Varför har ni övergett Tesla?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 11071
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Fredrik j »

d3marcus skrev:
Min poäng är dock att Elon skall bygga allt själv. Det är ett omodernt sätt att bedriva it-verksamhet på och något som Apple gjorde för 15 år sedan. De har som bekant blivit mer och mer liberala.
Han var mer eller mindre tvungen då få etablerade leverantörer, av både hårdvara och mjukvara, ville investera innan man visste hur det skulle gå. Jag tror som sagt att tesla kommer göra mindre och mindre av hårdvaran själv nu när man fått leverantörernas intresse.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Curik »

Fredrik j skrev:
Vad ni krånglar till det. När vi lyssnar på Spotify i bilen i när min familj är ute och åker har vi också vanligtvis en DJ som spelar på sin telefon via bluetooth. Man kan enkelt växla mellan familjens telefoner.
I mina bilar är det en värld av skillnad på det ljud jag får via bluetooth och det jag får från Spotify-klienten i bilen. Men enligt TMC's forum så är det precis tvärtom, så jag vet inte om det är inbillning.. :lol:
Fredrik j
Inlägg: 11071
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Fredrik j »

Curik skrev:
Fredrik j skrev:
Vad ni krånglar till det. När vi lyssnar på Spotify i bilen i när min familj är ute och åker har vi också vanligtvis en DJ som spelar på sin telefon via bluetooth. Man kan enkelt växla mellan familjens telefoner.
I mina bilar är det en värld av skillnad på det ljud jag får via bluetooth och det jag får från Spotify-klienten i bilen. Men enligt TMC's forum så är det precis tvärtom, så jag vet inte om det är inbillning.. :lol:
I min Volvo är det ingen märkbar skillnad. Däremot är det betydligt bättre ljud via TuneIn.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 617
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Anderzzon »

d3marcus skrev:
Teslas strategi att utveckla allt själva på mjukvarusidan drabbar tyvärr oss kunder. Vi kommer alltid få dras med en buggig Spotify-klient som ligger månader efter i funktionalitet samt brist på kvalitativ trafikdata från Waze/GM. Men så är det med slutna plattformar. Är väl Elons ego som är för stort. Synd att de inte kan tänka modernt istället.
Jag pratade med en på Spotify för ett tag sedan, han hade inte stenkoll men han trodde att appen i Tesla utvecklas av Spotify själva. Så om den är buggig så är det Spotify som måste åtgärda den. Men en bugg i Tesla-appen är säkert inte i närheten så prioriterad som en bugg i Android eller iOS appen.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2299
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av frippe »

slugger75 skrev:
frippe skrev:
Fast, spela spel i teslan eller Netflix eller annat lulllull är ganska löjligt onödigt, i en bil.
Där är jag av en annan uppfattning. Här vid vår sommarstuga har Teslan blivit som ett extra rum för oss. Såväl barnen som vi vuxna spenderar tid i bilen för att spela, kolla på film mm.

Vi har inget fast internet här så gratis uppkoppling och fint surroundljud i Teslan gör att det är perfekt att kunna hänga där.
Använder man sin bil som ett extra tv-rum förstår jag fullt ut varför tesla måste ta betalt för uppkopplingen i bilen. Lite trist kan jag tycka. De kanske skulle börja med differentierad prissättning, betala utifrån förbrukning....
Model Y LR.
Model S70D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Svenssons »

frippe skrev:
slugger75 skrev:
frippe skrev:
Fast, spela spel i teslan eller Netflix eller annat lulllull är ganska löjligt onödigt, i en bil.
Där är jag av en annan uppfattning. Här vid vår sommarstuga har Teslan blivit som ett extra rum för oss. Såväl barnen som vi vuxna spenderar tid i bilen för att spela, kolla på film mm.

Vi har inget fast internet här så gratis uppkoppling och fint surroundljud i Teslan gör att det är perfekt att kunna hänga där.
Använder man sin bil som ett extra tv-rum förstår jag fullt ut varför tesla måste ta betalt för uppkopplingen i bilen. Lite trist kan jag tycka. De kanske skulle börja med differentierad prissättning, betala utifrån förbrukning....
Ta betalt för uppkopplingen annonserade Tesla redan 2012, många år innan någon Netflix eller YouTube fanns i bilen. Det är sannolikt inte själva datamängden som är det som kostar mest för Tesla utan själva abonnemanget. Har något övergett Tesla för att de måste betala för uppkopplingen i nyare bilar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Zalman3 »

frippe skrev:
slugger75 skrev:
frippe skrev:
Fast, spela spel i teslan eller Netflix eller annat lulllull är ganska löjligt onödigt, i en bil.
Där är jag av en annan uppfattning. Här vid vår sommarstuga har Teslan blivit som ett extra rum för oss. Såväl barnen som vi vuxna spenderar tid i bilen för att spela, kolla på film mm.

Vi har inget fast internet här så gratis uppkoppling och fint surroundljud i Teslan gör att det är perfekt att kunna hänga där.
Använder man sin bil som ett extra tv-rum förstår jag fullt ut varför tesla måste ta betalt för uppkopplingen i bilen. Lite trist kan jag tycka. De kanske skulle börja med differentierad prissättning, betala utifrån förbrukning....

Definitionen av "bil" kanske måste ändras.

Jämför med utvecklingen av mobiltelefoner.
Jag har 2 snartphones, varav den ena inte har ett simkort.
Används bara som en liten padda.

För 20 år sedan skulle man bli idiotförklarad om man sa att man hade en mobiltelefon utan simkort.

Tänk dig bilförsäljarens min när du köper en ny elbil med V2G och säger att du vill skrota den och bara utnyttja den som ett backup batteri för ditt hus!

Tiderna förändras.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av jpetters »

Curik skrev:
frippe skrev:
Fast, spela spel i teslan eller Netflix eller annat lulllull är ganska löjligt onödigt, i en bil.
Det tycker jag också.

Men för mig och många av mina vänner är det vanligt att man lyssnar på en shuffle av andra playlists, eller Spotifys rekommendationer. Då är det ju inte sällan man vill lägga till låtar som favoriter om man tycker dom är bra.

Nu har jag inte provat om detta går i Teslan men det låter ju på tidigare inlägg som att denna funktionalitet saknas. Det tycker jag är synd.
Det går fint att trycka på + så sparas låten i favoriter.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Curik »

jpetters skrev:
Curik skrev:
frippe skrev:
Fast, spela spel i teslan eller Netflix eller annat lulllull är ganska löjligt onödigt, i en bil.
Det tycker jag också.

Men för mig och många av mina vänner är det vanligt att man lyssnar på en shuffle av andra playlists, eller Spotifys rekommendationer. Då är det ju inte sällan man vill lägga till låtar som favoriter om man tycker dom är bra.

Nu har jag inte provat om detta går i Teslan men det låter ju på tidigare inlägg som att denna funktionalitet saknas. Det tycker jag är synd.
Det går fint att trycka på + så sparas låten i favoriter.
Jaja, då var det ju ett icke-problem. Jag saknar inget, tack!
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Segelflygaren »

SolnaGnagarn skrev:
Jag köpte min första Tesla 2016. En XP90DL som jag var väldigt nöjd med. Visst det var det vanliga med krånglande falcondörrar och plastlister som lossnade men jag hade aldrig haft en bil så länge som den. 1,5år och 3500mil var rekord för mig : )
Sålde den och köpte en Panamera turismo hybrid. Den var för trång då vi skaffade hund i samma veva.
Suget efter Tesla fanns kvar så jag köpte en S75D i dec 2018 och har den kvar än så länge.
Beställde dock en Taycan 4S direkt när det var möjligt, dvs i dec 2019. Fick leverans i fredags.
Tänkte att el och Porsche måste vara den ultimata kombon. Och så är det verkligen! Vilken bil! Körglädje, känsla, styrning och kvalité är verkligen på högsta nivå. Här ligger Tesla ljusår efter. Det är som att köra en eldriven 911. Och det är första elbilen som jag kommer längre med än vad som står på displayen. Verkar gå väldigt snålt.
Har en grön Turbo, sedan 1/7, och jag håller med dig till 100%. Om man vill ha det bästa gällande körglädje, komfort mm. så är inte Tesla nummer ett bland elbilar längre. En annan lite kul grej, är att så många kommer fram och berömmer bilen inklusive färgen. Så var det inte med den första P85+ jag hade sommaren 2014, även om många visade intresse för den också. Jag har alltså bytt, eftersom inte Tesla är bäst längre (eller just nu).
92023177-357A-4551-A8CD-54648D1EA458.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av mati »

Jäklar vad snygg den är är. Jag gillar också färgen. Grattis till en superfin bil. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av OlleBack »

Segelflygaren skrev:
SolnaGnagarn skrev:
Jag köpte min första Tesla 2016. En XP90DL som jag var väldigt nöjd med. Visst det var det vanliga med krånglande falcondörrar och plastlister som lossnade men jag hade aldrig haft en bil så länge som den. 1,5år och 3500mil var rekord för mig : )
Sålde den och köpte en Panamera turismo hybrid. Den var för trång då vi skaffade hund i samma veva.
Suget efter Tesla fanns kvar så jag köpte en S75D i dec 2018 och har den kvar än så länge.
Beställde dock en Taycan 4S direkt när det var möjligt, dvs i dec 2019. Fick leverans i fredags.
Tänkte att el och Porsche måste vara den ultimata kombon. Och så är det verkligen! Vilken bil! Körglädje, känsla, styrning och kvalité är verkligen på högsta nivå. Här ligger Tesla ljusår efter. Det är som att köra en eldriven 911. Och det är första elbilen som jag kommer längre med än vad som står på displayen. Verkar gå väldigt snålt.
Har en grön Turbo, sedan 1/7, och jag håller med dig till 100%. Om man vill ha det bästa gällande körglädje, komfort mm. så är inte Tesla nummer ett bland elbilar längre. En annan lite kul grej, är att så många kommer fram och berömmer bilen inklusive färgen. Så var det inte med den första P85+ jag hade sommaren 2014, även om många visade intresse för den också. Jag har alltså bytt, eftersom inte Tesla är bäst längre (eller just nu).
Avis!
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Segelflygaren »

DD398513-6593-40E7-88DA-5316398D2B89.jpeg
mati skrev:
Jäklar vad snygg den är är. Jag gillar också färgen. Grattis till en superfin bil. :)
Tack, älskar bilen!
154E1D37-0CB1-4E64-A736-2140764830FD.jpeg
Senast redigerad av Segelflygaren, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 675
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av HerrNilsson »

slugger75 skrev:
frippe skrev:
Fast, spela spel i teslan eller Netflix eller annat lulllull är ganska löjligt onödigt, i en bil.
Där är jag av en annan uppfattning. Här vid vår sommarstuga har Teslan blivit som ett extra rum för oss. Såväl barnen som vi vuxna spenderar tid i bilen för att spela, kolla på film mm.

Vi har inget fast internet här så gratis uppkoppling och fint surroundljud i Teslan gör att det är perfekt att kunna hänga där.
Precis, YT och Netflix samt spelen i bilen är klart en av de bästa grejerna med Tesla just nu i vår familj. Både för barn och för vuxna ger det ytterligare ett utrymme för chill :) Särskilt när man är ute och far.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av mati »

Segelflygaren skrev:
Tack, älskar bilen!
Fler bilder tack. Vore trevligt om du tar dem från en annan vinkel också, den här sidan har vi ju sett nu. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av HelectriC »

Ang fälgarna, var det inte så att man får färgade emblem när man har turbo och monokrom när man har 4S?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Segelflygaren »

HelectriC skrev:
Ang fälgarna, var det inte så att man får färgade emblem när man har turbo och monokrom när man har 4S?
Nej, kulör på emblemet är ett tillval jag inte valde till. Är standard på Turbo S.
1B6376D4-C0BD-419A-ADA9-D2F1E3D32399.jpeg
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Segelflygaren »

mati skrev:
Segelflygaren skrev:
Tack, älskar bilen!
Fler bilder tack. Vore trevligt om du tar dem från en annan vinkel också, den här sidan har vi ju sett nu. ;)
9736F7E4-121F-4027-8F3E-EB78CD1153AD.jpeg
4D795C97-4E2F-43E9-B0E1-9BB0AB1D6ABD.jpeg
1D6043CD-2B7A-4808-9B4A-62F3D6F4E035.jpeg
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av tobiaslej »

ännu en jättesnygg färg från porsche. kom igen tesla!
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Segelflygaren »

tobiaslej skrev:
ännu en jättesnygg färg från porsche. kom igen tesla!
Håller med, varför har Tesla så tråkiga kulörer?
Verdi

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Verdi »

Segelflygaren skrev:
tobiaslej skrev:
ännu en jättesnygg färg från porsche. kom igen tesla!
Håller med, varför har Tesla så tråkiga kulörer?
För att de har så få att välja mellan och bygger bilarna utan att ha en beställning. Då är det inte så smart att bygga en massa gräsmattegröna bilar t ex.

Porsche och de flesta andra bygger bilarna på beställning. Custom made.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Toja »

Tesla begränsade färger och la med i princip alla tillval för att lättare kunna öka produktionsvolymen
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Segelflygaren »

Verdi skrev:
Segelflygaren skrev:
tobiaslej skrev:
ännu en jättesnygg färg från porsche. kom igen tesla!
Håller med, varför har Tesla så tråkiga kulörer?
För att de har så få att välja mellan och bygger bilarna utan att ha en beställning. Då är det inte så smart att bygga en massa gräsmattegröna bilar t ex.

Porsche och de flesta andra bygger bilarna på beställning. Custom made.
Jo, jag vet allt det där. Men när ändrade man en kulör senast? Och finns det någon som väljer vanlig vit överhuvudtaget?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5675
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Verdi skrev:
Segelflygaren skrev:
tobiaslej skrev:
ännu en jättesnygg färg från porsche. kom igen tesla!
Håller med, varför har Tesla så tråkiga kulörer?
För att de har så få att välja mellan och bygger bilarna utan att ha en beställning. Då är det inte så smart att bygga en massa gräsmattegröna bilar t ex.

Porsche och de flesta andra bygger bilarna på beställning. Custom made.
Som jag förstått det så byggde Tesla bilar mer på beställning i början när de bara hade S. Då erbjöd man fler färger — t.ex. riktig silvermetallic, svart metallic, mörkgrön metallic och en mörk brun metallic… Kanske inte alla dessa samtidigt –– man ändrade om någon eller några gånger. Som jag minns det så uppstod det dock tyvärr produktionsstörningar på grund av lackeringsavdelningen i Freemontfabriken på den tiden. Har för mig att de har uppdaterat den sen dess. Men för att maximera vinst och minimera produktionsstörningar (som nämnts ovan i tråden) har de väl slutat bygga på beställning. Ju färre färger -- desto enklare att matcha de bilar man bygger till befintliga beställningar... Så länge som de inte har ett efterfrågeproblem så finns det ju fördelar med att inte bygga på beställning.

Minns dock att Elon sagt nyligen att det kommer att gå att välja på fler färger för kunder i Europa någon gång när den Europeiska fabriken kommit igång. Kanske öppnar de upp fler valmöjligheter gällande färger för den amerikanska marknaden när Texasfabriken kommer igång. Vad som gäller för Kinafabriken vet jag inte.

Förutom fler färger går det ju att spekulera i att det kanske finns lite planer för fler valmöjligheter, som sannolikt är lätta att fixa till, om de skulle behöva öka på efterfrågan. Som t.ex. dragkrok till 3P och S, möjlighet till svart innertak till 3 samt fler instrumentpanelsinläggsalternativ till 3 än brunt trä eller vitt…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Verdi

Re: Varför har ni övergett Tesla?

Inlägg av Verdi »

Segelflygaren skrev:
Verdi skrev:
Segelflygaren skrev:
tobiaslej skrev:
ännu en jättesnygg färg från porsche. kom igen tesla!
Håller med, varför har Tesla så tråkiga kulörer?
För att de har så få att välja mellan och bygger bilarna utan att ha en beställning. Då är det inte så smart att bygga en massa gräsmattegröna bilar t ex.

Porsche och de flesta andra bygger bilarna på beställning. Custom made.
Jo, jag vet allt det där. Men när ändrade man en kulör senast? Och finns det någon som väljer vanlig vit överhuvudtaget?
Den vita är multi coat med pärlemoreffekt. Den är väl gratis dessutom och väldigt populär. Finns ingen solid "vanlig vit" att välja.
Skriv svar