Pris, HW4, nästa steg?

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev: 15 feb 2023 23:44
Tolkat det som attestera 2 i vindrutan har samma brännvidd, men kan ha fel
Vi får se hur det ser ut när det kommer mer info helt enkelt.
Piggelin
Inlägg: 659
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Piggelin »

spacecoin skrev: 15 feb 2023 23:23
Piggelin skrev: 15 feb 2023 23:16
spacecoin skrev: 15 feb 2023 22:03
Gustafsson skrev: 15 feb 2023 21:45
Ska bli kul att se prestanda med nya kameror framåt - 2st lär ju ge stereoskopiskt seende och parat med en avbildande radar lär man kunna matcha stereobilder med hastigheter från radarbilderna på objekten på ett spännande sätt. Skulle vilja ha IR kamera (flir typ) också för att bättre se levande objekt.
Jag tror de är för långt ned för att bli till nytta för stereoseeende i de flesta situationer utanför korsningar. De flesta setups med stereo har a-stolpe + mitt i vindrutan. Stereo är viktigast i högre hastigheter, men nu har man dessutom HD-radarn. Jag tror att FSD kan bli mindre stirrig med färre/inga blindspots framåt och tveka mindre i korsningar. Där funkar ju HW3 dokumenterat dåligt.
Han syftar till att man går från 3 till två i vindrutan ovanför backspegeln. Svårt att få kamerorna högre än så...
Jaha. Dom sitter nog för tätt för att det ska bli jättebra. Vi vet ej heller om dom har samma optik. Idag har vi ju som sagt 3, alla med olika optik.
Hur Brett sitter dina ögon? Kamerorna behöver inte speciellt mycket avstånd mellan sig för Att kunna bedömma djup på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7676
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av mikebike »

Detta verkar ju positivt, nu behövs bara en regnsensor och fungerande mjukvara för hela paketet, inklusive matrixstrålkastarna. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1415
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av thebishop »

Piggelin skrev: 16 feb 2023 07:15
spacecoin skrev: 15 feb 2023 23:23
Piggelin skrev: 15 feb 2023 23:16
spacecoin skrev: 15 feb 2023 22:03
Gustafsson skrev: 15 feb 2023 21:45
Ska bli kul att se prestanda med nya kameror framåt - 2st lär ju ge stereoskopiskt seende och parat med en avbildande radar lär man kunna matcha stereobilder med hastigheter från radarbilderna på objekten på ett spännande sätt. Skulle vilja ha IR kamera (flir typ) också för att bättre se levande objekt.
Jag tror de är för långt ned för att bli till nytta för stereoseeende i de flesta situationer utanför korsningar. De flesta setups med stereo har a-stolpe + mitt i vindrutan. Stereo är viktigast i högre hastigheter, men nu har man dessutom HD-radarn. Jag tror att FSD kan bli mindre stirrig med färre/inga blindspots framåt och tveka mindre i korsningar. Där funkar ju HW3 dokumenterat dåligt.
Han syftar till att man går från 3 till två i vindrutan ovanför backspegeln. Svårt att få kamerorna högre än så...
Jaha. Dom sitter nog för tätt för att det ska bli jättebra. Vi vet ej heller om dom har samma optik. Idag har vi ju som sagt 3, alla med olika optik.
Hur Brett sitter dina ögon? Kamerorna behöver inte speciellt mycket avstånd mellan sig för Att kunna bedömma djup på ett bra sätt.
Människan blir rätt kass på bedömning över typ 20m dock, skulle nog bli bättre med större avstånd mellan ögonen.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 15 feb 2023 21:31
mikebike skrev: 15 feb 2023 21:25
Spännande detta.
Vad tror man om i vilken ordning det skall implementeras?

S & X först, sedan Model 3 och i så fall samtidigt i Kina och USA?
Därefter Model Y, alla fabriker samtidigt eller?
Jag tror dom gör alla samtidigt. Från och med mars, annars blir jag förvånad då det sammanfaller väl med fabriksstoppet i Shanghai och investor day. Jag ser det som uteslutet att sälja S/X utan HW4 om M3 har det. Green menar ju att det redan tillverkas S/X med HW4 om jag fattade det rätt, men dom står uppställda.
Tycker det här delvis bekräftar din kommentar ovan:

4DFEF8FF-C985-4CA1-B92E-65853C4F53BA.jpeg

https://electrek.co/2023/02/15/tesla-ts ... y-quarter/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av spacecoin »

Piggelin skrev: 16 feb 2023 07:15
Hur Brett sitter dina ögon? Kamerorna behöver inte speciellt mycket avstånd mellan sig för Att kunna bedömma djup på ett bra sätt.
Det blir säkrare bedömningar och det funkar på längre avstånd om det är längre emellan kamerorna.
Although these systems work well in many environments, stereo vision is fundamentally limited by the baseline distance between the two cameras
Depth Estimation using Monocular and Stereo Cues, Ashutosh Saxena, Jamie Schulte and Andrew Y. Ng (2007)
https://www.ijcai.org/Proceedings/07/Papers/354.pdf

Man kan använda "semantic cues" (referensobjekt) i ML för att öka precisionen i systemet. Se t ex: https://www.compoundeye.com/technology

Generell sett tänker jag att man bör vara försiktig med analogier mellan människor och datorer om man inte håller på med marknadsföring. ;) En dator är inte en människa som har haft miljoner år på sig att tränas och anpassa sig till miljön.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 16 feb 2023 10:01
En dator är inte en människa som har haft miljoner år på sig att tränas och anpassa sig till miljön.
Ändå har avståndet mellan ögonen inte ökat påtagit. :lol:

Vi har väl inte svårt att bedöma avstånd rent generellt, däremot kombinationen avstånd och hastighet är knepig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 16 feb 2023 10:49
spacecoin skrev: 16 feb 2023 10:01
En dator är inte en människa som har haft miljoner år på sig att tränas och anpassa sig till miljön.
Ändå har avståndet mellan ögonen inte ökat påtagit. :lol:

Vi har väl inte svårt att bedöma avstånd rent generellt, däremot kombinationen avstånd och hastighet är knepig.
Tack för den! Fick en skön bild framför mig. :lol:
Det är ju inte bara ögonen i systemet, och evolutionen kanske prioriterar annat. Som att få en partner ;)

En dator är inte en hjärna, det är min främsta invändning mot liknelsen.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Gustafsson »

I lumpen hade vi en kikare med ca 1 m mellan ”ögonen”. Med den kunde man mäta avstånd noggrant för guidning av artillerield. Dvs långa avstånd.
Det som jag ser som spännande är hur kombon med bildgivande radar fungerar, den ger ju avstånd med hög precision. Kan man kombinera dessa bilder till en multimodal bild tror jag det kan bli väldigt intressant med bra data på avstånd och hastighet i optiskt vädefinierade objekt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev: 16 feb 2023 11:32
Det som jag ser som spännande är hur kombon med bildgivande radar fungerar, den ger ju avstånd med hög precision. Kan man kombinera dessa bilder till en multimodal bild tror jag det kan bli väldigt intressant med bra data på avstånd och hastighet i optiskt vädefinierade objekt.
Ja, och det är inte bara i "runtime" som det blir säkrare med två high-res-sensorer. Man kan även förbättra sina kamerabedömning över tid om man har en bra referens. Det är ju därför man ser Teslor med Lidar-riggar åka omkring i Kalifornien.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av BigEasy »

taliz skrev: 16 feb 2023 10:49
spacecoin skrev: 16 feb 2023 10:01
En dator är inte en människa som har haft miljoner år på sig att tränas och anpassa sig till miljön.
Ändå har avståndet mellan ögonen inte ökat påtagit. :lol:

Vi har väl inte svårt att bedöma avstånd rent generellt, däremot kombinationen avstånd och hastighet är knepig.
Hade överlevnad hängt på att kunna bedöma långa avstånd korrekt så hade vi haft längre mellan ögonen. Garanterat.
jimhalpert
Inlägg: 71
Blev medlem: 01 nov 2022 21:07

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av jimhalpert »

Jaha, ska man ta leverans på måndag eller vänta och se?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7676
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av mikebike »

jimhalpert skrev: 16 feb 2023 13:30
Jaha, ska man ta leverans på måndag eller vänta och se?
Det beror på om du "måste" ha en ny bil nu, eller om du kan vänta.
Min Model Y är knappt ett år gammal, jag kan vänta länge för att få en bil som är bättre än min gamla, inte sämre som de som levererats på sistone.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
jimhalpert
Inlägg: 71
Blev medlem: 01 nov 2022 21:07

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av jimhalpert »

mikebike skrev: 16 feb 2023 13:42
jimhalpert skrev: 16 feb 2023 13:30
Jaha, ska man ta leverans på måndag eller vänta och se?
Det beror på om du "måste" ha en ny bil nu, eller om du kan vänta.
Min Model Y är knappt ett år gammal, jag kan vänta länge för att få en bil som är bättre än min gamla, inte sämre som de som levererats på sistone.
Sålde bilen förra veckan men behöver egentligen inte bilen. Klart det är bekvämt men vi åker mest under vår- och sommartider. Vi kan vänta men hade varit fint att få hämta bilen när man väntat länge. Surt om HW4 kommer om en månad. Även surt om det dröjer ännu längre och man inte orkar vänta, och får HW3 i April.

Lyxproblem. Frustrerande att Investor day är så nära bara :D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av TiborBlomhall »

Verkar vara inhouse utvecklad av Tesla?

(Verkar logiskt, radar har stora likheter med Starlink antennen.)
Lenne
elbilist
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 jan 2023 19:23

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Lenne »

Läste att shanghai var nedstänkt nu för retooling… är det rimligt att tro att de bygger om i produktionslinan nu för att göra plats för hw4/nya kameror?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av spacecoin »

Lenne skrev: 17 feb 2023 20:02
Läste att shanghai var nedstänkt nu för retooling… är det rimligt att tro att de bygger om i produktionslinan nu för att göra plats för hw4/nya kameror?
Ja.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 17 feb 2023 19:58
Verkar vara inhouse utvecklad av Tesla?

(Verkar logiskt, radar har stora likheter med Starlink antennen.)
Ja, kanske. Det är inte osannolikt. Jag noterar "2021"-copyrightet. Låter som att man aldrig trodde på Tesla Vision utan att det var en ren komponent-brist som gjorde att man tog bort radarn. USS togs väl bort då det gjordes för att kontraktet till leverantörerna gick ut (för tidigt).
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av LarsOJ »

TiborBlomhall skrev: 17 feb 2023 19:58
Verkar vara inhouse utvecklad av Tesla?

(Verkar logiskt, radar har stora likheter med Starlink antennen.)
Jag tror det är en brandad Arbe Phoenix radar. Enl kommentarerna så refereras det till ”phoenix” i koden.

Står ju Tesla på den gamla Continental radarn också. Common practice i bilbranchen för OEM delar.

6BEBC5DB-6617-468C-9C2B-292EA652848A.jpeg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ skrev: 17 feb 2023 20:23
Jag tror det är en brandad Arbe Phoenix radar. Enl kommentarerna så refereras det till ”phoenix” i koden.
Står ju Tesla på den gamla Continental radarn också. Common practice i bilbranchen för OEM delar.
Jag tror inte det är en Arbe Phoenix. Att man brandar lådan är inte konstigt, men att göra det på kretskortet är meningslöst. Men vi får se.

Här är HW3-radarn:
https://www.eetimes.com/wp-content/uplo ... ne2020.jpg
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av TiborBlomhall »

Lite skillnad mellan smocka på loggan på utsidan eller skriva Tesla Inc (c) 2021 all rights reserved på kretskortet.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 17 feb 2023 20:30
LarsOJ skrev: 17 feb 2023 20:23
Jag tror det är en brandad Arbe Phoenix radar. Enl kommentarerna så refereras det till ”phoenix” i koden.
Står ju Tesla på den gamla Continental radarn också. Common practice i bilbranchen för OEM delar.
Jag tror inte det är en Arbe Phoenix. Att man brandar lådan är inte konstigt, men att göra det på kretskortet är meningslöst. Men vi får se.

Här är HW3-radarn:
https://www.eetimes.com/wp-content/uplo ... ne2020.jpg
Ni har säkert rätt! Kollade lite närmare på bilder av Arbe radarn och det är inte samma layout. Tycker bara det borde läckt om Tesla sökt massa radarexperter/utvecklare.
Lenne
elbilist
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 jan 2023 19:23

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Lenne »

spacecoin skrev: 17 feb 2023 20:05
Lenne skrev: 17 feb 2023 20:02
Läste att shanghai var nedstänkt nu för retooling… är det rimligt att tro att de bygger om i produktionslinan nu för att göra plats för hw4/nya kameror?
Ja.
Sitter det redan ny radar/nya kameror/HW4 i någon bil som är levererad som bilderna kommer ifrån?
Eller är det prototyper som någon har kommit över eller bara läckta foton?
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 714
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av flamman »

Lenne skrev: 18 feb 2023 13:15
spacecoin skrev: 17 feb 2023 20:05
Lenne skrev: 17 feb 2023 20:02
Läste att shanghai var nedstänkt nu för retooling… är det rimligt att tro att de bygger om i produktionslinan nu för att göra plats för hw4/nya kameror?
Ja.
Sitter det redan ny radar/nya kameror/HW4 i någon bil som är levererad som bilderna kommer ifrån?
Eller är det prototyper som någon har kommit över eller bara läckta foton?
Ingen bil har levererats till kund med HW4 och finns inga bilder på HW4 på någon bil heller.

När det gäller vilka bilder som läckt är det följande som jag känner till har fram på olika sätt.

* Bild och spec på nya datorn - från greentheonly på twitter - han verkar bara fått tillgång till själva datorn löst


* Bild på nya kameror på en Model 3/Y - från kina och fabriken där. Verkar vara från någon ansökan Tesla gjort till lokala myndigheter att få testa/tillverka med nya kameror. Inga bilar har levererats med dessa kameror än


* Bild och spec på HD-radar - Det är från Teslan ansökan till FCC som numera är publik. Inga bilar har levererats med den här radarn.
https://driveteslacanada.ca/news/teslas ... documents/

Tesla har även ansökt och fått godkänt att sälja Model S/X med HW4 i Europa. Dock har ingen sådan levererats hit ännu, många hoppas dock att nästa leverans hit i Q1 / tidigt Q2 kan komma med HW4. Men ingen vet om det kommer vara så.

Tesla har inte ansökt om att få sälja Model 3/Y med HW4 i EU ännu. Åtminstone inte vad som har kommit fram ännu men detta bevakas ganska noga av eivissa som hänger på tyska och amerikanska Tesla-forum. Så det är än så länge okänt när 3/Y kommer med HW4.

Så summa summarum så är det ingen som riktigt vet när HW4 kommer komma på levererade bilar.
Många hoppas på att det kommer inom kort (givet allt ovan) men inget vet egentligen. Det är också många som hoppas på att facelift Model 3 (project High-lander) ska komma med HW4 (vilket vore rimligt) men inga detaljer är kända kring detta men många hoppas att Tesla kommer presentera info om det den 1 mars. Och att Tesla då också kommer presentera när facelift Model 3 kommer börja levereras, många tror att det kommer ske i Q2 (givet att Shanghai har stängt ner tillverkningen nu för att anpassa tillverkningen för något nytt, troligtvis facelift Model 3).

Summa summarum. Många rykten, en del fakta. Men ingen vet faktiskt när HW4 kommer. Det bör kommer mer detaljer/info ju mer tid som går och 1 mars hoppas man att Tesla kommer berätta något om HW4.
Det enda Tesla sagt hittills är att CyberTruck kommer ha HW4 samt att Tesla även har ansökt och fått godkänt att sälja Model S/X med HW4 i EU.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Skriv svar