Bra input, som vanligt!AAKEE skrev:Jag tror du har en lite felaktig bild av hur batterierna värms.Elof skrev:Jag förstår inte varför våra bilar är programmerade att värma sina batterier till rumstemperatur med sin egen energi så fort man kör iväg. Tillverkarna har naturligtvis koll, så det är rimligtvis en bra strategi, men varför? Med mina (högst begränsade) kunskaper kan jag mest komma på anledningar att inte värma batterierna.
Står man ute i kylan där batteriet behöver värmas värms det till runt 6-7 grader om man planerar avresa och åker på utsatt tid.
Det värms inte till 20C.
När man sedan kör värms batteriet med
överskottsvärme från motorer och det genererar även egen värme av användningen. I vissa fall använder bilen en av motorerna till att generera extra värme för batteriet. Det värms då till runt 17 grader sedan tar värmepumpen värmen
För att Värma kupen och då sjunker batteriets temp till ca 10 grader innan det stiger mot 17 grader igen.
Har man stått i värme eller laddat batteriet börjar bilen suga it värmen med värmepumpen för att värma kupen till batteriet är cirka 10 grader, enligt ovan.
Förra vintern när värmepumpen var ny sög värmepumpen ut värmen ur batteriet ned åt 5 grader vilket gjorde att batteriet blev dåligt på att leverera ström speciellt vid låg SOC= låg effekt. Det är fixat sedan ett år
med ny mjukvara.
Jag får ändå inte riktigt ihop effektivitetsekvationen. Att utnyttja spillvärme från motorer och drivdon och uppvärmning från inre resistens är givet, men att värma batteriet för att sedan ta värmen (dock via värmepump) för att värma kupén, är det verkligen effektivt? Det finns ju andra fördelar med varmt batteri, som möjlighet till högre effektuttag och fungerande regen, så det kanske är värt lite förluster. Gamla S hade väl ett sparläge där batterivärmen kopplades ur? Eller är det helt enkelt nyttigt för livslängden att som batteri jobba vid bekväma temperaturer?