Det där var jätteroligt!
Mer allvarligt m, så hade det ju varit kul om Tesla satsade lite mer på de mer användbara förarstöden som exempelvis intelligent/dynamiskt ljus, ja.
Moderator: Redaktion
Det där var jätteroligt!
Det handlar om hur vi som människor fungerar när vi skall göra något helt nytt.Dafro skrev: ↑15 apr 2023 16:21Om man måste köra samma bil hela tiden för att vänja sig för att det ska vara bra så måste det ju finnas brister.taliz skrev: ↑15 apr 2023 11:00Notera ordet "exklusivt". Det betyder att man ENBART kört 3 eller Y under längre tid.thebishop skrev: ↑14 apr 2023 20:06Lite trött på det argumentet. Det har noll med det att göra - personligen är jag early adopter på all teknologi.taliz skrev: ↑14 apr 2023 05:22De som kört 3/Y exklusivt under längre tid(och därmed vant sig), och de som inte gjort det.SwedishAdvocate skrev: ↑13 apr 2023 21:12Vidare så tycker jag det är ganska tydligt att det finns två läger med olika uppfattningar kring om instrumentering bakom ratten tillför något ur ett funktionellt och/eller estetiskt perspektiv...
S och X har ju förövrigt traditionellt tilltalat mer konservativa köpare. Folk som kanske vågar provat något nytt, men det får inte vara för främmande.
Importerade och jailbreakade original iPhone exempelvis (den allra första som aldrig kom till Sverige).
Jag gillar inte avsaknaden av detaljvy GPS.
Det har ingen med tillvänjning att göra - att inte se detaljerna är bara sämre. Kass. Dåligt. Billigt. Det är enbart en besparing och inte en förbättring.
För att sätta det i kontext enligt Dieter Rams:
Good design:
is innovative
makes a product useful
is aesthetic
makes a product understandable
is unobtrusive
is honest
is long-lasting
is thorough down to the last detail
is environmentally friendly
is as little as possible
Så tickar det vissa boxar, men god design ser till helheten och det är gigantiska minuspoäng eftersom användbarhet, förståelse och detaljkänsla och ärlighet har negativ påverkan.
De som säger ”man vänjer sig” bryr sig inte om bra design. Det är ok, men säg då sanningen istället ”jag vill att det är billigt och skiter i om det är bra. Jag är snål och värderar pris högre än bra design.”
Att värdera god design är inte att vara konservativ - det är olika saker.
Det har du uppenbarligen inte gjort. Klart man stör sig om man hoppar fram och tillbaka och därmed inte vänjer sig.
Vad är det för detaljer du saknar i GPSn? Jag har samma vy i Google maps i bilen som jag har i min iPad och iPhone.
Förövrigt är Model 3 och Y utmärkta exempel på ditt citat från herr Rams.
Alla kan bygga något komplext, att bygga något enkelt är det svåra.
Enkelt som en dacia? Kan du inte erkänna att allt man inte har i 3 och y är för att det ska bil billigare, inte pga ”clean design”.
Sant, kan ju bli trångt.Fredrik j skrev: ↑15 apr 2023 18:53Tänker mig att skulle bli längre ner till brädan på en model3.Dafro skrev: ↑15 apr 2023 18:50På min sitter den ca 5-7 cm ner i en grop, har inte koll på hur m3 ser ut där.
Sen ska ju själva projektorn få plats under den slanka brädan.
Jo, men det där stämmer ju inte - även när jag körde m3 uteslutande i en månad så kändes det som en uppgradering att komma tillbaka till s i just det här avseendet.taliz skrev: ↑16 apr 2023 06:27Det handlar om hur vi som människor fungerar när vi skall göra något helt nytt.Dafro skrev: ↑15 apr 2023 16:21Om man måste köra samma bil hela tiden för att vänja sig för att det ska vara bra så måste det ju finnas brister.taliz skrev: ↑15 apr 2023 11:00Notera ordet "exklusivt". Det betyder att man ENBART kört 3 eller Y under längre tid.thebishop skrev: ↑14 apr 2023 20:06Lite trött på det argumentet. Det har noll med det att göra - personligen är jag early adopter på all teknologi.
Importerade och jailbreakade original iPhone exempelvis (den allra första som aldrig kom till Sverige).
Jag gillar inte avsaknaden av detaljvy GPS.
Det har ingen med tillvänjning att göra - att inte se detaljerna är bara sämre. Kass. Dåligt. Billigt. Det är enbart en besparing och inte en förbättring.
För att sätta det i kontext enligt Dieter Rams:
Good design:
is innovative
makes a product useful
is aesthetic
makes a product understandable
is unobtrusive
is honest
is long-lasting
is thorough down to the last detail
is environmentally friendly
is as little as possible
Så tickar det vissa boxar, men god design ser till helheten och det är gigantiska minuspoäng eftersom användbarhet, förståelse och detaljkänsla och ärlighet har negativ påverkan.
De som säger ”man vänjer sig” bryr sig inte om bra design. Det är ok, men säg då sanningen istället ”jag vill att det är billigt och skiter i om det är bra. Jag är snål och värderar pris högre än bra design.”
Att värdera god design är inte att vara konservativ - det är olika saker.
Det har du uppenbarligen inte gjort. Klart man stör sig om man hoppar fram och tillbaka och därmed inte vänjer sig.
Vad är det för detaljer du saknar i GPSn? Jag har samma vy i Google maps i bilen som jag har i min iPad och iPhone.
Förövrigt är Model 3 och Y utmärkta exempel på ditt citat från herr Rams.
Alla kan bygga något komplext, att bygga något enkelt är det svåra.
Enkelt som en dacia? Kan du inte erkänna att allt man inte har i 3 och y är för att det ska bil billigare, inte pga ”clean design”.
Tänk dig själv att du skulle börja på ett nytt jobb, med något du aldrig gjort tidigare.
Du måste vänja dig vid massor av nya saker och rutiner och det är påfrestande i början.
Tänk om du samtidigt skulle tvingas göra ditt gamla jobb utöver ditt nya, dvs du hoppar fram och tillbaka. Det skulle kännas väldigt bekvämt och du skulle kunna pusta ut när du gjorde ditt gamla jobb, för du är vand vid det.
Samtidigt skulle det nya kännas ännu mer påfrestande vid bytena, för då måste du tvinga dig själv igen att ställa om. Hjärnan kommer identifiera massa problem och fel med det nya, för vi som människor är av naturen emot förändring.
Liknande sits om man skall försöka bli av med något beroende.
Kort sagt, vid förändringar är det inte sällan bättre att gå "all in". Dvs man släpper helt det gamla och kör på 100% med det nya.
Jag ser inte hur man kan argumentera för att mindre skärmyta i sig självt är bättre än mer skärmyta. Visst funkar Model 3s instrumentering, men att lägga till mer skärmyta gör det inte sämre då valmöjligheterna blir större.thebishop skrev: ↑16 apr 2023 09:13
Jo, men det där stämmer ju inte - även när jag körde m3 uteslutande i en månad så kändes det som en uppgradering att komma tillbaka till s i just det här avseendet.
Med argumentet att man vänjer sig kan man ju köra en manuell diesel med 50hk, ge det ett år så har du glömt hur det var att köra elbil. Lovar att du uppskattar att komma tillbaka till en Elis även om du ”vant dig”. Att vi människor kan anpassa oss till saker som är sämre och acceptera den betyder inte att de objektivt är bättre.
Så du skulle tex föredra Mercedes "hyperscreen" framför Tesla?OfarligTesla skrev: ↑16 apr 2023 09:34Jag ser inte hur man kan argumentera för att mindre skärmyta i sig självt är bättre än mer skärmyta. Visst funkar Model 3s instrumentering, men att lägga till mer skärmyta gör det inte sämre då valmöjligheterna blir större.thebishop skrev: ↑16 apr 2023 09:13
Jo, men det där stämmer ju inte - även när jag körde m3 uteslutande i en månad så kändes det som en uppgradering att komma tillbaka till s i just det här avseendet.
Med argumentet att man vänjer sig kan man ju köra en manuell diesel med 50hk, ge det ett år så har du glömt hur det var att köra elbil. Lovar att du uppskattar att komma tillbaka till en Elis även om du ”vant dig”. Att vi människor kan anpassa oss till saker som är sämre och acceptera den betyder inte att de objektivt är bättre.
Med tanke på att Tesla valt att använda cirka 40 % av den befintliga skärmens yta till ovidkommande information vore det bra med mer skärmyta.OfarligTesla skrev: ↑16 apr 2023 09:34Jag ser inte hur man kan argumentera för att mindre skärmyta i sig självt är bättre än mer skärmyta. Visst funkar Model 3s instrumentering, men att lägga till mer skärmyta gör det inte sämre då valmöjligheterna blir större.thebishop skrev: ↑16 apr 2023 09:13
Jo, men det där stämmer ju inte - även när jag körde m3 uteslutande i en månad så kändes det som en uppgradering att komma tillbaka till s i just det här avseendet.
Med argumentet att man vänjer sig kan man ju köra en manuell diesel med 50hk, ge det ett år så har du glömt hur det var att köra elbil. Lovar att du uppskattar att komma tillbaka till en Elis även om du ”vant dig”. Att vi människor kan anpassa oss till saker som är sämre och acceptera den betyder inte att de objektivt är bättre.
Varför blanda in andra tillverkare med helt annan skärmdesign (vi pratar skärmyta som enda faktorn här), när vi kan jämföra med Teslas andra modeller? Jag föredrar lösningen med skärmar i refresh S framför Model 3.
Japp, har haft det och det är grymt bra. Skickade in det som förslag till tesla för många är sedan men tyvärr byggdes det pruttkudde istället. Lite synd, night panel hade varit gott.SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2023 18:13Det här löste ju Saab rätt bra ngn gång på 90 talet med sin "black panel"/"night panel"-funktion. Är väl bara att kopiera rakt av.
Fel i din fakta:Gadiel skrev: ↑15 apr 2023 08:20Saknar inte instrument rakt framför överhuvudtaget. Har ni sådana problem med att behöva snegla lite snabbt åt höger så kanske ni ska parkera bilen istället.
Alla bilar har någon typ av reglage i mitten och har så alltid haft, så inget nytt under solen direkt.
Det som däremot Model 3 behöver interiört är svart innertak och ambientbelysning, som ALLLA andra tillverkare haft sedan flera år.
Där är MB och BMW en förebild. Ja BMW är ju en förebild för hur en bil ska vara i och för sig.
Sedan förutsätter jag att M3P uppdateras rejält prestandamässigt. Den är ju helt död i princip från 80 och uppåt. Den är ganska ”trött” nu vilket den inte var då den kom. Men nu är det helt annat. Kia tex har ju gått om med sin GT version. Den drog ju en P ganska lätt då hastigheten blev högre.
Gillar min 3P, men de är ganska själlösa i jämförelse med tex en en M3:a (den enda och äkta M3) och en M5:a.
Så steppa upp Performance modellen och gör den värdig sitt namn.
Men lite orolig är man då den äldre SR+ är ganska mycket snabbare än den nya RWD.
Hoppas inte P går samma väg..
Nej det är INTE fel…MarkusL skrev: ↑16 apr 2023 12:28Fel i din fakta:Gadiel skrev: ↑15 apr 2023 08:20Saknar inte instrument rakt framför överhuvudtaget. Har ni sådana problem med att behöva snegla lite snabbt åt höger så kanske ni ska parkera bilen istället.
Alla bilar har någon typ av reglage i mitten och har så alltid haft, så inget nytt under solen direkt.
Det som däremot Model 3 behöver interiört är svart innertak och ambientbelysning, som ALLLA andra tillverkare haft sedan flera år.
Där är MB och BMW en förebild. Ja BMW är ju en förebild för hur en bil ska vara i och för sig.
Sedan förutsätter jag att M3P uppdateras rejält prestandamässigt. Den är ju helt död i princip från 80 och uppåt. Den är ganska ”trött” nu vilket den inte var då den kom. Men nu är det helt annat. Kia tex har ju gått om med sin GT version. Den drog ju en P ganska lätt då hastigheten blev högre.
Gillar min 3P, men de är ganska själlösa i jämförelse med tex en en M3:a (den enda och äkta M3) och en M5:a.
Så steppa upp Performance modellen och gör den värdig sitt namn.
Men lite orolig är man då den äldre SR+ är ganska mycket snabbare än den nya RWD.
Hoppas inte P går samma väg..
Fast det här handlar ju inte om att byta jobb.taliz skrev: ↑16 apr 2023 06:27Det handlar om hur vi som människor fungerar när vi skall göra något helt nytt.
Tänk dig själv att du skulle börja på ett nytt jobb, med något du aldrig gjort tidigare.
Du måste vänja dig vid massor av nya saker och rutiner och det är påfrestande i början.
Tänk om du samtidigt skulle tvingas göra ditt gamla jobb utöver ditt nya, dvs du hoppar fram och tillbaka. Det skulle kännas väldigt bekvämt och du skulle kunna pusta ut när du gjorde ditt gamla jobb, för du är vand vid det.
Samtidigt skulle det nya kännas ännu mer påfrestande vid bytena, för då måste du tvinga dig själv igen att ställa om. Hjärnan kommer identifiera massa problem och fel med det nya, för vi som människor är av naturen emot förändring.
Liknande sits om man skall försöka bli av med något beroende.
Kort sagt, vid förändringar är det inte sällan bättre att gå "all in". Dvs man släpper helt det gamla och kör på 100% med det nya.
Varför skulle det inte få plats? Finns väl mer än tillräckligt med utrymme under ytan på instrumentbrädan i 3/Y. Det kanske finns någon eller några andra komponenter där idag, men då får man väl 'möblera om'. Varför skulle inte det gå?
Vet inte hur många eftermarknads-instrumentkluster jag sett på begagnatmarknaden men ett gäng, ofta oanvända. Jag tror ofta det har köpts av någon som är säker på att de kommer sakna klustret men sen inte gör det..SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2023 20:56
Istället handlar det om Tesla har flyttat den fysiska platsen där bilens hastighet anges (och annan info som t.ex. navigationsstöd) till en annan plats om inte är lika bra ur ett funktionellt och ergonomiskt perspektiv. Hur många 'eftermarknadslösningar' för instrumentkluster bakom ratten till Model 3 och Y finns det? Och då ser väl inte ens en enda av dessa särskilt OEM ut... Alltså enbart kluster – inte HUD... Finns ju helt klart ett missnöje här. Och det är ändå hos de som köpt Model 3/Y. Tänk då de som inte gjort det.
Det finns inget som säger att det är sämre funktionellt eller ergonomiskt att titta till höger vs att titta neråt.SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2023 20:56Fast det här handlar ju inte om att byta jobb.taliz skrev: ↑16 apr 2023 06:27Det handlar om hur vi som människor fungerar när vi skall göra något helt nytt.
Tänk dig själv att du skulle börja på ett nytt jobb, med något du aldrig gjort tidigare.
Du måste vänja dig vid massor av nya saker och rutiner och det är påfrestande i början.
Tänk om du samtidigt skulle tvingas göra ditt gamla jobb utöver ditt nya, dvs du hoppar fram och tillbaka. Det skulle kännas väldigt bekvämt och du skulle kunna pusta ut när du gjorde ditt gamla jobb, för du är vand vid det.
Samtidigt skulle det nya kännas ännu mer påfrestande vid bytena, för då måste du tvinga dig själv igen att ställa om. Hjärnan kommer identifiera massa problem och fel med det nya, för vi som människor är av naturen emot förändring.
Liknande sits om man skall försöka bli av med något beroende.
Kort sagt, vid förändringar är det inte sällan bättre att gå "all in". Dvs man släpper helt det gamla och kör på 100% med det nya.
Istället handlar det om Tesla har flyttat den fysiska platsen där bilens hastighet anges (och annan info som t.ex. navigationsstöd) till en annan plats om inte är lika bra ur ett funktionellt och ergonomiskt perspektiv. Hur många 'eftermarknadslösningar' för instrumentkluster bakom ratten till Model 3 och Y finns det? Och då ser väl inte ens en enda av dessa särskilt OEM ut... Alltså enbart kluster – inte HUD... Finns ju helt klart ett missnöje här. Och det är ändå hos de som köpt Model 3/Y. Tänk då de som inte gjort det.
Ovanpå det kommer som sagt det estetiska. Det är många som inte tycker att Teslas lösning i 3/Y är bättre ur ett estetiskt perspektiv jämfört en snygg och stilren design som har instrumentering bakom ratten.
Precis, många nöjer sig med en ful gammaldags tjocktv-look.
Håller med, borde gå om man vill.SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2023 21:03
Det här med yoke, skulle det varit bra så skulle man ju gjort så man inte behövde svänga ratten mer än 90 grader åt varje håll, det är väl så Toyota löst det. Att bara byta ut en rund ratt mot yoke är väl inte så imponerande.Honkan skrev: ↑17 apr 2023 08:41Jag skulle säga att jag inte vill ha något framför ratten mer än en HUD som kan stängas av… så min personliga åsikt är att jag trivs bättre med Y än S där… då jag nämligen kör nyare hyrbilar av märke volvo/audi varje vecka nästan, så blir jag lika glad varje gång när jag sätter mig i min MYP och slipper alla knappar och sån som lyser…
Men generellt så tycker jag Tesla har riktigt bra tänk kring föraren generellt oavsett model och de utmanar hela tiden, vem hade liksom kommit på en Yoke ? Inte bmw,volvo eller audi i alla fall..