Jag har bestämt mig för att avbeställa min X90D och därmed offra fri SuC och istället gå på en X100D, som egentligen är modellen jag väntat på hela tiden.
Dels för den förbättrade räckvidden. med en X100D får jag minst samma räckvidd som min S85, även med 22”-hjulen som äter en hel del. Med en X90D hade räckvidden minskat och efter snart tre år sitter det liksom i ryggmärgen hur långt man kommer, hur man ska planera sina resor och stopp. Vi har tex två somrar bilat ned till Italien och kommer att göra det igen och då vill man slippa ”programmera om” hur man tänker och slipp spendera ännu mer tid på tyska Autohof...
Men det större batteriet med sin annorlunda konstruktion och kylning verkar också kunna ta emot högre effekt vid supercharging utöver att större batterier självklart kan laddas med högre effekt längre än de mindre. (Att trycka in 50kWh går fortare i ett 90-batteri än ett 60.) Så det blir inte bara färre stopp, de blir också kortare. Se trådar nedan:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-1864464
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-1731383
Så jag tar merkostnaden och uppgraderar.
Erfarenheten säger mig att när man sträcker sig ekonomiskt litegrann efter det man verkligen vill ha är det glömt ett år eller två senare, men om man snålar och väljer näst bästa ångrar man sig oavbrutet…
Det enda är väl om det senare i vår visar sig att de 90 som levereras nu framöver i själva verket är mjukvarustrypta 100 (som 60/75orna) och att jag kunde ha behållit valet med 90+supercharging och låst upp till 100 senare. Då kommer Tesla att få ett mycket irriterat telefonsamtal… ; )