Autotorkarna funkar bättre än förut men inte bra.
Autohelljus bedrövligt dåligt, går i princip inte att använda om man inte vill reta upp mötande, den fortsätter med att blända av slumpvis och starta helljus precis när mötande bländat av
Genväg till dörröppning vid fruset handtag, bra funktion, men ingen bekräftelse på att man verkligen vill öppna dörren, då den inte går att stänga igen på distans så vill man ej ha det på en genväg ifall man råkar nudda den. Borde flyttas till under reglage då den sällan kommer användas.
Färddator och trippmätare saknas fortfarande i default läge.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Helljuset är avgjort det sämsta i min Teslaupplebelse.
Eftersom en del här på forumet tycker att det fungerar OK så la jag ett serviceärende i appen ”justering av kameror och ljus”. Fick svar att ”de kan inte förändra den mjukvara som styr den automatiska avbländningen”.
Jag att detta är ett lika stort misslyckande/lögn som kring FSD. Tesla har inte hårdvara för att lösa problemet utan ljuger istället för kunderna. Jag hoppas motorpressen tar upp detta i vinter och varnar för Tesla (”spak fram” är ingen lösning få det inte aktiverar ett manuellt läge)
Autotorkarna funkar bättre än förut men inte bra.
Autohelljus bedrövligt dåligt, går i princip inte att använda om man inte vill reta upp mötande, den fortsätter med att blända av slumpvis och starta helljus precis när mötande bländat av
Genväg till dörröppning vid fruset handtag, bra funktion, men ingen bekräftelse på att man verkligen vill öppna dörren, då den inte går att stänga igen på distans så vill man ej ha det på en genväg ifall man råkar nudda den. Borde flyttas till under reglage då den sällan kommer användas.
Färddator och trippmätare saknas fortfarande i default läge.
Dessutom, man retar inte bara upp mötande utan det är en direkt fara och olagligt dessutom, det kan
leda till olyckor med precis vilken utgång som helst…
Och om det sker en olycka pga detta (och det kan det mycket väl göra, sannolikheten känns ganska hög) så
kan det bli en väldigt obehaglig utredning för Teslas del, speciellt eftersom problemet redan har
uppmärksammats (och inte bara på diverse forum osv, det har ju rapporterats till myndigheter mm).
Det går ju utmärkt att blanda av manuellt om man nu är med i matchen som förare. Det känns ibland som om hälften av inläggen på denna sajt är upprepningar av samma handhavandefel i alla trådar.
Kan vi inte ha EN tråd för klagomål kring vindrutetorkare och helljus så att övriga trådar kan handla om sitt trådämne?
Det går ju utmärkt att blanda av manuellt om man nu är med i matchen som förare. Det känns ibland som om hälften av inläggen på denna sajt är upprepningar av samma handhavandefel i alla trådar.
Kan vi inte ha EN tråd för klagomål kring vindrutetorkare och helljus så att övriga trådar kan handla om sitt trådämne?
Tack.
Kan vi inte ha EN tråd där du kommer in och barnsligt försvarar ditt favorit-märke så att övriga trådar kan handla om sitt trådämne?
Jag kan bara få in 4 genvägar men det kanske beror på iOS/Android?
Har du lilla iphone?
Jag tror ingen iPhone/iOS klarar 5 genvägar som standard (själv har jag en ”vanlig” 12:a som inte är superstor men som går att få 5 genvägar i) men med lite fingerfärdighet går det att ”lura” appen - Jag hade bara läst om det tidigare men hade inga problem att få till det för att ta skärmdumpen ovan trots att jag låg i soffan med feber och förkylning (och är över 40 )
Det går ju utmärkt att blanda av manuellt om man nu är med i matchen som förare. Det känns ibland som om hälften av inläggen på denna sajt är upprepningar av samma handhavandefel i alla trådar.
Kan vi inte ha EN tråd för klagomål kring vindrutetorkare och helljus så att övriga trådar kan handla om sitt trådämne?
Tack.
Förklara gärna hur du snabbt bländar på igen och hur du undviker att bilen självmant slår på i fel lägen
Senast redigerad av ONSatan, redigerad totalt 1 gånger.
Genväg till dörröppning vid fruset handtag, bra funktion, men ingen bekräftelse på att man verkligen vill öppna dörren, då den inte går att stänga igen på distans så vill man ej ha det på en genväg ifall man råkar nudda den. Borde flyttas till under reglage då den sällan kommer användas.
2022.36.5 model 3 - första gången lyckades jag öppna förardörren från inne i huset, men när jag skulle prova andra gången sade den att bilen inte var i närheten, så det verkar finnas någon form av spärr så att man inte kan fjärröppna dörren, som man kan med frunk och trunk.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fick 2022.36.5 igår. Idag strulade kamerorna, första turen var vänster kamera svart, andra turen var bakkameran svart. Osäkert om det hängre ihop med uppdateringen.
Sentry Mode and Dog Mode Your vehicle and pets can be kept safe by activating Dog Mode and Sentry Mode at the same time. Sentry Mode alarms are silenced if Dog Mode and Sentry Mode are both enabled. Mobile app notifications will still be sent and video footage will still be saved.
Improved Charging Efficiency During DC fast charging, the thermal system controls have been optimized for each charging station's power capability, improving both charging and on-route battery preconditioning efficiency. This. results in faster charge times and reduced energy costs.
Radio Station Logos The Media Player now displays radio station logos for improved discoverability when searching for favorite stations.
Driver Door Unlock Mode When Driver Door Unlock Mode is enabled, long pressing the interior driver door switch will unlock all doors and the trunk. To access Driver Door Unlock Mode, tap Controls > Lack > Driver Door Unlock Mode.
Tire Configuration Reset the learned tire settings directly after a tire rotation, swap, or replacement for an improved driving experience. To reset, tap Controls > Service > Wheel & Tire Configuration > Tires.
Jag fick 36.5 idag och då visar den inte Navigate on Autopilot på skärmen när man lägger en rutt som innehåller motorvägar. Beror det på att Tesla blivit tvingade att stänga av funktionen på avfarter och påfarter?
Funkar omkörningen tro eller har man fått allt avstängt numera.
Jag fick 36.5 idag och då visar den inte Navigate on Autopilot på skärmen när man lägger en rutt som innehåller motorvägar. Beror det på att Tesla blivit tvingade att stänga av funktionen på avfarter och påfarter?
Funkar omkörningen tro eller har man fått allt avstängt numera.
Automatisk av- och påfart har varit avstängt sedan i somras då nya regler kom i EU... Man måste blinka manuellt, först då svänger den av.
Omkörning funkar som förut på motorväg, verkar dock vara lite kopplat till kartdata och fungerar inte alltid på 2+1 längre, men bara på vissa ställen har jag märkt.
Vet inte om det är EU, Tesla eller kartdatabasleverantören jag skall vara mest arg på... men eftersom det inte lönar sig så väntar jag på nästa uppdatering istället.
Nu har jag gjort första, längre, körningen i mörker. Inte för att detta är någon generell sanning, men så här skulle jag sammanfatta det hela:
Stockholm-Linköping (eftermiddag i dagsljus):
Autopiloten gjorde större delen av jobbet men fick spel två gånger och gick direkt från att allt är lugnt till att den visar den stora röda ratten och säger åt mig att jag måste ta över och att autopiloten är avstängd under resten av resan. Ingen aning om varför - fick ingen förvarning om det alls (dvs ingen uppmaning att vrida på ratten). Stannade till och satte bilen i Park för att återställa och körde vidare.
Linköping-Göteborg (mörker):
Automatisk avbländning funkar sisådär på E4 ner till Jönköping. Dock enkelt att slå av den eftersom det var väldigt få sträckor där helljus behövdes så det hanterade jag manuellt. Från Jönköping ner till Göteborg fungerade den nästan helt perfekt. Missade några avbländningar när mötande trafik hade vad som närmast kan betecknas som stearinljus som lyse.
Torkarautomatiken funkade enligt mig helt tillfredsställande. Kanske kunde vara lite snabbare med att gå igång, men det är ju inga problem att slå på själv då.
Fick tre varningar med liten röd ratt om att vrida på ratten (dvs sista steget innan den slår av autostyrningen) utan att ha fått förvarning.
Om jag ska jämföra med moderna Volvo, som är det jag kört mest sista åren, så tycker jag att autopiloten fungerade bättre. Automatiskt helljus är ungefär samma lika och torkarautomatiken är bättre på Teslan.
Detta var med 2022.36.6 mjukvara. Eftersom det var första längre körningen med icke-optimala förhållanden kan jag inte riktigt jämföra helljusautomatiken och torkarautomatiken med hur det varit tidigare. Dock är det nytt för mig att bilen blir tvärsur för att den tycker att jag inte håller på ratten även fast jag gör det.
Det går ju utmärkt att blanda av manuellt om man nu är med i matchen som förare. Det känns ibland som om hälften av inläggen på denna sajt är upprepningar av samma handhavandefel i alla trådar.
Kan vi inte ha EN tråd för klagomål kring vindrutetorkare och helljus så att övriga trådar kan handla om sitt trådämne?
Tack.
Kan du inte berätta vad det är för handhavandefel vi gör när vi inte får helljusautomatiken att fungera?
36.x funkar uselt i min bil. Kartan hänger sig och ingen automatik funkar då. Omstart hjälper inte och inte ens vindruteautomatiken funkar (ingen dum farthållare heller).
Idag körde jag tex från Majorna i GBG till Alingsås. Bilens dator hängde sig i Allum, nu 2h efter jag parkerat den i Alingsås tror den fortfarande att den är i allum trots 5 omstarter. Även i appen tror bilen att den är i allum men den står de facto och laddar på Alingsås energi.
På vägen från Stockholm fastnade bilen i Ulricehamn och det tog nästan ett dygn att komma loss därifrån.
36.x funkar uselt i min bil. Kartan hänger sig och ingen automatik funkar då. Omstart hjälper inte och inte ens vindruteautomatiken funkar (ingen dum farthållare heller).
Idag körde jag tex från Majorna i GBG till Alingsås. Bilens dator hängde sig i Allum, nu 2h efter jag parkerat den i Alingsås tror den fortfarande att den är i allum trots 5 omstarter. Även i appen tror bilen att den är i allum men den står de facto och laddar på Alingsås energi.
På vägen från Stockholm fastnade bilen i Ulricehamn och det tog nästan ett dygn att komma loss därifrån.
Är det din bil som fungerar uselt efter knuffen den fick?
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
36.6 fungerar fint på båda mina bilar (S/X med MCU2). Så inget generellt knas vad jag märkt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Det går ju utmärkt att blanda av manuellt om man nu är med i matchen som förare. Det känns ibland som om hälften av inläggen på denna sajt är upprepningar av samma handhavandefel i alla trådar.
Kan vi inte ha EN tråd för klagomål kring vindrutetorkare och helljus så att övriga trådar kan handla om sitt trådämne?
Tack.
Det fungerade utmärkt innan uppdateringen med AP i mörker.