Sida 4 av 21

Re: E tron 50

Postat: 07 nov 2019 14:22
av grenhall
Swede1 skrev:
Du får väl stanna och ladda ibland som en riktig elbilsnerd! ;-)
Vet inte om ditt inlägg riktade sig till mig men ladda gör man hemma. Bilar ska kunna gå 100 mil på en tank/laddning. :roll:

Jag är ändå osäker på en bil som har så få kWh i batteriet och drar så mkt. Finns inte så många alternativ dock.

Re: E tron 50

Postat: 20 nov 2019 23:06
av Macki
Det verkar som att Audi kommer uppdatera vanliga etron också, det står dock inget om befintliga bilar utan på väg att beställa, men borde ju vara alla etron!?
Ska bli intressant att se skillnaden, positivt om de kan få den mer effektiv.

Ett utdrag från recharge

Om du är på väg att beställa en Audi e-tron så kan vi redan nu dämpa de upprörda känslorna, förbättringarna som uppnåtts på nya Sportback ska även införas på "vanliga" e-tron nästa år.

Förbättringarna i korthet:

• Bättre luftmotstånd (det går inte att överföra till vanliga e-tron, tyvärr).

• Framhjulsdrivningen är bortkopplad under en större andel av körningen.

• Nya bromsar som drar isär bromsklossarna effektivare och minskar friktionsförlusterna.

• Högre utnyttjande av batterikapaciteten (86,5 kWh netto).

• Effektivare vattencirkulation till batteripaketet

Det mindre batteriet i e-tron Sportback 50 quattro sparar 120 kilo i vikt och räckvidden anges till 347 kilometer (299 kilometer för e-tron 50 quattro).

De som omfamnar sin svaghet för flärd och väljer snyggingen Sportback 50 quattro framför e-tron 50 quattro får alltså både en tuffare taklinje och nästan fem mil längre räckvidd på köpet. Den skillnaden lär dock minska när "vanliga" e-tron 50 quattro uppgraderas med de förbättringar som Sportback fått. Prisskillnaden är också oväntat stor, 695.000 för e-tron 50 och hela 827.000 för Sportback-versionen.

Inte hela sanningen där för att etron 50 är ju på kampanj just nu och där är nog inte många om några bilar kvar? Och den summan ska ju vara 799':-

Man vill ju bara få sin bil nuuuuuuu, ack denna väntan.....

Re: E tron 50

Postat: 21 nov 2019 04:18
av Laban
Macki skrev:
50 quattro får alltså både en tuffare taklinje och nästan fem mil längre räckvidd på köpet. Den skillnaden lär dock minska när "vanliga" e-tron 50 quattro uppgraderas med de förbättringar som Sportback fått.
Det kan inte vara så att skillnaden faktiskt blir större än så vid motorvägshastighet ? WLTP har trots allt ganska låg medelhastighet.

Gillar Sportback. Synd på grillen bara men VW koncepten har ju gjort sig av med dessa så det kommer nog vad det lider.

Re: E tron 50

Postat: 21 nov 2019 11:22
av Macki
Men i och med den nya modellen introduceras en hel del förbättringar. Programchefen säger att samtliga kommer att återföras till originalbilen även från och med 2020 års modell.

Här har Audi hittat extrakilometrarna till E-tron Sportback
* Bromsoken har hårdare fjädrar. Något som gör att vi kan ha längre avstånd till bromsskiva vilket minskar eventuell friktion +1,5 km

* En ny vattenpump har installerats som ersätter de två som tidigare kylde motorerna + 1 km

* Frikoppling av framaxelmotorn +10 km* S-line paket med ny spoler, kofångare fram och bak, ny diffuser samt fälgar + 3 km

* Mer aerodynamisk kaross (0,25 cd) + 10 km– Mindre säkerhetsbuffert i batteriet, nu nio procent i stället för tolv procent + 15 km

Om jag förstår det så kommer alla etrons även då den vanliga få dessa uppdateringar, utom då en mer aerodynamik kaross.
Dom bygger ju på samma bottenplatta.

Re: E tron 50

Postat: 21 nov 2019 12:00
av Aanuka
Macki skrev:
Men i och med den nya modellen introduceras en hel del förbättringar. Programchefen säger att samtliga kommer att återföras till originalbilen även från och med 2020 års modell.

Här har Audi hittat extrakilometrarna till E-tron Sportback
* Bromsoken har hårdare fjädrar. Något som gör att vi kan ha längre avstånd till bromsskiva vilket minskar eventuell friktion +1,5 km

* En ny vattenpump har installerats som ersätter de två som tidigare kylde motorerna + 1 km

* Frikoppling av framaxelmotorn +10 km* S-line paket med ny spoler, kofångare fram och bak, ny diffuser samt fälgar + 3 km

* Mer aerodynamisk kaross (0,25 cd) + 10 km– Mindre säkerhetsbuffert i batteriet, nu nio procent i stället för tolv procent + 15 km

Om jag förstår det så kommer alla etrons även då den vanliga få dessa uppdateringar, utom då en mer aerodynamik kaross.
Dom bygger ju på samma bottenplatta.
Intressant. Frågan är då om dessa redan är införda på bilar som byggs nu då dessa går som modellår 2020.
Tråkigt med så knapphändig info från Audi kring uppdateringar och förbättringar rent generellt.

Undra likaså om MMI i redan tillverkade bilar kommer få uppdateringar "Daily" som de pratade om kring Sportback.

Re: E tron 50

Postat: 21 nov 2019 16:30
av Macki
Jag tror dock att detta gäller för bilar som produceras efter vecka 6 2020 efter lite forskning, detta är dock enbart vad jag tror!

Re: E tron 50

Postat: 26 nov 2019 13:20
av eriknw
Någon som har insideinfo om typgodkännandet? Är lite ivrig att få bilen... :)

Re: E tron 50

Postat: 26 nov 2019 19:14
av Johan B
Kommer i slutet på December enligt min säljare, detta är enligt mig bara planering från Audis sida för att få ut mer bilar i 2020. Bilarna står klara på fabriken och väntar.

Re: E tron 50

Postat: 28 nov 2019 21:17
av eriknw
Johan B skrev:
Kommer i slutet på December enligt min säljare, detta är enligt mig bara planering från Audis sida för att få ut mer bilar i 2020. Bilarna står klara på fabriken och väntar.
Läste något om någon ekonomisk fördel att sälja dom efter årsskiftet. Tråkigt om dom håller på det enbart för den sakens skull...

Re: E tron 50

Postat: 01 dec 2019 19:36
av Macki
Hittat lite mer info angående uppdateringarna som ska komma,

Det gäller både 50 och 55

Audi meddelar nu att de släpper en uppdatering till e-tron 50 och 55 som ger högre effektivitet och längre räckvidd.

Både 50 och 55 versioner kommer med "cirka 25 kilometer" bättre WLTP-räckvidd, totalt 436 kilometer för 55 och 336 kilometer för 50.

Förbättringarna kommer emellertid inte att gynna befintliga e-tron-kunder, och endast för bilar som produceras efter vecka 48, dvs. den här veckan.

Ökat utnyttjande av högspänningsbatteriet och ökad effektivitet hos batteriet, liksom andra förändringar i hårdvaran, har möjliggjort mer räckvidd från den nuvarande produktionsveckan. Eftersom det nya sortimentet kräver ändringar av hårdvaran är det inte möjligt att uppgradera bilar som producerats före vecka 48

För e-tron 50 gäller uppdateringarna från början av produktionen, så att alla som har beställt detta får bilen med de interna uppgraderingarna.

Tänker dock att bufferten av batteriet bör man ju kunna låsa upp via OTA till befintliga etron bilar? Och av dessa 2,5 mil extra som uppdateringarna ger så ska upplåsningen av batteriet stå för 50%

E tron 50

Postat: 01 dec 2019 20:02
av taliz
Étron bygger på en avgasbilsplatta. Det enda som uppdateras OTA är kartorna i navigatorn.
Men kaaaanske kanske de kan utöka tillgänglig kapacitet vid service. Då kan de ju lägga på ny firmware. Skulle inte våga hoppas på det dock.
Kul att de som valt etron 50 faktisk får en bättre bil än de trodde vid beställning förövrigt.

Re: E tron 50

Postat: 01 dec 2019 20:13
av Johan B
Låter ju sjukt bra om detta stämmer eftersom min 50 redan är producerad och står och väntar på typgodkännande. Det är ju nästan en 10% förbättring för 50 modellen.

Är detta officiell information?

Re: E tron 50

Postat: 01 dec 2019 22:30
av Macki
Jag har läst lite olika när uppdateringen skulle gå i produktion, men detta är det senaste och låter rätt troligt. Min 50a ska gå i produktion v50 med förväntad leverans v2-4.
Ja klart det är kul med en "bättre" bil, dock så spelar det mindre roll i mitt fall då jag enbart kommer få nytta av de relativt sällan. Tycker däremot att det är kul att man gör ändringar till en ny modell som man kan nyttja på en befintlig! Som man dessutom "ger" bort till de som bokat och de som ska boka, inte speciellt Audi likt, och med etron tycker jag att de lyckades riktigt bra! Och nu ännu bättre!

Re: E tron 50

Postat: 02 dec 2019 11:41
av D-J
Är det någon som har hört något om e-tron 50 är typgodkänd än?
Enligt återförsäljaren skulle modellen bli godkänd under v47, men på audi.se står det att modellen fortfarande inte är typgodkänd.

Re: E tron 50

Postat: 02 dec 2019 22:08
av Johan B
Slutet på December enligt min säljare men tror bara de håller på bilar för 2020 leverans....

Re: E tron 50

Postat: 02 dec 2019 22:19
av Swede1
Ja, Audi, Kia mfl väntar med leverans till 2020 för bättre utsläpps bonus/malus rätter från EU. Ingen nyhet.

Kul att Audi höjer WLTP, ungefär som Tesla, gör små uppdateringar. Hm, även BMW i3, uppdaterade batteriet (spänningen) vid service.

Re: E tron 50

Postat: 06 dec 2019 13:23
av eriknw
Fick precis mail om att min bil är påväg mot Sverige och eventuellt leverans innan årsskiftet. Antar att bilen borde vara typgodkänd då.

Re: E tron 50

Postat: 06 dec 2019 14:43
av eriknw
Data från audis hemsida, Proline edition.

Re: E tron 50

Postat: 06 dec 2019 15:03
av Macki
Ah va kul! Intressant att se om den är uppdaterad. Min skulle gå i produktion V 50 så lär bli efter årsskiftet för min del

Re: E tron 50

Postat: 07 dec 2019 13:46
av Johan B
Då borde min också vara på gång, har ingen uppdatering sedan den gick i produktion 4/11 men det kanske är beroende av att säljaren aktivt går in och gör en uppdatering i systemet och skickar ut ett mail till köparen. Men detta går kanske automatiskt om fabriken gör en status uppdatering?

Elektrikern var fullbokad så har en laddbox först 28/1. Dock finns det just nu gratis 150kw laddning i Flädie så man ju alltid köra dit och ladda lite gratis.

Re: E tron 50

Postat: 07 dec 2019 14:59
av Macki
Hur gör ni med laddning hemma? Måste man ha laddbox eller räcker det med 3fas 16A till 11kw laddaren som följer med?

Re: E tron 50

Postat: 07 dec 2019 15:47
av Johan B
Anledningen för min del att ha en laddbox är i huvudsak att slippa plocka fram laddaren som följer med varje dag. Känns som man måste ha denna liggande i bilen ifall att....sedan att man kan mäta förbrukning osv med laddbox. Kostnaden är ju ganska minimal för själva boxen när man får tillbaks 50% så med Tibber blir det 3 500. Måste ju oavsett dra fram 3 fas 16a. Ladda i vanligt fungerar ju oavsett inte.

Re: E tron 50

Postat: 07 dec 2019 16:00
av Moelito
Johan B skrev:
Anledningen för min del att ha en laddbox är i huvudsak att slippa plocka fram laddaren som följer med varje dag. Känns som man måste ha denna liggande i bilen ifall att....sedan att man kan mäta förbrukning osv med laddbox. Kostnaden är ju ganska minimal för själva boxen när man får tillbaks 50% så med Tibber blir det 3 500. Måste ju oavsett dra fram 3 fas 16a. Ladda i vanligt fungerar ju oavsett inte.
Jag kör enfas med medföljande laddaren pga att samfälligheten äger garagen och att jag bara fick tillgång till en fas. Iof helt nyinststallerat för ändamålet så allt är nytt och draget direkt till centralen.
Laddmässigt inga problem. Drygt 3 mil till jobbet och hinner alltid ladda upp varje natt.


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: E tron 50

Postat: 07 dec 2019 17:12
av Macki
Ja 3500 är ju inte så farligt, men jag har redan ett befintligt 3fas uttag så borde onboard laddaren funka lika bra som en laddbox? Eller är där någon annan fördel med laddbox? Som sagt detta är min fösta elbil

Re: E tron 50

Postat: 07 dec 2019 19:31
av OTP
Ansluter mig till tråden!

Efter omarbetad bilpolicy är jag sjukt sugen på att beställa en E tron 50.. skulle lånat hem en 55:a idag men laddningen hade ballat ur.. laddade inte och laddaren låste sig i bilen.. fick vackert åka iväg i min nuvarande dieselhäck till tjänstebil. Ska man ta det som ett omen? :roll: