Den enda nackdelen för Audins del är i mina ögon laddhastigheten, för även om vi till 99% skulle ladda hemma så verkligen hatar jag att stanna mer än ett par minuter längs med autobahn.Zalman3 skrev:Största nyheten är väl att det nu går att beställa en MEB bil med 4wd.dd88 skrev:För oss är det tvärtom, vi umgås med folk så ett vettigt baksäte är viktigt även om vi är förbi barnstolar-stadiet.
Lastytan är mindre viktig så länge vi får in en kyl, ska vi lasta så har vi andra möjligheter.
Måste ändå säga att bilen är vad man räknade med, inga större positiva överraskningar men inte heller några negativa.
Hoppas med på ett riktigt bra erbjudande till vintern.
Tesla MY
Kan ladda i 250kW
Räckvidd 505km
Lastar 1.900 liter
Finns som 5 och 7 sits
Drar 1.600kg
0-100 på 5,1s
Audi Q4 50 Quattro
Kan ladda i 125kW
Räckvidd 488km
Lastar 1.490 liter
Finns som 5 sits
Drar 1.200kg
0-100 på 6,2s
Audi Q4 e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi Q4 e-tron
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi Q4 e-tron
Skulle också hävda att bagagevolym är helt ointressant för mig så länge det inte är pyttelitet. Över 400 liter behöver det ju vara.
Re: Audi Q4 e-tron
Undra varför de inte kostar på ett skjutbart baksäte som i Q3. Lastvolym mellan 530 och 675 l beroende på hur man ställer baksätet.
Re: Audi Q4 e-tron
Som i Ioniq 5 menar du?macky skrev:Undra varför de inte kostar på ett skjutbart baksäte som i Q3. Lastvolym mellan 530 och 675 l beroende på hur man ställer baksätet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi Q4 e-tron
Nja, som i Q3 som jag skrev. Men bra att det finns i Ioniq5 också. En bra feature.Zalman3 skrev:Som i Ioniq 5 menar du?macky skrev:Undra varför de inte kostar på ett skjutbart baksäte som i Q3. Lastvolym mellan 530 och 675 l beroende på hur man ställer baksätet.
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Audi Q4 e-tron
Tycker både räckvidd och pris verkar oslagbart! Dock kommer man till det viktiga... Laddnätverket...
Neråt i landet funkar det bra men uppåt i landet är det fortfarande katastrof tycker jag, åker minst 3 st resor till fjällen varje år (ibland över dagen till Romme tex) o det känns som att man kommer stå i långa köer för säg 3 st platser där alla ID3/ID4/ Skodas nya nu ska ladda.
Är väldigt sugen på en Q4 nästa sommar när E-tron 50 skall tillbaka men Teslas nätverk idag väger över för egen del.
Neråt i landet funkar det bra men uppåt i landet är det fortfarande katastrof tycker jag, åker minst 3 st resor till fjällen varje år (ibland över dagen till Romme tex) o det känns som att man kommer stå i långa köer för säg 3 st platser där alla ID3/ID4/ Skodas nya nu ska ladda.
Är väldigt sugen på en Q4 nästa sommar när E-tron 50 skall tillbaka men Teslas nätverk idag väger över för egen del.

Re: Audi Q4 e-tron
Dodde skrev:Passat GTE har ca 480 l i bagage och är en förträfflig bil att lasta 3 kids i med barnvagn och utlandssemester. 520 på Q4 känns helt ok, sen är nog Passatens 480 l lättare att lasta bra.Esterox skrev:Troligtvis liten. Q4 E-trons konkurrent är ju tydligen XC40. Alltså en till elbil som är liten. 520 liter i bagaget är ju inget att jubla över om man utövar någon fritidsaktivitet eller har barn.markuswesterberg skrev:Hur är Q4 e-tron storleksmässigt och lastutrymmesmässigt i jämförelse med MY?
Kupén skall ju däremot vara stor men vad hjälper det ?
Passat GTE kombi har 650 liters bagage. E-Tron verkar ha 600 liter. EQC, I-Pace och liknande har drygt 500 liter.
Dock har V70 faktiskt bara 575 liter. Dock så är den verkliga storleken större då fönsterlinjen är relativt låg på den. Och så är den fyrkantig och lättlastad. Hade en 5-serie touring och en XC70 samtidigt och även om BMW:n skulle ha 560 liter så upplevdes de där 15 liter i skillnad som 150...
Dvs det är lätt att lura sig på siffrorna.
Re: Audi Q4 e-tron
Då är elbil inget för dig. Cirkulera.dd88 skrev:Den enda nackdelen för Audins del är i mina ögon laddhastigheten, för även om vi till 99% skulle ladda hemma så verkligen hatar jag att stanna mer än ett par minuter längs med autobahn.
Med elbil planerar man in stoppen så att man har nåt vettigt att göra när man laddar. T ex äta lunch. Jag upplever ytterst sällan att jag väntar på bilen. Dessutom bidrar detta till mindre hets och stress. Man behöver inte kasta i sig maten utan kan äta i lugn och ro som en civiliserad människa.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Audi Q4 e-tron
Ja, jag håller med.Martin E-tron skrev:Tycker både räckvidd och pris verkar oslagbart! Dock kommer man till det viktiga... Laddnätverket...
Neråt i landet funkar det bra men uppåt i landet är det fortfarande katastrof tycker jag, åker minst 3 st resor till fjällen varje år (ibland över dagen till Romme tex) o det känns som att man kommer stå i långa köer för säg 3 st platser där alla ID3/ID4/ Skodas nya nu ska ladda.
Är väldigt sugen på en Q4 nästa sommar när E-tron 50 skall tillbaka men Teslas nätverk idag väger över för egen del.
Det verkar vara en trevlig bil, men jag känner mig "tvungen" att köpa en Tesla p.g.a. laddnätverket.
Oavsett detta så tänker jag provköra Q4, Enyaq, Polestar 2 och Mach-E ungefär samtidigt som Model Y finns för provkörning.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 251
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Audi Q4 e-tron
Enligt dessa källor så har GTE inte 650 liter:MWall skrev:Dodde skrev:Passat GTE har ca 480 l i bagage och är en förträfflig bil att lasta 3 kids i med barnvagn och utlandssemester. 520 på Q4 känns helt ok, sen är nog Passatens 480 l lättare att lasta bra.Esterox skrev:Troligtvis liten. Q4 E-trons konkurrent är ju tydligen XC40. Alltså en till elbil som är liten. 520 liter i bagaget är ju inget att jubla över om man utövar någon fritidsaktivitet eller har barn.markuswesterberg skrev:Hur är Q4 e-tron storleksmässigt och lastutrymmesmässigt i jämförelse med MY?
Kupén skall ju däremot vara stor men vad hjälper det ?
Passat GTE kombi har 650 liters bagage. E-Tron verkar ha 600 liter. EQC, I-Pace och liknande har drygt 500 liter.
Dock har V70 faktiskt bara 575 liter. Dock så är den verkliga storleken större då fönsterlinjen är relativt låg på den. Och så är den fyrkantig och lättlastad. Hade en 5-serie touring och en XC70 samtidigt och även om BMW:n skulle ha 560 liter så upplevdes de där 15 liter i skillnad som 150...
Dvs det är lätt att lura sig på siffrorna.
https://www.nyteknik.se/elbilar/test-vw ... en-6968102
https://m3.idg.se/2.1022/1.568665/volkswagen-passat
Däremot har icke laddhybrid större bagage.
Re: Audi Q4 e-tron
Även om att stanna är slöseri med tid, så är det något jag räknar med. Men istället för att stanna vid en strand eller uppe i bergen med lite utsikt så måste man nu hänga på en sunkig vägkrog.MWall skrev:Då är elbil inget för dig. Cirkulera.dd88 skrev:Den enda nackdelen för Audins del är i mina ögon laddhastigheten, för även om vi till 99% skulle ladda hemma så verkligen hatar jag att stanna mer än ett par minuter längs med autobahn.
Med elbil planerar man in stoppen så att man har nåt vettigt att göra när man laddar. T ex äta lunch. Jag upplever ytterst sällan att jag väntar på bilen. Dessutom bidrar detta till mindre hets och stress. Man behöver inte kasta i sig maten utan kan äta i lugn och ro som en civiliserad människa.
Finns säkerligen enstaka vettiga alternativ, men vad slår det här?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi Q4 e-tron
dd88 skrev:Magi!MWall skrev:Då är elbil inget för dig. Cirkulera.dd88 skrev:Den enda nackdelen för Audins del är i mina ögon laddhastigheten, för även om vi till 99% skulle ladda hemma så verkligen hatar jag att stanna mer än ett par minuter längs med autobahn.
Med elbil planerar man in stoppen så att man har nåt vettigt att göra när man laddar. T ex äta lunch. Jag upplever ytterst sällan att jag väntar på bilen. Dessutom bidrar detta till mindre hets och stress. Man behöver inte kasta i sig maten utan kan äta i lugn och ro som en civiliserad människa.
Även om att stanna är slöseri med tid, så är det något jag räknar med. Men istället för att stanna vid en strand eller uppe i bergen med lite utsikt så måste man nu hänga på en sunkig vägkrog.
Finns säkerligen enstaka vettiga alternativ, men vad slår det här?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2456
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi Q4 e-tron
Min egenutvecklade kaffebar funkade bra!
viewtopic.php?f=29&t=12115&start=4080#p515230
viewtopic.php?f=29&t=12115&start=4080#p515230
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi Q4 e-tron
Nä, det är det som är det sura med elbil. Särskilt i Frankrike och Spanien. Där får man vara glad om det ens finns en sunkig vägkrog eller om man får stå på en bakgård nånstans. Är inte alltid så kul men jag tröstar mig med att det iaf är gratis.dd88 skrev:Även om att stanna är slöseri med tid, så är det något jag räknar med. Men istället för att stanna vid en strand eller uppe i bergen med lite utsikt så måste man nu hänga på en sunkig vägkrog.MWall skrev:Då är elbil inget för dig. Cirkulera.dd88 skrev:Den enda nackdelen för Audins del är i mina ögon laddhastigheten, för även om vi till 99% skulle ladda hemma så verkligen hatar jag att stanna mer än ett par minuter längs med autobahn.
Med elbil planerar man in stoppen så att man har nåt vettigt att göra när man laddar. T ex äta lunch. Jag upplever ytterst sällan att jag väntar på bilen. Dessutom bidrar detta till mindre hets och stress. Man behöver inte kasta i sig maten utan kan äta i lugn och ro som en civiliserad människa.
Finns säkerligen enstaka vettiga alternativ, men vad slår det här?

Re: Audi Q4 e-tron
det är ju inte direkt vid sidan av autobahn det där, så det krävs ju en ordentlig omväg för att ens komma dit. Så det får väl kanske inte ses som ett snabbt stopp på vägen ner i Europa? Vi stoppar också på liknande platser, men knappast under själva transporten dit vi ska. Jag antar att dina lunchstopp mitt i Tyskland är på lite andra platser än det därdd88 skrev:Även om att stanna är slöseri med tid, så är det något jag räknar med. Men istället för att stanna vid en strand eller uppe i bergen med lite utsikt så måste man nu hänga på en sunkig vägkrog.MWall skrev:Då är elbil inget för dig. Cirkulera.dd88 skrev:Den enda nackdelen för Audins del är i mina ögon laddhastigheten, för även om vi till 99% skulle ladda hemma så verkligen hatar jag att stanna mer än ett par minuter längs med autobahn.
Med elbil planerar man in stoppen så att man har nåt vettigt att göra när man laddar. T ex äta lunch. Jag upplever ytterst sällan att jag väntar på bilen. Dessutom bidrar detta till mindre hets och stress. Man behöver inte kasta i sig maten utan kan äta i lugn och ro som en civiliserad människa.
Finns säkerligen enstaka vettiga alternativ, men vad slår det här?

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi Q4 e-tron
Har man en Tesla kan man ladda på såna här ställen också.HelectriC skrev:det är ju inte direkt vid sidan av autobahn det där, så det krävs ju en ordentlig omväg för att ens komma dit. Så det får väl kanske inte ses som ett snabbt stopp på vägen ner i Europa? Vi stoppar också på liknande platser, men knappast under själva transporten dit vi ska. Jag antar att dina lunchstopp mitt i Tyskland är på lite andra platser än det därdd88 skrev:Även om att stanna är slöseri med tid, så är det något jag räknar med. Men istället för att stanna vid en strand eller uppe i bergen med lite utsikt så måste man nu hänga på en sunkig vägkrog.MWall skrev:Då är elbil inget för dig. Cirkulera.dd88 skrev:Den enda nackdelen för Audins del är i mina ögon laddhastigheten, för även om vi till 99% skulle ladda hemma så verkligen hatar jag att stanna mer än ett par minuter längs med autobahn.
Med elbil planerar man in stoppen så att man har nåt vettigt att göra när man laddar. T ex äta lunch. Jag upplever ytterst sällan att jag väntar på bilen. Dessutom bidrar detta till mindre hets och stress. Man behöver inte kasta i sig maten utan kan äta i lugn och ro som en civiliserad människa.
Finns säkerligen enstaka vettiga alternativ, men vad slår det här?


Re: Audi Q4 e-tron
Faktum är att rastplatserna längs motorvägarna i södra tyskland och framförallt Österrike faktiskt kan se ut så där. En förutsättning är ju att landskapet erbjuder någon form av utsikt....HelectriC skrev:det är ju inte direkt vid sidan av autobahn det där, så det krävs ju en ordentlig omväg för att ens komma dit. Så det får väl kanske inte ses som ett snabbt stopp på vägen ner i Europa? Vi stoppar också på liknande platser, men knappast under själva transporten dit vi ska. Jag antar att dina lunchstopp mitt i Tyskland är på lite andra platser än det därdd88 skrev:Även om att stanna är slöseri med tid, så är det något jag räknar med. Men istället för att stanna vid en strand eller uppe i bergen med lite utsikt så måste man nu hänga på en sunkig vägkrog.MWall skrev:Då är elbil inget för dig. Cirkulera.dd88 skrev:Den enda nackdelen för Audins del är i mina ögon laddhastigheten, för även om vi till 99% skulle ladda hemma så verkligen hatar jag att stanna mer än ett par minuter längs med autobahn.
Med elbil planerar man in stoppen så att man har nåt vettigt att göra när man laddar. T ex äta lunch. Jag upplever ytterst sällan att jag väntar på bilen. Dessutom bidrar detta till mindre hets och stress. Man behöver inte kasta i sig maten utan kan äta i lugn och ro som en civiliserad människa.
Finns säkerligen enstaka vettiga alternativ, men vad slår det här?
Re: Audi Q4 e-tron
nja, man behöver köra en bit upp i höjden först. Men visst, du hittar några sådana platser också, men de flesta motorvägar ligger längst ner i dalen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi Q4 e-tron
Tog ett par minuter att köra upp från A9HelectriC skrev:nja, man behöver köra en bit upp i höjden först. Men visst, du hittar några sådana platser också, men de flesta motorvägar ligger längst ner i dalen.
Sen är det ingen regelrätt rastplats, utan snarare en liten utsiktsplats med bord.
Ställen som detta finns överallt när man kommer ner till Österrike, bara att svänga av när man blir hungrig.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi Q4 e-tronhttps://teslaclubsweden.se/forum/search.ph
Helt ärligt blir jag också sugen på en fossilbil när jag tänker på Europa-resor. Gäller att komma ihåg hur liten del av året det är. Vill ju inte stånka runt i en fossilbil till vardags direkt. Och att hyra är lite för dyrt.
Re: Audi Q4 e-tron
Fick nu lite känsla av: ”Kan inte ha elbil då jag kör 100 mil i +150 km/h i ett sträck utan att stanna för tankning och toa”
Re: Audi Q4 e-tron
Norska priser i NOK:
Audi Q4 e-tron 35 399.900
Audi Q4 e-tron 40 446.200
Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced 484.500
***************************************************************
Audi Q4 e-tron 35 Business 444.100
Audi Q4 e-tron 40 Business 490.100
Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced Business 528.400
Audi Q4 e-tron 35 Business plus 478.100
Audi Q4 e-tron 40 Business plus 524.100
Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced Business plus 562.400
***************************************************************
Svenska priser i SEK:
Audi Q4 35 e-tron 475 000 kr
Audi Q4 40 e-tron 564 700 kr
Audi Q4 50 e-tron Quattro 641 900 kr
Är det samma modeller i Norge? Det skiljer andelsmässigt mycket mindre i pris mellan modellerna i Norge.
Lite rörig prislista i Norge men om jag fattat rätt så är inte förvärmning standard, kan väljas som tillval. Marisfunktion på huvudljus kan väljas utan andra tillägg.
Audi Q4 e-tron 35 399.900
Audi Q4 e-tron 40 446.200
Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced 484.500
***************************************************************
Audi Q4 e-tron 35 Business 444.100
Audi Q4 e-tron 40 Business 490.100
Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced Business 528.400
Audi Q4 e-tron 35 Business plus 478.100
Audi Q4 e-tron 40 Business plus 524.100
Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced Business plus 562.400
***************************************************************
Svenska priser i SEK:
Audi Q4 35 e-tron 475 000 kr
Audi Q4 40 e-tron 564 700 kr
Audi Q4 50 e-tron Quattro 641 900 kr
Är det samma modeller i Norge? Det skiljer andelsmässigt mycket mindre i pris mellan modellerna i Norge.
Lite rörig prislista i Norge men om jag fattat rätt så är inte förvärmning standard, kan väljas som tillval. Marisfunktion på huvudljus kan väljas utan andra tillägg.
-
- Inlägg: 399
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Audi Q4 e-tron
Nja nu faller du in i det här korkade elbilsargumentet att man stannar ju ändå. Jag tycker det blir löjligt när man försöker förminska svagheterna som elbilar har och bidrar bara till en osund diskussion.Erxon skrev:Fick nu lite känsla av: ”Kan inte ha elbil då jag kör 100 mil i +150 km/h i ett sträck utan att stanna för tankning och toa”
Ja man stannar, men kanske 5 minuter max och kan rulla på 80 mil till i motorvägsfart på den tiden. Stannar du med en elbil blir det mer 30 minuter och du tar dig mer runt 30 mil i motorvägsfart under förutsättning att det ens finns en nog snabb laddare där du stannar.
BMW i4 M50 -22
Re: Audi Q4 e-tron
jag orkar inte ens se på att konfigurera Q4 eller att ens försöka förstå hur mkt önskebilen skulle kunna kosta. Prislistan i pdf är på 70 sidor och man kan inte välja det ena eller det andra om man inte tar det tredje eller fjärde samtidigt. Någon onlinekonfigurator verkar inte finnas ännu.
Gäsp!
Gäsp!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi Q4 e-tron
ObscureEconomist skrev:Nja nu faller du in i det här korkade elbilsargumentet att man stannar ju ändå. Jag tycker det blir löjligt när man försöker förminska svagheterna som elbilar har och bidrar bara till en osund diskussion.Erxon skrev:Fick nu lite känsla av: ”Kan inte ha elbil då jag kör 100 mil i +150 km/h i ett sträck utan att stanna för tankning och toa”
Ja man stannar, men kanske 5 minuter max och kan rulla på 80 mil till i motorvägsfart på den tiden. Stannar du med en elbil blir det mer 30 minuter och du tar dig mer runt 30 mil i motorvägsfart under förutsättning att det ens finns en nog snabb laddare där du stannar.
Tror nog att bägge argumenten drar lite åt ytterligheterna.
Om jag kör fossilbil Stockholm-Amsterdam i ett sträck (har hänt) så blir det cirka 145mil.
Helt klart kommer jag behöva stanna oftare med elbil, men ingen ska slå i mig att man gör ett tank och piss-stopp i Malmö på fem minuter och sedan kör resten direkt till Holland.
Audi Q8 e-tron 55 -24