Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Sveriges sämsta stad för elbilsägare?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag trodde Clever var mer smarta(!) än att ställa den på ett sånt idiotiskt ställe?

Och varför skulle jag öht behöva ladda min Leaf innan färjan? När det finns en CHAdeMO på Gotland en km från hamnen där?
Och kan jag öht ladda bilen när jag har kört av FRÅN färjan från Gotland och jag ska ta mig till närmsta CHAdeMO i Sverige därifrån (Kalmar, 75 km därifrån) :roll:

Jag har i alla fall lagt upp den på uppladdning.nu - den är ju en användargenererad sajt, det är vi själva som ska lägga in alla nya fynd!
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

danni skrev:
leiflodde skrev:
danni skrev:
Det är nog Clevers stolpe.
ImageUploadedByTapatalk1438950267.880870.jpg
Ser ut till att vara det.

Men hur tänkte de om placeringen innan för staketet då missar man ju alla andra som inte skall åka båt och man vill väl sälja ström och tjäna pengar?
Det låter ju märkligt om det är så. Här är en bild från en annan vinkel, ifall det tydliggör läget:
Tror den är innanför men skall skicka en fluktare.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

mms_img-271461120.jpg
Åkte förbi Lillänge köpcentrum idag för att kolla snabbladdarna status. Fullt fungerande och fortfarande gratis. Jämtkraft har slagit sig ihop med Clever så snart blir det dyra kilowattimmar även i Jämtland... En annan positiv sak här är att kommunen har köpt en stor hink med grönfärg som de målar alla laddplatserna med. Svårt att missa att det är platser avsedda för elbilar då...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

lator skrev:
mms_img-271461120.jpg
Åkte förbi Lillänge köpcentrum idag för att kolla snabbladdarna status. Fullt fungerande och fortfarande gratis. Jämtkraft har slagit sig ihop med Clever så snart blir det dyra kilowattimmar även i Jämtland... En annan positiv sak här är att kommunen har köpt en stor hink med grönfärg som de målar alla laddplatserna med. Svårt att missa att det är platser avsedda för elbilar då...
Kanon med den gröna färgen! Någon som kan tipsa Ikea om det hela? ;)
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

leiflodde skrev:
danni skrev:
leiflodde skrev:
Ser ut till att vara det.

Men hur tänkte de om placeringen innan för staketet då missar man ju alla andra som inte skall åka båt och man vill väl sälja ström och tjäna pengar?
Det låter ju märkligt om det är så. Här är en bild från en annan vinkel, ifall det tydliggör läget:
Tror den är innanför men skall skicka en fluktare.
Lite OT för denna tråd, men att kunna ladda medans man väntar på färjan (eller i Calais på tåget där Tesla har en supercharger innanför incheckningen till tunneltåget) är ju bra använd tid, då man ändå bara väntar. Sedan ska ju det inte vara enda möjligheten i grannskapet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Franz skrev:
lator skrev:
mms_img-271461120.jpg
Kanon med den gröna färgen! Någon som kan tipsa Ikea om det hela? ;)
Sen om det stora problemet är att folk helt enkelt skiter i det (vilket jag tror ofta är fallet vid Ikea) så hjälper det ju ändå inte... Fast visst, det kanske höjer tröskeln lite när det blir mer uppenbart för alla runtomkring hur fel man gör.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
Sen om det stora problemet är att folk helt enkelt skiter i det (vilket jag tror ofta är fallet vid Ikea) så hjälper det ju ändå inte... Fast visst, det kanske höjer tröskeln lite när det blir mer uppenbart för alla runtomkring hur fel man gör.
Det står ju faktiskt inte att det är förbjudet för andra att parkera på IKEA elplatserna, det kan ju bidra till att folk ställer sig där. Det är väl lite som familjeparkeringarna utanför ICA. Jag frågade om de kollade parkeringen eller inte.
-Nä det är upp till folkssamvete.
-Jaha så då är det alltså parkering för familjer och skitstövlar då?
De vill bara visa upp en fin profil men skiter sedan fullständigt i om det funkar eller inte... lite som krav och närodlat också. :(
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

lator skrev:
mms_img-271461120.jpg
Den anläggningen skulle jag vilja ge toppbetyg med tanke på:

Väl markerade (grönmålade) platser
Det finns 6st platser
Hög effekt, bra kontaktstandarder
Fast kabel

Gratis är gott, men egentligen tycker jag det är bättre med hög driftsäkerhet och betalning med internationella kreditkort utan någon föranmälan. Gärna i kombination med ett supersnabbt/enkelt betalsätt såsom RFID-tag.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

Ingen ide att rösta på Sveriges sämsta, när nästan alla städer platsar. Jag har inte hittat någon bra stad ännu.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Välkommen till Östersund då... och Krokoms supercharger!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

z balata skrev:
Ingen ide att rösta på Sveriges sämsta, när nästan alla städer platsar. Jag har inte hittat någon bra stad ännu.
Hittar flera centralt belägna typ 2 laddmöjligheter när jag åker till Stockholm eller Malmö men inget i Gbg, sticker ut som klart sämst bland storstäderna. Bland mellanstora städer håller jag med om att det saknas fungerande destinationsladdning i rätt många av dem.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

z balata skrev:
Vi kanke ska försöka hitta Sveriges bästa stad istället.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

"Kul" läsning om Ljungby... :roll:

http://10300rpm.blogspot.se/
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Röstar på Göteborg
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Har idag varit i GBG och om man man tittar på uppladdning.nu finns det ganska många möjligheter att ladda i GBG och visst många snigelladdare men finns några snabbare också så borde finnas städer som är sämre?

Men laddade senare i Falkenberg och träffade en taxiägare som kom fram och pratade och enligt honom godkände de i GBG som upphandlade färdtjänst att man körde med ex Tesla eller Prius utan man förespråkade gas- eller etanolbilar???

Låter konstig men det var hans version.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Enköping ska tydligen ha en utställning "ELBIL 2015" den 15 September. Jag tänkte ett tag åka dit med min Leaf... tills jag insåg att det finns summa två (2) publika laddstolpar i anslutning till utställningsområdet. :roll:
Lite ironiskt.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Enköping ska tydligen ha en utställning "ELBIL 2015" den 15 September. Jag tänkte ett tag åka dit med min Leaf... tills jag insåg att det finns summa två (2) publika laddstolpar i anslutning till utställningsområdet. :roll:
Lite ironiskt.
Drar de inte fram el till evenemanget? Det låter för dumt annars...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Deras lösning när jag påpekade problemet var att de kan reservera den ena av laddstolparna till mig :shock:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Wuuuut? Är de dumma på riktigt? :o
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Deras lösning när jag påpekade problemet var att de kan reservera den ena av laddstolparna till mig :shock:
Det är för dumt. En elbilist som inte kan köra till en elbilsutställning eftersom organisatören glömt att ordna laddning. Mycket ska man höra..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Hahaha... Tipsa skandalpressen.. Sån dumhet förtjänar lite bad publicity! :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

TiborBlomhall skrev:
Lite ironiskt.
Är det inte den 5/9 ?
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Jo, jag menar 5 September. Slant på tagentbordet (eller snarare i huv'et) efter att precis ha skrivit 2015 innan. :oops:
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Du får ladda i Uppsala. ikea eller ICA Maxi. Finns chademo vid MC Donalds vid fyrmackskorsningen.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

hybris skrev:
Du får ladda i Uppsala. ikea eller ICA Maxi. Finns chademo vid MC Donalds vid fyrmackskorsningen.
...förutom att tor Uppsala-Enköping är också 10 mil. Då skulle man hellre chansa på att åka direkt till Enköping och hoppas på det bästa.
Men tack och lov blev jag upptagen på annat håll den helgen så jag slipper ens överväga åka dit.

CHAdeMO-n vid McDonalds i Uppsala är förresten min älskling. Det är tack vare henne jag kan blåsa på i vanlig motorvägsfart när jag åker till Uppsala (kring en gång i månaden) och slipper bekymra mig.
Skriv svar