Nu börjar jag fan tröttna.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Nu börjar jag fan tröttna.

Inlägg av bylund »

Så, för balansens skull:
Jag har kört 3300 mil på ett år, och haft ett halvallvarligt problem under tiden. När vi var ute och körde i Europa i somras pulserade bromsarna mer och mer, så vi kontaktade servicecentret vid Gatwick som fixade bilen nästa dag (bytte bromsskivor fram). Annars har jag bara varit av med bilen en dag för service (med lånebil) och p g a parkeringsskador som man knappast kan lasta Tesla för.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Det finns problem med alla bilar.
Fruagns Golf TSI 160 rasade motorn efter 3700 mil.
Jag sa att det måste vara det kända kamkedja felet, men VW ljög och tyckte det var kolven som gick sönder först för att det skulle gå på försäkringen.
Samtidigt gjorde dom en uppdatering av programvaran för DSG lådan, vilket torde bilen slö. Så nu måste man köra i sportläget för att den ska vara ordentligt pigg. Dock var det ett problem förut att den varvade för mycket på 1an, så man fick vara lugn med gaspedalen till den växlat till 2an.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Teslamannen
Teslaägare

Inlägg av Teslamannen »

Min bil som jag haft de senaste 5 åren en Audi A4 Avant 2.0 TFSI -10 drack olja bokstavligen, typ 1 liter på 100 mil ibland mer. Fick köpa 20 liters dunkar på SWEDOL och fylla på med.
Lacken släppte fram nere i innerskärmarna, bakljusens glas krackelerade med tiden, kopplingen högg konstigt när man växlade mellan 1-2, huvlåset med elektronik slutade funka,
nyckeln? klumpen fastnade i tändningslåset (gick inte att låsa bilen på 2 dygn) med låsbyte som följd. Vatten letade sig in i bottenplattan på ngt sätt så jag fick suga ut det under batteriet
i bagageluckan. Osv...

Så jag hoppas verkligen att Teslan ger mig mer sinnesfrid, nu när jag gjort mig av med Audin.
85D Titanium sen 30/12-2015
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare

Inlägg av LeffeP »

Av alla bilar jag ägt så har alltid några varit problembilar, och jag tror inte Tesla är annorlunda heller, prisklass verkar inte spela nån roll, utan har man otur så har man. Min nuvarande bil, en VW Tiguan har på 2 år haft en trasig lampa i nummerplåtsbeslysningen, så det är väl måttstocken nu. Allt annat kommer väl bli "jäkla skitbil" så fort det händer nåt. Kan hålla med om att det är surt på en miljonbil, men sett till andra miljonbilar är det ju samma problem, vissa håller utan problem, andra har en förkärlek att vistas på verkstad. Även om det råkar vara samma märke och modell.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

kanylbullen skrev:
Inte för att det hjälper er med måndagsex men jag har kört 3300 mil med min och det värsta som hänt mig var att spolarvätskan tog slut efter 3000 mil. Har inte satt min fot hos servicecentret eller ringt Tesla en enda gång.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Nästan samma här. Några kända fel första året. Andra året, sen nyår, inte ett fel.
Det som är konstigt är väl att en del kända barnsjukdomar får leva vidare medans det kommer 100 nya features, med barnsjukdomar.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

sondell skrev:
Det som är konstigt är väl att en del kända barnsjukdomar får leva vidare medans det kommer 100 nya features, med barnsjukdomar.
Jag tycker att de fixar barnsjukdomarna, om än långsammare än man skulle hoppats på.
Man har nu bland annat ny design på glastaket för att lösa läckagen, och man har bytt ut den bakre kromlisten för att få bukt med fukten i reflexerna som aldrig tycks vilja försvinna.
Har heller inte hittat någon större mängd buggar i de nya funktionerna som tillkommit, utan tycker över lag att min bil är långt mycket bättre än den 2013-bil som jag fick låna för en tid sedan.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag har kört 4500 mil och inte haft ett enda fel som gjort att jag fått besöka service. Småbuggar möjligtvis, men inget annars.
Användarvisningsbild
DperssonBIlrekond
Kontakt:

Inlägg av DperssonBIlrekond »

Jag som var sugen på en Modell 3 när den kommer ut 2017.. man kanske kan beställa en 2020 så de fixat alla barnsjukdomar :roll:
www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Herr X skrev:
sondell skrev:
Jag tycker att de fixar barnsjukdomarna, om än långsammare än man skulle hoppats på.
Man har nu bland annat ny design på glastaket för att lösa läckagen, och man har bytt ut den bakre kromlisten för att få bukt med fukten i reflexerna som aldrig tycks vilja försvinna.
Har heller inte hittat någon större mängd buggar i de nya funktionerna som tillkommit, utan tycker över lag att min bil är långt mycket bättre än den 2013-bil som jag fick låna för en tid sedan.
Jorå. Så är det väl. Det tog väl ett par år innan de fixade nytt panotak. Samma med listen bak. Tre år om man räknar de amerikanska bilarna. Som exempel. Och drive unit. Är det löst på rwd?...
Nu är nog model s en nästan färdigutvecklad bil ;-). Så den hade jag hellre beställt nu än X.
Var väl mest förvånad över att barnsjukdomar jag fick på 2013 bil levde kvar på 2014 bilar och till dels 2015 bilar. Men möjligt det mesta är löst nu. Jag har bara haft de stora missarna, 12V batteriet, panotak, backspeglarna, fukt i backljus etc...

Nu har ju värmen blivit sämre vid senare uppdateringar och även styrningen av fönsterhissarna vid kallt väder på min bil, förmodligen för att hindra att listen åker med. Men bägge var bättre förr. Men totalt sett supernöjd och aldrig haft bättre bil. Och felfri i år.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

sondell skrev:
Herr X skrev:
sondell skrev:
Jorå. Så är det väl. Det tog väl ett par år innan de fixade nytt panotak. Samma med listen bak. Tre år om man räknar de amerikanska bilarna. Som exempel. Och drive unit. Är det löst på rwd?...
Nu är nog model s en nästan färdigutvecklad bil ;-). Så den hade jag hellre beställt nu än X.
Var väl mest förvånad över att barnsjukdomar jag fick på 2013 bil levde kvar på 2014 bilar och till dels 2015 bilar. Men möjligt det mesta är löst nu. Jag har bara haft de stora missarna, 12V batteriet, panotak, backspeglarna, fukt i backljus etc...

Nu har ju värmen blivit sämre vid senare uppdateringar och även styrningen av fönsterhissarna vid kallt väder på min bil, förmodligen för att hindra att listen åker med. Men bägge var bättre förr. Men totalt sett supernöjd och aldrig haft bättre bil. Och felfri i år.
I version 2.9.12 verkar det ha skett förbättringar med värmen för de som haft problem i och med 7:an.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag köper den gärna billigt :lol: 600kkr?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

apkungen skrev:
Jag köper den gärna billigt :lol: 600kkr?
Va f-n, bjuder du över mitt bud? :evil:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Haha, ja jag gjorde visst det ;)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jag har haft ett par mindre "småfix" som jag tycker att Tesla lagat rätt fort.

Det är bara EN sak kvar som dom inte fixat: självstängande laddluckan. Den är fungerar fortfarande inte.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

dstr skrev:

Det är bara EN sak kvar som dom inte fixat: självstängande laddluckan. Den är fungerar fortfarande inte.
Får du aldrig om de inte byter din bil mot usa versionen men då får du helt andra problem Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
C Johan
Teslaägare

Nu börjar jag fan tröttna.

Inlägg av C Johan »

Min värsta bil någonsin var en volvo xc70. Fy.... Under de första tre åren var den mer på service än vad jag körde den och då fick de byta i stort sett allt (tom en ny a-balk). De efterföljande tre åren kostade den mig över 80 kkr i reperationen innan jag slängde in den för i stort sett 0 kr när jag tog ut en bmw som sedan dess fungerat felfritt.
Gissar att alla biltillverkare gör en och en annan skitbil men Tesla har ju dessutom fortfarande sina barnsjukdomar. Jag måste åka in med min då laddluckan inte öppnar som den ska (klickar till men öppnar inte) och så har jag haft problem med UMCn som tar in vatten. Men jag är riktigt nöjd med Tesla ändå.

Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

För ett ännu mer balanserat samtal

Inlägg av Simon »

Saker jag varit tvungen att åtgärda på bilen på bilden (utöver vanlig service):
Utslitna spindelleder, utslitna krängningshämmare, lossnad sladd till tutan (2 ggr), avramlat blinkersglas, sprucken kylare (iofs mitt eget fel), snedslitna framdäck, sprucket avgasrör, elkontakt till släpvagn, för låg tomgång, kärvande bromsar, lös handbroms. Slut på listan.
Då har jag bara kört den 4000 mil (totalt har bilen åkt 30000 mil).
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Rich-hard skrev:
Haha! Ja men tror inte ens det hjälper.
Blir att byta ut den här bilen snarast.
Kan man få 700k för en Model S 85kwh
Med autopilot? Och 2800 mil, vinter paket, grå metallic. Ljust skinn och panorama.
Du kan ju få byta dig till min felfria svarta S85, utan autopilot eller pano. 6500 mil och fungerande kabel. 50 kkr emellan....
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

dstr skrev:

Håller med om det, det är ju faktiskt en digitalt fysisk funktion som dom lovade. Sist sa de att det bara vara en frågan rätt mjukvara och att dom skulle återkomma så fort dom hade mer information. Verkar inte som dom ansträngt sig för att ta reda på mer då det var ett tag sedan nu. Någon som frågat vad som händer om dom inte kan leverera de dom lovat?
Annars bara två små saker.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Pontus skrev:
dstr skrev:

Håller med om det, det är ju faktiskt en digitalt fysisk funktion som dom lovade. Sist sa de att det bara vara en frågan rätt mjukvara och att dom skulle återkomma så fort dom hade mer information. Verkar inte som dom ansträngt sig för att ta reda på mer då det var ett tag sedan nu. Någon som frågat vad som händer om dom inte kan leverera de dom lovat?
Annars bara två små saker.
De fick för sig att model s som levereras i eu har samma funktioner som usa modellen
Det hjälpte inte till att alla informations filmer guider är baserade på usa modellen

För att hålla detta någorlunda kort så har isa bilen annan mindre kontakt än vår type 2 och därmed finns plats för stängnigs motor och coola dioder runt själva anslutningen
Type 2 kontakten är mycket större och det finns inte plats för motorn
Så det är inget de kan fixa genom mjukvara då hårdvaran saknas

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Gun o Frank
Teslaägare

Inlägg av Gun o Frank »

C Johan skrev:
Min värsta bil någonsin var en volvo xc70. Fy.... Under de första tre åren var den mer på service än vad jag körde den och då fick de byta i stort sett allt (tom en ny a-balk). De efterföljande tre åren kostade den mig över 80 kkr i reperationen innan jag slängde in den för i stort sett 0 kr när jag tog ut en bmw som sedan dess fungerat felfritt.
Gissar att alla biltillverkare gör en och en annan skitbil men Tesla har ju dessutom fortfarande sina barnsjukdomar. Jag måste åka in med min då laddluckan inte öppnar som den ska (klickar till men öppnar inte) och så har jag haft problem med UMCn som tar in vatten. Men jag är riktigt nöjd med Tesla ändå.

När det gäller laddluckan så torkade Tesla av min magnet med en torr trasa och sedan dess har den fungerat bra.
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare

Inlägg av matsm »

Det finns en ny Umc kabel nu. Fick leverans av min Model S i torsdags i Göteborg. Enligt uppgift var jag bil nr 3 från Götet som fick den nya kabeln. Knappen är nu inbyggd bl a. Har ingen gammal att jämföra med men kan ta foto om någon är intresserad. För övrigt är jag sjuk nöjd efter 4 dagars körande men så är jag ju fortfarande på smekmånad med bilen...hoppas det blir en lång sådan :-)
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Lägg gärna upp ett par bilder.

Sent from my iPad using Tapatalk
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare

Inlägg av matsm »

Ok. Bilder kommer här.
ImageUploadedByTapatalk1449429076.396796.jpg
ImageUploadedByTapatalk1449429064.016357.jpg
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Tycker mig se ett B som revision på umcn. Det är samma som förut, så kanske dom bytt ut enbart handtaget, och behållit umc hw.
Skriv svar