Det skär i mig när ni pratar om kostnader sådär. Om restvärdet stämmer så är månadskostnaden (dvs pengar du konsumerar) mycket högre, bara värdeminskningens del blir mer än så och till det kommer räntan. Sluta lura er själva i att kostnaden för saker är lägre än den faktiskt är, skall man ta sådana här beslut är det viktigt att vara medveten om den faktiska kostnaden.anna__ skrev:Jag räknade också via DNB på ca 715.000, 203.000 i kontantinsats ( ink 60 miljöbonusen) och 24 månader och 65% restvärde . Då blir månadskostnad 3699
Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5550
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Korrekt. Kontantinsatsen skall ju tas med i beräkningen också. Lägger man 150k i cash och i princip säljer bilen för restvärdet efter 24 månader, så är det ju förutom månadskostnaden på 3700kr även 6250 kr/mån som man förlorar i form av kontantinsatsen. Så den faktiska månadskostnaden är snarare 10000 kr. Vet inte hur du tänker med värdeminskningen och att den skulle vara 12280 kr/mån?OfarligTesla skrev:Det skär i mig när ni pratar om kostnader sådär. Om restvärdet stämmer så är månadskostnaden (dvs pengar du konsumerar) mycket högre, bara värdeminskningens del blir 12 280 kr/mån och till det kommer räntan. Sluta lura er själva i att kostnaden för saker är lägre än den faktiskt är, skall man ta sådana här beslut är det viktigt att vara medveten om den faktiska kostnaden.anna__ skrev:Jag räknade också via DNB på ca 715.000, 203.000 i kontantinsats ( ink 60 miljöbonusen) och 24 månader och 65% restvärde . Då blir månadskostnad 3699
Alltså, du köper en bil och lägger 150.000kr
Du betalar en månadskostnad i x antal månader
Du säljer bilen/lämnar tillbaka den för att lösa restskulden
Kostnad: Månadskostnad + 150.000kr.
Svårare än så är det väl inte? Oavsett hur man gör, man kan ju ta det på 7 år och betala av hela bilen för 7700kr per månad = 646.800 kr + 150.000 = 797.000 kr för en bil som kostar 753.000. Efter 7 år är den kanske värd 100.000 i bästa fall?
Så 700.000/84 = 8400 kr/mån
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5550
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Precis, förutom att månadskostnaden är totalkostnad/tid. De pengarna du benämner som månadskostnad är de som DNB med flera kreditinsitut skriver ut som månadskostnad vilket inte är korrekt och bara ett sätt att försöka lura konsumenter att tro att det är billigare än det faktiskt är.Jeppe_E skrev:Korrekt. Kontantinsatsen skall ju tas med i beräkningen också. Lägger man 150k i cash och i princip säljer bilen för restvärdet efter 24 månader, så är det ju förutom månadskostnaden på 3700kr även 6250 kr/mån som man förlorar i form av kontantinsatsen. Så den faktiska månadskostnaden är snarare 10000 kr. Vet inte hur du tänker med värdeminskningen och att den skulle vara 12280 kr/mån?OfarligTesla skrev:Det skär i mig när ni pratar om kostnader sådär. Om restvärdet stämmer så är månadskostnaden (dvs pengar du konsumerar) mycket högre, bara värdeminskningens del blir 12 280 kr/mån och till det kommer räntan. Sluta lura er själva i att kostnaden för saker är lägre än den faktiskt är, skall man ta sådana här beslut är det viktigt att vara medveten om den faktiska kostnaden.anna__ skrev:Jag räknade också via DNB på ca 715.000, 203.000 i kontantinsats ( ink 60 miljöbonusen) och 24 månader och 65% restvärde . Då blir månadskostnad 3699
Alltså, du köper en bil och lägger 150.000kr
Du betalar en månadskostnad i x antal månader
Du säljer bilen/lämnar tillbaka den för att lösa restskulden
Kostnad: Månadskostnad + 150.000kr.
Svårare än så är det väl inte? Oavsett hur man gör, man kan ju ta det på 7 år och betala av hela bilen för 7700kr per månad = 646.800 kr + 150.000 = 797.000 kr för en bil som kostar 753.000. Efter 7 år är den kanske värd 100.000 i bästa fall?
Så 700.000/84 = 8400 kr/mån
Och ja de 12 280 kr blev fel, slog lite snett på räknaren helt enkelt.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Hehe ja det finns många kreativa sätt att ”lura” folk att konsumera nuförtiden.
Privatleasing har ju blivit poppis på sistone, trots att det oftast kostar mer i slutänden än att köpa bilen med ett vanligt lån. Dessutom blir man låst i ett avtal som kan vara knepigt att komma ur om bilbehovet skulle ändras under avtalstiden.
Privatleasing har ju blivit poppis på sistone, trots att det oftast kostar mer i slutänden än att köpa bilen med ett vanligt lån. Dessutom blir man låst i ett avtal som kan vara knepigt att komma ur om bilbehovet skulle ändras under avtalstiden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5550
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Privatleasing kan dock vara riktigt fördelaktigt också om man köper bilar de kör erbjudande på, man måste helt enkelt räkna på det realistiskt och se vad som är bra.taliz skrev:Hehe ja det finns många kreativa sätt att ”lura” folk att konsumera nuförtiden.
Privatleasing har ju blivit poppis på sistone, trots att det oftast kostar mer i slutänden än att köpa bilen med ett vanligt lån. Dessutom blir man låst i ett avtal som kan vara knepigt att komma ur om bilbehovet skulle ändras under avtalstiden.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Finns många finfina erbjudanden på elbilar. Berndt bil erbjuder t ex i3:or mellan 3495:- och 3995:-/mån över 2 år och 3000 mil. Vet tyvärr inte vad övermilen kostar. Försäkring och vinterhjul ingår inte. Finns även Leaf 62 kWh för 3999:-/mån över 12 mån och 1500 mil. Övermilen kostar 10:-/mil.OfarligTesla skrev:Privatleasing kan dock vara riktigt fördelaktigt också om man köper bilar de kör erbjudande på, man måste helt enkelt räkna på det realistiskt och se vad som är bra.taliz skrev:Hehe ja det finns många kreativa sätt att ”lura” folk att konsumera nuförtiden.
Privatleasing har ju blivit poppis på sistone, trots att det oftast kostar mer i slutänden än att köpa bilen med ett vanligt lån. Dessutom blir man låst i ett avtal som kan vara knepigt att komma ur om bilbehovet skulle ändras under avtalstiden.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Jag vet inte vad som är så "finfint" med det?Verdi skrev:Finns många finfina erbjudanden på elbilar. Berndt bil erbjuder t ex i3:or mellan 3495:- och 3995:-/mån över 2 år och 3000 mil. Vet tyvärr inte vad övermilen kostar. Försäkring och vinterhjul ingår inte. Finns även Leaf 62 kWh för 3999:-/mån över 12 mån och 1500 mil. Övermilen kostar 10:-/mil.OfarligTesla skrev:Privatleasing kan dock vara riktigt fördelaktigt också om man köper bilar de kör erbjudande på, man måste helt enkelt räkna på det realistiskt och se vad som är bra.taliz skrev:Hehe ja det finns många kreativa sätt att ”lura” folk att konsumera nuförtiden.
Privatleasing har ju blivit poppis på sistone, trots att det oftast kostar mer i slutänden än att köpa bilen med ett vanligt lån. Dessutom blir man låst i ett avtal som kan vara knepigt att komma ur om bilbehovet skulle ändras under avtalstiden.
Det är ju inte billigare än att köpa med lån, och följer man det inte till punkt och pricka blir det oftast betydligt dyrare.
Inte sällan ändras ju transportbehoven, tex att man byter jobb, boende, ändringar i familjesituationen osv.
Jag skulle aldrig vilja låsa in mig i privatleasing pga detta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Håller med dig, att behöva hålla koll på ev extra mil och " skador" som de anser inte är normaltslitage. Vinterdäck kostar ett antal kronor per månad också.taliz skrev:Jag vet inte vad som är så "finfint" med det?Verdi skrev:Finns många finfina erbjudanden på elbilar. Berndt bil erbjuder t ex i3:or mellan 3495:- och 3995:-/mån över 2 år och 3000 mil. Vet tyvärr inte vad övermilen kostar. Försäkring och vinterhjul ingår inte. Finns även Leaf 62 kWh för 3999:-/mån över 12 mån och 1500 mil. Övermilen kostar 10:-/mil.OfarligTesla skrev:Privatleasing kan dock vara riktigt fördelaktigt också om man köper bilar de kör erbjudande på, man måste helt enkelt räkna på det realistiskt och se vad som är bra.taliz skrev:Hehe ja det finns många kreativa sätt att ”lura” folk att konsumera nuförtiden.
Privatleasing har ju blivit poppis på sistone, trots att det oftast kostar mer i slutänden än att köpa bilen med ett vanligt lån. Dessutom blir man låst i ett avtal som kan vara knepigt att komma ur om bilbehovet skulle ändras under avtalstiden.
Det är ju inte billigare än att köpa med lån, och följer man det inte till punkt och pricka blir det oftast betydligt dyrare.
Inte sällan ändras ju transportbehoven, tex att man byter jobb, boende, ändringar i familjesituationen osv.
Jag skulle aldrig vilja låsa in mig i privatleasing pga detta.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3643
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
I fallet med Leaf 62 privatleasing är det helt klart billigare än att ta lån. Bilen kostar 500,000 att köpa minus premie, dvs 440000kr. Leasingen kostar 4000kr x 12, 48000kr och då ingår vdäck.taliz skrev:Jag vet inte vad som är så "finfint" med det?Verdi skrev:Finns många finfina erbjudanden på elbilar. Berndt bil erbjuder t ex i3:or mellan 3495:- och 3995:-/mån över 2 år och 3000 mil. Vet tyvärr inte vad övermilen kostar. Försäkring och vinterhjul ingår inte. Finns även Leaf 62 kWh för 3999:-/mån över 12 mån och 1500 mil. Övermilen kostar 10:-/mil.OfarligTesla skrev:Privatleasing kan dock vara riktigt fördelaktigt också om man köper bilar de kör erbjudande på, man måste helt enkelt räkna på det realistiskt och se vad som är bra.taliz skrev:Hehe ja det finns många kreativa sätt att ”lura” folk att konsumera nuförtiden.
Privatleasing har ju blivit poppis på sistone, trots att det oftast kostar mer i slutänden än att köpa bilen med ett vanligt lån. Dessutom blir man låst i ett avtal som kan vara knepigt att komma ur om bilbehovet skulle ändras under avtalstiden.
Det är ju inte billigare än att köpa med lån, och följer man det inte till punkt och pricka blir det oftast betydligt dyrare.
Inte sällan ändras ju transportbehoven, tex att man byter jobb, boende, ändringar i familjesituationen osv.
Jag skulle aldrig vilja låsa in mig i privatleasing pga detta.
Jag tror inte man får 392,000kr för en ett år gammal Leaf utan vinterdäck, med alla dess brister, snarare max 300,000.
Den som lever får se, men till dags dato har alltid Leaf privatleasing(när dom haft erbjudande) varit fördelaktigare än lån eller cash.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
taliz skrev:Jag vet inte vad som är så "finfint" med det?Verdi skrev:Finns många finfina erbjudanden på elbilar. Berndt bil erbjuder t ex i3:or mellan 3495:- och 3995:-/mån över 2 år och 3000 mil. Vet tyvärr inte vad övermilen kostar. Försäkring och vinterhjul ingår inte. Finns även Leaf 62 kWh för 3999:-/mån över 12 mån och 1500 mil. Övermilen kostar 10:-/mil.OfarligTesla skrev:Privatleasing kan dock vara riktigt fördelaktigt också om man köper bilar de kör erbjudande på, man måste helt enkelt räkna på det realistiskt och se vad som är bra.taliz skrev:Hehe ja det finns många kreativa sätt att ”lura” folk att konsumera nuförtiden.
Privatleasing har ju blivit poppis på sistone, trots att det oftast kostar mer i slutänden än att köpa bilen med ett vanligt lån. Dessutom blir man låst i ett avtal som kan vara knepigt att komma ur om bilbehovet skulle ändras under avtalstiden.
Det är ju inte billigare än att köpa med lån, och följer man det inte till punkt och pricka blir det oftast betydligt dyrare.
Inte sällan ändras ju transportbehoven, tex att man byter jobb, boende, ändringar i familjesituationen osv.
Jag skulle aldrig vilja låsa in mig i privatleasing pga detta.
Har svårt att tro att du kan köpa en bil för ~400 tkr och komma undan med 3500:-/mån. Tyvärr funkar inte Teslakalkylen så bra om man anger miljöbonusen separat för då läggs den på värdeminskningen vilket jag tycker är fel. All värdeminskning utgår från nettokostnaden. Så jag drog av 60 tusen från priset direkt istället och räknade på det. Då ser det ut så här exklusive el, vinterhjul och försäkring. Alltså motsvarande erbjudandet.
https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 ... 00097e3d70
Alltså 5 914 kr per månad. Rätt mycket mer än 3495:-/mån eller hur? Och 24 månader är inte jättelång tid.
Inte ens om man får den för 300 tusen efter rabatt och bonus så kostar den under 5 tusen i månaden. https://teslakalkylen.com/view?id=5c5d4 ... 00097e3d71
64% restvärde är ca 2/3 till 50%. (20% per år i värdeminskning.)
Osäkerheten med att köpa själv är dessutom väldigt mycket högre. Vi har ingen aning om vad en i3 är värd om 2 år.
Så ja, jag tycker nog att det är "finfint" erbjudande faktiskt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5550
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Man har ju kunnat göra bra klipp i många år om man håller koll på kampanjer och prutar lite även på leasingkostnaden (det är inte bara vid köp man kan pruta). Har själv hjälpt en familjemedlem privatleasa en mindre tysk bil med bästa köppris efter rabatter på runt 290k. Priset vid privatleasing? 2700 kr/mån inklusive serviceavtal och försäkring som på personen skulle kostat 550 kr/mån totalt, detta vid 3k mil över 36 mån, 1,5k mil till skulle kostat 120 kr/mån extra osv. Lycka till att köpa en likvärdig bil och göra förlust på mindre än 65k över 3 års tid.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Att dom kan leasa ut Leaf:ar för 3995 och ibland tom ännu lägre bygger ju helt på dopning genom export till Norge efter periodens slut, så
det blir ju lite fusk men ändock något man kan göra.
Månadsbeloppet återspeglar alltså inte en normal kostnad som skulle gälla utan Norge-fenomenet.
Detta skulle såklart även gälla för andra elbilar även om Leaf-fallet är mest känt.
det blir ju lite fusk men ändock något man kan göra.
Månadsbeloppet återspeglar alltså inte en normal kostnad som skulle gälla utan Norge-fenomenet.
Detta skulle såklart även gälla för andra elbilar även om Leaf-fallet är mest känt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Nissan Leaf har ibland haft otroligt förmånliga leasingerbjudanden. Jag leasade en 24kWh inkl service och vinterdäck för 2795 kr/månad med 1500 mil/år vilket är ungefär som att leasa den mycket billigare Nissan Qashqai. De enda som betalade fullt pris lär ha varit företag och kommuner som ville skylta med ha elbil. Så det är värt att kolla privatleasingen, det kan vara en bra deal.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
https://seekingalpha.com/article/423939 ... osses-2019
Då kommer förhoppningsvis LR RWD eller MR snart om det fortsätter i denna takt
Då kommer förhoppningsvis LR RWD eller MR snart om det fortsätter i denna takt
-
- Teslaägare
- Inlägg: 134
- Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
- Referralkod: ts.la/peder89808
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Seeking Alpha är en oseriös FUD-sajt fullsmockad med Shorts. Tro inte allt för mycket på vad du läser där.anna__ skrev:https://seekingalpha.com/article/423939 ... osses-2019
Då kommer förhoppningsvis LR RWD eller MR snart om det fortsätter i denna takt
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Men det är nog inte helt påhittat heller. Trots att Tesla nu öppnat försäljningen world wide så är det ju inte så att folk står i kö för att få sin bil. Sen indikerar ju prissänkningen på 2000 + 1100 USD i USA indikerar ju att efterfrågan inte är så hög. Senaste tilltaget var att inkludera AP i grundpriset i Kina. Så något är det ju.Ptesla skrev:Seeking Alpha är en oseriös FUD-sajt fullsmockad med Shorts. Tro inte allt för mycket på vad du läser där.anna__ skrev:https://seekingalpha.com/article/423939 ... osses-2019
Då kommer förhoppningsvis LR RWD eller MR snart om det fortsätter i denna takt
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Jeppe_E skrev:Men det är nog inte helt påhittat heller. Trots att Tesla nu öppnat försäljningen world wide så är det ju inte så att folk står i kö för att få sin bil. Sen indikerar ju prissänkningen på 2000 + 1100 USD i USA indikerar ju att efterfrågan inte är så hög. Senaste tilltaget var att inkludera AP i grundpriset i Kina. Så något är det ju.Ptesla skrev:Seeking Alpha är en oseriös FUD-sajt fullsmockad med Shorts. Tro inte allt för mycket på vad du läser där.anna__ skrev:https://seekingalpha.com/article/423939 ... osses-2019
Då kommer förhoppningsvis LR RWD eller MR snart om det fortsätter i denna takt
Ja, precis. Man måste vara bra blind om man inte förstått att Model 3 "floppat" i Europa. Tror många väntar på billigare bilar. T ex SR, men även Volkswagens bilar osv.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Valuta kurserna är väl inte bilens fel? hade dollarn ståt i 6kr så hade M3 varit en dunder succésVerdi skrev:Jeppe_E skrev:Men det är nog inte helt påhittat heller. Trots att Tesla nu öppnat försäljningen world wide så är det ju inte så att folk står i kö för att få sin bil. Sen indikerar ju prissänkningen på 2000 + 1100 USD i USA indikerar ju att efterfrågan inte är så hög. Senaste tilltaget var att inkludera AP i grundpriset i Kina. Så något är det ju.Ptesla skrev:Seeking Alpha är en oseriös FUD-sajt fullsmockad med Shorts. Tro inte allt för mycket på vad du läser där.anna__ skrev:https://seekingalpha.com/article/423939 ... osses-2019
Då kommer förhoppningsvis LR RWD eller MR snart om det fortsätter i denna takt
Ja, precis. Man måste vara bra blind om man inte förstått att Model 3 "floppat" i Europa. Tror många väntar på billigare bilar. T ex SR, men även Volkswagens bilar osv.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
-
- Teslaägare
- Inlägg: 134
- Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
- Referralkod: ts.la/peder89808
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Jag tror att det kommer säljas gott om Model 3 i Europa framöver, när de börjar synas ute på gatorna, ägare berättar för vänner och bekanta hur nöjda de är, bjuder på provturer, etc etc.Verdi skrev:Jeppe_E skrev:Men det är nog inte helt påhittat heller. Trots att Tesla nu öppnat försäljningen world wide så är det ju inte så att folk står i kö för att få sin bil. Sen indikerar ju prissänkningen på 2000 + 1100 USD i USA indikerar ju att efterfrågan inte är så hög. Senaste tilltaget var att inkludera AP i grundpriset i Kina. Så något är det ju.Ptesla skrev:Seeking Alpha är en oseriös FUD-sajt fullsmockad med Shorts. Tro inte allt för mycket på vad du läser där.anna__ skrev:https://seekingalpha.com/article/423939 ... osses-2019
Då kommer förhoppningsvis LR RWD eller MR snart om det fortsätter i denna takt
Ja, precis. Man måste vara bra blind om man inte förstått att Model 3 "floppat" i Europa. Tror många väntar på billigare bilar. T ex SR, men även Volkswagens bilar osv.
När det blir dags för folk att skaffa nya leasingbil etc etc kommer Model 3 sakta men säkert över tid att ta över mer och mer av marknaden för premiumsedaner. Addera MR och SR som grädde på moset framåt och jag ser ljust på utvecklingen.
Det är dock många som tror detta detta på något sätt ska ske magiskt över en natt. Så fungerar inte verkligheten.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Volkswagens bil är väl en bit bort, dessutom en Golf klass bil. Kanske kan vara en konkurrent till Model 3 kortsiktigt men knappast långsiktigt. De andra modellerna är längre bort tidsmässigt. e-Niro/Kona har får låga tillverkningsvolymer för att påverka i någon större grad.Verdi skrev:Ja, precis. Man måste vara bra blind om man inte förstått att Model 3 "floppat" i Europa. Tror många väntar på billigare bilar. T ex SR, men även Volkswagens bilar osv.
Men SR är nog en del i detta. Sen behöver man få ut bilar, fler provkörningar. Fler SC, butiker. SuC's som täcker hela landet för de norrländska kunderna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Ptesla skrev:Jag tror att det kommer säljas gott om Model 3 i Europa framöver, när de börjar synas ute på gatorna, ägare berättar för vänner och bekanta hur nöjda de är, bjuder på provturer, etc etc.Verdi skrev:Jeppe_E skrev:Men det är nog inte helt påhittat heller. Trots att Tesla nu öppnat försäljningen world wide så är det ju inte så att folk står i kö för att få sin bil. Sen indikerar ju prissänkningen på 2000 + 1100 USD i USA indikerar ju att efterfrågan inte är så hög. Senaste tilltaget var att inkludera AP i grundpriset i Kina. Så något är det ju.Ptesla skrev:Seeking Alpha är en oseriös FUD-sajt fullsmockad med Shorts. Tro inte allt för mycket på vad du läser där.anna__ skrev:https://seekingalpha.com/article/423939 ... osses-2019
Då kommer förhoppningsvis LR RWD eller MR snart om det fortsätter i denna takt
Ja, precis. Man måste vara bra blind om man inte förstått att Model 3 "floppat" i Europa. Tror många väntar på billigare bilar. T ex SR, men även Volkswagens bilar osv.
När det blir dags för folk att skaffa nya leasingbil etc etc kommer Model 3 sakta men säkert över tid att ta över mer och mer av marknaden för premiumsedaner. Addera MR och SR som grädde på moset framåt och jag ser ljust på utvecklingen.
Det är dock många som tror detta detta på något sätt ska ske magiskt över en natt. Så fungerar inte verkligheten.
Jag tror att bilarna som finns tillgänglig nu fortfarande är för dyra för allmänheten, det är inte så många som är villiga att faktiskt betala 700.000 kr för en bil, särskilt som privatperson utan tillgång till företagsleasing men kan dom faktiskt lyckas få ut en som efter miljöbonusen kan kosta runt 550.000 så kommer det locka ett annat segment av kunder.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Jo det är möjligt, men det skiter ju kunderna i. Verkligheten är vad den är och valutor har alltid gått upp och ner i förhållande till varandra, hade Tesla haft lokal produktion i Europa så hade valutariskerna varit mindre. Det är ju en av anledningarna till att de flesta biltillverkare producerar delar av volymerna lokalt.Smutt skrev:Valuta kurserna är väl inte bilens fel? hade dollarn ståt i 6kr så hade M3 varit en dunder succés
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Nej, det är definitivt inte bilens fel. Det är det väl ingen som har påstått? Helt klart så hade bilen sålt som smör om dollarn stått i 6kr. Men det är vad det är.Smutt skrev:Valuta kurserna är väl inte bilens fel? hade dollarn ståt i 6kr så hade M3 varit en dunder succésVerdi skrev:Jeppe_E skrev:Men det är nog inte helt påhittat heller. Trots att Tesla nu öppnat försäljningen world wide så är det ju inte så att folk står i kö för att få sin bil. Sen indikerar ju prissänkningen på 2000 + 1100 USD i USA indikerar ju att efterfrågan inte är så hög. Senaste tilltaget var att inkludera AP i grundpriset i Kina. Så något är det ju.Ptesla skrev:Seeking Alpha är en oseriös FUD-sajt fullsmockad med Shorts. Tro inte allt för mycket på vad du läser där.anna__ skrev:https://seekingalpha.com/article/423939 ... osses-2019
Då kommer förhoppningsvis LR RWD eller MR snart om det fortsätter i denna takt
Ja, precis. Man måste vara bra blind om man inte förstått att Model 3 "floppat" i Europa. Tror många väntar på billigare bilar. T ex SR, men även Volkswagens bilar osv.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
NEJ! Du måste få räkna lite galet! Acceptera kalkylen ovan och dra den i familjerådet. Känn att 3699 SEK är överkomligt och glöm bort kontantinsats!!! Det är olika ekonomier och har ABSOLUT inget med varandra att göra!OfarligTesla skrev:Det skär i mig när ni pratar om kostnader sådär. Om restvärdet stämmer så är månadskostnaden (dvs pengar du konsumerar) mycket högre, bara värdeminskningens del blir mer än så och till det kommer räntan. Sluta lura er själva i att kostnaden för saker är lägre än den faktiskt är, skall man ta sådana här beslut är det viktigt att vara medveten om den faktiska kostnaden.anna__ skrev:Jag räknade också via DNB på ca 715.000, 203.000 i kontantinsats ( ink 60 miljöbonusen) och 24 månader och 65% restvärde . Då blir månadskostnad 3699
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
lem skrev:NEJ! Du måste få räkna lite galet! Acceptera kalkylen ovan och dra den i familjerådet. Känn att 3699 SEK är överkomligt och glöm bort kontantinsats!!! Det är olika ekonomier och har ABSOLUT inget med varandra att göra!OfarligTesla skrev:Det skär i mig när ni pratar om kostnader sådär. Om restvärdet stämmer så är månadskostnaden (dvs pengar du konsumerar) mycket högre, bara värdeminskningens del blir mer än så och till det kommer räntan. Sluta lura er själva i att kostnaden för saker är lägre än den faktiskt är, skall man ta sådana här beslut är det viktigt att vara medveten om den faktiska kostnaden.anna__ skrev:Jag räknade också via DNB på ca 715.000, 203.000 i kontantinsats ( ink 60 miljöbonusen) och 24 månader och 65% restvärde . Då blir månadskostnad 3699