Tack för ditt mejl. Ursäkta att vårt svar har dröjt.
Det är många som har mejlat oss angående ändringen i kostnaden för förmånsbilar och att det riskerar att få en negativ inverkan på miljön, då vissa som privat inte har möjlighet att köra en miljöbil nu kan göra det. Vi förstår din angelägenhet, och tackar för ditt engagemang för klimatet!
Motiveringen till ändringen är att som schablonen för värdering av bilförmån är utformad i dag innebär den att förmånsvärdet för de allra flesta bilmodeller klart understiger marknadsvärdet. Det får som följd att bilförmån gynnas skattemässigt i förhållande till kontantlön och i förhållande till att äga motsvarande bil privat. Detta innebär att skattesystemet idag premierar bilar i förhållande till andra varor och tjänster, vilket missgynnar överflyttningen av resor till kollektivtrafik, gång och cykel. Att åka kollektivt, gå eller cykla är fortfarande det i särklass bästa för miljön, och när Sverige ställer om kan vi inte premiera bilar över dessa färdsätt.
Enligt Skatteverkets kontrolluppgifter fanns ungefär 290 000 bilförmånsinnehavare 2018. Av dessa var drygt 80 procent män. Medelinkomsten var ca 50 000 kr och tre av fyra hade en månadsinkomst över 40 000 kr. Ca 52 procent av bilförmånsinnehavarna fanns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö (vilket kan jämföras med att 40 procent av befolkningen bor i dessa regioner). Möjligheterna att åka kollektivt, gå och cykla är goda i dessa regioner och det måste premieras över att åka bil när samhället ska ställa om.
Vi är dock medvetna om att bilen i vissa fall är nödvändig och att alla inte har tillgång till kollektivtrafik eller gång/cykel. Det kommer fortfarande en tydlig miljöstyrning kvar i förmånsbeskattningen i form av den nedsättning som innebär att nybilspriset för miljöanpassade bilar vid beräkningen ska sättas ned till nybilspriset för närmast jämförbara konventionella bil. Den relativa kostnaden av att inneha en miljöanpassad förmånsbil i förhållande till en konventionell (diesel- eller bensindriven) förmånsbil påverkas alltså inte av förslaget.
Att den tidsbegränsade nedsättningen för vissa miljöanpassade bilar löper ut vid årsskiftet följer av redan befintligt regelverk och påverkas inte av det kommande förslaget om justerad schablonberäkning. Nedsättningen infördes 2002 som en tillfällig nedsättning och har sedan dess förlängts flera gånger. Det finns anledning att återkommande se över samtliga subventioner av nybilsinköp för att säkerställa att de är ändamålsenliga.
Det är också viktigt att notera att endast förmånsbilar som registreras efter lagens ikraftträdande omfattas. Det innebär att förmånstagare och förmånsgivare som redan har förbundit sig för en specifik bil ges förutsättningar att framöver agera utifrån den justerade förmånsberäkningen.
Förslaget genomförs som del av den kraftfulla gröna skatteväxling där höjda miljöskatter växlas mot sänkt skatt på jobb och företagande, och vår bedömning är att denna åtgärd kommer minska de som åker bil till och från jobbet. Detta minskar utsläpp och frigör plats till kollektivtrafik. Andelen miljöbilar i bilflottan hoppas vi kunna öka genom reformer som till exempel bonus-malus och konverteringsbonusen, men det är viktigt att ha i åtanke att det är viktigt att bilåkandet på det stora hela minskar för klimatets skull.
Som alla nya politiska förslag och reformer måste det undersökas och utvärderas, och om det bedöms att det istället skulle ha en negativ påverkan för miljön måste vi ändra förslaget utefter.
Önskar dig en trevlig dag!
Vänliga hälsningar
Miljöpartiet de gröna
www.mp.se
Nu. Klimatet kan inte vänta.