Youtube-recensionerna av MG ZS EV är övervägande positiva, även de som haft den några dagar för längre test. Helt klart en värdig utmanare till Leaf och Niro, till ett mycket bättre pris. Leaf lär tappa försäljning till MG i Storbritannien.
Fossilbilarna lär tappa mest till alla billiga elbilar som kommer nu.
MG ZS EV är ju i prisnivå med en motsvarande fossilbil.
Och stämmer gårdagens uppgifter om Skoda Citigo ev på 154.700kr, har den också ett rimligt pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Gokarthjul. Kineserna brukar ha det på sina lokala bilmärken. Vet inte varför. Det är väl mode eller så är det billigare att tillverka med små hjul. Eller bättre vändradie?
Gokarthjul. Kineserna brukar ha det på sina lokala bilmärken. Vet inte varför. Det är väl mode eller så är det billigare att tillverka med små hjul. Eller bättre vändradie?
Nu har väl bilden en lite konstig vinkel, men visst, små hjul har den.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Att biltillverkare är kassa med rost är ju tyvärr allt för utbrett, att bli blockad från deras twitterkonto för att man ställer jobbiga frågor är väl mer något Kinesiskt Tyvärr
Finns det någon tillverkare alls, av någon produkt som diskuterar denna typ av frågor i media? Det går ju inte att "vinna" på något sätt, när man börjar med att visa produkten på värsta möjliga sätt.
Skicka McDonalds en bild på en BigMac med en kackerlacka i, och fråga "om jag får en kackerlacka i min BigMac som här på bilden får jag en ny då?"
Det de borde gjort är att inte ge sig in i diskussionen alls. Dålig mediaträning.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Baserat på i-Pace recensionerna från engelskt håll så skulle jag ta just de engelska recensionerna av MG'n med en viss nypa salt. i-Pace var (innan Model 3) världens bästa elbil enligt dem vilket allmänheten/köparna inte direkt verkar hålla med om.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Baserat på i-Pace recensionerna från engelskt håll så skulle jag ta just de engelska recensionerna av MG'n med en viss nypa salt. i-Pace var (innan Model 3) världens bästa elbil enligt dem vilket allmänheten/köparna inte direkt verkar hålla med om.
Fast med den logiken är ju världens bästa bil Toyota Corolla. Världens bästa betyder ju inte nödvändigtvis världens bäst säljande... Jag har inte läst alla recensioner i UK på I-pace men Autocars slutsats var väl iaf i stil med att I-pace i princip var Teslas första konkurrent, och det kan man nog hålla med om.
Sen är det klart att man kan misstänka en viss favorisering av lokala märken, men det gäller ju överallt.
Nu förlängs erbjudandet till ytterligare 1000 bilar.
MG ZS EV: 1,000 orders received as launch price offer is extended
New MG ZS EV hits 1,000 orders in two weeks, as launch price of £21,495 is extended to a further 1,000 customers
EDIT:
Kommer man någonsin till "ordinarie" pris?
EDIT2:
MG skryter om att de har bra produktionskapacitet.
Kan MG bli en av Europas mest sålda elbilar 2020?
Renaut Zoe kan sälja i volymer, Tesla 3 likaså.
Men Kia verkar ha en bra bil men leveransbekymmer.
Läser på forum om folk som beställt en Kia och fått leveransen framflyttad till v8 2020.
Då har flera helt enkelt brutit kontraktet och beställt en Tesla 3 istället.
Kommer man någonsin till "ordinarie pris".
Först skulle 1000 personer få rabatt, sen 2000, nu får 3000 personer rabatt.
MG Already Received 2,000 Orders For ZS EV, Extends Cheap Promotion
The next rational step for the company is an extension of the promotional prices (for the next 1,000 cars), with s mall price bump for the entry-level version by £500 to £21,995 (€24,934
$27,476).
/quote]
Men MG EZ säljer som smör i solsken.
Blir intressant att se försäljningen i Norge.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verkar som de kommit igång med leveranserna i England nu och de verkar ha en klar strategi för hur försäljningen i Europa ska börja. Först Holland och Norge med början i Oktober. Sedan Sverige och några till mot slutet av året. De påstår leveranser innan årets slut. Bilarna ska redan vara tillverkade och på väg med båt.
Pris ska vara 30 tusen euro för enklare modellen och 32 tusen euro för den lite mer utrustade. Samma pris i hela EU. Låter som vi får köpa bilen i Euro helt enkelt? Jag är helt okej med det.
Den käre Tesla Björn spelade in MGs presentation och testade bilen lite.
Den har helt klart sina nackdelar och fördelar. Vill man ha en trevlig Elbil till vettigt pris utan det senaste och finaste så kanske det är det bästa valet? Lite rörigt, dåligt och långsamt infotaiment system enligt Björn.
Verkar som de kommit igång med leveranserna i England nu och de verkar ha en klar strategi för hur försäljningen i Europa ska börja. Först Holland och Norge med början i Oktober. Sedan Sverige och några till mot slutet av året. De påstår leveranser innan årets slut. Bilarna ska redan vara tillverkade och på väg med båt.
Pris ska vara 30 tusen euro för enklare modellen och 32 tusen euro för den lite mer utrustade. Samma pris i hela EU. Låter som vi får köpa bilen i Euro helt enkelt? Jag är helt okej med det.
30.000 euro blir 324.000kr, efter stöd på 60.000kr så hamnar man på 264.000kr netto.
För en bil i Volvo XC40 storlek(Volvo XC40 kostar från 294.900kr).
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag uppfattar det som att momsen var inkluderat i de 30 tusen euro. Stämmer ju överens med vad de får betala för bilen i England oxå. De flesta länder i Europa har moms på runt 20% på bilar så kan ju tänkas att vi får ett prispåslag på 5% i Sverige?
De räknar med att nästan uteslutande sälja den dyrare version i norden då den billigare saknar sätesvärmare. Såg att jag hade sätesvärmare i min Ampera, tror jag använt den 1 gång på 3 år
Verkar som de kommit igång med leveranserna i England nu och de verkar ha en klar strategi för hur försäljningen i Europa ska börja. Först Holland och Norge med början i Oktober. Sedan Sverige och några till mot slutet av året. De påstår leveranser innan årets slut. Bilarna ska redan vara tillverkade och på väg med båt.
Pris ska vara 30 tusen euro för enklare modellen och 32 tusen euro för den lite mer utrustade. Samma pris i hela EU. Låter som vi får köpa bilen i Euro helt enkelt? Jag är helt okej med det.
30.000 euro blir 324.000kr, efter stöd på 60.000kr så hamnar man på 264.000kr netto.
För en bil i Volvo XC40 storlek(Volvo XC40 kostar från 294.900kr).
Jag ser fram emot när (om) Tesla Björn gör 1000km test med bilen. Tragiskt att "våra" Europeiska tillverkare inte klarar att bygga bilar till samma pris, det bådar inte gott för framtiden.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Jag ser fram emot när (om) Tesla Björn gör 1000km test med bilen. Tragiskt att "våra" Europeiska tillverkare inte klarar att bygga bilar till samma pris, det bådar inte gott för framtiden.
Går det att bygga något billigt i Europa med vårat löneläge?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Det går, om man är duktig på tillverkning, och att utveckla bilar som går att tillverka rationellt.
Tyskland, frankrike och japan har samma höga löneläge som vi, och där tillverkas billiga bilar i stor mängd. Opel, Peugeot osv. Dyra bilar också såklart, men de är ju inte dyra för att de är dyra att tillverka.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Jag är lite orolig för vad den här bilen kan komma att ställa till med för elbilars rykte. Batteriet har en sammanlagd buffert i topp och botten på 100 Wh - 44,5 kWh användbart av totalt 44,6 kWh. För de som är insatta behöver detta inte innebära ett problem, men om bilen riktar sig till de större massorna där många kommer använda bilen på samma sätt som de är vana vid från fossibilarna, det vill säga regelbundet ladda fullt och sen köra nästan tomt, så kan det nog bli problem med snabbt minskande batterikapacitet. Just batteridegradering i samma takt som mobiltelefoner eller laptops är ju vad många oroar sig för vad det gäller elbilar, och MG:n riskerar att hälla mer vatten på den kvarnen.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)