Jag hoppas såklart på det och skulle bli glatt överraskad om så skedde. Roligt vore också om de initierade någon form av performance-serie/bolag (likt de tyska ovan).danni skrev:Åh, varför inte? Såna dyrare modeller innebär sannolikt en högre marginal för Tesla. Det är inte så mycket svårare att ta fram och producera såna när man redan har basmodellen, och just Tesla har ju både varumärke och teknologi som gör att de kan sälja prestandamodeller utan vidare problem. Risken är väl såklart att en sån modell skulle kannibalisera för mycket på försäljningen av prestandaversionen av Model S som de ju tjänar riktigt bra på.
Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Model 3
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Re: Model 3
Tesla har väl dessutom sagt att de inte tänker bygga en svenssonbil heller. De siktar på en utmanare till BMW 3-serie i det övre segmentet väl om jag inte misstar mig 330,335 och M.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Model 3
Jag tror att model 3s instegsmodell kommer ha smalare hjul och ha en liten energisnål motor och er relativt litet batteri som ger låg vikt. Den kommer kanske ligga på 45-50kWh. Sen kommer nog en med större batteri och en p modell med det större batteriet, som model-s. De har hittat ett vinnande koncept så de kör nog på det. Stora batteriet ligger nog på 60-65kWh
och när model 3 kommer kommer nog model s batterier ha uppgraderats. Kanske finns cirka 70 kvar, eftersom många inte behöver mer räckvidd än så, 90an finns nog ett tag framöver och kanske en 110modell för den som verkligen vill ha räckvidd. Frågan är om prestandavarianten oxå kommer vara en 110modell i framtiden eller om vikt kommer att prioriteras högre och därför få ett mindre batteri.
och när model 3 kommer kommer nog model s batterier ha uppgraderats. Kanske finns cirka 70 kvar, eftersom många inte behöver mer räckvidd än så, 90an finns nog ett tag framöver och kanske en 110modell för den som verkligen vill ha räckvidd. Frågan är om prestandavarianten oxå kommer vara en 110modell i framtiden eller om vikt kommer att prioriteras högre och därför få ett mindre batteri.
Re: Model 3
tveksamt om Model 3 bara kommer ha ca 65kWh som max, jag tror det blir mer. När tekniken går framåt, så blir batterierna billigare och mindre och jag tror inte man klarar en räckvidd på upp till 100mil med ett 65kWh batteri även om bilen väger mindre och rullar lättare. Men det kommer säkert en grundmodell med litet batteri för dom som enbart tänker sig att köra i stan. Risken är nog att väldigt få köper det lilla batteriet, samma som med Model S och 40kWh, det var väl ingen som beställde den har jag för mig.apkungen skrev:Jag tror att model 3s instegsmodell kommer ha smalare hjul och ha en liten energisnål motor och er relativt litet batteri som ger låg vikt. Den kommer kanske ligga på 45-50kWh. Sen kommer nog en med större batteri och en p modell med det större batteriet, som model-s. De har hittat ett vinnande koncept så de kör nog på det. Stora batteriet ligger nog på 60-65kWh
och när model 3 kommer kommer nog model s batterier ha uppgraderats. Kanske finns cirka 70 kvar, eftersom många inte behöver mer räckvidd än så, 90an finns nog ett tag framöver och kanske en 110modell för den som verkligen vill ha räckvidd. Frågan är om prestandavarianten oxå kommer vara en 110modell i framtiden eller om vikt kommer att prioriteras högre och därför få ett mindre batteri.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Model 3
Även om batterierna blir billigare och mindre, så tror jag att Tesla kommer prioritera att få ner vikt och få upp vinstmarginal före att försöka nå 100 mils räckvidd inom överskådlig framtid. Dagens räckvidd på Model S är i princip bra nog. Kan du få ner vikten får du ytterligare räckvidd och bättre köregenskaper.HelectriC skrev:tveksamt om Model 3 bara kommer ha ca 65kWh som max, jag tror det blir mer. När tekniken går framåt, så blir batterierna billigare och mindre och jag tror inte man klarar en räckvidd på upp till 100mil med ett 65kWh batteri även om bilen väger mindre och rullar lättare. Men det kommer säkert en grundmodell med litet batteri för dom som enbart tänker sig att köra i stan. Risken är nog att väldigt få köper det lilla batteriet, samma som med Model S och 40kWh, det var väl ingen som beställde den har jag för mig.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Model 3
jag tror att om man vill sälja elbilar på bred front så är inte räckvidden tillräcklig. Det behövs mer. Speciellt i Tyskland. Även om det finns SuperChargers, så behövs det längre räckvidd för att blidka "200+ km/h":arnadanni skrev:Även om batterierna blir billigare och mindre, så tror jag att Tesla kommer prioritera att få ner vikt och få upp vinstmarginal före att försöka nå 100 mils räckvidd inom överskådlig framtid. Dagens räckvidd på Model S är i princip bra nog. Kan du få ner vikten får du ytterligare räckvidd och bättre köregenskaper.HelectriC skrev:tveksamt om Model 3 bara kommer ha ca 65kWh som max, jag tror det blir mer. När tekniken går framåt, så blir batterierna billigare och mindre och jag tror inte man klarar en räckvidd på upp till 100mil med ett 65kWh batteri även om bilen väger mindre och rullar lättare. Men det kommer säkert en grundmodell med litet batteri för dom som enbart tänker sig att köra i stan. Risken är nog att väldigt få köper det lilla batteriet, samma som med Model S och 40kWh, det var väl ingen som beställde den har jag för mig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3
Nej jag tror inte att man behöver mer röckvidd. Det har Elon sagt också. Och jag tycker verkligen att ni model s ägare visar det. Många kör klart över 3000mil per år vilket är nästan tre ggr så mycket som medelbilen. De flesta av dagens model s ägare behöver nog längre räckvidd men inte gemene man. Jag tycker inte att det är försvarbart att alla bilar söka köra runt på i princip 100KWh outnyttjat batteri. Om jag måste betala 100k för att få typ 15KWh och 10mil extra räckvidd så får det vara. Även om det kostar 50k. Nedåt 30k, då börjar det bli intressant, så jag får väl se helt enkelt.
Re: Model 3
problemet är väl om man om redan 2-3 år (när Model 3 ska lanseras) ska sälja elbil till gemene man, så har man en del arbete med att få folk att förstå konceptet och speciellt med SuperChargers. Det är räckvidd som är det största motargumentet när petrol heads diskuterar. Senast igår hade jag en kollega som sa "det är väl kul med elbil, men efter en stund är det ju ganska tråkigt att bara köra i närområdet". Detta är i Norge! Teslas "hemland" och ändå är det många som inte fattar att man kan resa långt. Eftersom Tesla Motors kategoriskt säger nej till reklam i vanlig media, så får dom aldrig ut budskapet på bred front. Antingen gör man då bilar som går långt mellan varje laddning och stillar oron hos petrol headsen eller så får dom nog börja köra en del reklamkampanjer. 2-3 år är inte långt bort!apkungen skrev:Nej jag tror inte att man behöver mer röckvidd. Det har Elon sagt också. Och jag tycker verkligen att ni model s ägare visar det. Många kör klart över 3000mil per år vilket är nästan tre ggr så mycket som medelbilen. De flesta av dagens model s ägare behöver nog längre räckvidd men inte gemene man. Jag tycker inte att det är försvarbart att alla bilar söka köra runt på i princip 100KWh outnyttjat batteri. Om jag måste betala 100k för att få typ 15KWh och 10mil extra räckvidd så får det vara. Även om det kostar 50k. Nedåt 30k, då börjar det bli intressant, så jag får väl se helt enkelt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3
Jag tror att Model 3 minimum-räckvidd kommer att vara minst 35 mil, att 50kWh batteri kommer räcka för detta och att Signature eller fullmatad Model 3 vid release kommer kunna ta sig 50 mil, dvs ca 70kWh batteri. Efter 1-2 år när produktionen från Gigafactory har tagit fart kommer sedan uppgradering till 90 kWh batteri och 65 mils räckvidd.
Detta är rena spekulationer baserade på hur Tesla har gjort tidigare, vad jag tycker verkar sannolikt och vad som kan vara affärsmässigt sunt.
Detta är rena spekulationer baserade på hur Tesla har gjort tidigare, vad jag tycker verkar sannolikt och vad som kan vara affärsmässigt sunt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3
Mm, du har nog rätt. det där med att få den breda massn att acceptera elbilar kanske kräver "för stora" batterier.
Re: Model 3
jag tror iofs inte att själva storleken på batteriet är avgörande, utan snarare räckvidden. Klarar man att klämma ut 50-60 garanterade mil ur 50kWh, så är nog saken biff. Gemene man fattar ändå inte energiinnehållet i ett 50 eller 100kWh batteri. Avgörande att man kan få folk att fatta att det går att köra många mil!apkungen skrev:Mm, du har nog rätt. det där med att få den breda massn att acceptera elbilar kanske kräver "för stora" batterier.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3
Jag tror nog att man kommer smacka in rejälare batterier i toppmodellerna redan från början. Att ha något som kör ifrån M3 på 402 meter skall man nog inte underskatta.... Och ja... Jag skulle vara sugen..
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Re: Model 3
Tror för övrigt att Tesla någon gång i framtiden kommer att göra reklam. Men det behövs helt enkelt inte nu. De kan nog inte sälja fler bilar just nu. Om de ska hinna med och få tag på batterier till alla.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Model 3
Är ju dock inte helt säkert. Finns företag som går riktigt bra uta reklam medans konkurrenten spenderar massor på det. Vårat egna Bahnhof AB till exempel.Elputte skrev:Tror för övrigt att Tesla någon gång i framtiden kommer att göra reklam. Men det behövs helt enkelt inte nu. De kan nog inte sälja fler bilar just nu. Om de ska hinna med och få tag på batterier till alla.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Model 3
Bahnhof? vad är det? see the point? jag har ingen aning om vad dom sysslar med, kanske hade vetat om dom hade marknadsfört sig.Teslaspolen skrev:Är ju dock inte helt säkert. Finns företag som går riktigt bra uta reklam medans konkurrenten spenderar massor på det. Vårat egna Bahnhof AB till exempel.Elputte skrev:Tror för övrigt att Tesla någon gång i framtiden kommer att göra reklam. Men det behövs helt enkelt inte nu. De kan nog inte sälja fler bilar just nu. Om de ska hinna med och få tag på batterier till alla.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Model 3
Eller om du hade bott i Sverige... Svårt att teckna svenskt bredband i Norge. Oavsett vilket så finns det inget företag som alla har hört talas om. Det går bra för Tesla utan aktiv marknadsföring, men det betyder inte att alla känner till Tesla.HelectriC skrev:Bahnhof? vad är det? see the point? jag har ingen aning om vad dom sysslar med, kanske hade vetat om dom hade marknadsfört sig.Teslaspolen skrev:Är ju dock inte helt säkert. Finns företag som går riktigt bra uta reklam medans konkurrenten spenderar massor på det. Vårat egna Bahnhof AB till exempel.Elputte skrev:Tror för övrigt att Tesla någon gång i framtiden kommer att göra reklam. Men det behövs helt enkelt inte nu. De kan nog inte sälja fler bilar just nu. Om de ska hinna med och få tag på batterier till alla.
Fantastiskt bolag, för övrigt, Bahnhof. De gör så mycket rätt. Ett företag med civilkurage! Jag är kund hos dem enbart tack vare deras mod och tydliga ställningstaganden.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Model 3
Bahnhof har faktiskt expanderat till Norge och tagit öppen fiber med sig dit för att umana den norska/amerinanska modellen där internetleverantören äger nätet till skillnad från normen i Sverige där kabelbolaget äger kabeln och låter flera aktörer sälja sina tjänster igenom den. Det gör en enorm skillnad med riktig konkurrens. Men då endast öppen fiber finns i ett par få orter än så länge så är man begränsad till dessa om man ska ha Bahnhof.
I vilket fall som helst är deras modell liknande Tesla i meningen att de är beroende av att användarna delar med sig av sina erfarenheter vilket de lyckats bra med. Men bara för att det går bra för både Tesla och Bahnhof betyder det inte att dom är felfria, så klart.
I vilket fall som helst är deras modell liknande Tesla i meningen att de är beroende av att användarna delar med sig av sina erfarenheter vilket de lyckats bra med. Men bara för att det går bra för både Tesla och Bahnhof betyder det inte att dom är felfria, så klart.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Model 3
Är det M3 man ser på en av bilderna?
https://twitter.com/teslaccessories/sta ... 5259727872
Edit: nu med bild
https://twitter.com/teslaccessories/sta ... 5259727872
Edit: nu med bild
-
- Model 3?
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Re: Model 3
Nope, manipulerad bild. Dök upp för några månader sedan. Sett både orginalfilmen och den manipulerade.Stefan skrev:Är det M3 man ser på en av bilderna?
https://twitter.com/teslaccessories/sta ... 5259727872
Edit: nu med bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3
Det var syndSvenssons skrev:Nope, manipulerad bild. Dök upp för några månader sedan. Sett både orginalfilmen och den manipulerade.Stefan skrev:Är det M3 man ser på en av bilderna?
https://twitter.com/teslaccessories/sta ... 5259727872
Edit: nu med bild
Hittade en annan länk om 3an
http://evannex.com/blogs/news/72834629- ... -look-like
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Re: Model 3
Här är orginalfilmen som har blivit manipulerad:Stefan skrev:Det var syndSvenssons skrev:Nope, manipulerad bild. Dök upp för några månader sedan. Sett både orginalfilmen och den manipulerade.Stefan skrev:Är det M3 man ser på en av bilderna?
https://twitter.com/teslaccessories/sta ... 5259727872
Edit: nu med bild
Hittade en annan länk om 3an
http://evannex.com/blogs/news/72834629- ... -look-like
PS. Det var i mitten av oktober som som fake-filmen släpptes och upptäcktes som fake. Evannex verkar gilla att använda click baits verkar det som.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3
Stefan skrev:Hittade en annan länk om 3an
http://evannex.com/blogs/news/72834629- ... -look-like
Det här är intressant, om det nu skulle visa sig stämma. Frågan är ex, vågar Tesla sig på att ex täcka hjulhusen (bak som på XL1) ? Personligen tror jag inte det, blir för svårt att få det snyggt. Elon är tydlig med att det inte ska bli en weirdmobile. Samtidigt säger han också:"A new source with connections at Tesla’s design group has informed me that late stage tweaking of the Model 3 is being done with an eye towards extreme minimization of wind resistance...
http://bgr.com/2015/11/18/tesla-model-3-design/
Mr Holzhausen:Musk’s response was pointed and tantalizing: “It won’t look like other cars.”
Så vi kan nog vara rätt säkra på att det inte blir en liten Model S, jag tolkar ovanstående som att det blir rätt långt ifrån just det. Något som kan kräva att man smälter det första intrycket, vad sägs om denna ?During an interview with Gigaom a while back, von Holzhausen said that whereas the Model S sported a classic “ready to wear” design, the Model 3 would be “more expressive” and would represent a more “couture” design.
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... %21/page28
Men för att vara lite mer allvarlig, hur mycket luftmotstånd (koefficient) tjänar man på att täcka hjulhusen ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3
Jag läste någonstans att Elon hade satt upp mål om att luftmotståndet skulle vara under 0,2 så de kommer minimera luftmotståndet
Re: Model 3
Ja det nämndes ex i artikeln jag länkade till:
Det är väl därför det nu börjar komma exempel på bilar med täckta hjulsidor från photoshopparna. Därav också min fråga om hur mycket man vinner på det, dvs, är det ett måste för att nå 0.2 ? Samtidigt som man också måste ha en normalstor bil. För jag tror inte man kommer att tumma på den biten, det kommer att bli en familjevänlig bil med stort utrymme sett till storleken på bilen. Det är jag jag till åtminstone 90% övertygad omMore recently, Electrek, citing a source with connections to Tesla’s design group, published a report indicating that Tesla is going all out in an effort to achieve a design with a drag coefficient lower than .2. In doing so, the report indicates that the Model 3 might feature some avant-garde designs.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3
Det hjälper nog en del med täckta hjulsidor och krävs kanske. Om man ser på de enda produktionsbilar med en koefficient lägre än 0,2 så har dessa täckta hjulsidor.Laban skrev:Ja det nämndes ex i artikeln jag länkade till:
Det är väl därför det nu börjar komma exempel på bilar med täckta hjulsidor från photoshopparna. Därav också min fråga om hur mycket man vinner på det, dvs, är det ett måste för att nå 0.2 ? Samtidigt som man också måste ha en normalstor bil. För jag tror inte man kommer att tumma på den biten, det kommer att bli en familjevänlig bil med stort utrymme sett till storleken på bilen. Det är jag jag till åtminstone 90% övertygad omMore recently, Electrek, citing a source with connections to Tesla’s design group, published a report indicating that Tesla is going all out in an effort to achieve a design with a drag coefficient lower than .2. In doing so, the report indicates that the Model 3 might feature some avant-garde designs.
https://en.wikipedia.org/wiki/Automobil ... efficients
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.