Nect skrev:Legato skrev:Nect skrev:improwise skrev:Är det fortfarande lika mycket problem med Etronen eller har Audi börjat få ordning på allt nu? Känns det fortfarande som en "konverterad" elbil eller en riktig elbil?
Jag har haft noll problem med min E-tron 55 2021. Däremot så funkar appen lite när den vill…(fast efter senaste appuppdateringen fungerar den oftare).
Använder appen främst för att starta klimatet, men det går även göra genom att låsa upp bilen via nyckeln och sen låsa den igen (om man aktiverar det i MMI). Då går kliman igång och körs i 5 min. Behöver man mer efter det låser man upp bilen igen så går den 5 min till osv. Bra att ha i reserv och veta att man alltid får värma/kyla oavsett om appen funkar eller ej. (Eller om teckning saknas på mobilnätet. Brukar faktiskt använda nyckeln mest för den hittar jag oftare än mobilen

När du säger "noll problem" innefattar det då mjukvara (bortsett från app)?
Min bil har bara rullat runt 300 mil, tyvärr har den "fallit lite mellan stolarna" då vår Model X fungerar bättre för långfärd och Hondan är smidigast för pendling till city, men som helhet är jag ändå nöjd med bilen. Vi har hittills helt sluppit hårdvaruproblem, men mjukvaran har buggat en hel del. Vid flera tillfällen har MMI/mittskärm vägrat starta. Googlade och det verkade vara ett relativt vanligt problem. Sen känns sensorerna faktiskt ännu känsligare än i Teslan, nu vintertid tycker jag det är mer regel än undantag att få felmeddelande om "pre-sense" mm ej fungerar. Gällande appen så har problemet för mig oftast vara att den inte vill connecta till bilen. Då funkar det oftast att låsa upp och låsa bilen för att sedan aktivera klimatisering via appen.
Tack! Glömde faktiskt bort MMI. Nån bugg har inträffat men inget allvarligt och de har löst sig själv så har inte tänkt så mycket på det. Brukar starta om MMI en gång i veckan så det kanske är de som gjort att jag inte upplevt så många problem med MMI.
En helt annan fråga, hur fungerar/är X jämnfört mot E-tron 55? Börjar snegla på en X när 55:an ska lämnas tillbaka om lite drygt ett år. Hoppet upp till en X blev inte jättestort nu när förmånsvärdena för e-tron 55 höjs efter årsskiftet

Tycker det är ganska olika bilar faktiskt, båda har verkligen rejäla styrkor/svagheter relativt varandra. En del kommer säkert ändras med "nya" X, men här är vad jag tycker med en "pre-raven" XP100DL:
X relativa fördelar:
* Laddnätverket.
* Autopiloten.
* Prestandan/körglädjen (såklart större skillnad pga att vi har en P, men stor skillnad även med "vanlig" X100D).
* Lägre förbrukning (dock mindre skillnad än jag trodde).
* Falkvingedörrarna.
* Utrymmena (kanske framförallt frunken och ytterligare sätesrad, men till vår förvåning även stor skillnad på baksäte, extremt trångt för sambon i e-tron med två barnstolar medan det funkar helt OK i X).
* Appen (stabilare).
* Ingen startknapp och ingen onödig "pop-up" vid varje start.
E-trons relativa fördelar:
* Ljudnivån. Även utan det laminerade glaset är den bra mycket tystare än vår X.
* Fjädringen. Väldigt mycket bekvämare och mer inställningsmöjligheter.
* Kvalitetskänslan.
* Functions on demand, tex Matrix-ljusen.
Är positivt överraskad av Audins MMI, har svårt att bestämma mig för vilket jag föredrar där faktiskt. Det är första gången jag använder ett system som jag tycker kan matcha Teslas (väldigt olika system såklart, men båda har för och nackdelar).