Säkerhet på Tesla-kontot

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av Svenssons »

holden skrev:
martinot skrev:
Teslared skrev:
Dum fråga kanske: Om kontot hackas kan de köra iväg med bilen fastän jag har "Pin To Drive" aktiverat? Att man kan komma in i bilen har jag förstått, men köra iväg?
Ja.

Gå in i Tesla-appen under "Reglage" och där trycker du på knappen "Starta".

Då har du två minuter på dig att starta och köra iväg med bilen (utan vare sig PIN-kod, telefon, nyckelkort eller FOB-nyckel).
Jag upplever att om man sätter sig i bilen utan att omgående lägga i en växel kan det krävas att man swipar det där eländiga plastkortet vid någon obestämd punkt under mittkonsolen, det kan ta både mindre eller mer än två minuter och är skitstörande eftersom man då måste gräva fram plånboken och hitta rätt kort. Kanske har det med säkerhet att göra men användarvänligt, nja.
Har du inte kopplat telefon till bilen då? Normalt så går man ju inte in i appen och väljer Starta, det är ju en nödlösning. Det är endast när man inte har kopplat telefon, inte har kort och inte har en fob. Den funktionen ska ge dig 2 minuter att köra iväg.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av holden »

Jag använder upplåsning via telefon, dock slår min bättre hälft hela tiden av den funktionen så då blir det att gräva fram kortet för att komma in i bilen och då lägger jag per automatik tillbaks kortet i plånboken, som hamnar i jackan, som kanske hamnar i baksätet, kanske är det mörkt ute. Sedan kanske jag ringer nån eller fipplar med Spotify ett par minuter och så låser sig bilen..i mörkret ska man då göra hela den där rutinen, fram med läsglasögonen osv.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av kenjon »

Du får väl tala om för din andra "halva" att det ska vara påslaget!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av holden »

kenjon skrev:
Du får väl tala om för din andra "halva" att det ska vara påslaget!
Redan försökt, det är hennes förmånsbil dock så det är bara att gilla läget..

Om kortlösningen ska fungera som den gör nu behövs en hållare att sätta kortet i, och då är ju poängen borta och att likställa med en hederlig gammaldags nyckel. Varför bilen inte kan hålla min session vid liv genom alla kameror och sensorer är ju ett mysterium, ansiktsigenkänning funkar ju t.ex för Apple..
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av kenjon »

Ansiktsigenkänning är inte enkelt. Det har krävts en hel del av Apple för att få det att funka (3Dskanning etc). Kolla andra enheter som har det där man ganska lätt kan lura dem med ett foto.
Det ärr väl bara att säga "Du kan väl låta bli att slå av det, så blir det mycket lättare för mej." Slår hon av det ändå är det ju medvetet för att försvåra för dej....
Vad har hon för skäl för att slå av det?
Senast redigerad av kenjon, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av Svenssons »

holden skrev:
kenjon skrev:
Du får väl tala om för din andra "halva" att det ska vara påslaget!
Redan försökt, det är hennes förmånsbil dock så det är bara att gilla läget..

Om kortlösningen ska fungera som den gör nu behövs en hållare att sätta kortet i, och då är ju poängen borta och att likställa med en hederlig gammaldags nyckel. Varför bilen inte kan hålla min session vid liv genom alla kameror och sensorer är ju ett mysterium, ansiktsigenkänning funkar ju t.ex för Apple..
Även ifall den funktionen hade funnits hade det ju funnits risk att din andra halva slår av den... Ansiktsigenkänning är inte en säker lösning heller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av holden »

Tja, på något sätt borde det gå att lösa, inkludera ett par fobbar i priset för bilen med samma chip/connectivity som sitter i telefonerna. Plastkortet är ju ett skämt på en bil som kostar från 700 tkr och uppåt.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av martinot »

holden skrev:
martinot skrev:
Teslared skrev:
Dum fråga kanske: Om kontot hackas kan de köra iväg med bilen fastän jag har "Pin To Drive" aktiverat? Att man kan komma in i bilen har jag förstått, men köra iväg?
Ja.

Gå in i Tesla-appen under "Reglage" och där trycker du på knappen "Starta".

Då har du två minuter på dig att starta och köra iväg med bilen (utan vare sig PIN-kod, telefon, nyckelkort eller FOB-nyckel).
Jag upplever att om man sätter sig i bilen utan att omgående lägga i en växel kan det krävas att man swipar det där eländiga plastkortet vid någon obestämd punkt under mittkonsolen, det kan ta både mindre eller mer än två minuter och är skitstörande eftersom man då måste gräva fram plånboken och hitta rätt kort. Kanske har det med säkerhet att göra men användarvänligt, nja.
Har aldrig behövt göra det.

Däremot så upplever jag ibland att min M3 kan vara lite "seg", och frysa i ett par sekunder innan skärmen vaknar till liv (den lyser, men reagerar inte direkt på touch). Tror det har att göra med i hur djup "vila" bilen och dess elektronik befinner sig i.

Brukar trycka snabbt på bromspedalen, och vänta 1-3 sekunder om bilen är i djup vila. Sedan trycker jag på skärmen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av martinot »

holden skrev:
Tja, på något sätt borde det gå att lösa, inkludera ett par fobbar i priset för bilen med samma chip/connectivity som sitter i telefonerna. Plastkortet är ju ett skämt på en bil som kostar från 700 tkr och uppåt.
FOB är det absolut osäkraste som finns.

Extremt lätt att avlyssna/avkoda (även om det kräver lite mer avancerad utrustning), men framför allt totalt osäkert och extremt billigt och enkelt direkt enkelt "reläa" radiosignalerna.

De flesta premiumbilar som skeppas till baltstaterna på täckta trailers har stulits på det sättet. De kör en reläattack (radioförstärkare mellan din FOB och bilen). Sedan slaktas de på delar i lugn och ro när bilarna anlänt till Litauen. Delarna säljs sedan till mindre nogräknade verkstäder i Östeuropa och Ryssland. Enkelt, smidigt, relativt riskfritt och till bra förtjänst.

Sök på Ebay, Aliexpress eller Banggood efter "car key tools relay attack", eller liknande (minns inte exakt fras), så hittar du flera som kostar under tusenlappen inklusive frakt.

Skall du absolut använda FOB, så se i din Tesla, och i alla andra bilar för den delen, absolut till att stänga av "present handles", "keyless entry" eller liknande det första du gör. Har alltid haft detta avstängt i våra Mercor och andra ICE:er.

Livsfarligt att ha på!

Finns en orsak, och det är inte bara prisskillnaden, att det stjäls enormt mycket fler MS och MX än just M3.

Att M3 inte skeppas som standard med FOB är orsaken till de mycket färre stölderna (alla är inte så kunniga, utan kör på "default" i bilarnas inställning).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av holden »

Om man ska dra en parallell mellan plastkortet och gammaldags nyckel så har man ju lagt på en ytterligare säkerhetsnivå ingen efterfrågat i plastkortet, med kass användarupplevelse som konsekvens - en gammaldags nyckel funkar både för att komma in i bilen och köra den - varför skilja på det?

En fob med samma teknik som i en telefon borde väl vara exakt lika säker/osäker som en telefon.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av Tymrev »

Om man kör koppling till Tibber så ska det fungera även om man slagit på tvåfaktorsautentisering. Enligt Tibber så kan man behöva koppla ur och in kontot hos Tibber efteråt bara. Har dock inte testat själv än.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10487
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av Legato »

holden skrev:
Om man ska dra en parallell mellan plastkortet och gammaldags nyckel så har man ju lagt på en ytterligare säkerhetsnivå ingen efterfrågat i plastkortet, med kass användarupplevelse som konsekvens - en gammaldags nyckel funkar både för att komma in i bilen och köra den - varför skilja på det?

En fob med samma teknik som i en telefon borde väl vara exakt lika säker/osäker som en telefon.
Hur menar du nu? Med kortet kan du ju också öppna och köra bilen?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av holden »

Legato skrev:
holden skrev:
Om man ska dra en parallell mellan plastkortet och gammaldags nyckel så har man ju lagt på en ytterligare säkerhetsnivå ingen efterfrågat i plastkortet, med kass användarupplevelse som konsekvens - en gammaldags nyckel funkar både för att komma in i bilen och köra den - varför skilja på det?

En fob med samma teknik som i en telefon borde väl vara exakt lika säker/osäker som en telefon.
Hur menar du nu? Med kortet kan du ju också öppna och köra bilen?
Ja, om jag gör det inom två minuter enligt spec, i realiteten helt stokastiskt, och blir jag utelåst från körning måste jag sitta och swipa kortet vilket ju är helt sinnessjukt. Med telefonen funkar det i alla fall klockrent oavsett hur länge man sitter i bilen innan man lägger i en växel, så vitt jag förstår.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av LarsL »

Om man inte använder den enkla funktionen, telefonen som nyckel, så kan man väl inte klaga på att nödlösningen kortet är jobbig? Det finns ju en FOB att köpa till Model 3 också, så att man sedan kan avaktivera den med ;)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av holden »

LarsL skrev:
Om man inte använder den enkla funktionen, telefonen som nyckel, så kan man väl inte klaga på att nödlösningen kortet är jobbig? Det finns ju en FOB att köpa till Model 3 också, så att man sedan kan avaktivera den med ;)
Jo, nu använder jag ju telefonen och om jag haft bilen senast är det inget problem, men när ”någon” stängt av telefonupplåsningen måste jag gräva fram plastkortet två gånger för att kunna köra iväg vilket gör plastkortet till en exakt dubbelt så dålig nödlösning som en vanlig nyckel. Kan ju hända att man glömt telefonen och då är det samma rutin.
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 1 gånger.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av LarsL »

holden skrev:
LarsL skrev:
Om man inte använder den enkla funktionen, telefonen som nyckel, så kan man väl inte klaga på att nödlösningen kortet är jobbig? Det finns ju en FOB att köpa till Model 3 också, så att man sedan kan avaktivera den med ;)
Jo, nu använder jag ju telefonen och om jag haft bilen senast är det inget problem, men när ”någon” stängt av telefonupplåsningen måste jag gräva fram plastkortet två gånger för att kunna köra iväg vilket gör plastkortet till en exakt dubbelt så dålig nödlösning som en vanlig nyckel.
Men tanken är ju inte att du ska använda bilen så. Att använda telefonen har fungerat felfritt för mig så jag ser ingen anledning att stänga av den funktionen. Men det finns ju en vanlig nyckel att köpa till bilen om man tycker bättre om den lösningen.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av holden »

I just den här frågan undrar jag om man tänkt alls, varför blir man avaktiverad från körning efter någon oklar tidsrymd om man låst upp bilen med ett kort, t.ex för att man glömt telefonen nånstans. Och varför blir man inte avaktiverad om man låst upp bilen med en telefon.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av martinot »

holden skrev:
LarsL skrev:
Om man inte använder den enkla funktionen, telefonen som nyckel, så kan man väl inte klaga på att nödlösningen kortet är jobbig? Det finns ju en FOB att köpa till Model 3 också, så att man sedan kan avaktivera den med ;)
Jo, nu använder jag ju telefonen och om jag haft bilen senast är det inget problem, men när ”någon” stängt av telefonupplåsningen måste jag gräva fram plastkortet två gånger för att kunna köra iväg vilket gör plastkortet till en exakt dubbelt så dålig nödlösning som en vanlig nyckel. Kan ju hända att man glömt telefonen och då är det samma rutin.
Hänger inte med riktigt.

Är "någon" en fysisk levande person, eller en bugg i mjukvaran hos Tesla?

Någon gång missar Teslan telefonen när jag står längst bak och skall tex. låsa upp laddsladden (får trycka in ett dörrhandtag för att bilen skall vakna till då), men generellt så tycker jag att det fungerar extremt smidigt.

Så smidigt till den grad att jag ibland glömmer låsa vår Merca när jag lämnar bilen (så van att bara kunna gå ifrån Teslan). Helt grymt smidigt!

Det enda jag önskar i framtiden är att jag kan få samma automatiska upplåsning/låsning med min Apple Watch, som med telefonen. Hade varit så grymt smidigt att kunna lämna telefonen hemma när man snabbt skall iväg på kortare ärende (köpa mjölk i affären till te/kaffe). :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av holden »

Ok, kärnfrågan:

Om jag, oavsett anledning, använder ett av Tesla utställt, giltigt och med bilen levererat plastkort för att ta mig in i bilen har jag två minuter eller mindre på mig att också kunna köra bilen (vilket väl är själva syftet med bilar) utan att dessutom swipa samma kort under mittkonsolen (varför?).
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av martinot »

holden skrev:
Ok, kärnfrågan:

Om jag, oavsett anledning, använder ett av Tesla utställt, giltigt och med bilen levererat plastkort för att ta mig in i bilen har jag två minuter eller mindre på mig att också kunna köra bilen (vilket väl är själva syftet med bilar) utan att dessutom swipa samma kort under mittkonsolen (varför?).

Kortet fungerar precis som en traditionell bilnyckel.

Först låser du upp dörrlåsen (kort på B-stolpe = nyckel i bildörr) och sedan slår du på "tändningen"/startmöjlighet (lägga kortet på mittkonsol = stoppa bilnyckel i tändningslåset).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av holden »

martinot skrev:
holden skrev:
Ok, kärnfrågan:

Om jag, oavsett anledning, använder ett av Tesla utställt, giltigt och med bilen levererat plastkort för att ta mig in i bilen har jag två minuter eller mindre på mig att också kunna köra bilen (vilket väl är själva syftet med bilar) utan att dessutom swipa samma kort under mittkonsolen (varför?).

Kortet fungerar precis som en traditionell bilnyckel.

Först låser du upp dörrlåsen (kort på B-stolpe = nyckel i bildörr) och sedan slår du på "tändningen"/startmöjlighet (lägga kortet på mittkonsol = stoppa bilnyckel i tändningslåset).
Nej, en metallnyckel blir inte ogiltig efter två minuter. Att lägga kortet på mittkonsolen resulterar i att det hamnar på golvet i första kurva eftersom det inte finns någon hållare (=tändningslås).
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av martinot »

holden skrev:
Att lägga kortet på mittkonsolen resulterar i att det hamnar på golvet i första kurva eftersom det inte finns någon hållare (=tändningslås).
Tror det räcker att lägga kortet på mittkonsolen, och när du slagit in PIN-koden (om ni använder det) så kan du flytta på det utan problem (lägga i tex. fickan eller i mittkonsolfack).

Men om du absolut vill att kortet skall ligga kvar på plats på mittkonsolen även under färd så kanske en sådan här kan lösa problemet praktiskt för dig. Kan vara värt att testa ivf.

https://cdon.se/hemelektronik/2-pack-un ... -p50371472

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av holden »

Det jag absolut vill är att man skrotar swipandet och tillåter den som öppnat bilen med kortet att obehindrat köra bilen oavsett hur lång tid det går innan vederbörande lägger i en växel.

Att tejpa fast prylar på mittkonsolen i en bil för 700 tkr för att komma runt en usel design är ju också en lösning, men kanske inte den optimala.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av Svenssons »

holden skrev:
Det jag absolut vill är att man skrotar swipandet och tillåter den som öppnat bilen med kortet att obehindrat köra bilen oavsett hur lång tid det går innan vederbörande lägger i en växel.

Att tejpa fast prylar på mittkonsolen i en bil för 700 tkr för att komma runt en usel design är ju också en lösning, men kanske inte den optimala.
Så om du låser upp bilen och sedan går därifrån utan att sätta dig i bilen så ska vem som helst kunna sätta sig i bilen och köra därifrån?

Telefon eller fob finns som lösning om man inte avaktiverar telefon och skippar att köpa fob.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10487
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av Legato »

Fattar verkligen inte problemet. Kortet är ju en ren backup/bonus. I en vanlig bil har man enbart den fysiska nyckeln. Telefonen är ju mycket smidigare.Glömmer du den fysiska nyckeln så kan du inte bruka bilen alls.

Har aldrig någonsin använt kortet för egen del, enbart vid däckbyte osv.

Tycker tvärtom att det är jättekonstigt att de fortfarande har fob till S & X.

Det är för övrigt något som Tesla borde bli bättre på, harmonisering mellan modellerna. Riktigt irriterande att AP fungerar helt olika (till ingen nytta) tex. Kommer tex aldrig ihåg om jag ska "dutta" eller lägga i blinkersen "hårt" eftersom det är olika mellan 3 & X.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar