Re: Jaguar I-Pace
Postat: 01 apr 2017 19:40
Idag går det att lägga en förhandsbokning "free of charge" på Jaguars hemsida!
Jaha, vad är skillnaden mot de 10 000kr som jag deponerat hos Jaguar? Verkar ju konstigt. Eller kör du fortfarande på april april?Johnalm skrev:Idag går det att lägga en förhandsbokning "free of charge" på Jaguars hemsida!
Ja, dagens sämsta men första april börjar gå mot sitt slutHelectriC skrev:Jaha, vad är skillnaden mot de 10 000kr som jag deponerat hos Jaguar? Verkar ju konstigt. Eller kör du fortfarande på april april?Johnalm skrev:Idag går det att lägga en förhandsbokning "free of charge" på Jaguars hemsida!
Jaja, försöka dugerJohnalm skrev:Ja, dagens sämsta men första april börjar gå mot sitt slutHelectriC skrev:Jaha, vad är skillnaden mot de 10 000kr som jag deponerat hos Jaguar? Verkar ju konstigt. Eller kör du fortfarande på april april?Johnalm skrev:Idag går det att lägga en förhandsbokning "free of charge" på Jaguars hemsida!
HelectriC skrev:Jaja, försöka dugerJohnalm skrev:Ja, dagens sämsta men första april börjar gå mot sitt slutHelectriC skrev:Jaha, vad är skillnaden mot de 10 000kr som jag deponerat hos Jaguar? Verkar ju konstigt. Eller kör du fortfarande på april april?Johnalm skrev:Idag går det att lägga en förhandsbokning "free of charge" på Jaguars hemsida!
Anmäl att du vill köpa på hemsidan. Därefter får du ett mail med kontouppgifter. Några dagar efter betalning en mailkonfirmation ang insättning. Man får dock ingen info om var man står i kön osv.Crappy skrev:Hålet är borta men grillen större, så luftkylningen kommer därifrån?
Jag funderar på att deponera där också. Var gör man det och är det samma som hos Tesla att man kan få tillbaka det?
Hur vet du att så få står i kö? Eller menar du få på detta forum som luftat sina idéer? Jag tror det finns många som inte hänger här och som kanske inte gillar Tesla som istället reserverat I-Pace.Legato skrev:Anmäl att du vill köpa på hemsidan. Därefter får du ett mail med kontouppgifter. Några dagar efter betalning en mailkonfirmation ang insättning. Man får dock ingen info om var man står i kön osv.Crappy skrev:Hålet är borta men grillen större, så luftkylningen kommer därifrån?
Jag funderar på att deponera där också. Var gör man det och är det samma som hos Tesla att man kan få tillbaka det?
Pengar kan betalas tillbaka så länge du ej specat din bil (när man nu kan det). Jag fattar inte att så få ställer sig i kö, jag står för två treor också, samt kommer ställa mig om annat kul dyker upp. Extremt billig option.
Det är i alla fall inget som Jaguar har gått ut med, vilket antagligen betyder att det inte är så många. Problemet tror jag är att vi inte vet något exakt pris. Jag gillar I-Pace skarpt men gissar på att priset kommer att bli långt ifrån Model 3, samt kommande Y.HelectriC skrev:Hur vet du att så få står i kö? Eller menar du få på detta forum som luftat sina idéer? Jag tror det finns många som inte hänger här och som kanske inte gillar Tesla som istället reserverat I-Pace.
Jag tror inte eks majoriteten av de som kanske är intresserade av I-Pace ens vet att det går att reservera. De flesta är inte så pålästa som oss.Legato skrev:"Få" är ett relativt begrepp. Jag anser att nästan alla som överhuvudtaget överväger en elbil kommande år borde stå i kö...
De tveksamheter kring laddstruktur, pris, utseende osv osv osv som ni ställer är ju det bästa skälet att faktiskt köpa den extremt billiga optionen. Visar det sig att någon av bilarna blir riktigt bra så kan man antingen köpa och äga, eller köpa och sälja vidare med stor vinst. Blir de inte bra så tar man bara tillbaka sin insats.
Risken att Jaguar eller Tesla skulle gå i konkurs kommande två år måste vara långt under 1%. Räknar man med 1% alternativkostnad (vilket ju är högt i dagens läge) så har man då en kostnad på ungefär 400:- för en två-årig option. För de som inte kan lägga undan 10.000:- så handlar det väl om ca 1000:- i faktisk kostnad för två år, även det extremt billigt.
I min värld borde 99%+ av alla TCS-medlemmar och en ganska stor del av befolkningen i övrigt nappat på detta, men gissningsvis handlar det om max en promille (10.000) svenskar som ställt sig i kö för en i-Pace.
Fast priset vet vi ungefär eftersom Jaguar gått ut med att den kommer kosta 10-15% mer än motsvarande F-Pace (effektmässigt), dvs 380hk varianten som startar på 760k ger då ca 836-874k.Laban skrev:Det är i alla fall inget som Jaguar har gått ut med, vilket antagligen betyder att det inte är så många. Problemet tror jag är att vi inte vet något exakt pris. Jag gillar I-Pace skarpt men gissar på att priset kommer att bli långt ifrån Model 3, samt kommande Y.HelectriC skrev:Hur vet du att så få står i kö? Eller menar du få på detta forum som luftat sina idéer? Jag tror det finns många som inte hänger här och som kanske inte gillar Tesla som istället reserverat I-Pace.
Nej det tror inte jag heller, finns såklart massor av olika förklaringar. Jag tror dock att det även här i forumet är endast några procent som bokat en iPace och antagligen under 10% i denna tråd. Jag tycker det borde vara typ 99% resp 100%HelectriC skrev:
Jag tror inte eks majoriteten av de som kanske är intresserade av I-Pace ens vet att det går att reservera. De flesta är inte så pålästa som oss.
Har faktiskt missat att de pratat om effektmässigt, var har du läst detta? De enda jämförelser jag sett har varit med 10-15% över 340-hästars F-pacen. S-en som du jämför med har ju en ganska hög utrustningsstandard vilket "motiverar" 760k för den, vs 594k för den enklaste 340 hästarsvarianten.HelectriC skrev:Fast priset vet vi ungefär eftersom Jaguar gått ut med att den kommer kosta 10-15% mer än motsvarande F-Pace (effektmässigt), dvs 380hk varianten som startar på 760k ger då ca 836-874k.
Ipace ska få ca 400hk, antar att de då syftar på F pace SLegato skrev:Har faktiskt missat att de pratat om effektmässigt, var har du läst detta? De enda jämförelser jag sett har varit med 10-15% över 340-hästars F-pacen. S-en som du jämför med har ju en ganska hög utrustningsstandard vilket "motiverar" 760k för den, vs 594k för den enklaste 340 hästarsvarianten.HelectriC skrev:Fast priset vet vi ungefär eftersom Jaguar gått ut med att den kommer kosta 10-15% mer än motsvarande F-Pace (effektmässigt), dvs 380hk varianten som startar på 760k ger då ca 836-874k.
Min gissning är att i-Pace kommer starta runt 750.
Intressant, hade inte sett att svenska Jaguar uttryckte det så förut. Dock fortfarande svårt att veta vad de anser är "likvärdig utrustning". Effektmässigt är den ju precis som du säger helt klart närmast S:en! När man däremot skriver "performance"/"prestanda" blir ju jämförelsen svårare, gissar att topphastigheten på bensinarna är klart högre tex.HelectriC skrev:Ipace ska få ca 400hk, antar att de då syftar på F pace SLegato skrev:Har faktiskt missat att de pratat om effektmässigt, var har du läst detta? De enda jämförelser jag sett har varit med 10-15% över 340-hästars F-pacen. S-en som du jämför med har ju en ganska hög utrustningsstandard vilket "motiverar" 760k för den, vs 594k för den enklaste 340 hästarsvarianten.HelectriC skrev:Fast priset vet vi ungefär eftersom Jaguar gått ut med att den kommer kosta 10-15% mer än motsvarande F-Pace (effektmässigt), dvs 380hk varianten som startar på 760k ger då ca 836-874k.
Min gissning är att i-Pace kommer starta runt 750.
Japp, jag känner bara att priset i min värld är väldigt långt ifrån definierat. Den kan landa mellan 600k och 900k i basutförande utan att jag kommer höja på ögonbrynen.HelectriC skrev:Om priset blir ca 550 000 i Norge, så blir priset +25% i Sverige pga momsfritt i Norge dvs ca 690 000. Men spekulera kan vi göra i evigheter. Sanningen kommer nog till hösten när man tydligen ska börja ta in fasta kontrakt (specifikationer på bil)
Ja, men det är ju bara 300 lax hit eller dit, ingen fara, sätt igång sedelpressen i garaget och tryck upp några fler, så ordnar det sigLegato skrev:Japp, jag känner bara att priset i min värld är väldigt långt ifrån definierat. Den kan landa mellan 600k och 900k i basutförande utan att jag kommer höja på ögonbrynen.HelectriC skrev:Om priset blir ca 550 000 i Norge, så blir priset +25% i Sverige pga momsfritt i Norge dvs ca 690 000. Men spekulera kan vi göra i evigheter. Sanningen kommer nog till hösten när man tydligen ska börja ta in fasta kontrakt (specifikationer på bil)
Mmm, om man ändå hade ett garage att ha pressen i. Vågar inte köra den i vardagsrummetHelectriC skrev:Ja, men det är ju bara 300 lax hit eller dit, ingen fara, sätt igång sedelpressen i garaget och tryck upp några fler, så ordnar det sigLegato skrev:Japp, jag känner bara att priset i min värld är väldigt långt ifrån definierat. Den kan landa mellan 600k och 900k i basutförande utan att jag kommer höja på ögonbrynen.HelectriC skrev:Om priset blir ca 550 000 i Norge, så blir priset +25% i Sverige pga momsfritt i Norge dvs ca 690 000. Men spekulera kan vi göra i evigheter. Sanningen kommer nog till hösten när man tydligen ska börja ta in fasta kontrakt (specifikationer på bil)
Ja eller nej. Hela "mitt" intervall ligger högre än Model 3 bör kunna hamna på. Där är motsvarande intervall 400-525 för migBjelke skrev:Ja om gissningarna på priset stämmer någorlunda så blir det iaf billagare än en Tesla...
Billigare än en Model S/X visserligen, men båda dessa är ju betydligt större än jaggan.Bjelke skrev:Ja om gissningarna på priset stämmer någorlunda så blir det iaf billagare än en Tesla...