Cybertruck endast för Nord Amerika
Moderator: Redaktion
Re: Cybertruck endast för Nord Amerika
Antar att körkort skulle bli mer än b. Som det är med husbilar, de parkerar man inte varsomhelst (obs gäller bara nya körkortsinnehav då äldre tider var lite mer vilda västen och man fick köra lite varsomhelst bara man tog bilkortet)
Re: Cybertruck endast för Nord Amerika
Nej, CyberTruck kommer klassas som lättlastbil eller tunglastbil och inte som husbil, personbil typ 2, som går att köra på gammalt B-kort.Mickep skrev:Antar att körkort skulle bli mer än b. Som det är med husbilar, de parkerar man inte varsomhelst (obs gäller bara nya körkortsinnehav då äldre tider var lite mer vilda västen och man fick köra lite varsomhelst bara man tog bilkortet)
Re: Cybertruck endast för Nord Amerika
Nej precis, klass II kommer inte på fråga, då det kräver att den "är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme". Detta alltså oavsett vikt, en bil kan väga mindre än 3,5 ton och ändå vara klass II.LarsL skrev:Nej, CyberTruck kommer klassas som lättlastbil eller tunglastbil och inte som husbil, personbil typ 2, som går att köra på gammalt B-kort.Mickep skrev:Antar att körkort skulle bli mer än b. Som det är med husbilar, de parkerar man inte varsomhelst (obs gäller bara nya körkortsinnehav då äldre tider var lite mer vilda västen och man fick köra lite varsomhelst bara man tog bilkortet)
Klass I kan komma i fråga, om den inte uppfyller definitionen på lastbil, utan snarare på personbil. Det finns mig veterligen ingen högsta viktgräns för personbil klass I, men däremot finns det gränser för vad man får köra på ett B-körkort taget efter 1996.
Frågan är alltså om den registreras huvudsakligen för personbefordran eller godstransport. Jag tror att båda är möjliga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Cybertruck endast för Nord Amerika
Finns det inte skattetekniska skillnader för företag om bilen klassas som personbil eller lastbil?
Re: Cybertruck endast för Nord Amerika
Om idén med att flakets framkant skulle kunna fällas ner så finns det ju inget separat Utrymme för last. Det skulle kunna göra att den klassas som personbil?
Re: Cybertruck endast för Nord Amerika
Har reserverat en CT sen länge väl medveten att nuvarande storlek är ett problem för användare utan grava komplex.HelectriC skrev:Jag blir riktigt glad varje gång en stor bil som detta inte kommer till Europa. Vi behöver inte fler av den sortens monsterbilar.
Min förhoppning var att man skulle sansa sig vilket dom nu tycks ha gjort, så jag får vänta eller satsa på en Rivian.
Min avsikt är inte att cruisa längs Valhallavägen i jakt på fotgängare.
Som entreprenör inom energi och skogsbruk har jag behov av exakt denna typ av fordon, använder mig dagligen av ca 10 olika elförbrukare typ svetsmaskiner av olika typer, vilka jag idag tvingas transportera i en trailer inklusive järnhäst för terrängframkomlighet plus elverk på 9,0 kW.
Ett fordon som CT skulle i mitt fall ersätta både trailer samt elverk.
Om det var så att jag endast hade behov att frakta arslet inom tullarna så skulle jag köpa en cykel eller åka kollektivt.
Re: Cybertruck endast för Nord Amerika
BrooklynS skrev:Elof skrev:Enda rimliga förklaringen till att CT ska kosta ungefär som en Model 3 kostar idag trots att den är nära dubbelt så tung och har mycket större batteri är att Elon räknar med radikalt billigare batterier inom kort. Det är knappast möjligt att det skulle bli så avsevärt billigare att tillverka en nära dubbelt så tung kaross i rostfritt stål bara för att man slipper pressa den. Har man volymer på hundratusentals bilar är pressverktygens kostnad per bil låg. Med tanke på vad en pressad och lackad Dacia Sandero kostar lär den biten inte vara dominerande för bilar med 5-10 gånger större prislapp.
Dubbelt så tung? Min Tesla 3 väger ca 2 ton. CT ca 2,6 ton.
Och jo, materialkostnaden är det lilla.
Dubbelt var väl att ta i, men tyngre blir den. Vi vet inte hur mycket, även om många kvalificerade gissningar går att finna.
Tror du att CT kommer att vara mycket billigare än M3 att tillverka, exklusive batterier? Jag tror inte det, men jag hoppas det. Bådar ju gott för mindre varianter isf.
Re: Cybertruck endast för Nord Amerika
Lämna EU och gå med i USA skulle vara bättre för införandet av elbilar...
Re: Cybertruck endast för Nord Amerika
Då får du nog flytta?Jonsson3 skrev:Lämna EU och gå med i USA skulle vara bättre för införandet av elbilar...
Re: Cybertruck endast för Nord Amerika
ja, det hade väl varit fantastiskt om Trump bestämde över SverigeJonsson3 skrev:Lämna EU och gå med i USA skulle vara bättre för införandet av elbilar...
"Look at Sweden, have you seen what happened in Sweden?"
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Cybertruck endast för Nord Amerika
Är nog dags att kolla vilken marknad som ligger bättre till vad gällande den biten... USA har ju inte ens en etablerad standard på riktigt för DC laddning, där borta slåss fortfarande CHAdeMO med Typ-1 CCS och Teslas egna kontakt.Jonsson3 skrev:Lämna EU och gå med i USA skulle vara bättre för införandet av elbilar...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Cybertruck endast för Nord Amerika
Undra om tesla kommer byta sin kontakt till någåt annat en dag där.Teslaspolen skrev:Är nog dags att kolla vilken marknad som ligger bättre till vad gällande den biten... USA har ju inte ens en etablerad standard på riktigt för DC laddning, där borta slåss fortfarande CHAdeMO med Typ-1 CCS och Teslas egna kontakt.Jonsson3 skrev:Lämna EU och gå med i USA skulle vara bättre för införandet av elbilar...
Tror de var smart att göra i Europa, ju längre de väntar de stor svåra kommer ju bytet att vara.. Sen var nog bytet lättare I Europa då de resan körde med den fysiska typ 2 kontakten så de påverkade ju inte destinations laddare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19