Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfrågan

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Tomas L »

LarsL skrev:
Fördelen med momssänkning är att en export till Norge inte skulle löna sig för kreditbolag och företag.

Är det så? Om vi tar bort momsen på bilar så skulle priset på en svensk elbil bli mycket billigare, de hamnar närmare priset på en Norsk elbil, borde det inte bli mer intressant för Norrmän att köpa Svenska elbilar? Miljöbonusen är väl en stor del av förtjänsten och den påverkas ju inte av momsen?
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av LarsL »

Tomas L skrev:
LarsL skrev:
Fördelen med momssänkning är att en export till Norge inte skulle löna sig för kreditbolag och företag.

Är det så? Om vi tar bort momsen på bilar så skulle priset på en svensk elbil bli mycket billigare, de hamnar närmare priset på en Norsk elbil, borde det inte bli mer intressant för Norrmän att köpa Svenska elbilar? Miljöbonusen är väl en stor del av förtjänsten och den påverkas ju inte av momsen?
Det som händer nu är att ett kreditbolag kan privatleasa ut bilen till mig i 1 år och då få 60 000kr i bonus. Sedan när de säljer bilen till Norge får de tillbaka den Svenska momsen vid export och slipper ny moms i Norge, för de har ingen. I Norge har bilen alltså fått dubbla bonusen, både momsfri och 60kkr i bonus. Hade Sveriges elbilsinitiativ också varit en moms sänkning så hade exporten blivit nästan helt ointressant.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Det beror ju på det lilla kollektivet, sannolikt inte på drivmedlet. Kanske har även reparationskostnaderna betydelse. Bara det faktum att många kunder har långt till en skadeverkstad kan dra upp priset.
Men troligtvis drar det lilla antalet bilar upp.
Det stora problemet som jag och andra har upplevt är dock oförutsägbarheten, exakt samma bil kan få helt olika premie utan uppenbar orsak.

I mitt fall varierade priset jag fick från olika bolag med en faktor >5.

Det går ju heller inte att öht få ett pris innan man har ett registreringsnummer, så detta är ju en gigantisk osäkerhetsfaktor i kalkylen.

/fth
Tror detta är en orsak till att Elon vill få Tesla att erbjuda egna försäkringar till sina kunder (förutom en ytterligare extrainkomst). Är grymt krångligt och ologiskt i dagsläget.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Tomas L skrev:
LarsL skrev:
Fördelen med momssänkning är att en export till Norge inte skulle löna sig för kreditbolag och företag.

Är det så? Om vi tar bort momsen på bilar så skulle priset på en svensk elbil bli mycket billigare, de hamnar närmare priset på en Norsk elbil, borde det inte bli mer intressant för Norrmän att köpa Svenska elbilar? Miljöbonusen är väl en stor del av förtjänsten och den påverkas ju inte av momsen?
Det som händer nu är att ett kreditbolag kan privatleasa ut bilen till mig i 1 år och då få 60 000kr i bonus. Sedan när de säljer bilen till Norge får de tillbaka den Svenska momsen vid export och slipper ny moms i Norge, för de har ingen. I Norge har bilen alltså fått dubbla bonusen, både momsfri och 60kkr i bonus. Hade Sveriges elbilsinitiativ också varit en moms sänkning så hade exporten blivit nästan helt ointressant.
Jo, tycker norrmännen har löst det hela mycket enklare och smidigare på alla sätt.

Tycks också fungera väl när det gäller omställning från ICE till el på vägarna.

Varför skall vi alltid göra saker så krångligt här i Sverige, och dessutom hela tiden hålla på att oförutsägbara sätt ändra på reglerna för oss elbilsköpare?

Why??? :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
fth skrev:
Fredrik j skrev:
Det beror ju på det lilla kollektivet, sannolikt inte på drivmedlet. Kanske har även reparationskostnaderna betydelse. Bara det faktum att många kunder har långt till en skadeverkstad kan dra upp priset.
Men troligtvis drar det lilla antalet bilar upp.
Det stora problemet som jag och andra har upplevt är dock oförutsägbarheten, exakt samma bil kan få helt olika premie utan uppenbar orsak.

I mitt fall varierade priset jag fick från olika bolag med en faktor >5.

Det går ju heller inte att öht få ett pris innan man har ett registreringsnummer, så detta är ju en gigantisk osäkerhetsfaktor i kalkylen.

/fth
Tror detta är en orsak till att Elon vill få Tesla att erbjuda egna försäkringar till sina kunder (förutom en ytterligare extrainkomst). Är grymt krångligt och ologiskt i dagsläget.
Enda skillnaden är ju att tesla själva är dom enda som kan få upp storleken på kollektivet.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av markuswesterberg »

martinot skrev:
Why??? :(
Det mycket enkla svaret är: Sverige har självklart inte råd att slopa momsen på elbilar. Blir ju fruktansvärt dyrt i jämförelse med premien på 70k. Och, orättvist för det gynnar mest de rikaste vilket i Sverige är detsamma som brottsligt och vidrigt, typ. :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av martinot »

markuswesterberg skrev:
Sverige har självklart inte råd att slopa momsen på elbilar. Blir ju fruktansvärt dyrt i jämförelse med premien på 70k. Och, orättvist för det gynnar mest de rikaste vilket i Sverige är detsamma som brottsligt och vidrigt, typ.
???

Norge har ju även rätt mycket av den svenska jantelagen, och de har ju uppenbarligen lyckats väl med elektrifieringen av Norges bilpark.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av markuswesterberg »

martinot skrev:
markuswesterberg skrev:
Sverige har självklart inte råd att slopa momsen på elbilar. Blir ju fruktansvärt dyrt i jämförelse med premien på 70k. Och, orättvist för det gynnar mest de rikaste vilket i Sverige är detsamma som brottsligt och vidrigt, typ.
???

Norge har ju även rätt mycket av den svenska jantelagen, och de har ju uppenbarligen lyckats väl med elektrifieringen av Norges bilpark.
Ja, det har de. För att de har råd :) Och, för att de skäms över sin olja. Så där har jantelagen åsidosatts! :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av LarsL »

markuswesterberg skrev:
martinot skrev:
Why??? :(
Det mycket enkla svaret är: Sverige har självklart inte råd att slopa momsen på elbilar. Blir ju fruktansvärt dyrt i jämförelse med premien på 70k. Och, orättvist för det gynnar mest de rikaste vilket i Sverige är detsamma som brottsligt och vidrigt, typ. :D
Nja, vi har/hade ju råd att ge stora skattelättnader till personalbils- och förmånsbilstagarna. Det kanske inte täcker en helt slopad moms meden moms sänkning hade vi nog haft råd med. Men problemet är ju att dyrare bilar får mer pengar än billigare bilar och det är ju inte heller personalbilar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av martinot »

markuswesterberg skrev:
martinot skrev:
markuswesterberg skrev:
Sverige har självklart inte råd att slopa momsen på elbilar. Blir ju fruktansvärt dyrt i jämförelse med premien på 70k. Och, orättvist för det gynnar mest de rikaste vilket i Sverige är detsamma som brottsligt och vidrigt, typ.
???

Norge har ju även rätt mycket av den svenska jantelagen, och de har ju uppenbarligen lyckats väl med elektrifieringen av Norges bilpark.
Ja, det har de. För att de har råd :) Och, för att de skäms över sin olja. Så där har jantelagen åsidosatts! :D
Finna massor som vi har råd med i Sverige. Gäller bara vad man (läs politiker) prioriterar att lägga resurserna på.

(personligen så tycker jag att de till stor del slösar bort våra skattepengar på betydligt sämre saker än elbilspremier.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
markuswesterberg skrev:
martinot skrev:
Why??? :(
Det mycket enkla svaret är: Sverige har självklart inte råd att slopa momsen på elbilar. Blir ju fruktansvärt dyrt i jämförelse med premien på 70k. Och, orättvist för det gynnar mest de rikaste vilket i Sverige är detsamma som brottsligt och vidrigt, typ. :D
Nja, vi har/hade ju råd att ge stora skattelättnader till personalbils- och förmånsbilstagarna. Det kanske inte täcker en helt slopad moms meden moms sänkning hade vi nog haft råd med. Men problemet är ju att dyrare bilar får mer pengar än billigare bilar och det är ju inte heller personalbilar.
De får ju inte mer procentuellt sett?

Ser inget som helst problem med det (men kanske inte är tillräckligt sossig/vänster för att förstå sådana argument, vad vet jag).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av markuswesterberg »

martinot skrev:
markuswesterberg skrev:
martinot skrev:
markuswesterberg skrev:
Sverige har självklart inte råd att slopa momsen på elbilar. Blir ju fruktansvärt dyrt i jämförelse med premien på 70k. Och, orättvist för det gynnar mest de rikaste vilket i Sverige är detsamma som brottsligt och vidrigt, typ.
???

Norge har ju även rätt mycket av den svenska jantelagen, och de har ju uppenbarligen lyckats väl med elektrifieringen av Norges bilpark.
Ja, det har de. För att de har råd :) Och, för att de skäms över sin olja. Så där har jantelagen åsidosatts! :D
Finna massor som vi har råd med i Sverige. Gäller bara vad man (läs politiker) prioriterar att lägga resurserna på.

(personligen så tycker jag att de till stor del slösar bort våra skattepengar på betydligt sämre saker än elbilspremier.)
Instämmer till fullo. Slöseri är vi nog världsbäst på, tyvärr.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av OfarligTesla »

Försöker hitta vad som hänt med det här, någon som vet? Är det fortfarande bara på förslagstadiet? När ville man införa det? Tänkte så man hinner trycka in ett sista byte innan dess.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av TiborBlomhall »

Förslaget ute på remiss till 23 November. Införs sedan i nästa budget, dvs kan införas hösten 2021.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av OfarligTesla »

TiborBlomhall skrev:
Förslaget ute på remiss till 23 November. Införs sedan i nästa budget, dvs kan införas hösten 2021.
Tackar. Då borde optimal tidpunkt för leverans vara Q2 2020 alltså eftersom miljöbilspremien går till 70k då. Dags att börja prata med säljare på Tesla alltså.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av TiborBlomhall »

En ljusglimt!

Remissinstanserna kritiska mot förslaget som ska stoppa elbilsexport:
https://elbilen.se/nyheter/remissinstan ... bilexport/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Zalman3 »

TiborBlomhall skrev:
En ljusglimt!

Remissinstanserna kritiska mot förslaget som ska stoppa elbilsexport:
https://elbilen.se/nyheter/remissinstan ... bilexport/
Jag tror att 2021 så kommer importen av elbilar från exempelvis Tyskland visa överstiga exporten till Norge.

EDIT:
44 elbilar kostar under 40.000 euro i Tyskland.
Med 9000 euro i elbilsstöd är man nere på 31.000 euro.

https://ev-database.de/vergleich/neue-b ... g:number=9
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Mickep »

Hur blir det med eu förslaget(?) att slopa momsen på elbilar?
Hur skulle det påverka? då kan man köpa bil i tyskland importera (och sedan kräva bonuspengar)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av TiborBlomhall »

Mickep skrev:
Hur blir det med eu förslaget(?) att slopa momsen på elbilar?
Hur skulle det påverka? då kan man köpa bil i tyskland importera (och sedan kräva bonuspengar)
Det blev tyvärr inte ens ett förslag av det. Dök bara upp som en diskussionsidé vad jag förstått, inte som konkret förslag som ska behandlas.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
TiborBlomhall skrev:
En ljusglimt!

Remissinstanserna kritiska mot förslaget som ska stoppa elbilsexport:
https://elbilen.se/nyheter/remissinstan ... bilexport/
Jag tror att 2021 så kommer importen av elbilar från exempelvis Tyskland visa överstiga exporten till Norge.

EDIT:
44 elbilar kostar under 40.000 euro i Tyskland.
Med 9000 euro i elbilsstöd är man nere på 31.000 euro.

https://ev-database.de/vergleich/neue-b ... g:number=9
Får man verkligen ta del av tysk elbilsstöd vid import?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Banane »

heldiggrisen skrev:
Zalman3 skrev:
TiborBlomhall skrev:
En ljusglimt!

Remissinstanserna kritiska mot förslaget som ska stoppa elbilsexport:
https://elbilen.se/nyheter/remissinstan ... bilexport/
Jag tror att 2021 så kommer importen av elbilar från exempelvis Tyskland visa överstiga exporten till Norge.

EDIT:
44 elbilar kostar under 40.000 euro i Tyskland.
Med 9000 euro i elbilsstöd är man nere på 31.000 euro.

https://ev-database.de/vergleich/neue-b ... g:number=9
Får man verkligen ta del av tysk elbilsstöd vid import?
Nej. Inte om man importerar en ny.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Banane »

Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Tack för ditt mejl. Ursäkta att vårt svar har dröjt.

Det är många som har mejlat oss angående ändringen i kostnaden för förmånsbilar och att det riskerar att få en negativ inverkan på miljön, då vissa som privat inte har möjlighet att köra en miljöbil nu kan göra det. Vi förstår din angelägenhet, och tackar för ditt engagemang för klimatet!

Motiveringen till ändringen är att som schablonen för värdering av bilförmån är utformad i dag innebär den att förmånsvärdet för de allra flesta bilmodeller klart understiger marknadsvärdet. Det får som följd att bilförmån gynnas skattemässigt i förhållande till kontantlön och i förhållande till att äga motsvarande bil privat. Detta innebär att skattesystemet idag premierar bilar i förhållande till andra varor och tjänster, vilket missgynnar överflyttningen av resor till kollektivtrafik, gång och cykel. Att åka kollektivt, gå eller cykla är fortfarande det i särklass bästa för miljön, och när Sverige ställer om kan vi inte premiera bilar över dessa färdsätt.

Enligt Skatteverkets kontrolluppgifter fanns ungefär 290 000 bilförmånsinnehavare 2018. Av dessa var drygt 80 procent män. Medelinkomsten var ca 50 000 kr och tre av fyra hade en månadsinkomst över 40 000 kr. Ca 52 procent av bilförmånsinnehavarna fanns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö (vilket kan jämföras med att 40 procent av befolkningen bor i dessa regioner). Möjligheterna att åka kollektivt, gå och cykla är goda i dessa regioner och det måste premieras över att åka bil när samhället ska ställa om.

Vi är dock medvetna om att bilen i vissa fall är nödvändig och att alla inte har tillgång till kollektivtrafik eller gång/cykel. Det kommer fortfarande en tydlig miljöstyrning kvar i förmånsbeskattningen i form av den nedsättning som innebär att nybilspriset för miljöanpassade bilar vid beräkningen ska sättas ned till nybilspriset för närmast jämförbara konventionella bil. Den relativa kostnaden av att inneha en miljöanpassad förmånsbil i förhållande till en konventionell (diesel- eller bensindriven) förmånsbil påverkas alltså inte av förslaget.

Att den tidsbegränsade nedsättningen för vissa miljöanpassade bilar löper ut vid årsskiftet följer av redan befintligt regelverk och påverkas inte av det kommande förslaget om justerad schablonberäkning. Nedsättningen infördes 2002 som en tillfällig nedsättning och har sedan dess förlängts flera gånger. Det finns anledning att återkommande se över samtliga subventioner av nybilsinköp för att säkerställa att de är ändamålsenliga.

Det är också viktigt att notera att endast förmånsbilar som registreras efter lagens ikraftträdande omfattas. Det innebär att förmånstagare och förmånsgivare som redan har förbundit sig för en specifik bil ges förutsättningar att framöver agera utifrån den justerade förmånsberäkningen.

Förslaget genomförs som del av den kraftfulla gröna skatteväxling där höjda miljöskatter växlas mot sänkt skatt på jobb och företagande, och vår bedömning är att denna åtgärd kommer minska de som åker bil till och från jobbet. Detta minskar utsläpp och frigör plats till kollektivtrafik. Andelen miljöbilar i bilflottan hoppas vi kunna öka genom reformer som till exempel bonus-malus och konverteringsbonusen, men det är viktigt att ha i åtanke att det är viktigt att bilåkandet på det stora hela minskar för klimatets skull.

Som alla nya politiska förslag och reformer måste det undersökas och utvärderas, och om det bedöms att det istället skulle ha en negativ påverkan för miljön måste vi ändra förslaget utefter.

Önskar dig en trevlig dag!



Vänliga hälsningar
Miljöpartiet de gröna

www.mp.se

Nu. Klimatet kan inte vänta.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 522
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Trodde man skulle undvika kollektivtrafik pga cov19.. ;)
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

Miljöpartiet har svårt att ta till sig att samma person faktiskt kan vara både bilist, kollektivåkare, fotgängare eller cyklist lite beroende på situation. Dom tror det är fyra olika grupper av människor.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av markuswesterberg »

Banane skrev:
Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Motiveringen till ändringen är att som schablonen för värdering av bilförmån är utformad i dag innebär den att förmånsvärdet för de allra flesta bilmodeller klart understiger marknadsvärdet. Det får som följd att bilförmån gynnas skattemässigt i förhållande till kontantlön och i förhållande till att äga motsvarande bil privat. Detta innebär att skattesystemet idag premierar bilar i förhållande till andra varor och tjänster, vilket missgynnar överflyttningen av resor till kollektivtrafik, gång och cykel. Att åka kollektivt, gå eller cykla är fortfarande det i särklass bästa för miljön, och när Sverige ställer om kan vi inte premiera bilar över dessa färdsätt.
Detta är ju fel!! Ren och skär lögn!! Fan vad arg jag blir. Visa mig den kalkylen som resulterar i att staten får mindre pengar i fickan av att det köps en bil på ett företag mot om den köps av en privatperson?? Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Skriv svar