Senaste version 2024.14

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Kulingen »

oscfor skrev:
Kulingen skrev:
Nu när AP2 är helt otroligt bra.

1. När kommer uppdateringen på att bilen kommer bromsa innan skyltarna istället för efter dessa?

2. Kunna byta körfält på 2/1 väg som på motorväg.

3. Kunna klara lite kraftiga krökar.

4. När kommer bilar kunna prata med varandra för att varna om diverse saker (Standard på alla bilmärken)
4. Inte helt säker på vad du menar, men Volvo har det faktiskt sedan ett år tillbaka.
Mellan olika bilmärken. Det hjälper ju inte att Volvo har det. Det måste ut som en standard. I detta fall skall inte bilföretagen vara egoistiska utan de ska ha ett samlat sätt så allabilar kan komunisera med varandra
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Remuz »

Jag tror snarare EU måste sätta en standard och jag tänker mer som flygtrafiken där man kommunicerar med en central punkt i varje zon. I Sverige blir det naturligt att det är på kommunnivå på småvägarna och länsnivå på de större. Tror Teslapodden spekulerade i just detta under ett avsnitt för hundra år sedan.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 16 maj 2016 21:46

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Soja86 »

erkap skrev:
Soja86 skrev:
Kan rapportera att auto highbeam har blivit mycket bättre med uppdateringen. Den har gått från oanvändbar till superb.
Det låter bra. Jag upplevde, med äldre versioner, att den bländade av alldeles för sent vid mötande trafik. Många ggr blinkade mötande med helljuset. När man kom ikapp en bil så bländade den aldrig av.
Funkar dessa båda scenarion bra nu med senaste versionen?
Japp, den bländar av i god tid i båda situationerna och dessutom om det kommer eller står en bil från sidan på en påfart eller korsande väg. Dessutom stänger den av där det finns gatubelysning och slår på sig själv så fort man paserat en bil vid omkörning och det är tomt framför.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Hedman »

Såg i morse finessen auto lane change, nyhet eller bara jag som missat den?
Den fungerar inte på 2+1 vägen till jobbet.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av danni »

Hedman skrev:
Såg i morse finessen auto lane change, nyhet eller bara jag som missat den?
Den fungerar inte på 2+1 vägen till jobbet.
Det är ju en riktigt gammal funktion som fanns redan i AP1, och som dröjde lite till AP2 men som funnits där rätt länge nu också. Det är inte helautomatiskt, utan det är bara funktionen att den byter fil när du slår på blinkers.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av oscfor »

Kulingen skrev:
oscfor skrev:
Kulingen skrev:
Nu när AP2 är helt otroligt bra.

1. När kommer uppdateringen på att bilen kommer bromsa innan skyltarna istället för efter dessa?

2. Kunna byta körfält på 2/1 väg som på motorväg.

3. Kunna klara lite kraftiga krökar.

4. När kommer bilar kunna prata med varandra för att varna om diverse saker (Standard på alla bilmärken)
4. Inte helt säker på vad du menar, men Volvo har det faktiskt sedan ett år tillbaka.
Mellan olika bilmärken. Det hjälper ju inte att Volvo har det. Det måste ut som en standard. I detta fall skall inte bilföretagen vara egoistiska utan de ska ha ett samlat sätt så allabilar kan komunisera med varandra
Volvo har stöd för det, men ingen annan kan använda det... redan idag skickas varningar till myndigheter.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Kulingen »

Det var inte skicka till myndigheter jag menade för då har ju en olycka redan hänt. Jag tänkte mera på allmänna faror som djur/skräp på vägen, halka, andra faror som kan uppstå. Så bilen vet bad som kan hända efter nästa kurva innan den kommer dit
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Hedman »

danni skrev:
Hedman skrev:
Såg i morse finessen auto lane change, nyhet eller bara jag som missat den?
Den fungerar inte på 2+1 vägen till jobbet.
Det är ju en riktigt gammal funktion som fanns redan i AP1, och som dröjde lite till AP2 men som funnits där rätt länge nu också. Det är inte helautomatiskt, utan det är bara funktionen att den byter fil när du slår på blinkers.
OK, får man prova det nästa gång man kör på motorväg
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av oscfor »

Kulingen skrev:
Det var inte skicka till myndigheter jag menade för då har ju en olycka redan hänt. Jag tänkte mera på allmänna faror som djur/skräp på vägen, halka, andra faror som kan uppstå. Så bilen vet bad som kan hända efter nästa kurva innan den kommer dit
Som jag skrev, det går att skicka till vilken biltillverkare som helst. Problemet är att ingen annan har en fungerande lösning för att kunna ta emot det. Det är ganska komplext. Det är inte bara att ta emot informationen, du måste också veta vilka fordon du ska skicka det vidare till.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Kulingen »

oscfor skrev:
Kulingen skrev:
Det var inte skicka till myndigheter jag menade för då har ju en olycka redan hänt. Jag tänkte mera på allmänna faror som djur/skräp på vägen, halka, andra faror som kan uppstå. Så bilen vet bad som kan hända efter nästa kurva innan den kommer dit
Som jag skrev, det går att skicka till vilken biltillverkare som helst. Problemet är att ingen annan har en fungerande lösning för att kunna ta emot det. Det är ganska komplext. Det är inte bara att ta emot informationen, du måste också veta vilka fordon du ska skicka det vidare till.
Det var ju det som var min fråga :shock:

4. När kommer bilar kunna prata med varandra för att varna om diverse saker (Standard på alla bilmärken)
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av oscfor »

Kulingen skrev:
oscfor skrev:
Kulingen skrev:
Det var inte skicka till myndigheter jag menade för då har ju en olycka redan hänt. Jag tänkte mera på allmänna faror som djur/skräp på vägen, halka, andra faror som kan uppstå. Så bilen vet bad som kan hända efter nästa kurva innan den kommer dit
Som jag skrev, det går att skicka till vilken biltillverkare som helst. Problemet är att ingen annan har en fungerande lösning för att kunna ta emot det. Det är ganska komplext. Det är inte bara att ta emot informationen, du måste också veta vilka fordon du ska skicka det vidare till.
Det var ju det som var min fråga :shock:

4. När kommer bilar kunna prata med varandra för att varna om diverse saker (Standard på alla bilmärken)
Och mitt svar, de kan de redan. Men uppenbarligen prioriterar andra biltillverkare inte säkerhet lika högt som Volvo...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Kulingen »

oscfor skrev:
Kulingen skrev:
oscfor skrev:
Kulingen skrev:
Det var inte skicka till myndigheter jag menade för då har ju en olycka redan hänt. Jag tänkte mera på allmänna faror som djur/skräp på vägen, halka, andra faror som kan uppstå. Så bilen vet bad som kan hända efter nästa kurva innan den kommer dit
Som jag skrev, det går att skicka till vilken biltillverkare som helst. Problemet är att ingen annan har en fungerande lösning för att kunna ta emot det. Det är ganska komplext. Det är inte bara att ta emot informationen, du måste också veta vilka fordon du ska skicka det vidare till.
Det var ju det som var min fråga :shock:

4. När kommer bilar kunna prata med varandra för att varna om diverse saker (Standard på alla bilmärken)
Och mitt svar, de kan de redan. Men uppenbarligen prioriterar andra biltillverkare inte säkerhet lika högt som Volvo...
Så Volvo meddelar andra Volvobilar om det är extremt halt eller om det ligger något på vägen?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av lobbin »

Har hunnit köra lite mer med AP i helgen och den är ju ruggigt mycket snabbare att plocka upp filerna än den varit tidigare.

Pga. pajas (jag) så fungerar inte autolane change just nu, utan får byta filer manuellt. Tidigare har det tagit en stund innan den man kan slå på AP igen efter filbyte, men nu är det knappt man hinner märka det utan kan slå på AP igen innan man ens hunnit helt ut i nästa fil.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Legato »

Helt fantastisk uppdatering! Som natt och dag! Nu fungerar min AP2 bil klart bättre än min AP1 bil, tidigare var AP1 solklart bättre.

Förutom att den inte alls är lika "orolig" längre så har den slutat "slicka" bilarna i grannfilen, nu ligger den faktiskt mitt i filen. Detta är en stor fördel även jämfört med AP 1.

Att min bil nu funkar fint bör dock betyda att det inte var något knas med kalibrering osv tidigare. Detta gör att jag funderar på om alla AP2-bilar tidigare trots allt var lika usla som min :roll:

Kökörningen har också blivit bättre, men där är nog det enda jag fortfarande tycker funkar bättre med AP1. Det är som att AP2 har problem med linjerna när hastigheten är extremt låg. Bilen börjar svänga "hit och dit", men dock inte alls lika allvarligt som innan uppdateringen (då man ofta kände att man var på väg rakt in i grannfilen).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av oscfor »

Kulingen skrev:
oscfor skrev:
Kulingen skrev:
oscfor skrev:
Kulingen skrev:
Det var inte skicka till myndigheter jag menade för då har ju en olycka redan hänt. Jag tänkte mera på allmänna faror som djur/skräp på vägen, halka, andra faror som kan uppstå. Så bilen vet bad som kan hända efter nästa kurva innan den kommer dit
Som jag skrev, det går att skicka till vilken biltillverkare som helst. Problemet är att ingen annan har en fungerande lösning för att kunna ta emot det. Det är ganska komplext. Det är inte bara att ta emot informationen, du måste också veta vilka fordon du ska skicka det vidare till.
Det var ju det som var min fråga :shock:

4. När kommer bilar kunna prata med varandra för att varna om diverse saker (Standard på alla bilmärken)
Och mitt svar, de kan de redan. Men uppenbarligen prioriterar andra biltillverkare inte säkerhet lika högt som Volvo...
Så Volvo meddelar andra Volvobilar om det är extremt halt eller om det ligger något på vägen?
Yes. Eller för att vara exakt. Den meddelar om bilen detekterat halka eller om varningsblinkers är påslagen. Den meddelar endast de bilar som är på väg mot den aktuella vägsträckan.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Kulingen »

Då är det bara att se till att det blir en standard
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av oscfor »

Kulingen skrev:
Då är det bara att se till att det blir en standard
+1
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av danni »

Legato skrev:
Helt fantastisk uppdatering! Som natt och dag! Nu fungerar min AP2 bil klart bättre än min AP1 bil, tidigare var AP1 solklart bättre.

Förutom att den inte alls är lika "orolig" längre så har den slutat "slicka" bilarna i grannfilen, nu ligger den faktiskt mitt i filen. Detta är en stor fördel även jämfört med AP 1.

Att min bil nu funkar fint bör dock betyda att det inte var något knas med kalibrering osv tidigare. Detta gör att jag funderar på om alla AP2-bilar tidigare trots allt var lika usla som min :roll:

Kökörningen har också blivit bättre, men där är nog det enda jag fortfarande tycker funkar bättre med AP1. Det är som att AP2 har problem med linjerna när hastigheten är extremt låg. Bilen börjar svänga "hit och dit", men dock inte alls lika allvarligt som innan uppdateringen (då man ofta kände att man var på väg rakt in i grannfilen).
Lysande! Perfekt timing att byta från AP1 till AP2 nu då, med andra ord ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av erkap »

Soja86 skrev:
erkap skrev:
Soja86 skrev:
Kan rapportera att auto highbeam har blivit mycket bättre med uppdateringen. Den har gått från oanvändbar till superb.
Det låter bra. Jag upplevde, med äldre versioner, att den bländade av alldeles för sent vid mötande trafik. Många ggr blinkade mötande med helljuset. När man kom ikapp en bil så bländade den aldrig av.
Funkar dessa båda scenarion bra nu med senaste versionen?
Japp, den bländar av i god tid i båda situationerna och dessutom om det kommer eller står en bil från sidan på en påfart eller korsande väg. Dessutom stänger den av där det finns gatubelysning och slår på sig själv så fort man paserat en bil vid omkörning och det är tomt framför.
Perfekt, blir spännande att testa till helgen.

Ang strålkastarna och att de är dåliga. Jag tycker faktiskt mina är riktigt bra (väsentlig skillnad mot Jeep Grand Cherokees strålkastare). Även de som möter mig verkar tycka de är (för) bra då det även ibland blinkas trots halvljus. Tror dock att vid flesta dessa situationer så har min bil kört i någon typ av backe/krön vs andra bilen som inte haft samma vinkel på sin bil (dvs ej på samma ställe/lutning i backen).
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 16 maj 2016 21:46

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Soja86 »

Är det någon som hunnit prova de automatiska vindrutetorkarna och sett om de också förbättrats?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Remuz »

Min kan inte aktivera ap alls i 10.4. Hittar inga linjer. Då funkar inte torkarna heller.
P85D svart/svart med gratis SuC
vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av vigge50 »

Tesla verkar ha stoppat utrullningen av 10.4 och jobbar på en uppdatering
Just got off the phone with Tesla support asking why I haven't gotten 10.4 update on one of our cars. He said that they have largely halted sending the update because a small percentage of cars have been experiencing MCU "blackouts" which won't turn back on despite hard resets. The engineering team has been up all night and working 24/7 to resolve it. Expect an updated release (10.5?) soon...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av HelectriC »

Testade ett ställe som ingen av alla de tesla AP1, 2, 2.5 jag kört tidigare har klarat. Ett krön med en sväng uppe på krönet. Idag körde bilen galant genom hela sträckan. Jag korar härmed AP2.5 (ingen aning om hur AP2 hade reagerat) till överlägsen AP1 :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av drakbane »

erkap skrev:
Soja86 skrev:
erkap skrev:
Soja86 skrev:
Kan rapportera att auto highbeam har blivit mycket bättre med uppdateringen. Den har gått från oanvändbar till superb.
Det låter bra. Jag upplevde, med äldre versioner, att den bländade av alldeles för sent vid mötande trafik. Många ggr blinkade mötande med helljuset. När man kom ikapp en bil så bländade den aldrig av.
Funkar dessa båda scenarion bra nu med senaste versionen?
Japp, den bländar av i god tid i båda situationerna och dessutom om det kommer eller står en bil från sidan på en påfart eller korsande väg. Dessutom stänger den av där det finns gatubelysning och slår på sig själv så fort man paserat en bil vid omkörning och det är tomt framför.
Nja, superlativ i all ära vad det gäller bilen, men superb vill jag inte kalla mitt autohelljuse, bättre än innan, ja, men lämnar en del övrigt att önska.
Ja, den stänger av vid vissa gatubelysningar, för att direkt tända igen. Släcker o tänder snabbare nu, men släcker försent enligt mej.
Vet inte hur långt det slår, men det känns som att bilarna framför e lite för närma än vad jag själv hade bedömt som dax att slå av.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 777
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av boreno »

Körde från Kista ut på E4S, i kurvan upp genom rondellen och ned på motorvägen. Helt med AP2 2018.10.4. Den klarade rondellen in på Sveavägen också. Fantastiskt!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Skriv svar