Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

macky

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Dafro skrev:
Låter lovande, har nästan bara långresor på sommaren, förutom sportlovet då men det får bli som det blir tänker jag. Eller försöker jag intala mig, kanske blir till att låna en dieselbil men det tar mot.
Kör då och då ner till Karlskrona. Nu senast vid jul i -3 till -6 samt lite snö på vägen. Första stopp är ionity mantorp och sen genom Småland. 28.2 mil är den sträckan genom Småland och min snittfart blev knappa 90 km/h med några tätorter att passera. Max 105 km/h. Hade nu sist ca 3.5 mil kvar och 11% av batteriet. Förbrukningen låg på 2,5 ngt. På sommaren när jag kört så har jag haft det dubbla kvar ungefär. Det har aldrig varit problem att klara sträckan iaf oavsett väglag och temp.

Däremot tycker jag min förbrukning borde gett mig mer kvar om jag räknar på det. Kanske batteriet tappat en del eller skulle behöva tömmas helt en gång för kalibrering sen uppdateringen.

Gjorde för övrigt lite intressanta iakttagelser gällande laddning. När jag kom till Ionity Mantorp efter 2 timmar motorväg i 120 så startade laddningen på endast 90 kW pga lite kallt batteri. Kört i efficiency hela vägen. Tog väl 5-7 min innan den taktade på i vanliga 150-155 kW. Testade även Ionity i Karlskrona när bilen stått ute i minus 8-10 en natt. Kört 5 min innan laddning. Laddade från 60 till 95% och fick 37 kW som segade upp till 50 kW. Ingen bra strategi att snabbladda så kallt batteri mao. Men summerat, minusgrader gör att bilen inte klarar att hålla batteriet så varmt som det behöver vara för att få max laddeffekt direkt, men du förlorar max 5 min då den snabbt värmer paketet mha laddaren.
Senast redigerad av macky, redigerad totalt 1 gånger.
macky

Inlägg av macky »

mati skrev:
Dafro skrev:
Gäller 90% sommartid så det låter lovande. Tack för svar.
Har dock en väldigt tung högerfot men hoppas att den blir lättare nu nör jag inser att det går fortare att köra sakta.
Den tunga högerfoten får du lämna in i samband med att du hämtar din e-tron. ;) Bilen är inte särskilt förlåtande när man föredrar en "sportig" körstil. Man får lära sig hur bilen vill köras, då går det ganska bra. Jag som kom från en Model S fick anamma en helt annan körstil med e-tron. Model S är tämligen förlåtande och kräver inte samma "lätthet" på gasen. Den förbrukning jag ibland lyckades åstadkomma med e-tron genom att tillämpa alla tänkbara snålkörningsknep var ungefär samma som min tidigare Model S hade som årsmedelförbrukning vid normal körning.
Jag körde min e-tron alltid i eco-läge och med råa ägg under pedalen, lite högre däcktryck än rekommenderat är också ett sätt att sänka förbrukningen. Ett annat knep är att inte köra med farthållare i kuperat landskap. Det är bättre att låta bilen rulla fritt när det är möjligt. Uppförsbacke kan man sänka hastigheten lite, det tar man sedan igen när det går nedför.
Är det inga backar så är farthållaren att föredra. Men man får ha tålamod, den kör nitisk efter fartgränserna och försöker i sin tur att hålla förbrukningen nere. Räkna med att bli omkörd. Det krävs ett annat mindset med e-tron. Den trivs bäst med att rulla fram lugnt och i beskedlig takt. Det går såklart att busköra med den, men det kommer till ett högt pris.
Jag håller med. Visst har man bra ax och kan göra snabba omkörningar men tyngden i sig gör sig påmind. Torde gälla de flesta tunga suvar iofs. Det är en glidarbil och jag slås efter 5500 mil fortfarande av komforten på långresa. Går så bekvämt och tyst.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

macky skrev:
Jag håller med. Visst har man bra ax och kan göra snabba omkörningar men tyngden i sig gör sig påmind. Torde gälla de flesta tunga suvar iofs. Det är en glidarbil och jag slås efter 5500 mil fortfarande av komforten på långresa. Går så bekvämt och tyst.
Precis. E-tron är en lyxkryssare, stor, superbekväm och den går helst rakt fram i lagom fart. Ibland har det ju hänt att det har vuxit ut små horn ur min skalle. Då har jag satt på S-läge, tryckt plattan i mattan och kört om nån bil. Men jag har i princip alltid ångrat det efteråt. Det tar rejält på räckvidden. Som sagt, e-tron har svårt för att förlåta sådana eskapader.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

mati skrev:
Dafro skrev:
Har dock en väldigt tung högerfot men hoppas att den blir lättare nu nör jag inser att det går fortare att köra sakta.
Den tunga högerfoten får du lämna in i samband med att du hämtar din e-tron. ;) Bilen är inte särskilt förlåtande när man föredrar en "sportig" körstil. Man får lära sig hur bilen vill köras, då går det ganska bra. Jag som kom från en Model S fick anamma en helt annan körstil med e-tron. Model S är tämligen förlåtande och kräver inte samma "lätthet" på gasen. Den förbrukning jag ibland lyckades åstadkomma med e-tron genom att tillämpa alla tänkbara snålkörningsknep var ungefär samma som min tidigare Model S hade som årsmedelförbrukning vid normal körning.
Jag körde min e-tron alltid i eco-läge och med råa ägg under pedalen, lite högre däcktryck än rekommenderat är också ett sätt att sänka förbrukningen. Ett annat knep är att inte köra med farthållare i kuperat landskap. Det är bättre att låta bilen rulla fritt när det är möjligt. Uppförsbacke kan man sänka hastigheten lite, det tar man sedan igen när det går nedför.
Är det inga backar så är farthållaren att föredra. Men man får ha tålamod, den kör nitisk efter fartgränserna och försöker i sin tur att hålla förbrukningen nere. Räkna med att bli omkörd. Det krävs ett annat mindset med e-tron. Den trivs bäst med att rulla fram lugnt och i beskedlig takt. Det går såklart att busköra med den, men det kommer till ett högt pris.
Låter ju lite oroväckande att Model S framstår som en sportbil i jämförelse, är ju inte direkt en kurvkramare av rang det heller med tanke på vikt och fjädring. Sen kanske man borde växa upp och sluta köra som en 25-åring men ja, ibland blir det ju som det blir... :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Nect skrev:
Legato skrev:
Nect skrev:
improwise skrev:
Är det fortfarande lika mycket problem med Etronen eller har Audi börjat få ordning på allt nu? Känns det fortfarande som en "konverterad" elbil eller en riktig elbil?
Jag har haft noll problem med min E-tron 55 2021. Däremot så funkar appen lite när den vill…(fast efter senaste appuppdateringen fungerar den oftare).

Använder appen främst för att starta klimatet, men det går även göra genom att låsa upp bilen via nyckeln och sen låsa den igen (om man aktiverar det i MMI). Då går kliman igång och körs i 5 min. Behöver man mer efter det låser man upp bilen igen så går den 5 min till osv. Bra att ha i reserv och veta att man alltid får värma/kyla oavsett om appen funkar eller ej. (Eller om teckning saknas på mobilnätet. Brukar faktiskt använda nyckeln mest för den hittar jag oftare än mobilen :lol:
När du säger "noll problem" innefattar det då mjukvara (bortsett från app)?

Min bil har bara rullat runt 300 mil, tyvärr har den "fallit lite mellan stolarna" då vår Model X fungerar bättre för långfärd och Hondan är smidigast för pendling till city, men som helhet är jag ändå nöjd med bilen. Vi har hittills helt sluppit hårdvaruproblem, men mjukvaran har buggat en hel del. Vid flera tillfällen har MMI/mittskärm vägrat starta. Googlade och det verkade vara ett relativt vanligt problem. Sen känns sensorerna faktiskt ännu känsligare än i Teslan, nu vintertid tycker jag det är mer regel än undantag att få felmeddelande om "pre-sense" mm ej fungerar. Gällande appen så har problemet för mig oftast vara att den inte vill connecta till bilen. Då funkar det oftast att låsa upp och låsa bilen för att sedan aktivera klimatisering via appen.
Tack! Glömde faktiskt bort MMI. Nån bugg har inträffat men inget allvarligt och de har löst sig själv så har inte tänkt så mycket på det. Brukar starta om MMI en gång i veckan så det kanske är de som gjort att jag inte upplevt så många problem med MMI.

En helt annan fråga, hur fungerar/är X jämnfört mot E-tron 55? Börjar snegla på en X när 55:an ska lämnas tillbaka om lite drygt ett år. Hoppet upp till en X blev inte jättestort nu när förmånsvärdena för e-tron 55 höjs efter årsskiftet
:evil:
Tycker det är ganska olika bilar faktiskt, båda har verkligen rejäla styrkor/svagheter relativt varandra. En del kommer säkert ändras med "nya" X, men här är vad jag tycker med en "pre-raven" XP100DL:

X relativa fördelar:
* Laddnätverket.
* Autopiloten.
* Prestandan/körglädjen (såklart större skillnad pga att vi har en P, men stor skillnad även med "vanlig" X100D).
* Lägre förbrukning (dock mindre skillnad än jag trodde).
* Falkvingedörrarna.
* Utrymmena (kanske framförallt frunken och ytterligare sätesrad, men till vår förvåning även stor skillnad på baksäte, extremt trångt för sambon i e-tron med två barnstolar medan det funkar helt OK i X).
* Appen (stabilare).
* Ingen startknapp och ingen onödig "pop-up" vid varje start.

E-trons relativa fördelar:
* Ljudnivån. Även utan det laminerade glaset är den bra mycket tystare än vår X.
* Fjädringen. Väldigt mycket bekvämare och mer inställningsmöjligheter.
* Kvalitetskänslan.
* Functions on demand, tex Matrix-ljusen.

Är positivt överraskad av Audins MMI, har svårt att bestämma mig för vilket jag föredrar där faktiskt. Det är första gången jag använder ett system som jag tycker kan matcha Teslas (väldigt olika system såklart, men båda har för och nackdelar).
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

macky skrev:
mati skrev:
Dafro skrev:
Tycker det är förvånansvärt stor skillnad mot Model X i sportighet. Även i "Dynamic"-läge så känns responsen klart segare i e-Tron. Mycket mer åt fossilbilshållet än i X. Detta då även jämfört med X med liknande motorstyrka.

Däremot är som sagt e-Tron fantastiskt bekväm att "glida" i. Köper man den med förhoppning om sportighet så tror jag dock man blir rejält besviken, vill man ha en Audi-elbil med sportighet är det nog e-Tron GT RS som gäller.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

improwise skrev:
mati skrev:
Dafro skrev:
Låter ju lite oroväckande att Model S framstår som en sportbil i jämförelse, är ju inte direkt en kurvkramare av rang det heller med tanke på vikt och fjädring. Sen kanske man borde växa upp och sluta köra som en 25-åring men ja, ibland blir det ju som det blir... :)
3 är ungefär lika mycket bättre än S som S är bättre än e-tron ur denna aspekt IMO ;)

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Jag köpte e-tron pga hundbur, det var den eller Enyaq i princip. Vet att det inte är någon sportbil och jag ör mer ute efter en tyst glidarbil. Kommer få skjuts med en M3 för att hämta min bil, ca 25 mil och det blir första gången en längre resa för mig i en sådan, får se vad jag tycker om det jämfört med E-tron hem.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
macky

Inlägg av macky »

Sen har man förstås olika preferenser. Värt att hålla isär respons och acceleration från sportighet. De flesta elbilar är inte så sportiga pga tyngden även om de har mycket bra acceleration och grym respons. Blev själv mycket besviken på Polestar som ju ofta framhävs som en sportig bil. Den hade bra acc men kändes svajigare än min e-tron i chassit. Gick från den ena till den andra vid provkörningen. Har även en audi TTs hemma och det är en annan liga förstås. Skulle inte förvänta mig den typen av körupplevelse i en bil som väger 500 till 1500 kg mer oavsett om den är ännu snabbare 0-100.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

macky skrev:
Sen har man förstås olika preferenser. Värt att hålla isär respons och acceleration från sportighet. De flesta elbilar är inte så sportiga pga tyngden även om de har mycket bra acceleration och grym respons. Blev själv mycket besviken på Polestar som ju ofta framhävs som en sportig bil. Den hade bra acc men kändes svajigare än min e-tron i chassit. Gick från den ena till den andra vid provkörningen. Har även en audi TTs hemma och det är en annan liga förstås. Skulle inte förvänta mig den typen av körupplevelse i en bil som väger 500 till 1500 kg mer oavsett om den är ännu snabbare 0-100.
Va?! Min 2,5 tons flodhäst är sportig, iaf om man tittar på förbrukningen ;)
macky

Inlägg av macky »

Gargamel skrev:
macky skrev:
Va?! Min 2,5 tons flodhäst är sportig, iaf om man tittar på förbrukningen ;)
Hehe, en riktigt snabb flodhäst! Jag gillar verkligen elbilsdraget och just e-tron skulle kunna vara lite mer direkt särskilt från stillastående. Kanske är för att spara på grejerna lite.
Moelito
elbilist

Inlägg av Moelito »

Nect skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
dfa skrev:
Nect skrev:
Hoppet upp till en X blev inte jättestort nu när förmånsvärdena för e-tron 55 höjs efter årsskiftet
Va, vad har jag missat? Någon som vet hur mycket det höjs? Har googlat men blir bara mer förvirrad.
Nytt år betyder nya skatter.....

Inga ändringar gällande förmånsskatten sedan 1 juli ännu, men en del indexuppräkningar och prishöjningar.

Tesla gynnas av att ha så mycket standardutrustning.

För Audi måste ju en hel del köpas till.
Screenshot_20211227-223717_Chrome.jpg
Screenshot_20211227-223828_Chrome.jpg
Nått måste ändras efter årsskiftet?
Min bil togs ut innan 1 juli när den första höjningen kom. Väljer jag nu för inkomståret 2022 att bilen registrerades innan 1 juli så får jag ett högre förmånsvärde än om jag bockar i att bilen togs ut efter 1 juli *kliar sig i skallen*
Men de ändrar väl inte förmånsvärdet på redan uttagna bilar (hoppas jag). Undantaget var väl "rabatten" förra året?

Går nämligen och funderar på att behålla min etron ett år till då jag misstänker att det blir rejält mycket dyrare att plocka ut något likvärdigt nästa år (leasingen går ut i Juli).

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Legato skrev:
3 är ungefär lika mycket bättre än S som S är bättre än e-tron ur denna aspekt IMO ;)

Vadå, jag trodde min Model S var den ultimata sportbilen?? :lol: :lol:
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Legato skrev:
Nect skrev:
Legato skrev:
Nect skrev:
improwise skrev:
Är det fortfarande lika mycket problem med Etronen eller har Audi börjat få ordning på allt nu? Känns det fortfarande som en "konverterad" elbil eller en riktig elbil?
Jag har haft noll problem med min E-tron 55 2021. Däremot så funkar appen lite när den vill…(fast efter senaste appuppdateringen fungerar den oftare).

Använder appen främst för att starta klimatet, men det går även göra genom att låsa upp bilen via nyckeln och sen låsa den igen (om man aktiverar det i MMI). Då går kliman igång och körs i 5 min. Behöver man mer efter det låser man upp bilen igen så går den 5 min till osv. Bra att ha i reserv och veta att man alltid får värma/kyla oavsett om appen funkar eller ej. (Eller om teckning saknas på mobilnätet. Brukar faktiskt använda nyckeln mest för den hittar jag oftare än mobilen :lol:

Min bil har bara rullat runt 300 mil, tyvärr har den "fallit lite mellan stolarna" då vår Model X fungerar bättre för långfärd och Hondan är smidigast för pendling till city, men som helhet är jag ändå nöjd med bilen. Vi har hittills helt sluppit hårdvaruproblem, men mjukvaran har buggat en hel del. Vid flera tillfällen har MMI/mittskärm vägrat starta. Googlade och det verkade vara ett relativt vanligt problem. Sen känns sensorerna faktiskt ännu känsligare än i Teslan, nu vintertid tycker jag det är mer regel än undantag att få felmeddelande om "pre-sense" mm ej fungerar. Gällande appen så har problemet för mig oftast vara att den inte vill connecta till bilen. Då funkar det oftast att låsa upp och låsa bilen för att sedan aktivera klimatisering via appen.
Tack! Glömde faktiskt bort MMI. Nån bugg har inträffat men inget allvarligt och de har löst sig själv så har inte tänkt så mycket på det. Brukar starta om MMI en gång i veckan så det kanske är de som gjort att jag inte upplevt så många problem med MMI.

En helt annan fråga, hur fungerar/är X jämnfört mot E-tron 55? Börjar snegla på en X när 55:an ska lämnas tillbaka om lite drygt ett år. Hoppet upp till en X blev inte jättestort nu när förmånsvärdena för e-tron 55 höjs efter årsskiftet
Tycker det är ganska olika bilar faktiskt, båda har verkligen rejäla styrkor/svagheter relativt varandra. En del kommer säkert ändras med "nya" X, men här är vad jag tycker med en "pre-raven" XP100DL:

X relativa fördelar:
* Laddnätverket.
* Autopiloten.
* Prestandan/körglädjen (såklart större skillnad pga att vi har en P, men stor skillnad även med "vanlig" X100D).
* Falkvingedörrarna.
* Utrymmena (kanske framförallt frunken och ytterligare sätesrad, men till vår förvåning även stor skillnad på baksäte, extremt trångt för sambon i e-tron med två barnstolar medan det funkar helt OK i X).
* Appen (stabilare).

* Ljudnivån. Även utan det laminerade glaset är den bra mycket tystare än vår X.
* Kvalitetskänslan.

Är positivt överraskad av Audins MMI, har svårt att bestämma mig för vilket jag föredrar där faktiskt. Det är första gången jag använder ett system som jag tycker kan matcha Teslas (väldigt olika system såklart, men båda har för och nackdelar).

Tack så mycket!

Är väl mest ljudet jag är rädd för då jag är lite allergisk mot högt kupéljud. Får försöka fixa en provkörning nånstans när det närmar sig. Nya X om/när den kommer är jag lite tveksam till enbart pga ratten. Förresten inga problem med
FW dörrarna vintertid?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

macky skrev:
mati skrev:
Dafro skrev:
Nu vet jag inte riktigt hur alla andra tänker, men en SUV köper inte jag för att få en sportbil :lol:

Men det är roligt att ha lite pulver när det är dags för omkörningar och där räcker e-tronen mer än tillräckligt för min del. Med barn och fru i bilen så får jag ta det lugnt än då :mrgreen:

Jag skulle skaffa en Tesla och inte en Audi då jag ansåg att räckvidden och förbrukningen inte var det roligaste på e-tronen. Men jag har faktiskt insett att jag inte behöver mer än 30 mil i faktiskt räckvidd om det är så att det kostar extra.

Körde idag upp till fjällstugan efter inlandsvägen. Låg stadigt på +10km/h över. Och körde som vanligt. Utetemp Mellan -7c och -14c. Förbrukningen stannade på 27,6 (klimatet på 21.5c fram och 23c i baksätet). Vilket blir ca 30 mil om man vågar köra tomt.

Tycker inte utetempen (vilken minusgrad) påverkar förbrukningen så mycket på e-tron 55 så värmepumpen verkar göra sitt.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Stämmer. Moderna elbilar med VP verkar inte alls påverkas så mycket av temperaturen. Det som påverkar förbrukningen mest är hastigheten (och vind).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Stämmer. Moderna elbilar med VP verkar inte alls påverkas så mycket av temperaturen. Det som påverkar förbrukningen mest är hastigheten (och vind).
Kall luft ökar luftmotståndet och uppvärmning av kupé och batteri blir aldrig gratis.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Legato skrev:
Nect skrev:
Legato skrev:
Nect skrev:
improwise skrev:

X relativa fördelar:
* Laddnätverket.
* Autopiloten.
* Falkvingedörrarna.
* Appen (stabilare).

* Kvalitetskänslan.

Tack för bra jämförelse, lite kul att de tre första du nämner för E-tron är det som är viktigast för mig, tyvärr får jag inte FOD då jag köper en -19 men går nog att leva med. En gammal bil jag vet, visst ör det hemskt. :D

En undran, vad är onödig ”pop-upp” som du nämner?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Våta vägar är värre än kyla. Och som MWall säger så är luftens densitet högre ju kallare det är. Både hög fart och vind har alltså större påverkan när det är kallt. Uppvärmning av kupén käkar såklart en del, men det är mindre än vad folk i allmänhet tror. Men det är klart, skulle det bli så kallt att värmepumpen behöver hjälp av direktverkande el så blir det nog värre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Jag håller på och kikar på vad för alternativ som finns för elbil att byta till nästa år och har en fråga till er som kör E-tron, konstaterat att jag vill ha något som är bekvämare än min Model 3 iaf.

Hur fungerar det egentligen till svenska fjällen på vintern, ofta när vi åker så kan det både vara väldigt kallt och mycket oplogad snö, i kombination med dåligt utbud av laddstolpar på plats i fjällen (som gör att man vill ha mycket batteri när man anländer) så verkar ABRP visa väldigt långa laddtider totalt. När jag kollar till Vemdalen t.ex. med ”mycket snö”, -15 och komma fram med 60% kvar så är det 2 timmar laddning som krävs varav den sista verkar vara en stackars ensam 50 kW laddare. Åre verkar fungera bättre och där brukar vägen vara plogad snabbare men det blir ändå en hel del laddstopp och maximal räckvidd kring 26-27 mil. Är det ABRP som är överdrivet negativ?
macky

Inlägg av macky »

OfarligTesla skrev:
Jag håller på och kikar på vad för alternativ som finns för elbil att byta till nästa år och har en fråga till er som kör E-tron, konstaterat att jag vill ha något som är bekvämare än min Model 3 iaf.

Hur fungerar det egentligen till svenska fjällen på vintern, ofta när vi åker så kan det både vara väldigt kallt och mycket oplogad snö, i kombination med dåligt utbud av laddstolpar på plats i fjällen (som gör att man vill ha mycket batteri när man anländer) så verkar ABRP visa väldigt långa laddtider totalt. När jag kollar till Vemdalen t.ex. med ”mycket snö”, -15 och komma fram med 60% kvar så är det 2 timmar laddning som krävs varav den sista verkar vara en stackars ensam 50 kW laddare. Åre verkar fungera bättre och där brukar vägen vara plogad snabbare men det blir ändå en hel del laddstopp och maximal räckvidd kring 26-27 mil. Är det ABRP som är överdrivet negativ?
Jag körde Härjedalsfjällen (Tännäs) från Stockholm med betydligt mindre laddtid. Långstopp till 100% i Insjön och sen fyllde jag på i Sveg vid Ica när jag handlade så blev väl dryga timmen i laddtid. Men jag hade väl inte mer än 10% vid ankomst. Fanns 3-fas i stugan. Hemvägen körde jag på ett stopp bara i Rättvik med matpaus där bilen alltid är klar med 100% innan vi är det. Takboxen på dessutom. Första stinten där var 30 mil och det gick med några mils marginal. Var ganska milt men ruskigt dåliga vägar i början då isen börjat släppa på vägen.

Kolla vilken variant du har i ABRP, gör en del om du tar senare årsmodell med förbättrad effektivitet.
Peter Andersson

Inlägg av Peter Andersson »

mati skrev:
martinot skrev:
Våta vägar är värre än kyla. Och som MWall säger så är luftens densitet högre ju kallare det är. Både hög fart och vind har alltså större påverkan när det är kallt. Uppvärmning av kupén käkar såklart en del, men det är mindre än vad folk i allmänhet tror. Men det är klart, skulle det bli så kallt att värmepumpen behöver hjälp av direktverkande el så blir det nog värre.
Värmepumpen är bra höst och vår.
När det är vinter och -30 grader fungerar värmepumpen inte alls.
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

Peter Andersson skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Värmepumpen är bra höst och vår.
När det är vinter och -30 grader fungerar värmepumpen inte alls.
Körde hem från fjällen i förrgår. Hade minus 30 grader sista 7 milen. Fin väg och vindstilla, fick kämpa hårt för att ligga på 3.0kwh/mil. Dock ska sägas att bilen var ganska isig. Vilket i sin tur kan ha försämrat räckvidden en del. Tror ändå att värmepumpen fungerade till viss del, borde blivit än högre förbrukning annars.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Dafro skrev:

Tack för bra jämförelse, lite kul att de tre första du nämner för E-tron är det som är viktigast för mig, tyvärr får jag inte FOD då jag köper en -19 men går nog att leva med. En gammal bil jag vet, visst ör det hemskt. :D

En undran, vad är onödig ”pop-upp” som du nämner?
Ett meddelande som poppar upp på skärmen varje gång man ska köra iväg.

Hela startproceduren är alldeles för lång och jag förstår verkligen inte varför.

Jämför:

Model X:
* Lägg i växel (i nya X tas även detta steg bort...)
* Kör

med:

E-Tron:
* Ta upp nyckel.
* Lås upp bilen.
* Öppna dörren (öppnas automatiskt på X, bara att sätta sig).
* Tryck på startknappen.
* Tryck ur handbromsen.
* Lägg i växel.
* Klicka bort pop-ups.

Man kan förvisso "utrusta bort" de två första stegen på e-tron, men ett antal onödiga steg kvarstår.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
Jo, vädret är ju en lurig faktor som är svårt att få rättvis när man jämfört mellan olika tillfällen och bilar.

Men vad jag menar är att det finns de som anger exakta väderförhållanden, men glömmer samtidigt uppge om de snittade i 80 km/h eller 140 km/h. Hastigheten är i min erfarenhet det som påverkar förbrukningen absolut allra mest. Sedan kommer kraftig vind som kan påverka mycket. Sedan kommer nederbörd/vägförhållanden (snö/modd/blött). Därefter temperatur.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar