Då blir det ingen ny bil.
Varför tror inte den kommer i P?
För att det i mångt och mycket är samma bil, men tunead för utrymme och komfort istället.
En P ska ju ge mer prestanda, men L är alldeles för tung för det. Skulle nog kräva nya motorer och ännu större batteri vilket inte lär hända i närtid.
Då blir det ingen ny bil.
Varför tror inte den kommer i P?
För att det i mångt och mycket är samma bil, men tunead för utrymme och komfort istället.
En P ska ju ge mer prestanda, men L är alldeles för tung för det. Skulle nog kräva nya motorer och ännu större batteri vilket inte lär hända i närtid.
Model Y L väger vad jag kan hitta 98kg mer än Model Y LR (~5%) vilket åtminstone jag inte skulle säga är ”alldeles för tung”. Svårt också att se varför större batteri skulle krävas för bättre prestanda (det skulle ju bara väga mer…).
Med det sagt, håller med om att Model Y L nog inte kommer in en P-version (men inte att det skulle bero på den något högre vikten).
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Då blir det ingen ny bil.
Varför tror inte den kommer i P?
För att det i mångt och mycket är samma bil, men tunead för utrymme och komfort istället.
En P ska ju ge mer prestanda, men L är alldeles för tung för det. Skulle nog kräva nya motorer och ännu större batteri vilket inte lär hända i närtid.
Model Y L väger vad jag kan hitta 98kg mer än Model Y LR (~5%) vilket åtminstone jag inte skulle säga är ”alldeles för tung”. Svårt också att se varför större batteri skulle krävas för bättre prestanda (det skulle ju bara väga mer…).
Med det sagt, håller med om att Model Y L nog inte kommer in en P-version (men inte att det skulle bero på den något högre vikten).
Frågan är väl om L-modellen över huvud taget kommer till Europa. De flesta företags L-modeller säljs inte i Europa.
Men visst, om försäljningen går dåligt i Europa kanske de vill försöka fylla upp Berlinfabriken bättre med L-modeller. Är väl mest en fråga om huruvida kostnaden för anpassningen av fabriken går att räkna hem mot vinsten på den ökade försäljningen.
Då blir det ingen ny bil.
Varför tror inte den kommer i P?
För att det i mångt och mycket är samma bil, men tunead för utrymme och komfort istället.
En P ska ju ge mer prestanda, men L är alldeles för tung för det. Skulle nog kräva nya motorer och ännu större batteri vilket inte lär hända i närtid.
Model Y L väger vad jag kan hitta 98kg mer än Model Y LR (~5%) vilket åtminstone jag inte skulle säga är ”alldeles för tung”. Svårt också att se varför större batteri skulle krävas för bättre prestanda (det skulle ju bara väga mer…).
Med det sagt, håller med om att Model Y L nog inte kommer in en P-version (men inte att det skulle bero på den något högre vikten).
I "vanliga" P tar dom ju redan ut max vad de kan ur batteriet, och den är ju på gränsen till för slö egentligen. Särskilt med LG-cellerna(med Panasonic, som vi ju inte får här, är det lite bättre). Med 100kg extra blir det förstås ännu segare.
Dessutom är det längre axelavstånd vilket gör den mindre rolig att svänga med.
Så nä, glöm det som sagt.
Då blir det ingen ny bil.
Varför tror inte den kommer i P?
För att det i mångt och mycket är samma bil, men tunead för utrymme och komfort istället.
En P ska ju ge mer prestanda, men L är alldeles för tung för det. Skulle nog kräva nya motorer och ännu större batteri vilket inte lär hända i närtid.
Model Y L väger vad jag kan hitta 98kg mer än Model Y LR (~5%) vilket åtminstone jag inte skulle säga är ”alldeles för tung”. Svårt också att se varför större batteri skulle krävas för bättre prestanda (det skulle ju bara väga mer…).
Med det sagt, håller med om att Model Y L nog inte kommer in en P-version (men inte att det skulle bero på den något högre vikten).
Frågan är väl om L-modellen över huvud taget kommer till Europa. De flesta företags L-modeller säljs inte i Europa.
Men visst, om försäljningen går dåligt i Europa kanske de vill försöka fylla upp Berlinfabriken bättre med L-modeller. Är väl mest en fråga om huruvida kostnaden för anpassningen av fabriken går att räkna hem mot vinsten på den ökade försäljningen.
Många tillverkare har förlängda versioner i kina som inte säljs i europa.
Men i fallet med tesla är det ju en lösning för att få till en användbar 6/7-sits.