Dumpa Tesla?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av LarsL »

Punkt 3 hade jag problem med på Hedinsbil med en Mercedes. Varje gång jag lämnade in den så kom den tillbaka med ett uppsättning nya fel. Efter ett tag råtröttnade jag och fixade felet själv då släpp jag i alla fall följd fel.

Hedinsbil moderniserade sig ju också för några år sedan, de skaffade sig en webbokning. Grymt tyckte jag och bokade in min service och tänkte att nu är det problemet ur vägen. Men nästa dag fick jag ett mail där de bad mig ringa in till dem så att de kunde ge mig en tid. Jag svarade bara att jag vill ha en tid någon av dessa dagar, ni väljer själva. Nä, så kan du inte göra du måste prata oss!
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Fredrik j »

Volvo har personliga servicetekniker. Det betyder inte att jag har en egen utan bara att jag får träffa samma mekaniker varje gång. Jag når honom via mail eller telefon. Man lämnar och hämtar bilen inne i verkstan. Alla mellanhänder är borta. Jag tycker det fungerar bra. För detta betalar jag ett serviceavtal på knappt 300kr/månad efter första året som var gratis.
Jag tycker det är skönt att slippa kundmottagaren och få direktkontakt med någon som kan bilen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Volvo har personliga servicetekniker. Det betyder inte att jag har en egen utan bara att jag får träffa samma mekaniker varje gång. Jag når honom via mail eller telefon. Man lämnar och hämtar bilen inne i verkstan. Alla mellanhänder är borta. Jag tycker det fungerar bra. För detta betalar jag ett serviceavtal på knappt 300kr/månad efter första året som var gratis.
Jag tycker det är skönt att slippa kundmottagaren och få direktkontakt med någon som kan bilen.
Ja, precis vad jag menade att Tesla skulle skaffa också, för de som vill.

Nissan (också Hedinsbil) har annars den bästa servicen, en bil som inte trasslar så att man aldrig behöver åka dit.
Erxon
elbilist
Inlägg: 416
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Erxon »

Fredrik j skrev:
Volvo har personliga servicetekniker. Det betyder inte att jag har en egen utan bara att jag får träffa samma mekaniker varje gång. Jag når honom via mail eller telefon. Man lämnar och hämtar bilen inne i verkstan. Alla mellanhänder är borta. Jag tycker det fungerar bra. För detta betalar jag ett serviceavtal på knappt 300kr/månad efter första året som var gratis.
Jag tycker det är skönt att slippa kundmottagaren och få direktkontakt med någon som kan bilen.
Till detta med att själv gå in till mekanikern och boka mm är jag kluven till.
Då vi på vårt arbete vill ha bort kunderna från verkstaden kör Upplands Motor tvärt om och motar in alla i verkstaden.
Visst kan det vara bra att prata med mekanikern direkt, men vad störd mekanikern måste bli. Precis påbörjat ett arbete så kommer det en snackare in och ställer massa konstiga frågor.
Mekanikern har fler jobba som skall göras samma dag och blir bara förhindrad. Skulle jag jobba som mekaniker där skulle jag vilja ha platsen längst bort från dörren...
Som motargument tycker jag att säkerheten är största risken mot ha ha kunderna springa på verkstaden, under hur försäkringarna fungerar? Tänk om en utomstående blir påkörd eller gör sig illa.
Erxon
elbilist
Inlägg: 416
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Erxon »

LarsL skrev:
Nissan (också Hedinsbil) har annars den bästa servicen, en bil som inte trasslar så att man aldrig behöver åka dit.
Hmm, har en Leaf genom Hedins Bil i Uppsala, vet inte om jag kan hålla med.
Uttagen i januari och har nu gått 1400 mil.

För det första går det inte att ringa till dem i Uppsala. Har ännu inte lyckats med att prata med dem på telefon.
Har haft den inne på 2 garantireparationer hittills, och har den tredje inbokad.
På den första så byttes ena backspegeln ut för att det lät som den skulle gå sönder när den fälldes ut respektive in. Samtidigt bytte de säkerhetsbältet som hade börjats fransa upp sig efter 1200 mil.
Andra besöket var efter det att den inte startade och fick åka bärgare till dem, då byttes 12-volts batteriet som gått sönder.
Nästa besök var bokat innan andra besöket gjordes och då skall de se varför inte högra fönsterrutan går att få ned helt, den stannar ungefär halvvägs ner.

Har denna som personalbil och när den blir 3 år lämnas den tillbaka för att inte bli en Nissan nästa gång i alla fall (om de inte får till CCS, bättre stolar, bättre ACC, batterikylning samt att man kan stänga av allt j-a plingande mm).
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Fredrik j »

Man har byggt om verkstan. Kunderna kliver inte runt bland lyftarna.
Det går en korridor mitt i lokalen där kunderna är. Vid varje bilplats finns en disk där man möter sin tekniker, tittar på hans dator och betalar i kortläsare om det är aktuellt. Om man bara dyker upp kanske han inte har tid och då får man kaffe och bulle i foajen tills han har det. Enklast är ju att boka tid. En gång hämtade jag bilen sent och då var bara verkstadschefen kvar och lämnade ut bilarna. Antar att han kan rycka in om det dyker upp kunder ur tomma intet.
Ska man bara lämna för service går det naturligtvis bra att bara kasta nyckeln i en låda.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av GreenMachine »

Om man nu VERKLIGEN vill att Tesla inte bara ska vara ett företag som säljer bilar till en mindre mängd tekniknördar eller halvreligösa livsstilsmiljö-aktivister så måste man kanske förstå att dålig kundservice, eller för att vara tydlig; Att få ett rykte om att vara någon med usel service (oavsett om den rent objektivt är/inte är så) kan vara en biljett till totalt misslyckande.

Som redan tagits upp i denna och andra trådar så finns det såklart många exempel där service, och för den delen också kontakten och bemötandet varit helt förträffligt och jag har aldrig heller upplevt (peppar peppar) något annat, men ju fler som köper en Tesla och ju bredare som kundgrupperna blir, desto större blir också kraven på att saker och ting funkar till 100%, varje gång.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4999
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av chaffis75 »

GreenMachine skrev:
Om man nu VERKLIGEN vill att Tesla inte bara ska vara ett företag som säljer bilar till en mindre mängd tekniknördar eller halvreligösa livsstilsmiljö-aktivister så måste man kanske förstå att dålig kundservice, eller för att vara tydlig; Att få ett rykte om att vara någon med usel service (oavsett om den rent objektivt är/inte är så) kan vara en biljett till totalt misslyckande.

Som redan tagits upp i denna och andra trådar så finns det såklart många exempel där service, och för den delen också kontakten och bemötandet varit helt förträffligt och jag har aldrig heller upplevt (peppar peppar) något annat, men ju fler som köper en Tesla och ju bredare som kundgrupperna blir, desto större blir också kraven på att saker och ting funkar till 100%, varje gång.
Japp du är helt rätt på de tycker jag.

Jag är själv en person som idag skulle kunna ha en modell 3 med de man hör nu så väntar jag med köp tills de låter som de funkar bättre eller om andra alternativ börjar säljas så blir de kanske ett annat märke.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Swede1 »

Bilia, Bavaria, mfl stora har inte så fantastisk service heller. Verkar allmänt vara problem i bilservice branschen. Oftast bättre på små verkstäder med personlig service är min erfarenhet. Men nyare bilar måste väl servas på märkesverkstad för garantin. Ex Bavaria som tar 2000 / Tim, killen hade en timme på sig att titta på bilen (förutom all annan servicekostnad/tid), han hade inte orkat kolla bakhjulen där mönsterdjupet är på gränsen till lagligt 1,6 mm. Vad hade han mer fuskat med i servicen? Bromsvätskan såg bytt ut, annan nivå/färg. Motorolja bytt? De var snabba på återkoppling på verkstaden. Men verkstadschefen var på semester, hörde aldrig nåt från den figuren. Bavaria ägs väl numera av Hedin bil. En månads väntetid på servicetid btw.

Skulle göra det själv så man vet att det blir riktigt gjort om garantin fortfarande gällde då. Ibland fungerar marknadsekonomin inget vidare. Men det är väl inga ess som vill jobba med bilservice och skita ner sig. Dyrt och dåligt ofta, men inte alltid.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Zalman3 »

1. Den traditionella fossilbilsförsäljaren har i princip fakturerat kunden 5000kr per år för att det ska finnas en person som svarar i telefon när man ringer.

2. Så jobbar inte Tesla. Du som är missnöjd i denna tråd, är du beredd på att teckna ett VIP-service avtal på 5000kr per år för att någon ska svara i telefon inom 5 min?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av rosjon »

Är så förvånad, låter som om alla andra bilmärken skulle ha bättre service än Tesla. Inte alls min erfarenhet. Tycker de flesta är ganska usla faktiskt.
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Japp du är helt rätt på de tycker jag.

Jag är själv en person som idag skulle kunna ha en modell 3 med de man hör nu så väntar jag med köp tills de låter som de funkar bättre eller om andra alternativ börjar säljas så blir de kanske ett annat märke.
Pröva du om det är lättare att få Hedinsbil att byta en inredningsdetalj som inte matchar gratis på en 2 år gammal bil? Lycka till! De skulle i alla fall skratt gått åt dig.

Eller förvänta sig att de kommer ihåg att jag snackade med Helge för 2 månader sedan om min framvagn och förväntar mig att få en tid snart utan att boka den.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Zalman3 »

rosjon skrev:
Är så förvånad, låter som om alla andra bilmärken skulle ha bättre service än Tesla. Inte alls min erfarenhet. Tycker de flesta är ganska usla faktiskt.
Jag är jättenöjd med min bil, kommer att köpa Tesla även nästa gång.
Den känns som en evighetsmaskin.
Men varför ska man byta?
Rosten brukar ju till slut ta död på en bil.
Men S är ju helt gjord i aluminium, så rost verkar inte vara ett problem.
Köpte ju servicepaketet. Har servat bilen vid 2000, 4000 och 6000 mil.
Och alla mina kontakter med Tesla har varit klanderfria.
Det enda som är bytt på min bil är en glappande stängningsknapp i bakluckan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
1. Den traditionella fossilbilsförsäljaren har i princip fakturerat kunden 5000kr per år för att det ska finnas en person som svarar i telefon när man ringer.

2. Så jobbar inte Tesla. Du som är missnöjd i denna tråd, är du beredd på att teckna ett VIP-service avtal på 5000kr per år för att någon ska svara i telefon inom 5 min?
Lite i överkant med 5000 bara för att svara i telefon. Jag betalar ca 300 i månaden och då ingår ju djälva servicen.
Är teslaägare verkligen så priskänsliga?
Ett serviceavtal för 200 per månad tror jag många skulle acceptera.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
1. Den traditionella fossilbilsförsäljaren har i princip fakturerat kunden 5000kr per år för att det ska finnas en person som svarar i telefon när man ringer.

2. Så jobbar inte Tesla. Du som är missnöjd i denna tråd, är du beredd på att teckna ett VIP-service avtal på 5000kr per år för att någon ska svara i telefon inom 5 min?
Lite i överkant med 5000 bara för att svara i telefon. Jag betalar ca 300 i månaden och då ingår ju djälva servicen.
Är teslaägare verkligen så priskänsliga?
Ett serviceavtal för 200 per månad tror jag många skulle acceptera.
3600kr/år i service känns ju sjukt billigt, vilket bilmärke var det?

Mercedes tar 6-8000kr/år för att byta olja och sparka på däcken.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Fredrik j »

Volvo s90. 2500mil/år.
Jag fick gratis första året och sen ska det bli knappt 300.
Har inte börjat betala ännu men servat en gång.
Har sett att volvo har kampanj på 199kr/mån för en ny v90 1500mil/år om man finansierar via volvofinans. Men då verkar man få betala från första dagen.
BMW har väl 3års service i priset?
Audi verkar vilja ha 100kr/månad. https://www.audi.se/se/web/sv/customer- ... avtal.html#

Tesla hade ju inte behövt tjäna några pengar på det som mercedes och volvo säkert gör.
Bara så det går runt. Vinsten ligger ju i att undvika ett dåligt rykte som kan påverka försäljningen
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5562
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av OfarligTesla »

Ja problemet är ju inte att det kostar att ge bra service, det handlar ju mest om hur ineffektivt Tesla jobbar på alla fronter. Deras serviceorganisation har ju exempelvis massvis att göra för de byggt bilar som går sönder. Ta skärmarna i S/X, de sparade säkert en hundring per bil på att ta skärmar som inte uppfyller kraven som krävs i en bil men nu har de tvingats byta dem på löpande band. Deras lösning på det problemet är ju inte att fixa en vettig skärm utan att vägra utbyte och slänger pengar på advokatbyråer istället. Samma sak verkar ju gälla vibrationer från fronten under gaspådrag, batterierna som de fått begränsa osv.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4223
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
1. Den traditionella fossilbilsförsäljaren har i princip fakturerat kunden 5000kr per år för att det ska finnas en person som svarar i telefon när man ringer.

2. Så jobbar inte Tesla. Du som är missnöjd i denna tråd, är du beredd på att teckna ett VIP-service avtal på 5000kr per år för att någon ska svara i telefon inom 5 min?
Lite i överkant med 5000 bara för att svara i telefon. Jag betalar ca 300 i månaden och då ingår ju djälva servicen.
Är teslaägare verkligen så priskänsliga?
Ett serviceavtal för 200 per månad tror jag många skulle acceptera.
3600kr/år i service känns ju sjukt billigt, vilket bilmärke var det?

Mercedes tar 6-8000kr/år för att byta olja och sparka på däcken.
Jag betalar 100kr/ månad på Skoda
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
1. Den traditionella fossilbilsförsäljaren har i princip fakturerat kunden 5000kr per år för att det ska finnas en person som svarar i telefon när man ringer.

2. Så jobbar inte Tesla. Du som är missnöjd i denna tråd, är du beredd på att teckna ett VIP-service avtal på 5000kr per år för att någon ska svara i telefon inom 5 min?
Lite i överkant med 5000 bara för att svara i telefon. Jag betalar ca 300 i månaden och då ingår ju djälva servicen.
Är teslaägare verkligen så priskänsliga?
Ett serviceavtal för 200 per månad tror jag många skulle acceptera.



3600kr/år i service känns ju sjukt billigt, vilket bilmärke var det?

Mercedes tar 6-8000kr/år för att byta olja och sparka på däcken.
Känner en äldre herre som åker till Mercedes med sin bil från 1982 och betalar 12.800kr i service utan att blinka.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Zalman3 »

Ja problemet är ju inte att det kostar att ge bra service, det handlar ju mest om hur ineffektivt Tesla jobbar på alla fronter.
Jag lovar. Betala Tesla 5000kr per år och du kommer få bättre service än andra bilfabrikanter på marknaden.

Betalar du 0kr per år i servicekostnader, vilken hjälp tror du att du får då?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2083
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av EnTraktor »

Jag skulle lätt betala 5000 SEK per år för att få bra service från SC. Problemet är att Tesla inte vill serva bilar. Min förra X fick jag tjata mig till att få serva bilen och jag fick vänta 12 månader på att dom tog in bilen för att utföra service.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1156
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av MangeT »

Bokade CCS konvertering och service i förra veckan. Valde datum i September. Fått bekräftelsemail. Verkar funka.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Fredrik j »

När något är "gratis" är det ju svårt att klaga...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8776
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Pontus »

Lite konstigt att de stora märkena kör med gratis service i Sverige då det påverkar inköpspriset och därmed förmånsvärdet. Kan ju säkert bli någon tusenlapp eller mer av skattade pengar varje år och lite mer moms att betala också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av josve »

EnTraktor skrev:
Jag skulle lätt betala 5000 SEK per år för att få bra service från SC. Problemet är att Tesla inte vill serva bilar. Min förra X fick jag tjata mig till att få serva bilen och jag fick vänta 12 månader på att dom tog in bilen för att utföra service.
Lite märkligt att vi har så olika upplevelser. Har tidigare haft en Model S (numera en 3a) sedan 2014 och servat den 4 gånger, har aldrig varit några problem varken med tid eller själva servicen. Har även haft två oplanerade besök på SC och även dessa har fungerat smärtfritt.
Skriv svar