VW:s ofattbara utsläppsskandal

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Herr X skrev:
  • Jag var tvungen att hjälpa till att packa
Var det verkligen den bästa undanflykten du kunde komma på?

Du kunde väl dragit till med något trovärdigt istället, typ: Jag var tvungen att åka iväg och tanka bilen inför resan i morgon ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Herr X »

Nicke Nyfiken skrev:
Var det verkligen den bästa undanflykten du kunde komma på?
Det är faktiskt helt sant. Satt på en superladdare och tänkte ut den roliga bilden jag tänkt göra när jag kom hem. När jag kom hem sa min fru: "Jaha, då börjar vi packa nu då för resan i morgon".
Blodet försvann från huvudet när insikten gick upp för mig att hela kvällen skulle gå åt till att leta fram allt vi skulle ha med och packa alla barnens grejer etc.

Hur kan sådana saker bara sluta existera i huvudet? Jag hade inte en tanke på att vi behövde packa inför resan. Jag visste mycket väl att vi skulle resa eftersom jag ringde runt till Tesla-butiker för att få tag på en ChaDeMo-adapter, men just att packningen försvann. Sjukt konstigt. Och det händer varje gång vi ska ut och resa.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Herr X skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Var det verkligen den bästa undanflykten du kunde komma på?
Det är faktiskt helt sant. Satt på en superladdare och tänkte ut den roliga bilden jag tänkt göra när jag kom hem. När jag kom hem sa min fru: "Jaha, då börjar vi packa nu då för resan i morgon".
Blodet försvann från huvudet när insikten gick upp för mig att hela kvällen skulle gå åt till att leta fram allt vi skulle ha med och packa alla barnens grejer etc.

Hur kan sådana saker bara sluta existera i huvudet? Jag hade inte en tanke på att vi behövde packa inför resan. Jag visste mycket väl att vi skulle resa eftersom jag ringde runt till Tesla-butiker för att få tag på en ChaDeMo-adapter, men just att packningen försvann. Sjukt konstigt. Och det händer varje gång vi ska ut och resa.
:lol:
Jag lider faktiskt lite med dig. Att resa med familjen är oftast kul, men det där förbannade packandet tar lite udden av det roliga. För att inte tala om att packa upp när man kommer hem efter semestern. :x

Ser fram emot dina rapporter från Polen.
Trevlig resa!
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7420
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av TiborBlomhall »

...fast istället för att packa är du här på forumet i alla fall :lol:
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av pegs »

Laddat bilen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7420
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av TiborBlomhall »

1443268827.png
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Surfaren »

Som mångårig VW-ägare känner jag mig lite blåst trots att jag inte ägt någon diesel från dem. Och eftersom VW säljer så många bilar så känns det ju inte alls bra när de hittar på sånt här. Visst är det svårt eller omöjligt att köra en bil på tillverkarens sagda litrar per mil, men detta är ju en helt annan nivå. Inte är man ju sugen på att köpa en bil av dem igen inte (även om jag inte hade haft en Tesla på gång).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av chpaulin »

Själv är jag orolig för andrahandsvärdet på min nu. Tror de legat rätt bra till hos folk fram tills nu. Vem vill köpa en begagnad fuskbil liksom?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Om jag inte hinner få färdigt den "roliga" bilden idag så kanske jag kan kompensera det genom att starta en tråd här där jag "livebloggar" om vår Polen-tur? Vi är fem i familjen och ska vara borta en vecka. Kan posta lite om laddning och sånt på väg dit och hur det går att ladda där. Kunde inte det vara kul för nya forum-sekterister som ännu inte åkt på långresa och är nyfikna på hur det funkar?
Även för gamla som sekterister! Ser fram emot detta och kommer vilja göra resa till Polen för att besöka Kasburg och Usedom i jakt på gamla släktingars arbetsplats. Jag är lite orolig över att det ska vara trångt på färjan. Rödby-Puttgarden hade inte många centimeter till godo.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Jag är lite orolig över att det ska vara trångt på färjan. Rödby-Puttgarden hade inte många centimeter till godo.
Jag är också lite orolig för färjan - tar bilder och bloggar om det i den andra tråden..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Martinen »

Tyckte det var gott mått på rödby puttgarden. Det är ju ingen lastbil.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
Tyckte det var gott mått på rödby puttgarden. Det är ju ingen lastbil.

Har kört färjorna Göteborg-Fredrikshamn (Stena) och Hirtshals-Stavanger-Bergen (Fjordline) med Teslan och ingen av dom hade några problem med plats. Inga problem att få ut barnen ur sina stolar heller vilket ju brukar bjuda på utmaningar i vissa parkeringshus.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Svenssons »

Martinen skrev:
Tyckte det var gott mått på rödby puttgarden. Det är ju ingen lastbil.
Beror kanske vilken bana man får men den norska Model S som parkerade bakom mig hade inte många centimeter till godo. Vi var i banan längst till vänster.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Martinen »

Svenssons skrev:
Martinen skrev:
Tyckte det var gott mått på rödby puttgarden. Det är ju ingen lastbil.
Beror kanske vilken bana man får men den norska Model S som parkerade bakom mig hade inte många centimeter till godo. Vi var i banan längst till vänster.

ok. Så är det kanske, och har man otur så kan såklart bilen brevid ligga onödigt nära
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av miksch »

Det som nå er ille for VW er at de må tilbakekalle 11800000 biler. De må enten kondemneres eller rustes opp. Men det stopper ikke der. VW har fått masse EU-pengestøtte til utvikling og som belønning fot sine motorer. De vil bli krevd tilbakebetalt. For å finansere dette må de selge biler. Men her har nå USA og flere EU-land satt foten ned og vil innføre et totalforbud for VW å selge Dieselbiler frem til denne floken er løst. Men det stopper ikke der heller. I tyskland vurdere man å forby bruken av alle biler med de aktuelle motorer. Dette berører ikke bare VW men også Audi, Seat og Skoda.

Stakkars alle ansatte i VW-fabrikken som jobber og sliter dag og natt på lik linje med andre tungt arbeidende, for å så se sin arbeidsplass bli ruinert pga det styret har funnet på. Hvilket svik.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Teslaspolen »

Knappa tio minuters video om soppan från Robert i Fully Charged:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Knappa tio minuters video om soppan från Robert i Fully Charged:
En del roliga saker från honom. Exempel:

Sluta inte röka, sluta bara stå bakom en VW.

Bilen framför har precis fått motorstopp, du kan inte få motorstopp i en elbil.

Håller med om att det är dags för VW att lägga ner diesel och fokusera på elbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av danni »

miksch skrev:
Det som nå er ille for VW er at de må tilbakekalle 11800000 biler. De må enten kondemneres eller rustes opp. Men det stopper ikke der. VW har fått masse EU-pengestøtte til utvikling og som belønning fot sine motorer. De vil bli krevd tilbakebetalt. For å finansere dette må de selge biler. Men her har nå USA og flere EU-land satt foten ned og vil innføre et totalforbud for VW å selge Dieselbiler frem til denne floken er løst. Men det stopper ikke der heller. I tyskland vurdere man å forby bruken av alle biler med de aktuelle motorer. Dette berører ikke bare VW men også Audi, Seat og Skoda.
Och ytterligare en sak: de kan bli tvungna att betala upp till $35000 per bil i böter i USA. Det kan säkert finnas böter även i andra länder. Bara där har vi helt osannolika summor pengar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av apkungen »

Teslaspolen skrev:
Knappa tio minuters video om soppan från Robert i Fully Charged:
Han har inte koll på vad han pratar om dock. Han nämner knappt NOx utan pratar mest om CO2. Det vet väl alla att co2 är direktkopplat till förbrukningssiffror så om bilen drar 50 procent mer än NEDC så släpper den ur lika mycket mer koldioxid? Och alla vet väl att NEDC siffrorna inte stämmer?

Kan inte du herr x uppdatera startposten med info om vad som faktiskt gäller? Vilka system som stängs av, hur det på påverkar amerikanska respektive europeiska bilar osv?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av LarsL »

Så här måste du vara klädd för att åka VAG bil



Skickat från min iPhone med Tapatalk
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av +46 »

Om du missade att läsa DN i lördags:

http://www.dn.se/ekonomi/sa-avslojades-volkswagen/
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Herr X »

apkungen skrev:
Kan inte du herr x uppdatera startposten med info om vad som faktiskt gäller? Vilka system som stängs av, hur det på påverkar amerikanska respektive europeiska bilar osv?
Här uppdateras ingenting - jag är i Polen på semester (hur du nu kunnat missa det?) :)
Om någon gräver fram lite torra fakta om vilka bilar som nu är berörda etc. så kan jag uppdatera startposten.

Detta kommer bli tungt för VW... 11 miljoner berörda bilar. Hur ska de lösa detta? Eftersom de fuskat sig till bättre prestanda så är de enda alternativen att sänka prestandan eller montera en ureakatalysator på alla bilarna. Men bilar från 2009 är knappt lönt att uppdatera, så 4-6 år gamla bilar kommer de nog få köpa tillbaka och sedan försöka sälja på andrahandsmarknaden med sämre prestanda.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Martinen »

Såg just denna.

Är det så att det var en urea-tank i bilarna, men att urea endast användes när den testades?
Fick för mig att dom minskade effekten vid test, eller va det en kombination av båda?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Svenssons »

Martinen skrev:
Såg just denna.

Är det så att det var en urea-tank i bilarna, men att urea endast användes när den testades?
Fick för mig att dom minskade effekten vid test, eller va det en kombination av båda?
Såg den tidigare också och gillar Periodic Videos men har hört flera saker hur de fuskade. Möjligt att bilarna har en liten urea-tank på en halvliter eller liknande som endast används under test men inte så troligt. Tids nog får vi veta exakt hur men det verkar råda lite olika meningar till hur de fuskat i testerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Herr X »

Martinen skrev:
Såg just denna.

Är det så att det var en urea-tank i bilarna, men att urea endast användes när den testades?
Fick för mig att dom minskade effekten vid test, eller va det en kombination av båda?
Jag läste Bloombergs sammanställning, och där stod det att det inte fanns urea-tank på de berörda motorerna och att man klarat de stränga avgaskraven utan sådan var något som förvånat många.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar