Opel Ampera-e

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Mysman »

vigge50 skrev:
Ragnvlad skrev:
Nån får gärna utveckla detta med att 3-fas laddning är en dealbreker?
Om du har enfas laddning så kan du Max ladda 3,7 kWh men med 3-fas kan du ladda 11 kW. Om batteriet är på 60 kWh så tar det 16 timmar att ladda det fullt men med 3-fas tar det 5,5 timmar.
Och 16A en-fas kräver nog 25A huvudsäkring i en vanlig villa så har man inte det blir det uppsäkring i elcentralen som gäller också.
Men trots det blir det antagligen snedfördelad belastning med en fas hårt belastad medan övriga två egentligen är överdimensionerade.

Om man nöjer sig med 10A en-fas utan uppsäkring tar det ett dygn att ladda fullt...

För egen del har jag 20A huvudsäkringar och vill fördela belastningen jämnt med 3x10A (=7kW), iaf. under vinterhalvåret.

Ingen Ampera-E i nuvarande form alltså, kanske 2018 då? :cry:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Bjelke »

Mysman skrev:
vigge50 skrev:
Ragnvlad skrev:
Nån får gärna utveckla detta med att 3-fas laddning är en dealbreker?
Om du har enfas laddning så kan du Max ladda 3,7 kWh men med 3-fas kan du ladda 11 kW. Om batteriet är på 60 kWh så tar det 16 timmar att ladda det fullt men med 3-fas tar det 5,5 timmar.
Och 16A en-fas kräver nog 25A huvudsäkring i en vanlig villa så har man inte det blir det uppsäkring i elcentralen som gäller också.
Men trots det blir det antagligen snedfördelad belastning med en fas hårt belastad medan övriga två egentligen är överdimensionerade.

Om man nöjer sig med 10A en-fas utan uppsäkring tar det ett dygn att ladda fullt...

För egen del har jag 20A huvudsäkringar och vill fördela belastningen jämnt med 3x10A (=7kW), iaf. under vinterhalvåret.

Ingen Ampera-E i nuvarande form alltså, kanske 2018 då? :cry:
Det där med jämn belastning på faserna är faktiskt sjukt värdefullt. När jag köpte min Leaf kunde jag bara inte fatta ett dom
inte sålde ngt som gjorde så att man kunde ladda med 3-fas, och istället dra typ 14,3A från en fas (max) vilket är obra.
Jag var tom på vippen att bygga en trafo som drog från 2 faser åtminstone men verkningsgraden blir ganska kass då, plus
att det blir lite dyrt när bilen ändå inte laddas fortare heller...
Och när jag köpte Teslan så blev det ju inte precis bättre så jag kan i princip inte ladda båda samtidigt och här kör jag på 16A
säkringar (kan som mest gå upp till 25A) och dom ska ha larvigt mkt mer per år om jag byter till större så det vill jag helst inte göra (snål jävel haha men man blir inte rik på att slösa)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av joel80 »

Jag har 20A som huvudsäkring men laddar 16A emfas via sånt där blått CEE-uttag.
Jag smällde en av huvudsäkringarna förra vintern då dels värmen var på för fullt (luftvärmepump + direktverkande) samt att vi lagade mat med både spis och ugn.

Jag löste "problemet" genom att ställa in bilen på att den inte ska ladda mellan kl 17:30-19:00 på den laddplatsen. Inte haft några problem sen dess.. Kan i Volvoappen starta laddningen manuellt om jag vill förbigå tidsinställningen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av apkungen »

Finns många som jag tror skulle klara sig på 10A enfas. 10 mil per natt är rätt mycket ändå. Då blir inte säkringar och sånt problem.
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Mysman »

Funkar såkert i 90% av fallen helt OK.

Men inför en långresa kan man bli tvungen att lägga upp en laddnings-plan ett par dagar i förväg för att kunna nå fullt batteri vid avresa.

Visst allt går ju om man planerar ordentligt och ser till att unvika att köra ugnen samtidigt som man laddar etc.

Om detta skall funka för moster Agda så måste det vara smidigare än så.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Foluke »

joel80 skrev:
Jag har 20A som huvudsäkring men laddar 16A emfas via sånt där blått CEE-uttag.
Jag smällde en av huvudsäkringarna förra vintern då dels värmen var på för fullt (luftvärmepump + direktverkande) samt att vi lagade mat med både spis och ugn.

Jag löste "problemet" genom att ställa in bilen på att den inte ska ladda mellan kl 17:30-19:00 på den laddplatsen. Inte haft några problem sen dess.. Kan i Volvoappen starta laddningen manuellt om jag vill förbigå tidsinställningen.
Jag har också 20A huvudsäkring samt 3fas 16A laddning. 16A blir för mycket. Jag har kört med 13A till dess att kylan kom förra vecka och jag hade 8% i batteriet. Då gick en huvudsäkring efter några timmars laddning. Nu laddar ja med 3x10a tills vidare. Det räcker ju gott det med. Bilen börjar ladda 23 varje kväll.
Model S P85D,
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Mysman »

"From a 3-phase line, the AmperaE will use 2 of the phases to provide 7,2 kw and also avoid any ‘imbalance limitation’ by also drawing less than 16 amperes.

So the choice is: 3600 watts at 230 / 1 / 50.
or 7200 watts at 230V400
"

Under Comments här
http://insideevs.com/first-drive-opel-a ... ope-video/

"I’m not sure what you guys call it, but the common ‘earthed’ conductor will in this case have the same current as the phase wires, namely 16 amperes."

Det kan alltså bli 2-fas åtminstone i Tyskland då?

Men hur är det med kompabiliteten här? Vad händer då om man sticker en så'n fulkopplad typ2 kontakt i en "riktig" typ2 3-fas bil?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av bylund »

I samma kommentarsfält påstås att Amperaen kommer till
- Frankrike
- Tyskland
- Nederländerna
- Norge
- Schweiz

Länder som Österrike, Sverige, Belgien och Polen blir förmodligen senare eller inte alls, står det i https://aufstrom.com/2016/09/opel-amper ... kt-kommen/

http://www.ampera-e.com/ finns på språken på länderna ovan, och deras landsdomäner går till Amperaeinformation, medan den svenska domänen, http://www.ampera-e.se/ bara leder till http://www.opel.com/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av apkungen »

Jag fattar inte. Vad är det som händer här?
Ragnvlad
Inlägg: 23
Blev medlem: 18 okt 2016 22:24

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Ragnvlad »

Hos Opel i Sverige står Ampera-e under framtida modeller. http://www.opel.se/fordon/kommande-mode ... dex-1.html Detta bör ju betyda att de tänker släppa den i Sverige får man väl anta?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av bylund »

Det tycker jag tyder på det. Jag hoppas att det bara var lösa spekulationer i artikeln ovan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Bod »

Kan någon förklara för mig vad allt jox är längst fram? Lådan bak kanske är motorn. Batteriet ligger väl i botten? Jämför man med avskalad Tesla blir man ju lite mörkrädd. Bolt/Ampera-e ser ju ut som ett mindre kärnkraftverk under skalet. Nästan som en vätgasbil.
GM Bolt.jpg
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av vigge50 »

Bod skrev:
Kan någon förklara för mig vad allt jox är längst fram? Lådan bak kanske är motorn. Batteriet ligger väl i botten? Jämför man med avskalad Tesla blir man ju lite mörkrädd. Bolt/Ampera-e ser ju ut som ett mindre kärnkraftverk under skalet. Nästan som en vätgasbil.
GM Bolt.jpg
Vad jag vet så är Bolt framhjulsdriven så det som sticker upp där bak är del av batteriet. Där fram är sen motor, laddare, växelriktare, kylning mm som de inte har packeterat lika snyggt som Tesla.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Jerker »

Bod skrev:
Kan någon förklara för mig vad allt jox är längst fram? Lådan bak kanske är motorn. Batteriet ligger väl i botten? Jämför man med avskalad Tesla blir man ju lite mörkrädd. Bolt/Ampera-e ser ju ut som ett mindre kärnkraftverk under skalet. Nästan som en vätgasbil.
GM Bolt.jpg
I princip alla elbilar utom Tesla har en luftvärmepump som sköter AC:n, så det tar väl en hel del plats. Sen sitter motorn på framaxeln och all annan utrustning. I Teslan finns ju en hel del under huven fast det ryms utanför frunken. Lyfter man på hela motorhuven på en Tesla finns väl en hel del där också, eller hur?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av gellerstam »

Bod skrev:
Kan någon förklara för mig vad allt jox är längst fram? Lådan bak kanske är motorn. Batteriet ligger väl i botten? Jämför man med avskalad Tesla blir man ju lite mörkrädd. Bolt/Ampera-e ser ju ut som ett mindre kärnkraftverk under skalet. Nästan som en vätgasbil.
Man har gjort allt man kan för att få det att se ut som en ICE. Att få det att se svårt och krångligt ut, så att det blir lättare att ta ut höga serviceavgifter. Precis som man gjorde på ICEtiden...
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av apkungen »

Ja, Tesla har också en AC, och spolarvätska, 12V batteri osv. som de inte visar. Ingen större skillnad egentligen tror jag.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
Ja, Tesla har också en AC, och spolarvätska, 12V batteri osv. som de inte visar. Ingen större skillnad egentligen tror jag.
Men ingen värmepump i den meningen väl? För att fixa kyla måste man naturligtvis ha den tekniken, men är den enklare om man inte ska skapa värme också? Värmen i en Tesla är ju värmeelement om jag har fattat det rätt.

Hur som helst är det den stora framvagnen på Teslan som gör skillnaden. Alla de andra bilarna har små, korta framvagnar som blir väldigt trånga när all teknik ska in där.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av apkungen »

Nej det är en ventil bara såvitt jag vet. Och eventuellt några materialtekniska egenskaper så att förångaren klarar högre tryck som en kondensor.

En värmepump och kylmaskin är samma cykel i princip. Om du tar ett kylskåp, öppnar dörren, vänder på det, ställer det i en dörröppning i ditt hus, isolerar mellan dörröppning och kylskåp så har du fixat dig en värmepump. Baksidan som är vänd in mot huset blir varm och avger värme och insidan av skåpet, som är vänt ut mot utomhusluften är kall och tar upp värme.

I praktiken låter man kylmediet flöda åt motsatt håll i maskinen så slipper man fysiskt vända på den, skulle bli lite krångligt :p
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av far1far2 »

apkungen skrev:
Nej det är en ventil bara såvitt jag vet. Och eventuellt några materialteknisks egenskaper så att förångaren klarar högre tryck din en kondensor.

En värmepump och kylmaskin är samma cykel i princip. Om du tar ett kylskåp, öppnar dörren, vänder på det, ställer det i en dörröppning i ditt hus, isolerar mellan dörröppning och kylskåp så har du fixat dig en värmepump. Baksidan som är vänd in mot huset blir varm och avger värme och insidan av skåpet, som är vänt ut mot utomhusluften är kall och tar upp värme.

I praktiken låter man kylmediet flöda åt motsatt håll i maskinen så slipper man fysiskt vända på den, skulle bli lite krångligt :p
Snacka om pedagogiskt! Du är ju super! :D
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Bjelke »

Bod skrev:
Kan någon förklara för mig vad allt jox är längst fram? Lådan bak kanske är motorn. Batteriet ligger väl i botten? Jämför man med avskalad Tesla blir man ju lite mörkrädd. Bolt/Ampera-e ser ju ut som ett mindre kärnkraftverk under skalet. Nästan som en vätgasbil.
Äsch, dom vet bara inte vad dom ska göra med alla gamla motorer så dom gömde dom i dom elbilarna, skrotavgifterna blev
för dyrt :D
Annars är det nog som ni andra redan sagt, att Tesla har nytta av sina stora mått helt enkelt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av LarsL »

De hade kallat till ett brainstorming möte med packarna men de missade det för att de gjorde en riskanalys på ändringar så de gjorde som de alltid brukar göra.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av StefL »

apkungen skrev:
Nej det är en ventil bara såvitt jag vet. Och eventuellt några materialtekniska egenskaper så att förångaren klarar högre tryck som en kondensor.

En värmepump och kylmaskin är samma cykel i princip. Om du tar ett kylskåp, öppnar dörren, vänder på det, ställer det i en dörröppning i ditt hus, isolerar mellan dörröppning och kylskåp så har du fixat dig en värmepump. Baksidan som är vänd in mot huset blir varm och avger värme och insidan av skåpet, som är vänt ut mot utomhusluften är kall och tar upp värme.

I praktiken låter man kylmediet flöda åt motsatt håll i maskinen så slipper man fysiskt vända på den, skulle bli lite krångligt :p
Minns när min far på 80-talet driftigt bestämde sig för att bygga om ett utrangerat luftkonditionseringsaggregat från jobbet till en värmepump som räckte till att värma varmvattnet i huset på sommaren så (el!)pannan kunde stängas av helt. Han förklarade på samma pedagogiska sätt för mig men jag hade som 13-åring lite svårt att fatta att det egentligen är samma sak att skapa värme och kyla med den tekniken. Fungerade gjorde det i alla fall :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Telsa »

Teslan ser ganska stökig ut under frunken.

Bild
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av gellerstam »

Telsa skrev:
Teslan ser ganska stökig ut under frunken.
Detta är väl en RWD, med stora frunken? Eller?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Bjelke »

Japp en RWD måste det väl vara va? :)
Sitter det vanliga 12V-batteriet så man kan se det där någonstans?
Tycker det ser riktigt snyggt och prydligt ut iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar