Mellan olika bilmärken. Det hjälper ju inte att Volvo har det. Det måste ut som en standard. I detta fall skall inte bilföretagen vara egoistiska utan de ska ha ett samlat sätt så allabilar kan komunisera med varandraoscfor skrev:4. Inte helt säker på vad du menar, men Volvo har det faktiskt sedan ett år tillbaka.Kulingen skrev:Nu när AP2 är helt otroligt bra.
1. När kommer uppdateringen på att bilen kommer bromsa innan skyltarna istället för efter dessa?
2. Kunna byta körfält på 2/1 väg som på motorväg.
3. Kunna klara lite kraftiga krökar.
4. När kommer bilar kunna prata med varandra för att varna om diverse saker (Standard på alla bilmärken)
Senaste version 2024.14
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2018.11
Re: Senaste version 2018.11
Jag tror snarare EU måste sätta en standard och jag tänker mer som flygtrafiken där man kommunicerar med en central punkt i varje zon. I Sverige blir det naturligt att det är på kommunnivå på småvägarna och länsnivå på de större. Tror Teslapodden spekulerade i just detta under ett avsnitt för hundra år sedan.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Senaste version 2018.11
Japp, den bländar av i god tid i båda situationerna och dessutom om det kommer eller står en bil från sidan på en påfart eller korsande väg. Dessutom stänger den av där det finns gatubelysning och slår på sig själv så fort man paserat en bil vid omkörning och det är tomt framför.erkap skrev:Det låter bra. Jag upplevde, med äldre versioner, att den bländade av alldeles för sent vid mötande trafik. Många ggr blinkade mötande med helljuset. När man kom ikapp en bil så bländade den aldrig av.Soja86 skrev:Kan rapportera att auto highbeam har blivit mycket bättre med uppdateringen. Den har gått från oanvändbar till superb.
Funkar dessa båda scenarion bra nu med senaste versionen?
Re: Senaste version 2018.11
Såg i morse finessen auto lane change, nyhet eller bara jag som missat den?
Den fungerar inte på 2+1 vägen till jobbet.
Den fungerar inte på 2+1 vägen till jobbet.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Senaste version 2018.11
Det är ju en riktigt gammal funktion som fanns redan i AP1, och som dröjde lite till AP2 men som funnits där rätt länge nu också. Det är inte helautomatiskt, utan det är bara funktionen att den byter fil när du slår på blinkers.Hedman skrev:Såg i morse finessen auto lane change, nyhet eller bara jag som missat den?
Den fungerar inte på 2+1 vägen till jobbet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Senaste version 2018.11
Volvo har stöd för det, men ingen annan kan använda det... redan idag skickas varningar till myndigheter.Kulingen skrev:Mellan olika bilmärken. Det hjälper ju inte att Volvo har det. Det måste ut som en standard. I detta fall skall inte bilföretagen vara egoistiska utan de ska ha ett samlat sätt så allabilar kan komunisera med varandraoscfor skrev:4. Inte helt säker på vad du menar, men Volvo har det faktiskt sedan ett år tillbaka.Kulingen skrev:Nu när AP2 är helt otroligt bra.
1. När kommer uppdateringen på att bilen kommer bromsa innan skyltarna istället för efter dessa?
2. Kunna byta körfält på 2/1 väg som på motorväg.
3. Kunna klara lite kraftiga krökar.
4. När kommer bilar kunna prata med varandra för att varna om diverse saker (Standard på alla bilmärken)
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Senaste version 2018.11
Det var inte skicka till myndigheter jag menade för då har ju en olycka redan hänt. Jag tänkte mera på allmänna faror som djur/skräp på vägen, halka, andra faror som kan uppstå. Så bilen vet bad som kan hända efter nästa kurva innan den kommer dit
Re: Senaste version 2018.11
OK, får man prova det nästa gång man kör på motorvägdanni skrev:Det är ju en riktigt gammal funktion som fanns redan i AP1, och som dröjde lite till AP2 men som funnits där rätt länge nu också. Det är inte helautomatiskt, utan det är bara funktionen att den byter fil när du slår på blinkers.Hedman skrev:Såg i morse finessen auto lane change, nyhet eller bara jag som missat den?
Den fungerar inte på 2+1 vägen till jobbet.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Senaste version 2018.11
Som jag skrev, det går att skicka till vilken biltillverkare som helst. Problemet är att ingen annan har en fungerande lösning för att kunna ta emot det. Det är ganska komplext. Det är inte bara att ta emot informationen, du måste också veta vilka fordon du ska skicka det vidare till.Kulingen skrev:Det var inte skicka till myndigheter jag menade för då har ju en olycka redan hänt. Jag tänkte mera på allmänna faror som djur/skräp på vägen, halka, andra faror som kan uppstå. Så bilen vet bad som kan hända efter nästa kurva innan den kommer dit
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Senaste version 2018.11
Det var ju det som var min frågaoscfor skrev:Som jag skrev, det går att skicka till vilken biltillverkare som helst. Problemet är att ingen annan har en fungerande lösning för att kunna ta emot det. Det är ganska komplext. Det är inte bara att ta emot informationen, du måste också veta vilka fordon du ska skicka det vidare till.Kulingen skrev:Det var inte skicka till myndigheter jag menade för då har ju en olycka redan hänt. Jag tänkte mera på allmänna faror som djur/skräp på vägen, halka, andra faror som kan uppstå. Så bilen vet bad som kan hända efter nästa kurva innan den kommer dit
4. När kommer bilar kunna prata med varandra för att varna om diverse saker (Standard på alla bilmärken)
Re: Senaste version 2018.11
Och mitt svar, de kan de redan. Men uppenbarligen prioriterar andra biltillverkare inte säkerhet lika högt som Volvo...Kulingen skrev:Det var ju det som var min frågaoscfor skrev:Som jag skrev, det går att skicka till vilken biltillverkare som helst. Problemet är att ingen annan har en fungerande lösning för att kunna ta emot det. Det är ganska komplext. Det är inte bara att ta emot informationen, du måste också veta vilka fordon du ska skicka det vidare till.Kulingen skrev:Det var inte skicka till myndigheter jag menade för då har ju en olycka redan hänt. Jag tänkte mera på allmänna faror som djur/skräp på vägen, halka, andra faror som kan uppstå. Så bilen vet bad som kan hända efter nästa kurva innan den kommer dit
4. När kommer bilar kunna prata med varandra för att varna om diverse saker (Standard på alla bilmärken)
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Senaste version 2018.11
Så Volvo meddelar andra Volvobilar om det är extremt halt eller om det ligger något på vägen?oscfor skrev:Och mitt svar, de kan de redan. Men uppenbarligen prioriterar andra biltillverkare inte säkerhet lika högt som Volvo...Kulingen skrev:Det var ju det som var min frågaoscfor skrev:Som jag skrev, det går att skicka till vilken biltillverkare som helst. Problemet är att ingen annan har en fungerande lösning för att kunna ta emot det. Det är ganska komplext. Det är inte bara att ta emot informationen, du måste också veta vilka fordon du ska skicka det vidare till.Kulingen skrev:Det var inte skicka till myndigheter jag menade för då har ju en olycka redan hänt. Jag tänkte mera på allmänna faror som djur/skräp på vägen, halka, andra faror som kan uppstå. Så bilen vet bad som kan hända efter nästa kurva innan den kommer dit
4. När kommer bilar kunna prata med varandra för att varna om diverse saker (Standard på alla bilmärken)
Re: Senaste version 2018.11
Har hunnit köra lite mer med AP i helgen och den är ju ruggigt mycket snabbare att plocka upp filerna än den varit tidigare.
Pga. pajas (jag) så fungerar inte autolane change just nu, utan får byta filer manuellt. Tidigare har det tagit en stund innan den man kan slå på AP igen efter filbyte, men nu är det knappt man hinner märka det utan kan slå på AP igen innan man ens hunnit helt ut i nästa fil.
Pga. pajas (jag) så fungerar inte autolane change just nu, utan får byta filer manuellt. Tidigare har det tagit en stund innan den man kan slå på AP igen efter filbyte, men nu är det knappt man hinner märka det utan kan slå på AP igen innan man ens hunnit helt ut i nästa fil.
Re: Senaste version 2018.11
Helt fantastisk uppdatering! Som natt och dag! Nu fungerar min AP2 bil klart bättre än min AP1 bil, tidigare var AP1 solklart bättre.
Förutom att den inte alls är lika "orolig" längre så har den slutat "slicka" bilarna i grannfilen, nu ligger den faktiskt mitt i filen. Detta är en stor fördel även jämfört med AP 1.
Att min bil nu funkar fint bör dock betyda att det inte var något knas med kalibrering osv tidigare. Detta gör att jag funderar på om alla AP2-bilar tidigare trots allt var lika usla som min
Kökörningen har också blivit bättre, men där är nog det enda jag fortfarande tycker funkar bättre med AP1. Det är som att AP2 har problem med linjerna när hastigheten är extremt låg. Bilen börjar svänga "hit och dit", men dock inte alls lika allvarligt som innan uppdateringen (då man ofta kände att man var på väg rakt in i grannfilen).
Förutom att den inte alls är lika "orolig" längre så har den slutat "slicka" bilarna i grannfilen, nu ligger den faktiskt mitt i filen. Detta är en stor fördel även jämfört med AP 1.
Att min bil nu funkar fint bör dock betyda att det inte var något knas med kalibrering osv tidigare. Detta gör att jag funderar på om alla AP2-bilar tidigare trots allt var lika usla som min
Kökörningen har också blivit bättre, men där är nog det enda jag fortfarande tycker funkar bättre med AP1. Det är som att AP2 har problem med linjerna när hastigheten är extremt låg. Bilen börjar svänga "hit och dit", men dock inte alls lika allvarligt som innan uppdateringen (då man ofta kände att man var på väg rakt in i grannfilen).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Senaste version 2018.11
Yes. Eller för att vara exakt. Den meddelar om bilen detekterat halka eller om varningsblinkers är påslagen. Den meddelar endast de bilar som är på väg mot den aktuella vägsträckan.Kulingen skrev:Så Volvo meddelar andra Volvobilar om det är extremt halt eller om det ligger något på vägen?oscfor skrev:Och mitt svar, de kan de redan. Men uppenbarligen prioriterar andra biltillverkare inte säkerhet lika högt som Volvo...Kulingen skrev:Det var ju det som var min frågaoscfor skrev:Som jag skrev, det går att skicka till vilken biltillverkare som helst. Problemet är att ingen annan har en fungerande lösning för att kunna ta emot det. Det är ganska komplext. Det är inte bara att ta emot informationen, du måste också veta vilka fordon du ska skicka det vidare till.Kulingen skrev:Det var inte skicka till myndigheter jag menade för då har ju en olycka redan hänt. Jag tänkte mera på allmänna faror som djur/skräp på vägen, halka, andra faror som kan uppstå. Så bilen vet bad som kan hända efter nästa kurva innan den kommer dit
4. När kommer bilar kunna prata med varandra för att varna om diverse saker (Standard på alla bilmärken)
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Senaste version 2018.11
+1Kulingen skrev:Då är det bara att se till att det blir en standard
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Senaste version 2018.11
Lysande! Perfekt timing att byta från AP1 till AP2 nu då, med andra ordLegato skrev:Helt fantastisk uppdatering! Som natt och dag! Nu fungerar min AP2 bil klart bättre än min AP1 bil, tidigare var AP1 solklart bättre.
Förutom att den inte alls är lika "orolig" längre så har den slutat "slicka" bilarna i grannfilen, nu ligger den faktiskt mitt i filen. Detta är en stor fördel även jämfört med AP 1.
Att min bil nu funkar fint bör dock betyda att det inte var något knas med kalibrering osv tidigare. Detta gör att jag funderar på om alla AP2-bilar tidigare trots allt var lika usla som min
Kökörningen har också blivit bättre, men där är nog det enda jag fortfarande tycker funkar bättre med AP1. Det är som att AP2 har problem med linjerna när hastigheten är extremt låg. Bilen börjar svänga "hit och dit", men dock inte alls lika allvarligt som innan uppdateringen (då man ofta kände att man var på väg rakt in i grannfilen).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Senaste version 2018.11
Perfekt, blir spännande att testa till helgen.Soja86 skrev:Japp, den bländar av i god tid i båda situationerna och dessutom om det kommer eller står en bil från sidan på en påfart eller korsande väg. Dessutom stänger den av där det finns gatubelysning och slår på sig själv så fort man paserat en bil vid omkörning och det är tomt framför.erkap skrev:Det låter bra. Jag upplevde, med äldre versioner, att den bländade av alldeles för sent vid mötande trafik. Många ggr blinkade mötande med helljuset. När man kom ikapp en bil så bländade den aldrig av.Soja86 skrev:Kan rapportera att auto highbeam har blivit mycket bättre med uppdateringen. Den har gått från oanvändbar till superb.
Funkar dessa båda scenarion bra nu med senaste versionen?
Ang strålkastarna och att de är dåliga. Jag tycker faktiskt mina är riktigt bra (väsentlig skillnad mot Jeep Grand Cherokees strålkastare). Även de som möter mig verkar tycka de är (för) bra då det även ibland blinkas trots halvljus. Tror dock att vid flesta dessa situationer så har min bil kört i någon typ av backe/krön vs andra bilen som inte haft samma vinkel på sin bil (dvs ej på samma ställe/lutning i backen).
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: Senaste version 2018.11
Är det någon som hunnit prova de automatiska vindrutetorkarna och sett om de också förbättrats?
Re: Senaste version 2018.11
Min kan inte aktivera ap alls i 10.4. Hittar inga linjer. Då funkar inte torkarna heller.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Senaste version 2018.11
Tesla verkar ha stoppat utrullningen av 10.4 och jobbar på en uppdatering
Just got off the phone with Tesla support asking why I haven't gotten 10.4 update on one of our cars. He said that they have largely halted sending the update because a small percentage of cars have been experiencing MCU "blackouts" which won't turn back on despite hard resets. The engineering team has been up all night and working 24/7 to resolve it. Expect an updated release (10.5?) soon...
Re: Senaste version 2018.11
Testade ett ställe som ingen av alla de tesla AP1, 2, 2.5 jag kört tidigare har klarat. Ett krön med en sväng uppe på krönet. Idag körde bilen galant genom hela sträckan. Jag korar härmed AP2.5 (ingen aning om hur AP2 hade reagerat) till överlägsen AP1
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Senaste version 2018.11
Nja, superlativ i all ära vad det gäller bilen, men superb vill jag inte kalla mitt autohelljuse, bättre än innan, ja, men lämnar en del övrigt att önska.erkap skrev:Soja86 skrev:Japp, den bländar av i god tid i båda situationerna och dessutom om det kommer eller står en bil från sidan på en påfart eller korsande väg. Dessutom stänger den av där det finns gatubelysning och slår på sig själv så fort man paserat en bil vid omkörning och det är tomt framför.erkap skrev:Det låter bra. Jag upplevde, med äldre versioner, att den bländade av alldeles för sent vid mötande trafik. Många ggr blinkade mötande med helljuset. När man kom ikapp en bil så bländade den aldrig av.Soja86 skrev:Kan rapportera att auto highbeam har blivit mycket bättre med uppdateringen. Den har gått från oanvändbar till superb.
Funkar dessa båda scenarion bra nu med senaste versionen?
Ja, den stänger av vid vissa gatubelysningar, för att direkt tända igen. Släcker o tänder snabbare nu, men släcker försent enligt mej.
Vet inte hur långt det slår, men det känns som att bilarna framför e lite för närma än vad jag själv hade bedömt som dax att slå av.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Senaste version 2018.11
Körde från Kista ut på E4S, i kurvan upp genom rondellen och ned på motorvägen. Helt med AP2 2018.10.4. Den klarade rondellen in på Sveavägen också. Fantastiskt!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016