Hur mycket får en Tesla S kosta?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?

Inlägg av Telsa »

Teslan är lååååååååångt över gränsen för vad jag kunde tänka mig lägga på en bil. Alltså innan jag blev kär i P85D. Om jag någonsin vaknar ur förtrollningen kanske jag ångrar mig (skojar bara, kan inte hända).
Model X, Pearl White
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Lite så är det ju!

Och Niclas.. det är ju det jag gör.. hela tiden, många varv. Men när man grottar ner sig i Teslan inser man att man är bredd att gå en bit över den "normala" gränsen för vad en bil är värd för att få äga en! :)

Jag ser till att räkna ordentligt på allt innan, så jag vet vad det får för konsekvenser för mig och firman ekonomiskt om jag köper en. Med ett vettigt leasingupplägg och den garanti på restvärde som nu ges är det ingen ouppnåelig gräns. Däremot måste jag vrida och vända på det, så jag inte missar något och sänker företagets betalningsförmåga allt för mycket. :D

Jag kan skriva en fin miljöpolicy i firman sen i allafall..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

joel80 skrev:

Det är just det jag räknar på.. Jag har ändå haft bilkostnad på runt 6500-7500kr per månad senaste snart tre åren, plus div utlägg för däck, service och annat underhåll. Eftersom en rätt stor del av det varit bränsle blir min uträkning hittills att kostnaden för en Tesla, efter att jag gått in med 20% i förhöjd avgift, inte höjer mina kostnader med mer än nån dryg tusenlapp i månaden. Alltså ett uttag i lön på kanske 6-700kr/mån mindre.. alltså typ ingenting...
Men lurar du dig inte lite om du räknar bort den första förhöjda avgiften? Den blir väl i alla fall 180-200 000kr, det går ju att köpa en rätt hygglig begangnadbil för privat.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Men lurar du dig inte lite om du räknar bort den första förhöjda avgiften? Den blir väl i alla fall 180-200 000kr, det går ju att köpa en rätt hygglig begangnadbil för privat.
Hoho, inte efter att alla skatter dragits bort :D Då sitter du där med en halvgammal och skittråkig Toyota Avensis istället...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
JonPersson
Teslaägare

Inlägg av JonPersson »

danni skrev:
Leasingräntan just nu är bara 2,75%. Det kan man slå eller åtminstone komma nära med väldigt liten risk, vilket gör att räntan och alternativkostnaden är väldigt snarlika, och att avdragsrätten därför gör mycket större skillnad. Detta gäller särskilt om man har ett kapitalstarkt företag och därför kan amortera väldigt aggressivt på leasingen (t.ex. ner till 25-30%) och därför dra av moms på större delen av bilens pris. Men faktum är att redan momsavdraget i sig gör det bättre att leasa än att köpa, redan innan vi börjar titta på att placera pengarna. Räkneexempel:

Säg att du köper bilen för en miljon, och betalar ner till 30% restvärde på tre år, och sen nyttjar restvärdesgarantin och får 50% tillbaks. Då kommer du betala nästan precis 750 kkr i leasingavgifter inkl moms (ca 20 930 kr per månad). Av detta drar du av 75 kkr i moms. När du avyttrar bilen får du igen 500 kkr och löser leasingen och får med andra ord 200 kkr över där (eftersom restskulden är 300 kkr). Total kostnad för leasingen har alltså då blivit 475 kkr. Om du istället hade köpt bilen kontant för 1 Mkr utan avdragsrätt och sålt den för 50% så hade det kostat dig 500 kkr.
Nja, det är en sanning med modifikation. Vid leasing över 3 år går brytgränsen vid en ränta på 3,086%. Är räntan lägre än så blir det billigare att leasa, är den högre än så blir det billigare att casha.

När jag köpte min Tesla (december 2013) var räntan betydligt högre än nu och därför var det billigare att köpa den kontant.

Så, ska man köpa en Tesla idag och väljer mellan kontantbetalning eller leasing, får man ställa sig frågan ifall man vill spekulera i en fortsatt enormt låg ränta eller inte ;-)
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

LarsL skrev:
joel80 skrev:

Det är just det jag räknar på.. Jag har ändå haft bilkostnad på runt 6500-7500kr per månad senaste snart tre åren, plus div utlägg för däck, service och annat underhåll. Eftersom en rätt stor del av det varit bränsle blir min uträkning hittills att kostnaden för en Tesla, efter att jag gått in med 20% i förhöjd avgift, inte höjer mina kostnader med mer än nån dryg tusenlapp i månaden. Alltså ett uttag i lön på kanske 6-700kr/mån mindre.. alltså typ ingenting...
Såklart jag lurar mig själv! Allt för att få det till en vettig idé att köpa en Tesla. ;)

Men sen är det så att den första förhöjda är mer som en "investering". Alltså pengar jag har och kan göra av med... (helst skulle jag dock vilja få den sänkt till 10 eller 15% för att inte minska likviditeten så mkt.) den resterande delen måste jag kunna bära under lång tid, även om det blir perioder med sämre tider. Det är de kostnaderna jag vill ha full koll på..

Och ser man till bilkostnader i övrigt kan man få massor med andra bilar i både begagnat och nytt skick för betydligt mindre än vad jag kommer lägga ut om jag köper Teslan, men de bilarna är ju just inte en Tesla! :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

JonPersson skrev:
danni skrev:
Leasingräntan just nu är bara 2,75%. Det kan man slå eller åtminstone komma nära med väldigt liten risk, vilket gör att räntan och alternativkostnaden är väldigt snarlika, och att avdragsrätten därför gör mycket större skillnad. Detta gäller särskilt om man har ett kapitalstarkt företag och därför kan amortera väldigt aggressivt på leasingen (t.ex. ner till 25-30%) och därför dra av moms på större delen av bilens pris. Men faktum är att redan momsavdraget i sig gör det bättre att leasa än att köpa, redan innan vi börjar titta på att placera pengarna. Räkneexempel:

Säg att du köper bilen för en miljon, och betalar ner till 30% restvärde på tre år, och sen nyttjar restvärdesgarantin och får 50% tillbaks. Då kommer du betala nästan precis 750 kkr i leasingavgifter inkl moms (ca 20 930 kr per månad). Av detta drar du av 75 kkr i moms. När du avyttrar bilen får du igen 500 kkr och löser leasingen och får med andra ord 200 kkr över där (eftersom restskulden är 300 kkr). Total kostnad för leasingen har alltså då blivit 475 kkr. Om du istället hade köpt bilen kontant för 1 Mkr utan avdragsrätt och sålt den för 50% så hade det kostat dig 500 kkr.
Nja, det är en sanning med modifikation. Vid leasing över 3 år går brytgränsen vid en ränta på 3,086%. Är räntan lägre än så blir det billigare att leasa, är den högre än så blir det billigare att casha.

När jag köpte min Tesla (december 2013) var räntan betydligt högre än nu och därför var det billigare att köpa den kontant.

Så, ska man köpa en Tesla idag och väljer mellan kontantbetalning eller leasing, får man ställa sig frågan ifall man vill spekulera i en fortsatt enormt låg ränta eller inte ;-)
Mjaaaaaaeeeeeeeeeeee, det där är i sin tur en sanning med stor modifikation. För det första beror det faktiskt på hur du sätter restvärdet (ju lägre du sätter restvärdet, desto mer moms får du dra av). Sätter du restvärdet till 50% går breakeven vid en ränta på ca 2,437%. Sätter du restvärdet till 30% går breakeven vid en ränta på ungefär 3,89%.

Men, och det är ett stort men: det här gäller bara för att räkna ut om leasing är mer fördelaktigt än köp med en kalkylränta på 0% för alternativa placeringar. Det har du ju aldrig. Även om du räknar riktigt konservativt bör du sätta kalkylräntan till minst 1-2%, och då har du en alternativkostnad att ta hänsyn till också. Vid ett restvärde på 30% kommer du ha ett genomsnittligt investerat kapital på runt 625 kkr, vilket med en kalkylränta på 2% borde ge minst 30 kkr ytterligare i avkastning (snabbt överslag i huvudet, ingen exakt siffra).

Så jag har svårt att se hur kontantköp i dagsläget skulle kunna bli billigare än leasing även om leasingräntorna mer än fördubblas (och tänk på att kalkylräntan för alternativkostnaden lär öka om leasingräntan ökar).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar