Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sygix
Teslaägare

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av sygix »

Till de som lyckats boka exakt leveranstid (SMS/blev uppringd av Tesla) : När händer det? Min uppskattad leveranstid är mellan IDAG och 3. mars, men har inte hört från Tesla. Vilket telefonnummer ska jag ringa för att få reda på var bilen finns (leverans i Huddinge SC, men den finns inte med på Teslas hemsida) Har VIN, bil förregistrerad 7 feb.
2019 Nissan Leaf Tekna Såld
2023 Model Y RWD
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

sygix skrev: 17 feb 2023 15:09
Till de som lyckats boka exakt leveranstid (SMS/blev uppringd av Tesla) : När händer det? Min uppskattad leveranstid är mellan IDAG och 3. mars, men har inte hört från Tesla. Vilket telefonnummer ska jag ringa för att få reda på var bilen finns (leverans i Huddinge SC, men den finns inte med på Teslas hemsida) Har VIN, bil förregistrerad 7 feb.
Din bil är säker i Belgien på väg till Sverige. Kontakt Tesla via chatt-bubblan på hemsidan https://www.tesla.com/sv_se/inventory/new/my och fråga där. Ta annars bara ett djupt andetag så kommer de höra av sig inom ditt datumspann så småningom. Det är ju en preliminär uppskattning, inte ett löfte att du ska få bilen första dagen i spannet.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

vasarely skrev: 17 feb 2023 14:25
mikebike skrev: 17 feb 2023 13:37
Mats-Ola skrev: 17 feb 2023 13:04
Någon som tror att Tesla kan få till en vettig ersättningsfunktion för USS innan HW4 implementeras?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej.
Deppigaste svaret. Varför inte?
Därför att bilen saknar nödvändig hårdvara (främre kamera).
Jag tror att parkeringsassistans utan ultraljudssensorer blir sämre än torkarautomatik utan regnsensor.
Om de nu presenterar HW4 med fler kameror och högupplöst radar så är risken stor att de lämnar bilköpare utan uss i sticket.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

mikebike skrev: 17 feb 2023 15:24
vasarely skrev: 17 feb 2023 14:25
mikebike skrev: 17 feb 2023 13:37
Mats-Ola skrev: 17 feb 2023 13:04
Någon som tror att Tesla kan få till en vettig ersättningsfunktion för USS innan HW4 implementeras?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej.
Deppigaste svaret. Varför inte?
Därför att bilen saknar nödvändig hårdvara (främre kamera).
Jag tror att parkeringsassistans utan ultraljudssensorer blir sämre än torkarautomatik utan regnsensor.
Om de nu presenterar HW4 med fler kameror och högupplöst radar så är risken stor att de lämnar bilköpare utan uss i sticket.
Jupp. Dessa bilar som såldes utan USS och utan HW4 tror jag kommer bli sådana som alla kommer att varna för att köpa. Svårsålda och till ett betydligt lägre pris.
vasarely

Inlägg av vasarely »

Det är väl i praktiken bara frontalparkering som påverkas, jmf med bilar som har USS.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

vasarely skrev: 17 feb 2023 16:09
Det är väl i praktiken bara frontalparkering som påverkas, jmf med bilar som har USS.
"Bara" -Jag fickparkerar varje gång jag kommer hem.

Bild från min bakre kamera, återstår hur mycket info man kan få ut med bildbehandling i realtid.
20230101_183314.jpg

vasarely

Inlägg av vasarely »

Jag fick Februari 17–Mars 03. Så man får alltså inte välja i detta spann, utan blir tilldelad?

Det är ju sportlov under stora delar av denna tid, så det enda jag kan välja är 3 Mars, vilket också är det enda jag kan acceptera, då jag vill lyssna på investor day, och jag kommer hem 3 mars. Och sedan måste man ju avboka senast dagen innan vad jag förstår? I detta fall alltså 2 mars.
Användarvisningsbild
gish
Teslaägare
Referralkod: ts.la/erik531122

Inlägg av gish »

mikebike skrev: 17 feb 2023 16:27

Bild från min bakre kamera, återstår hur mycket info man kan få ut med bildbehandling i realtid.
20230101_183314.jpg
Är det där alltså hur det fungerar i dagsläget utan USS? Visste inte det fanns avståndsbedömning bakåt. Eller har du en bil med USS?
MYLR 2023 vit/vit, beställd 26/1, hämtad 20/3.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Nej, varje gång som kameran bak är skitig så är man blind bakåt utan USS
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

gish skrev: 17 feb 2023 16:59

20230101_183314.jpg
Är det där alltså hur det fungerar i dagsläget utan USS? Visste inte det fanns avståndsbedömning bakåt. Eller har du en bil med USS?
Detta är med uss, du får själv avgöra hur lätt det verkar vara att mäta avstånd med hjälp av kamerabilden.

Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare

Inlägg av malmer »

Fattar inte riktigt grejen med att avboka för HW4. Om det utannonseras på investor day så är det ju rätt lång tid innan de bilarna faktiskt är färdigbyggda och skeppade runt halva jorden + marginal för att vara säker på att man inte fick en leftover från innan. Så såvida de inte började bygga med HW4 från typ mitten av januari (vilket vi borde vetat) så är det rätt långt kvar innan de faktiskt finns i hand.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

vasarely skrev: 17 feb 2023 16:52
Jag fick Februari 17–Mars 03. Så man får alltså inte välja i detta spann, utan blir tilldelad?

Det är ju sportlov under stora delar av denna tid, så det enda jag kan välja är 3 Mars, vilket också är det enda jag kan acceptera, då jag vill lyssna på investor day, och jag kommer hem 3 mars. Och sedan måste man ju avboka senast dagen innan vad jag förstår? I detta fall alltså 2 mars.
Du får ett sms med tre alternativ. Om du inte kan något av dessa kan du välja vilken dag som helst efter det sista datumet så länge det är inom en vecka tror jag.
Angående investor day så behöver du ju inte titta igenom hela sändningen för att ta beslutet. Räcker med att läsa i denna tråd på morgonen den 2 mars 😎
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

malmer skrev: 17 feb 2023 17:54
Fattar inte riktigt grejen med att avboka för HW4. Om det utannonseras på investor day så är det ju rätt lång tid innan de bilarna faktiskt är färdigbyggda och skeppade runt halva jorden + marginal för att vara säker på att man inte fick en leftover från innan. Så såvida de inte började bygga med HW4 från typ mitten av januari (vilket vi borde vetat) så är det rätt långt kvar innan de faktiskt finns i hand.
Shanghai är ju nedstängt nu för retooling. Så det troliga är att nästa batch som skickas till Europa för q2 har det nya. Ev risk kan vara ett det bara är tex Model 3 och inte model y eller tvärtom och att den ena modellen blir ett kvartal ytterligare försenad.
Men jag är tämligen säker på att bilar från maj/juni kommer ha hw4. Men visar det sig att Model y får det först till hösten vill jag nog ha min bil nu.
Användarvisningsbild
gish
Teslaägare
Referralkod: ts.la/erik531122

Inlägg av gish »

mikebike skrev: 17 feb 2023 17:28
gish skrev: 17 feb 2023 16:59

20230101_183314.jpg
Detta är med uss, du får själv avgöra hur lätt det verkar vara att mäta avstånd med hjälp av kamerabilden.
Inga problem för mig med bra syn. Så länge föraren i bilen bakom tutar och blinkar med helljuset när jag är tillräckligt nära...
MYLR 2023 vit/vit, beställd 26/1, hämtad 20/3.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

malmer skrev: 17 feb 2023 17:54
Det är inte sååå långt från Berlin.
Nu har jag fått VIN och när jag såg det tackade jag nej. Sedan får vi se hur det ser ut om ett kvartal eller så.
Min Model Y fyller ett år i morgon, så jag har verkligen ingen brådska med att byta. Dessutom vill jag helst byta på sommaren så jag slipper skifta hjul två gånger på kort tid.
Min Model 3 hade jag i 14 månader, det är det näst kortaste jag ägt en bil på mina 44 år med körkort.

Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael969032

Inlägg av maik »

Är det inte så att HW4 kommer till S, X & CT först. Tror inte MY eller M3 är prioriterade för HW4 detta år. Troligen 2024 i bästa fall. Jag kommer ta emot min Y när den kommer förhoppningsvis inom en snar framtid.
Tesla MY 2023 RWD
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

maik skrev: 17 feb 2023 20:00
Är det inte så att HW4 kommer till S, X & CT först. Tror inte MY eller M3 är prioriterade för HW4 detta år. Troligen 2024 i bästa fall. Jag kommer ta emot min Y när den kommer förhoppningsvis inom en snar framtid.
I höstas sades det ett CT skulle vara först. Men å andra sidan ska vara ett fåtal tillverkas i år. Sedan ryktena att S och X redan tillverkad med det kombinerat med kamouflerade Model 3 senaste tiden och nu senast att Shanghai stängt med två veckor för förändrad produktion. Det är mycket som pekar på att det kommer brett och snart. Teslas dumpade ju priserna för en månad sedan för att de tillverkade fler bilar än de kunde sälja. Det vore idiotiskt att då säga nu att om ett år kommer ny bättre hårdvara som gör nuvarande utdaterad. Men ge det två veckor så får vi se helt enkelt :)
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare

Inlägg av maik »

flipmac skrev:
I höstas sades det ett CT skulle vara först. Men å andra sidan ska vara ett fåtal tillverkas i år. Sedan ryktena att S och X redan tillverkad med det kombinerat med kamouflerade Model 3 senaste tiden och nu senast att Shanghai stängt med två veckor för förändrad produktion. Det är mycket som pekar på att det kommer brett och snart. Teslas dumpade ju priserna för en månad sedan för att de tillverkade fler bilar än de kunde sälja. Det vore idiotiskt att då säga nu att om ett år kommer ny bättre hårdvara som gör nuvarande utdaterad. Men ge det två veckor så får vi se helt enkelt :)
Hmm ja precis. Jag kanske ska vänta med att ta emot innan 1 mars i alla fall då Bild
Tesla MY 2023 RWD
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Inte en chans. Y och 3 kommer att få samtidigt.
Gör det du, men var medveten om att din bil kommer vara sämre och bli svårare att sälja.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare

Inlägg av malmer »

Piggelin skrev: 17 feb 2023 23:08
Gör det du, men var medveten om att din bil kommer vara sämre och bli svårare att sälja.
Skulle inte överskatta betydelsen av HW4. Bättre, men kommer inte påverka enormt. Hoppet från HW 2.5 till 3 var enormt mkt större. Skulle säga hoppet från Intel till Ryzen likaså.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

malmer skrev: 17 feb 2023 23:20
Piggelin skrev: 17 feb 2023 23:08
Skulle inte överskatta betydelsen av HW4. Bättre, men kommer inte påverka enormt. Hoppet från HW 2.5 till 3 var enormt mkt större. Skulle säga hoppet från Intel till Ryzen likaså.
Bara HD radarn kommer göra underverk från allt gällande att hålla avstånd till andra bilar samt hjälpa till vid parkering. Nya 360 läget med kamerorna kommer också hjälpa.
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare

Inlägg av maik »

Piggelin skrev:
Antar att vi får reda på det den 1 mars. Just nu är det bara spekulationer både från dig och mig.
Tesla MY 2023 RWD
Tesla YLR 2023
elbilist

Inlägg av Tesla YLR 2023 »

Hej,
Lagerbilar menas det att de står klara för att skeppas iväg till Sverige i första bästa båt/lastbilstransport? Jag beställde 4 februari en bil som stod i Gent. Har fått vin men ingen träff i Carinfo. Tesla i Umeå säger att det är en 2023 tillverkad 7januari. Är en förmånsbil och finansbolaget har tagit över bilen den 11 februari så jag ser inga ändrade leveransdagar. Sist stod det 24/2-8/3 i Norrköping.
Användarvisningsbild
ironyh
Teslaägare

Inlägg av ironyh »

Tesla YLR 2023 skrev:
Hej,
Lagerbilar menas det att de står klara för att skeppas iväg till Sverige i första bästa båt/lastbilstransport? Jag beställde 4 februari en bil som stod i Gent. Har fått vin men ingen träff i Carinfo. Tesla i Umeå säger att det är en 2023 tillverkad 7januari. Är en förmånsbil och finansbolaget har tagit över bilen den 11 februari så jag ser inga ändrade leveransdagar. Sist stod det 24/2-8/3 i Norrköping.
Det kan vara bilar som står i Kina eller i Sverige, eller någonstans stans. Det är bilar som är klara. I min värld betyde lager att de fanns i lager i staden jag valde, men tji fick jag veta.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Modey Y LR Midnight Silver beställd 6 februari 2023.
Slimsleyr

Inlägg av Slimsleyr »

Har spärrat leveransen i 3 månader, men skulle vilja byta modell. Tror ni att det är möjligt utan att spärren försvinner?
Skriv svar