Sida 4 av 17
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 13:51
av vigge50
GustavT skrev:Förstår vad du säger men tror itne på det.
Testar gärna en P100D med ludicrous mode mot lämplig bensinbil. Kan närapå slå vad att en tex M5 med 600 hk lämnar en P100D från fart enkelt. Det från så låg fart som 50 km/h. Höjer vi farten blir än enklare seger för konventionellt drivna bilar.
Du teoriserar och jag praktiserar. Men återstår att se!
Jag teoriserar på bilen det gäller och du gör praktik på en bil som inte längre är relevant
Jag väntar med spänning på tester
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 13:51
av 12man
har gjort en sån snabbresa till munchen för inte allt för länge sen med audi a4 diesel, snittade också 130+
alternativ till tesla s är m5 och s8/s7, inte 911/918, m3/m4, och de 4-5 sitsiga kostar samma pengar nya, för och nackdelar med de olika kännar de flesta till
elbilens nackdelar försvinner en efter en, fossilbilens blir fler och fler
Hur många bensinmackar fanns det när det fanns färre än 2000 st långdistansfosssilbilar i sverige? tror man köpte vätskan på apoteket
http://www.nt.se/img/2008/9/25/4252033.pdf
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 13:53
av Pontus
GustavT skrev:Men inte all tid i världen ,) Eller iofs just nu har jag det
Pontus skrev:GustavT skrev:Men du har bensinmackar på fler ställen än superchargers.
Svenssons skrev:
M4:an lär inte komma längre än 50 mil på autobahn om du inte puttrar på under svensk motorvägshastighet... P85D är ju inte den snabbaste eller ens näst eller näst-näst snabbaste Teslan...
Men du har fler hotell med eluttag än med bensinpumpar som tankar bilen åt dig

Jo men jag menar bara att om man är ute och reser långt så slipper man ett extra tankstopp då elbilen kan laddas medans du sover, dvs den är alltid full på morgonen när du ska åka om man vill. I varje fall är det skönt för mig som bara kör längre än vad "tanken" räcker 1 gång varannan månad, så flera veckor i rad kan jag vakna gå ut till bilen utan att behöva bry mig om att åka och tanka bilen.
Sen får man väl väga vardagsbekvämlighet mot lite extra stopp dom få gånger man åker långt och jag har ju redan valt och ångrar mig inte.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:04
av zyax
danni skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad folk ska med 100 mils räckvidd till. Det finns väl ingen vettig människa som sträckkör 100 mil utan att stanna, eller?
Det förstår jag. Har sträckkört 18 timmar på två pers från Bologna till Sverige. Den resan har jag gjort en gång i livet och jag gör inte om det om jag inte måste igen, men argumentet finns även om det inte är applicerbart på 99,999% av alla resor som människor gör. Nästa gång jag ska göra något liknande kommer bilen att köra åt mig och jag kan ligga och sova medan bilen kör eller laddar. Att sitta och argumentera för eller emot resor på 200 mil går inte vissa klarar det helt enkelt, men att dessa ska göra en stor sak av det är lika dumt...
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:06
av GustavT
Blev faktiskt förvånad detta år att prova köra en större bil av A8, 7-serie och S-klass storlek. Då körde jag själv 140-160 mil utan större problem. Lämnade Stockholm vid 11-tiden och var i Wurzburg vid midnatt. Blev förvånad när jag såg att dte var 160 mil :O
Samam sak Rivieran genom frankrike till Bremen, 150 mil :O
Så en elbil med sån range hade ju vart drömmen. Hade sparat ett antal tiotalstusen i bensi ocksp
Svenssons skrev:
M4:an lär inte komma längre än 50 mil på autobahn om du inte puttrar på under svensk motorvägshastighet... P85D är ju inte den snabbaste eller ens näst eller näst-näst snabbaste Teslan...
[/quote]
Men du har fler hotell med eluttag än med bensinpumpar som tankar bilen åt dig

[/quote][/quote]
Jo men jag menar bara att om man är ute och reser långt så slipper man ett extra tankstopp då elbilen kan laddas medans du sover, dvs den är alltid full på morgonen när du ska åka om man vill. I varje fall är det skönt för mig som bara kör längre än vad "tanken" räcker 1 gång varannan månad, så flera veckor i rad kan jag vakna gå ut till bilen utan att behöva bry mig om att åka och tanka bilen.
Sen får man väl väga vardagsbekvämlighet mot lite extra stopp dom få gånger man åker långt och jag har ju redan valt och ångrar mig inte.[/quote]
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:06
av Gustafsson
Frågan om snabbast i dragracing avgörs snart nog på Youtube i en dator nära dig

.
För en vanlig lojt bilintresserad man som mig själv är frågan om ultrasnabba europatripper eller acceleration mellan 100- 200 helt meningslös. Jag kommer inte en enda gång att köra på det viset, det är inte det jag har min bil till. Vill jag ta mig fram snabbt så flyger jag. Det är som att alltid vara tvungen att åka skidor i de svartaste pisterna som finns, trots att det finns kul röda och några svarta att roa sig med.
Dock måste jag erkänna att jag tycker det är liite kul att ge järnet från stillastående och känna suget både i bil och på MC. För mig räcker det med en trimmad amazon för att det ska va kul nog dock.
Jag tycker som skrivits tidigare att det är viktigare att fokusera på resten av bilen, prestandamässigt är den så premium den kan bli, ytterligare rena prestandaökningar nu skulle jag reta mig på så länge som det finns irriterande kvalitetsbrister, såsom strejkande UMC, dålig passform, skrammel, vattenläckage mm. För en mille ska bilen vara i det närmaste perfekt byggd, och där är inte Tesla riktigt än, även om det blivit stor förbättring på den punkten.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:07
av GustavT
Spelar rätt stor roll om det var en Renault Clio eller Mercedes S600 du gjorde det med...
zyax skrev:danni skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad folk ska med 100 mils räckvidd till. Det finns väl ingen vettig människa som sträckkör 100 mil utan att stanna, eller?
Det förstår jag. Har sträckkört 18 timmar på två pers från Bologna till Sverige. Den resan har jag gjort en gång i livet och jag gör inte om det om jag inte måste igen, men argumentet finns även om det inte är applicerbart på 99,999% av alla resor som människor gör. Nästa gång jag ska göra något liknande kommer bilen att köra åt mig och jag kan ligga och sova medan bilen kör eller laddar. Att sitta och argumentera för eller emot resor på 200 mil går inte vissa klarar det helt enkelt, men att dessa ska göra en stor sak av det är lika dumt...
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:11
av zyax
GustavT skrev:Spelar rätt stor roll om det var en Renault Clio eller Mercedes S600 du gjorde det med...
zyax skrev:danni skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad folk ska med 100 mils räckvidd till. Det finns väl ingen vettig människa som sträckkör 100 mil utan att stanna, eller?
Det förstår jag. Har sträckkört 18 timmar på två pers från Bologna till Sverige. Den resan har jag gjort en gång i livet och jag gör inte om det om jag inte måste igen, men argumentet finns även om det inte är applicerbart på 99,999% av alla resor som människor gör. Nästa gång jag ska göra något liknande kommer bilen att köra åt mig och jag kan ligga och sova medan bilen kör eller laddar. Att sitta och argumentera för eller emot resor på 200 mil går inte vissa klarar det helt enkelt, men att dessa ska göra en stor sak av det är lika dumt...
I en BMW X5. På vilket sätt spelar det roll?
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:12
av +46
Jag vet fler som har riktigt vassa sportbilar, både tyska och italienska, men de kör Tesla till vardags. Undrar varför?

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:12
av GustavT
Sämmer, jag är lite extrem där

Men man vill ha den snabbaste bilen om man fick välja
Spontant tycker jag en miljoen elelr hutlösa 1,3 för P100D osv är helt galet jämfört med lätt begagnade S63, S8 Plus, Panamera Turbo osv. Känsn som de bilarna är i en helt anna kvalitetsnivå. Sen ser ju alla Tesla likadan ut?
Men Musk är nytänkare vilket behövs och ha nhar ju trots allt ägt (och smällt) en McLaren F1 vilket inger respekt
Gustafsson skrev:Frågan om snabbast i dragracing avgörs snart nog på Youtube i en dator nära dig

.
För en vanlig lojt bilintresserad man som mig själv är frågan om ultrasnabba europatripper eller acceleration mellan 100- 200 helt meningslös. Jag kommer inte en enda gång att köra på det viset, det är inte det jag har min bil till. Vill jag ta mig fram snabbt så flyger jag. Det är som att alltid vara tvungen att åka skidor i de svartaste pisterna som finns, trots att det finns kul röda och några svarta att roa sig med.
Dock måste jag erkänna att jag tycker det är liite kul att ge järnet från stillastående och känna suget både i bil och på MC. För mig räcker det med en trimmad amazon för att det ska va kul nog dock.
Jag tycker som skrivits tidigare att det är viktigare att fokusera på resten av bilen, prestandamässigt är den så premium den kan bli, ytterligare rena prestandaökningar nu skulle jag reta mig på så länge som det finns irriterande kvalitetsbrister, såsom strejkande UMC, dålig passform, skrammel, vattenläckage mm. För en mille ska bilen vara i det närmaste perfekt byggd, och där är inte Tesla riktigt än, även om det blivit stor förbättring på den punkten.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:15
av GustavT
Mycket. Du har helt annan komfort i en 760Li än en X5, allt från vindbrus, motorljud, förmågan att accelerera upp till 250, aktiv farthållare, sätesmassage osv. Gör stor skillnad vid de där sista 50 milen till 150-160 mil tycker jag.
zyax skrev:GustavT skrev:Spelar rätt stor roll om det var en Renault Clio eller Mercedes S600 du gjorde det med...
zyax skrev:danni skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad folk ska med 100 mils räckvidd till. Det finns väl ingen vettig människa som sträckkör 100 mil utan att stanna, eller?
Det förstår jag. Har sträckkört 18 timmar på två pers från Bologna till Sverige. Den resan har jag gjort en gång i livet och jag gör inte om det om jag inte måste igen, men argumentet finns även om det inte är applicerbart på 99,999% av alla resor som människor gör. Nästa gång jag ska göra något liknande kommer bilen att köra åt mig och jag kan ligga och sova medan bilen kör eller laddar. Att sitta och argumentera för eller emot resor på 200 mil går inte vissa klarar det helt enkelt, men att dessa ska göra en stor sak av det är lika dumt...
I en BMW X5. På vilket sätt spelar det roll?
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:19
av zyax
GustavT skrev:Mycket. Du har helt annan komfort i en 760Li än en X5, allt från vindbrus, motorljud, förmågan att accelerera upp till 250, aktiv farthållare, sätesmassage osv. Gör stor skillnad vid de där sista 50 milen till 150-160 mil tycker jag.
Jag skulle från punkt A till B. Hade en X5 med bagage,hade jag haft en Clio hade det tagit längre tid. Nu åkte vi i typ 180 och det var inte farten som gjorde att det tog 18 timmar. Hade jag fått välja hade jag valt flyget förstås, i framtiden väljer jag väl att sova i bilen eller åka Hyperloop, jag tänker inte sitta i en bil i 250 knyck i alla fall...
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:20
av gellerstam
GustavT skrev:Blev faktiskt förvånad detta år att prova köra en större bil av A8, 7-serie och S-klass storlek. Då körde jag själv 140-160 mil utan större problem. Lämnade Stockholm vid 11-tiden och var i Wurzburg vid midnatt. Blev förvånad när jag såg att dte var 160 mil :O
Samam sak Rivieran genom frankrike till Bremen, 150 mil :O
Så en elbil med sån range hade ju vart drömmen. Hade sparat ett antal tiotalstusen i bensi ocksp
Så du körde bilen (Förstår inte vilken av dem du menar.) i 160 respektive 150 mil på en tankning?
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:23
av GustavT
Aha, syftade på med ökad komfort kan du köra längre stränga på kortare tid unde högre komfort.
zyax skrev:GustavT skrev:Mycket. Du har helt annan komfort i en 760Li än en X5, allt från vindbrus, motorljud, förmågan att accelerera upp till 250, aktiv farthållare, sätesmassage osv. Gör stor skillnad vid de där sista 50 milen till 150-160 mil tycker jag.
Jag skulle från punkt A till B. Hade en X5 med bagage,hade jag haft en Clio hade det tagit längre tid. Nu åkte vi i typ 180 och det var inte farten som gjorde att det tog 18 timmar. Hade jag fått välja hade jag valt flyget förstås, i framtiden väljer jag väl att sova i bilen eller åka Hyperloop, jag tänker inte sitta i en bil i 250 knyck i alla fall...
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:24
av Pontus
GustavT skrev:Mycket. Du har helt annan komfort i en 760Li än en X5, allt från vindbrus, motorljud, förmågan att accelerera upp till 250, aktiv farthållare, sätesmassage osv. Gör stor skillnad vid de där sista 50 milen till 150-160 mil tycker jag.
zyax skrev:GustavT skrev:Spelar rätt stor roll om det var en Renault Clio eller Mercedes S600 du gjorde det med...
zyax skrev:danni skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad folk ska med 100 mils räckvidd till. Det finns väl ingen vettig människa som sträckkör 100 mil utan att stanna, eller?
Det förstår jag. Har sträckkört 18 timmar på två pers från Bologna till Sverige. Den resan har jag gjort en gång i livet och jag gör inte om det om jag inte måste igen, men argumentet finns även om det inte är applicerbart på 99,999% av alla resor som människor gör. Nästa gång jag ska göra något liknande kommer bilen att köra åt mig och jag kan ligga och sova medan bilen kör eller laddar. Att sitta och argumentera för eller emot resor på 200 mil går inte vissa klarar det helt enkelt, men att dessa ska göra en stor sak av det är lika dumt...
I en BMW X5. På vilket sätt spelar det roll?
Nu sa du något jag undrat över länge, sätesmassage. Har bara provat det i ett fåtal bilar och de har varit lika värdelösa som på flygplanen. Finns det någon som har bra sätesmassage?
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:25
av GustavT
Nej det sa jag inte men tankade på 10 min sen iväg igen. Ngt som itne går med Tesla idag. Därav stora abret med Tesla, slö i acceleration i högre fart, dålig toppfart samt få ssnabba laddare och slutligen dålig räckvidd.
gellerstam skrev:GustavT skrev:Blev faktiskt förvånad detta år att prova köra en större bil av A8, 7-serie och S-klass storlek. Då körde jag själv 140-160 mil utan större problem. Lämnade Stockholm vid 11-tiden och var i Wurzburg vid midnatt. Blev förvånad när jag såg att dte var 160 mil :O
Samam sak Rivieran genom frankrike till Bremen, 150 mil :O
Så en elbil med sån range hade ju vart drömmen. Hade sparat ett antal tiotalstusen i bensi ocksp
Så du körde bilen (Förstår inte vilken av dem du menar.) i 160 respektive 150 mil på en tankning?
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:26
av GustavT
Faktiskt efter sådär 100 mil väldigt bra. Då känsn det och är skönt. Du ska a kört långt för att uppskatta det. Trodde itne det var bra men efter långa sträckor uppskattar man det.
Sätesmassage i samband med ventilerade säten är skönt. Aldrig klibbigt / för varmt samt som inte kroppen domnar.
Pontus skrev:GustavT skrev:Mycket. Du har helt annan komfort i en 760Li än en X5, allt från vindbrus, motorljud, förmågan att accelerera upp till 250, aktiv farthållare, sätesmassage osv. Gör stor skillnad vid de där sista 50 milen till 150-160 mil tycker jag.
t stanna, eller?
Det förstår jag. Har sträckkört 18 timmar på två pers från Bologna till Sverige. Den resan har jag gjort en gång i livet och jag gör inte om det om jag inte måste igen, men argumentet finns även om det inte är applicerbart på 99,999% av alla resor som människor gör. Nästa gång jag ska göra något liknande kommer bilen att köra åt mig och jag kan ligga och sova medan bilen kör eller laddar. Att sitta och argumentera för eller emot resor på 200 mil går inte vissa klarar det helt enkelt, men att dessa ska göra en stor sak av det är lika dumt...
[/quote]
I en BMW X5. På vilket sätt spelar det roll?[/quote][/quote]
Nu sa du något jag undrat över länge, sätesmassage. Har bara provat det i ett fåtal bilar och de har varit lika värdelösa som på flygplanen. Finns det någon som har bra sätesmassage?[/quote]
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:29
av TiborBlomhall
Ja sitter man och kör
själv hundratals mil krampaktigt hållande i ratten måste man ha massage.
Är det autopiloten som kör kan man ju enklare byta sittställning, sitter inte i exakt samma pose i timmar.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:29
av gellerstam
Som jag tolkade det för ett tag sen så gällde det en annan bil, där av min fråga. Vart nyfiken på vilken lyxbil som kommer 160mil på en tank på autobahn.
GustavT skrev:Nej det sa jag inte men tankade på 10 min sen iväg igen. Ngt som itne går med Tesla idag. Därav stora abret med Tesla, slö i acceleration i högre fart, dålig toppfart samt få ssnabba laddare och slutligen dålig räckvidd.
gellerstam skrev:GustavT skrev:Blev faktiskt förvånad detta år att prova köra en större bil av A8, 7-serie och S-klass storlek. Då körde jag själv 140-160 mil utan större problem. Lämnade Stockholm vid 11-tiden och var i Wurzburg vid midnatt. Blev förvånad när jag såg att dte var 160 mil :O
Samam sak Rivieran genom frankrike till Bremen, 150 mil :O
Så en elbil med sån range hade ju vart drömmen. Hade sparat ett antal tiotalstusen i bensi ocksp
Så du körde bilen (Förstår inte vilken av dem du menar.) i 160 respektive 150 mil på en tankning?
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:30
av GustavT
Haha krampaktigt :O Kul att köra, i över 200 km/h hålelr man koncentrationen på samam sätt. Ajabaka kolla på Harry Potter medasn ngn autopilot kör :O
TiborBlomhall skrev:Ja sitter man och kör
själv hundratals mil krampaktigt hållande i ratten måste man ha massage.
Är det autopiloten som kör kan man ju enklare byta sittställning, sitter inte i exakt samma pose i timmar.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:32
av GustavT
Finns nog ingen
gellerstam skrev:Som jag tolkade det för ett tag sen så gällde det en annan bil, där av min fråga. Vart nyfiken på vilken lyxbil som kommer 160mil på en tank på autobahn.
GustavT skrev:Nej det sa jag inte men tankade på 10 min sen iväg igen. Ngt som itne går med Tesla idag. Därav stora abret med Tesla, slö i acceleration i högre fart, dålig toppfart samt få ssnabba laddare och slutligen dålig räckvidd.
gellerstam skrev:GustavT skrev:Blev faktiskt förvånad detta år att prova köra en större bil av A8, 7-serie och S-klass storlek. Då körde jag själv 140-160 mil utan större problem. Lämnade Stockholm vid 11-tiden och var i Wurzburg vid midnatt. Blev förvånad när jag såg att dte var 160 mil :O
Samam sak Rivieran genom frankrike till Bremen, 150 mil :O
Så en elbil med sån range hade ju vart drömmen. Hade sparat ett antal tiotalstusen i bensi ocksp
Så du körde bilen (Förstår inte vilken av dem du menar.) i 160 respektive 150 mil på en tankning?
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:41
av gellerstam
Alltså du envisas med att skriva överst i varje svar. Det var ju jätte irriterande. Alla andra på detta forum skriver alltid längst ner!
Men när jag nu svarade dig med "samma" mynt dvs skriva överst så ser jag fördelen med det. Bubblorna blir snyggare och överskådliga. det blir mer lättläst när man är aktivi i pågående tråd.
Metoden att fylla på längst ner blir lite bättre när man kommer in sent i en tråd och har massor att läsa i kapp.
Men viktigast är nog att vi alla gör lika! Annars blirdet väldigt hattigt.
GustavT skrev:Finns nog ingen
gellerstam skrev:Som jag tolkade det för ett tag sen så gällde det en annan bil, där av min fråga. Vart nyfiken på vilken lyxbil som kommer 160mil på en tank på autobahn.
GustavT skrev:Nej det sa jag inte men tankade på 10 min sen iväg igen. Ngt som itne går med Tesla idag. Därav stora abret med Tesla, slö i acceleration i högre fart, dålig toppfart samt få ssnabba laddare och slutligen dålig räckvidd.
gellerstam skrev:GustavT skrev:Blev faktiskt förvånad detta år att prova köra en större bil av A8, 7-serie och S-klass storlek. Då körde jag själv 140-160 mil utan större problem. Lämnade Stockholm vid 11-tiden och var i Wurzburg vid midnatt. Blev förvånad när jag såg att dte var 160 mil :O
Samam sak Rivieran genom frankrike till Bremen, 150 mil :O
Så en elbil med sån range hade ju vart drömmen. Hade sparat ett antal tiotalstusen i bensi ocksp
Så du körde bilen (Förstår inte vilken av dem du menar.) i 160 respektive 150 mil på en tankning?
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:44
av GustavT
Aha vad tokigt. Har alltid gjort tvärtom

Lika bra att förtsätta med det bland er elbilsfantaster

Enklare att se semaste svaret högst upp.
gellerstam skrev:Alltså du envisas med att skriva överst i varje svar. Det var ju jätte irriterande. Alla andra på detta forum skriver alltid längst ner!
Men när jag nu svarade dig med "samma" mynt dvs skriva överst så ser jag fördelen med det. Bubblorna blir snyggare och överskådliga. det blir mer lättläst när man är aktivi i pågående tråd.
Metoden att fylla på längst ner blir lite bättre när man kommer in sent i en tråd och har massor att läsa i kapp.
Men viktigast är nog att vi alla gör lika! Annars blirdet väldigt hattigt.

ote]
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:56
av Svenssons
GustavT skrev:Men du har bensinmackar på fler ställen än superchargers.
Svenssons skrev:
M4:an lär inte komma längre än 50 mil på autobahn om du inte puttrar på under svensk motorvägshastighet... P85D är ju inte den snabbaste eller ens näst eller näst-näst snabbaste Teslan...
Antal bensinstationer minskar, i alla fall i Sverige, och antalet Superchargers och andra laddare ökar i snabbt tempo men visst har bensinstationer ett stort försprång idag. Det är dock bra mycket billigare och enklare (t.ex. vad gäller miljötillstånd) att slå upp en Supercharger än en bensinstation eller ens behålla en bensinstation.
Minns när jag körde i Schweiz med min RAV 4 (bensinare med drygt 50 liters tank som drog 1,3 l/mil i motorvägsfart) så behövde vi leta efter bensinstation rätt snart efter att vi tankat. Dessa låg oftast inte längs med motorvägen utan man var tvungen att delvis åka in i samhällena. Det första man gjorde på morgonen när man började köra var ju att leta efter bensinstation.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 14:57
av apkungen
GustavT skrev:Brutalt slö i acceleration samt toppfart för den effekten och priset. Samt hype.
apkungen skrev:GustavT skrev:Under fört kort tid till en växel tyvärr jmfrt med konventionella bilar.
apkungen skrev:Vet inte varför fråga skulle vara aktuell igen? Det är ju nu den inte är så aktuell längre. P100D gör ju 45-65mph på 1,2s. Med lite gymnasiematte räknar man om det till cirka 600hk bara för att öka bilens hastighet. Alltså exclusive alla förluster som friktion och luftmotstånd, förluster i motor och transmission mm. Nu ligger nog batteripackets effekt output på över 700hk, km garanti!
Vad menar du?
0-100 på 2,6s, brutalt slö?
Jag säger detta igen. 45-65 mph på 1,2s motsvarar 600hk förlustfritt! Det är inte brutalt slött.
Har du kört en tesla ludicrous? Om du inte har gjort det så skulle jag önska att du slutade uttala dig. Vänta tills du kan testa en p100d och återkom sen om du fortfarande tycker att den är slö.
Jag har kört en hel del Renault zoe. Typ 110hk elhästar. Jag också kört pappas bmw rätt mycket, 200hk bensin. Jag tycker att det känns som att zoen är piggare i 9 av 10 fall. Detta pga maxvrid, dotekt respons o bara en växel.