Är det till din Y? På vilket sätt är den bättre och var beställer man ifrån?
Tappade släpet ink dragkroken idag!
Moderator: Redaktion
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Model Y LR AWD -24
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Japp, till min Y, jag har som sagt redan en till min X.
Amerikansk ”hitch receiver” är helt enkelt ett 2” fyrkantsrör där man skjuter in dragkrok eller annat tillbehör och låser med en sprint. Till min X beställde jag från USA för många år sedan, till Y beställde jag från AliExpress.
/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag har bara haft tre bilar med avtagbar krok. Model 3 var värre än Model Y, Volvo XC60 var bättre. Dels var det lättare att se vad man gör, dels var täcklocket mycket lättare att ta bort och sätta tillbaks
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- fth
- Teslaägare
P.S. så här ser det ut bakom luckan på en amerikansk Juniper med drag. /fthfth skrev: ↑15 jan 2026 12:23Japp, till min Y, jag har som sagt redan en till min X.
Amerikansk ”hitch receiver” är helt enkelt ett 2” fyrkantsrör där man skjuter in dragkrok eller annat tillbehör och låser med en sprint.
IMG_8736.jpeg
Till min X beställde jag från USA för många år sedan, till Y beställde jag från AliExpress.
/fth
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Jag tänkte på den här kommentaren från trådstartaren:mussla skrev: ↑15 jan 2026 12:04Vet vi att det har inträffat att en krok har lossnat och vi kan utesluta handhavandefel?Arctic Drifter skrev: ↑15 jan 2026 08:19Dock tråkigt för de som fått ur nyckeln men draget ändå har lossnat, har ni rapporterat incidenten via:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... tsakerhet/ ?
Tesla Model Y Performance
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Europeiska draget är ju inget Tesla tagit fram själv, det är från Oris som är en stor OEM-tillverkare, och själva fastlåsningsprocessen är densamma även när deras drag sitter på andra bilar.
Jag hade inte haft något emot ett automatiskt drag men då hade de gissningsvis behövt bygga mjukvara för det och dragkrok/EU är väl en för smal marknad för att de ska tycka att det är värt jobbet..
Amerikanska varianten hade jag GÄRNA haft, den är grymt bra för cykelhållare och andra specialgrejer!
Jag hade inte haft något emot ett automatiskt drag men då hade de gissningsvis behövt bygga mjukvara för det och dragkrok/EU är väl en för smal marknad för att de ska tycka att det är värt jobbet..
Amerikanska varianten hade jag GÄRNA haft, den är grymt bra för cykelhållare och andra specialgrejer!
Model Y LR AWD 2022
Visst är det bökigt att komma åt att sätta dit och ta bort draget, särskilt nr det är skitigt ute, MEN för mig som lite otekniskt och bara använt draget ett fåtal gånger så tycker jag inte själva låsa fast och låsa upp är så himla knepigt. Med en dragkrok tänker jag att det borde vara naturligt att verkligen kolla instruktionsoken hur det ska vara för att vara låst. Att den låser är liksom själva kärnan i processen.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
- fth
- Teslaägare
Det är rätt enkelt att byta till amerikansk hitch receiver, jag kan dokumentera och skriva ett inlägg här när jag fixat min Juniper.jonasl skrev: ↑15 jan 2026 13:51Europeiska draget är ju inget Tesla tagit fram själv, det är från Oris som är en stor OEM-tillverkare, och själva fastlåsningsprocessen är densamma även när deras drag sitter på andra bilar.
Jag har en stor lasthållare och väska till min X som jag tänker använda med min nya Y, den syns på bild i min gamla tråd om eftermontering på min X:
viewtopic.php?f=11&t=9567
/fth
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
- mikebike
- Teslaägare
Jag har skrivit ut aktuellt avsnitt i manualen och lagt i väskan med dragkroken. Det borde inte behövas.xms67 skrev: ↑15 jan 2026 14:03Visst är det bökigt att komma åt att sätta dit och ta bort draget, särskilt nr det är skitigt ute, MEN för mig som lite otekniskt och bara använt draget ett fåtal gånger så tycker jag inte själva låsa fast och låsa upp är så himla knepigt. Med en dragkrok tänker jag att det borde vara naturligt att verkligen kolla instruktionsoken hur det ska vara för att vara låst. Att den låser är liksom själva kärnan i processen.
Vad säger myndigheterna om ett drag från Aliexpress?fth skrev: ↑15 jan 2026 12:23Japp, till min Y, jag har som sagt redan en till min X.
Amerikansk ”hitch receiver” är helt enkelt ett 2” fyrkantsrör där man skjuter in dragkrok eller annat tillbehör och låser med en sprint.
IMG_8736.jpeg
Till min X beställde jag från USA för många år sedan, till Y beställde jag från AliExpress.
/fth
Elbilist sedan 2014
- mikebike
- Teslaägare
Jag köper mycket från Aliexpress, men dragkrok eller takräcke skulle jag inte köpa därifrån.Klintan skrev: ↑15 jan 2026 15:25Vad säger myndigheterna om ett drag från Aliexpress?fth skrev: ↑15 jan 2026 12:23Japp, till min Y, jag har som sagt redan en till min X.
IMG_8736.jpeg
/fth
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Det viktigaste är att det är CE-märkt!
Tesla Model Y Performance
- fth
- Teslaägare
Det här är alltså ett svetsat stålstycke, helt utan komplicerade mekanismer, elektronik el dyl. Jag har svårt att tro att det skall kunna finnas någon egentlig skillnad i kvalitet mellan denna och original, jag har också mycket svårt att tro att inte originaldelarna också tillverkas i Kina, kanske tom i samma fabrik.mikebike skrev: ↑15 jan 2026 15:27Jag köper mycket från Aliexpress, men dragkrok eller takräcke skulle jag inte köpa därifrån.Klintan skrev: ↑15 jan 2026 15:25Vad säger myndigheterna om ett drag från Aliexpress?fth skrev: ↑15 jan 2026 12:23Japp, till min Y, jag har som sagt redan en till min X.
IMG_8736.jpeg
/fth
/fth
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
Man kan alltid diskutera hur självinstruerande olika system/program/produkter ska vara. Men smart lösning att printa ut och lägga ned i väskan. Själv kollar jag manualen och YT.mikebike skrev: ↑15 jan 2026 14:14Jag har skrivit ut aktuellt avsnitt i manualen och lagt i väskan med dragkroken. Det borde inte behövas.xms67 skrev: ↑15 jan 2026 14:03Visst är det bökigt att komma åt att sätta dit och ta bort draget, särskilt nr det är skitigt ute, MEN för mig som lite otekniskt och bara använt draget ett fåtal gånger så tycker jag inte själva låsa fast och låsa upp är så himla knepigt. Med en dragkrok tänker jag att det borde vara naturligt att verkligen kolla instruktionsoken hur det ska vara för att vara låst. Att den låser är liksom själva kärnan i processen.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
- mikebike
- Teslaägare
Man kan använda fel material i fel tjocklek till exempel.fth skrev: ↑15 jan 2026 16:04Det här är alltså ett svetsat stålstycke, helt utan komplicerade mekanismer, elektronik el dyl.mikebike skrev: ↑15 jan 2026 15:27Jag köper mycket från Aliexpress, men dragkrok eller takräcke skulle jag inte köpa därifrån.Klintan skrev: ↑15 jan 2026 15:25Vad säger myndigheterna om ett drag från Aliexpress?fth skrev: ↑15 jan 2026 12:23Japp, till min Y, jag har som sagt redan en till min X.
IMG_8736.jpeg
/fth
hitch.jpg
Jag har svårt att tro att det skall kunna finnas någon egentlig skillnad i kvalitet mellan denna och original, jag har också mycket svårt att tro att inte originaldelarna också tillverkas i Kina, kanske tom i samma fabrik.
/fth
Man kan även svetsa på olika sätt.
- fth
- Teslaägare
Så är det säkert, men enligt mig är det iaf inte längre särskilt relevant att döma ut saker bara för att dom säljs på AliExpress, lika lite som det skulle vara relevant att döma ut saker för att dom säljs via eBay, Amazon, Blocket, eller annan valfri handelsplats.mikebike skrev: ↑15 jan 2026 16:14Man kan använda fel material i fel tjocklek till exempel.fth skrev: ↑15 jan 2026 16:04Det här är alltså ett svetsat stålstycke, helt utan komplicerade mekanismer, elektronik el dyl.mikebike skrev: ↑15 jan 2026 15:27Jag köper mycket från Aliexpress, men dragkrok eller takräcke skulle jag inte köpa därifrån.Klintan skrev: ↑15 jan 2026 15:25Vad säger myndigheterna om ett drag från Aliexpress?fth skrev: ↑15 jan 2026 12:23
Japp, till min Y, jag har som sagt redan en till min X.
IMG_8736.jpeg
/fth
hitch.jpg
Jag har svårt att tro att det skall kunna finnas någon egentlig skillnad i kvalitet mellan denna och original, jag har också mycket svårt att tro att inte originaldelarna också tillverkas i Kina, kanske tom i samma fabrik.
/fth
Man kan även svetsa på olika sätt.![]()
Jag har köpt saker som visat sig vara skräp från många platser på jorden, men mina erfarenheter av AliExpress har genomgående varit positiva.
/fth
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
Men vad säger bilprovningen?fth skrev: ↑15 jan 2026 16:29Så är det säkert, men enligt mig är det iaf inte längre särskilt relevant att döma ut saker bara för att dom säljs på AliExpress, lika lite som det skulle vara relevant att döma ut saker för att dom säljs via eBay, Amazon, Blocket, eller annan valfri handelsplats.mikebike skrev: ↑15 jan 2026 16:14Man kan använda fel material i fel tjocklek till exempel.fth skrev: ↑15 jan 2026 16:04Det här är alltså ett svetsat stålstycke, helt utan komplicerade mekanismer, elektronik el dyl.
hitch.jpg
/fth
Jag har köpt saker som visat sig vara skräp från många platser på jorden, men mina erfarenheter av AliExpress har genomgående varit positiva.
/fth
Elbilist sedan 2014
- fth
- Teslaägare
"Ofta är det bättre att be om förlåtelse än om tillåtelse."Klintan skrev: ↑15 jan 2026 17:11Men vad säger bilprovningen?fth skrev: ↑15 jan 2026 16:29Så är det säkert, men enligt mig är det iaf inte längre särskilt relevant att döma ut saker bara för att dom säljs på AliExpress, lika lite som det skulle vara relevant att döma ut saker för att dom säljs via eBay, Amazon, Blocket, eller annan valfri handelsplats.mikebike skrev: ↑15 jan 2026 16:14Man kan använda fel material i fel tjocklek till exempel.fth skrev: ↑15 jan 2026 16:04Det här är alltså ett svetsat stålstycke, helt utan komplicerade mekanismer, elektronik el dyl.
hitch.jpg
/fth
/fth
- Immanuel Kant
/fth
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver