Model 3 och rost?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Model 3 och rost?

Inlägg av taliz »

Matsemmer skrev:
taliz skrev:
Ja det är dåligt.
Skaffa stänkskydd. Problemet löst.
Och klä in hela bilen i skyddsfilm? Allvarligt talat, är det många Teslaägare som gör det?
Nej, sätter man dit stänkskydd så sprutar ju inte hjulen upp några stenar längre. Dvs folie onödig.

Personligen blir jag lite fundersam över det här med att så många plastar in sina bilar nuförtiden. Verkar väldigt poppis oavsett märke, åtminstone så länge det är lite dyrare bilar.
Till slut kanske biltillverkarna struntar i att hålla hög kvalitet på lacken, alla plastar ju ändå in...
Sägs att tex McLaren har stora problem med lack som släpper.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av taliz »

xp2002 skrev:
Svårt att värdera hur stort detta problem är. Men det är detta i kombination med Teslas bristande kundservice som får mig att inte trycka på köpknappen.

Innan men vet hur Tesla hanterar detta och hur stort problemet är känns det som för mycket gambling för mig att lägga 700k på en Model 3.

Blir nog en billigare ICE ett år eller två, sen kanske det är dags att hoppa på EV-tåget.
Det är inget nytt problem och inget lär hända. Ingen tillverkare tar ansvar för stenskott.
Återigen, köp stänkskydd så är problemet löst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Fredrik j »

Porsche erbjuder t.o.m. plastfilm som fabriksoption.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Porsche erbjuder t.o.m. plastfilm som fabriksoption.
Ja, skulle inte förvåna mig om de gör det för att spara pengar på lackering.
Köper man inte plasten och bilen sen ser ut som skit hänvisar dom till att man borde köpt den optionen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av kikat »

taliz skrev:
Matsemmer skrev:
taliz skrev:
Ja det är dåligt.
Skaffa stänkskydd. Problemet löst.
Och klä in hela bilen i skyddsfilm? Allvarligt talat, är det många Teslaägare som gör det?
Nej, sätter man dit stänkskydd så sprutar ju inte hjulen upp några stenar längre. Dvs folie onödig.

Personligen blir jag lite fundersam över det här med att så många plastar in sina bilar nuförtiden. Verkar väldigt poppis oavsett märke, åtminstone så länge det är lite dyrare bilar.
Till slut kanske biltillverkarna struntar i att hålla hög kvalitet på lacken, alla plastar ju ändå in...
Sägs att tex McLaren har stora problem med lack som släpper.
Stänkskydd försämrar aerodynamiken. Det är naturligtvis det bästa men det är inget som passar på en M3. På större bilar som X är det helt okej.
Bättre är då att de sätter standardmonterad stenskottsfolie som finns på många andra bilar i standardutförandet.
benke_berguv
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av benke_berguv »

Varför kör inte Tesla med Body under lacken på trösklarna? Min 13 år gamla Peugeot har det och ser ut som ny.

//benke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Porsche erbjuder t.o.m. plastfilm som fabriksoption.
Ja, skulle inte förvåna mig om de gör det för att spara pengar på lackering.
Köper man inte plasten och bilen sen ser ut som skit hänvisar dom till att man borde köpt den optionen...
Nej, man ser väl bara en möjlighet att tjäna mer pengar då många porschekunder lägger på folie för att skydda lacken från skador.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av taliz »

kikat skrev:
taliz skrev:
Matsemmer skrev:
taliz skrev:
Ja det är dåligt.
Skaffa stänkskydd. Problemet löst.
Och klä in hela bilen i skyddsfilm? Allvarligt talat, är det många Teslaägare som gör det?
Nej, sätter man dit stänkskydd så sprutar ju inte hjulen upp några stenar längre. Dvs folie onödig.

Personligen blir jag lite fundersam över det här med att så många plastar in sina bilar nuförtiden. Verkar väldigt poppis oavsett märke, åtminstone så länge det är lite dyrare bilar.
Till slut kanske biltillverkarna struntar i att hålla hög kvalitet på lacken, alla plastar ju ändå in...
Sägs att tex McLaren har stora problem med lack som släpper.
Stänkskydd försämrar aerodynamiken. Det är naturligtvis det bästa men det är inget som passar på en M3. På större bilar som X är det helt okej.
Bättre är då att de sätter standardmonterad stenskottsfolie som finns på många andra bilar i standardutförandet.
Ja och det är antagligen en stor anledning till att det inte kommer från fabrik. Skulle bli sämre range.
Porsche monterar folie som standard framför bakhjulen på 911, då det området är känsligt för stenskott precis som på Model 3. Tesla "borde" göra detsamma och det kanske dom gör tids nog. Tillsvidare får man fixa det själv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av LarsL »

Ska man köra med stänk skydd eller lite folie?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av BrooklynS »

LarsL skrev:
Ska man köra med stänk skydd eller lite folie?
Stänkskydd kommer att minska/eliminera behovet av folie men kör du inte mycket grusväg räcker nog folie. Skulle JAG tro...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
Ska man köra med stänk skydd eller lite folie?
Jag beställde dessa:
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3036463122

Ska montera dem samt stenskottsfilm från Biltema "under"(så lacken inte skavs), samt trösklar och framför bakhjulen.
Billigt och rätt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av LarsL »

Jag beställde dessa,
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Skee »

ingen som känner sig taggad nog att sätta på dessa stenskottskyddden själv på lacken?
https://www.ebay.com/itm/Tesla-Model-3- ... 3249778166
Bild
och
https://www.ebay.com/itm/Tesla-Model-3- ... 3903564425
Bild
och
https://www.ebay.com/itm/3M-Scotchgard- ... SwS4NbrazM
Bild

färdigskurna ppf/folie
Senast redigerad av Skee, redigerad totalt 3 gång.
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Model 3 och rost?

Inlägg av taliz »

Funderade faktiskt på 3M kitet tidigare.
Men det är ju dyrt och ett jävla jobb. Och sen är ju fronten i plast och huven i alu, dvs det blir Ingen rost av stenskott där ändå.
Så jag gör som på Volvon, petar i lite bättringsfärg om/när stenskott kommer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
eragnms
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 apr 2016 20:47

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av eragnms »

LarsL skrev:
Jag beställde dessa,
En dum fråga kanske, men hur monteras de? Ska de skruvas fast?
1 April 2016: Reservation lagd
19 Juli 2019: Pearl White SR+ Model 3 beställd
Användarvisningsbild
xp2002
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 04 maj 2019 23:34

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av xp2002 »

taliz skrev:

Det är inget nytt problem och inget lär hända. Ingen tillverkare tar ansvar för stenskott.
Återigen, köp stänkskydd så är problemet löst.
Skulle aldrig falla mig in att montera stänkskydd på en P3D :lol:

Skyddsfilm är ok, men hjälper ju inte mycket om man får en bil som är lackad som finnens...

Visar det sig bara vara några måndagsexemplar så kanske det blir en 3a ändå framöver. Just nu är det för många osäkra variabler för mig.
Model 3 performance, #teamwhite
Tesla Joni
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 jun 2019 20:01

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Tesla Joni »

Nico skrev:
Ytrost på skruvar blir det, så är det bara. Viktiga är att inte bilen gör det, sedan bilen i videon, vem fan vet om han kört folkrace med den? Det klarar dom inte.
Folkrace..... Nope. Just regular paved roads and 4 weeks was it. This is a bigger problem what you are now thinking. Check your thickness & what is the durability of the car paint.

PICS:


https://insideevs.com/news/363703/more- ... -problems/

BR, TeslaJoni

....
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Jeppe_E »

Tesla Joni skrev:
Nico skrev:
Ytrost på skruvar blir det, så är det bara. Viktiga är att inte bilen gör det, sedan bilen i videon, vem fan vet om han kört folkrace med den? Det klarar dom inte.
Folkrace..... Nope. Just regular paved roads and 4 weeks was it. This is a bigger problem what you are now thinking. Check your thickness & what is the durability of the car paint.

PICS:


https://insideevs.com/news/363703/more- ... -problems/

BR, TeslaJoni

....
The black car that you filmed, this is clearly a bad paintjob from Tesla, But I do question the amount of road spray that high up on the door panel. If this comes from normal driving on paved roads... well, either you have really really bad roads in Finland or there is something else behind it. I had a quick poll on FB and out of 108 owners, 97 has no issue at all, 5 has minor issues with dirt/specs in the paint and other paint defects, 3 has some parts missing paint (like the black car you filmed) and 3 owners have had their cars repainted/corrected. None has the issues that you havde had.

So, given the amount of Model 3 on the roads, exactly how big is the problem? I do feel for you and those that has been affected by this, and frankly it is ridiculously handled by Tesla.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1234
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Hertsh »

chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Kompisen fotade en Volvo XC90. :lol:
Är de där en wrap? Inte den snyggaste kanske..

Om de är riktig rost så måste man hällt saltsyra eller något värdigt starkt över bilen :D
Ja det är tydligt wrap. Dörrhandtagen på en XC90 är i plast och kan inte rosta. :-D

Sjukt roligt tycker jag.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Model 3 och rost?

Inlägg av taliz »

xp2002 skrev:
taliz skrev:

Det är inget nytt problem och inget lär hända. Ingen tillverkare tar ansvar för stenskott.
Återigen, köp stänkskydd så är problemet löst.
Skulle aldrig falla mig in att montera stänkskydd på en P3D :lol:

Skyddsfilm är ok, men hjälper ju inte mycket om man får en bil som är lackad som finnens...

Visar det sig bara vara några måndagsexemplar så kanske det blir en 3a ändå framöver. Just nu är det för många osäkra variabler för mig.
Däcken på en P gör nog, förutom bilens form, att det sugs upp extra mkt sten. Har aldrig kört en bil där det smattrar så mkt på vägar med minsta lilla grus. Kan tänka mig det är liknande på vissa sportbilar med klistriga däck.

Ps. Varit bortrest två veckor utan bil och tog en tur ikväll. Var på lite halvtaskigt humör först, men efter den turen...BildBildBildBild
Den som väntar på ngt gott väntar alltid för länge. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
xp2002
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 04 maj 2019 23:34

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av xp2002 »


Ps. Varit bortrest två veckor utan bil och tog en tur ikväll. Var på lite halvtaskigt humör först, men efter den turen...BildBildBildBild
Den som väntar på ngt gott väntar alltid för länge. Bild
Känner igen det där :D Därför jag åker hoj till jobbet. :twisted:
Model 3 performance, #teamwhite
adde
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 aug 2019 08:48

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av adde »

Jag fick själv mitt VINnr för bara två dagar sen med den 2a augusti 2019 som tillverkningsdatum. Hoppas verkligen att de gör ett bättre jobb med lacken nu. Sen kan det vara så en multicoat färg (som standard pearl white) är bättre då den lackas ytterligare en gång för pearl effekten (här får någon duktig lackerare gärna rätta mig om jag har fel...)

Hursomhelst, jag lyckades hitta mudd flaps i vit (och andra färger) och tänkte dela med mig länken. Beställde dessa i vit igår då jag tror de kommer bli mer diskreta.


Monteringsvideo:
https://www.amazon.com/vdp/5e1c589e66a4 ... OHoV8DITYM
Verdi

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
xp2002 skrev:
taliz skrev:

Det är inget nytt problem och inget lär hända. Ingen tillverkare tar ansvar för stenskott.
Återigen, köp stänkskydd så är problemet löst.
Skulle aldrig falla mig in att montera stänkskydd på en P3D :lol:

Skyddsfilm är ok, men hjälper ju inte mycket om man får en bil som är lackad som finnens...

Visar det sig bara vara några måndagsexemplar så kanske det blir en 3a ändå framöver. Just nu är det för många osäkra variabler för mig.
Däcken på en P gör nog, förutom bilens form, att det sugs upp extra mkt sten. Har aldrig kört en bil där det smattrar så mkt på vägar med minsta lilla grus. Kan tänka mig det är liknande på vissa sportbilar med klistriga däck.

Ps. Varit bortrest två veckor utan bil och tog en tur ikväll. Var på lite halvtaskigt humör först, men efter den turen...BildBildBildBild
Den som väntar på ngt gott väntar alltid för länge. Bild

Det smattrar eftersom det är dålig ljudisolering i hjulhusen och det är därför bilen är så pass bullrig i fart också. På min BMW M2 rasslade det också så in i h-vete. Den hade väl iofs också "klistriga däck" men det påverkar bara antalet stenar, inte hur de låter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av LarsL »

Tesla Joni skrev:
Nico skrev:
Ytrost på skruvar blir det, så är det bara. Viktiga är att inte bilen gör det, sedan bilen i videon, vem fan vet om han kört folkrace med den? Det klarar dom inte.
Folkrace..... Nope. Just regular paved roads and 4 weeks was it. This is a bigger problem what you are now thinking. Check your thickness & what is the durability of the car paint.

PICS:


https://insideevs.com/news/363703/more- ... -problems/

BR, TeslaJoni

....
Du är rolig du? Få bilar som har lack på insidan av karossen.
0F47394B-F34C-4BCE-852C-191418B0B572.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av LarsL »

Eftersom vi verkar ha en FUD storm här från våra finska bröder? Så var jag tvungen att gå ut och ta ett kort på min Mercedes E-klass årsmodell 2012. Detta är alltså en bild motsvarande den i posten ovan Fast från en etablerad tillverkare av en av de bästa bilar som gjorts.

Som du ser Tesla Joni så saknar även denna vagn karossfärg på insidan... :roll:
871718A9-1BF1-4CC2-838F-EA937BADF4C2.jpeg
Skriv svar