Android-appen och den tappade kontakten med bilen och har fortsatt ingen digital-key.
Fråga, hur ser det ut när din digitala nyckel försvinner. Är det bara under Fordon och OTA / Mina nycklar ?dm4 skrev: ↑05 feb 2024 20:03Varning, uppdaterade iOS appen idag till senaste, v1.1.33, då försvann min elektroniska nyckel och går ej att lägga till igen. De som vill behålla kanske gör klokt i att inte uppdatera.Paddy skrev: ↑05 feb 2024 12:19Tack. Trodde ett tag det var jag som fattat fel.dm4 skrev: ↑05 feb 2024 11:04Testade idag och det fungerar inte med närhetsupplåsning och BT nyckeltelefon.
Nej ingen bokstav, jag verkar vara den av oss som har äldst programvara. Tror iof inte att det har med bilen att göra då jag såg att bt ikonenen försvann i Zeekr appen, kör iOS 17.2.1. Nyckeln försvann under Fordon och OTA / Mina nycklar, resten är kvar. Har felrapporterat till support.Paddy skrev: ↑05 feb 2024 22:17Fråga, hur ser det ut när din digitala nyckel försvinner. Är det bara under Fordon och OTA / Mina nycklar ?
Eller slutar låsfunktionerna (hänglåsikonerna) på appens startskärm då att fungera eller? Och motsvarande låsfunktion under Reglage?
Jag ignorerade din varning och uppgraderade, och appen fungerar tillsynes likadant för mig som tidigare inkl min digitala nyckel.
Du har 0.9.1 i bilen. Har du ingen bokstav bakom typ b eller c. Kan det annars kanske vara anledningen till att din appuppgradering beter sig annorlunda?
Fick precis svar från support:dm4 skrev: ↑06 feb 2024 05:52Nej ingen bokstav, jag verkar vara den av oss som har äldst programvara. Tror iof inte att det har med bilen att göra då jag såg att bt ikonenen försvann i Zeekr appen, kör iOS 17.2.1. Nyckeln försvann under Fordon och OTA / Mina nycklar, resten är kvar. Har felrapporterat till support.Paddy skrev: ↑05 feb 2024 22:17Fråga, hur ser det ut när din digitala nyckel försvinner. Är det bara under Fordon och OTA / Mina nycklar ?
Eller slutar låsfunktionerna (hänglåsikonerna) på appens startskärm då att fungera eller? Och motsvarande låsfunktion under Reglage?
Jag ignorerade din varning och uppgraderade, och appen fungerar tillsynes likadant för mig som tidigare inkl min digitala nyckel.
Du har 0.9.1 i bilen. Har du ingen bokstav bakom typ b eller c. Kan det annars kanske vara anledningen till att din appuppgradering beter sig annorlunda?
Det är märkligt att så många bilar saknar tredelat baksäte. Mina senaste Volvobilar hade det, men nyare Volvo och många andra bilar bilar som jag tittat på har inte det.
Det var någon som skrev tidigare i tråden att dom blivit uppringda och fått det här erbjudandet ifall dom valde en Performance istället för en Privilege.
Tack dm4. Alltid uppskattat att läsa om hur bilen fungerar in real life.dm4 skrev: ↑07 feb 2024 16:16Någon kanske är intresserad av lite real-life siffror då jag nu kört ca 270 mil sedan leverans för fyra veckor sedan. Kört några längre resor samt till från arbetet 34 km tur och retur (70 väg) varje arbetsdag. Bor på västkusten och det har varit mestadels minus med några få dagar upp till 4-5 plusgrader, bilen står ute. Har använt appen för att boka resa varje morgon och hemfärd, innebär oftast defrost + värme förarsäte och ratt i 15 min innan avresa. Den genomsnittliga förbrukningen fram till dags datum är 2,92kWh/mil. Då har jag räknat allt som gått in i bilen, dvs allt jag laddat/antal körda mil. Detta innefattar alltså alla förluster, värmning osv.
Fy vad trist att hämta ut en nylanserad bil som blir ersatt med en mycket bättre direkt...martinsson skrev: ↑07 feb 2024 22:43Lite mer info om den som komma skall...
Nya faceliften kommer snart i Kina och senare (ingen tid angiven) till övriga världen enligt artikeln.
Den fyrhjulsdrivna har 656-705 km räckvidd. Den har även 580 kW (270 kW + 310 kW) så den lär ju bli helvild
Är ju dock väldigt kantig och inte lika snygg som idag som sagts tidigare i tråden.
https://carnewschina.com/2024/02/07/new ... -km-range/
Nej faktiskt inte, men så gick jag från en helt perfekt bil till denna, kan vara det som påverkar. Förutom alla mjukvaruproblem så har jag:martinsson skrev: ↑07 feb 2024 17:43Tack dm4. Alltid uppskattat att läsa om hur bilen fungerar in real life.
Det låter ju som att du fortfarande är nöjd![]()
656-705 km räckvidd = i CLTC ja, drar av ca 15-20% på den för att få WLTP.martinsson skrev: ↑07 feb 2024 22:43Lite mer info om den som komma skall...
Nya faceliften kommer snart i Kina och senare (ingen tid angiven) till övriga världen enligt artikeln.
Den fyrhjulsdrivna har 656-705 km räckvidd. Den har även 580 kW (270 kW + 310 kW) så den lär ju bli helvild
Är ju dock väldigt kantig och inte lika snygg som idag som sagts tidigare i tråden.
https://carnewschina.com/2024/02/07/new ... -km-range/
Det var ju inte lika roligt. Hoppas det mesta av det löses vid nästa uppdatering.dm4 skrev: ↑08 feb 2024 06:34Nej faktiskt inte, men så gick jag från en helt perfekt bil till denna, kan vara det som påverkar. Förutom alla mjukvaruproblem så har jag:martinsson skrev: ↑07 feb 2024 17:43Tack dm4. Alltid uppskattat att läsa om hur bilen fungerar in real life.
Det låter ju som att du fortfarande är nöjd![]()
- Dörrhandtag vänster bak går inte alltid in och känns 'löst'
- Torkare knirrar, låter som fjäder
- Något låter i instrumentbrädan under HUD
.. men största problemet är att bilen känns ryckig/obalanserad vid körning. Jag upplever att den oscillerar när man håller konstant hastighet, dvs känns som väldigt små vibrationer fast framåt/bakåt, något jag inte kan minnas jag upplevde när jag provkörde både Performance och Privilege i höstas. Sedan känns luftfjädringen inte riktigt som jag tänkt mig, men det är troligtvis mitt eget fel då jag skulle provkört mer innan köp.
Har även upptäckt att originalfälgarna till Privilege inte är någon höjdare på vintern. Kör man i något djupare snö (typ 5cm) så hamnar det mellan ekrarna och när det töar/fryser så har man is vilket ger obalans.
Man kan ju välja andra fälgar till vinterdäckenmartinsson skrev: ↑08 feb 2024 18:51Det var ju inte lika roligt. Hoppas det mesta av det löses vid nästa uppdatering.dm4 skrev: ↑08 feb 2024 06:34Nej faktiskt inte, men så gick jag från en helt perfekt bil till denna, kan vara det som påverkar. Förutom alla mjukvaruproblem så har jag:martinsson skrev: ↑07 feb 2024 17:43Tack dm4. Alltid uppskattat att läsa om hur bilen fungerar in real life.
Det låter ju som att du fortfarande är nöjd![]()
- Dörrhandtag vänster bak går inte alltid in och känns 'löst'
- Torkare knirrar, låter som fjäder
- Något låter i instrumentbrädan under HUD
.. men största problemet är att bilen känns ryckig/obalanserad vid körning. Jag upplever att den oscillerar när man håller konstant hastighet, dvs känns som väldigt små vibrationer fast framåt/bakåt, något jag inte kan minnas jag upplevde när jag provkörde både Performance och Privilege i höstas. Sedan känns luftfjädringen inte riktigt som jag tänkt mig, men det är troligtvis mitt eget fel då jag skulle provkört mer innan köp.
Har även upptäckt att originalfälgarna till Privilege inte är någon höjdare på vintern. Kör man i något djupare snö (typ 5cm) så hamnar det mellan ekrarna och när det töar/fryser så har man is vilket ger obalans.
Det med fälgarna har jag faktiskt funderat på själv. Kanske kommer finnas en lösning på det också. Någon form av fälgskydd för vintern.
Ok, ja det är klart men vild blir den i vilket fallrsk skrev: ↑08 feb 2024 13:33656-705 km räckvidd = i CLTC ja, drar av ca 15-20% på den för att få WLTP.martinsson skrev: ↑07 feb 2024 22:43Lite mer info om den som komma skall...
Nya faceliften kommer snart i Kina och senare (ingen tid angiven) till övriga världen enligt artikeln.
Den fyrhjulsdrivna har 656-705 km räckvidd. Den har även 580 kW (270 kW + 310 kW) så den lär ju bli helvild
Är ju dock väldigt kantig och inte lika snygg som idag som sagts tidigare i tråden.
https://carnewschina.com/2024/02/07/new ... -km-range/
Det finns ju bakbox om man inte kan ha takräcke..
Ja, men bakbox funkar inget vidare när man bor i lägenhet och parkerar på gatan.Collin87 skrev: ↑08 feb 2024 19:56Det finns ju bakbox om man inte kan ha takräcke..
Fungerar kanon nu när vi är på fjällsemester.
Rätt skönt att inte behöva upp på taket för att komma åt skidorna.