VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Det är ju ofta så att man får det bästa priset om man kanske egentligen inte vill köpa. Dom bästa erbjudanden jag fått har varit på bilar jag inte vill ha.
Därför kan det vara bra att skriva en kravspecifikation.
Och låta någon annan handla utifrån den kravspecifikationen.

För handlar man själv, är det lätt hänt att känslorna tar över och man betalar på tok för mycket.

Och man kan åtminstone låta ointresserad när man ser på produkten.

Jag köpte en sommarstuga en gång. Gick runt och tittade med mäklaren.
Jag klagade på allt.
Till slut tröttnade mäklaren och undrade vad jag gjorde där om jag var så missnöjd.
Jag sa då att jag var intresserad, men bara om priset var så lågt att jag skulle ha råd med allt som måste fixas.

Jag sa att läget vid havet var bra, men att huset var så dåligt och hade så konstig planlösning att jag övervägde att riva och bygga nytt.

Så att jag egentligen bara var beredd att betala för tomten.

Efter mycket strul blev det trots allt affär.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Det är ju ofta så att man får det bästa priset om man kanske egentligen inte vill köpa. Dom bästa erbjudanden jag fått har varit på bilar jag inte vill ha.
Japp. Ligger nog mycket i det generellt (inte bara bilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW ID.4

Inlägg av Leo »

Tror nog man ska skilja på ”vad jag kan förvänta mig normalt” och vad man i speciella situationer/tidpunkter. T ex vid specifika kampanjer, specifika exemplar eller vid en unik tidpunkt eller att säljaren helt enkelt gjort/räknat ”fel” innan de har all information.

Tycker t ex det känns konstigt att man som köpare av EN bil ”automatiskt” enligt vissa ska ”förvänta sig” samma rabatt som LRF-avtalet. Ett avtal och en rabattsats som är skrivet med en organisation med tusentals medlemmar som potentiella köpare =därav just den rabattsatsen.

Sen har generalagenter och återförsäljare generellt mindre marginal på elbilarna, därav lägre rabatter på just dessa modeller.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Leo skrev:
Tror nog man ska skilja på ”vad jag kan förvänta mig normalt” och vad man i speciella situationer/tidpunkter. T ex vid specifika kampanjer, specifika exemplar eller vid en unik tidpunkt eller att säljaren helt enkelt gjort/räknat ”fel” innan de har all information.

Tycker t ex det känns konstigt att man som köpare av EN bil ”automatiskt” enligt vissa ska ”förvänta sig” samma rabatt som LRF-avtalet. Ett avtal och en rabattsats som är skrivet med en organisation med tusentals medlemmar som potentiella köpare =därav just den rabattsatsen.

Sen har generalagenter och återförsäljare generellt mindre marginal på elbilarna, därav lägre rabatter på just dessa modeller.
Själv så gillar jag (fast det vid en första anblick och snabbt ytligt låter fel för mig som kund) när alla kunder har 0% rabatt. Enkelt, smidigt och sparar tid åt alla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11064
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

Leo skrev:
Tror nog man ska skilja på ”vad jag kan förvänta mig normalt” och vad man i speciella situationer/tidpunkter. T ex vid specifika kampanjer, specifika exemplar eller vid en unik tidpunkt eller att säljaren helt enkelt gjort/räknat ”fel” innan de har all information.

Tycker t ex det känns konstigt att man som köpare av EN bil ”automatiskt” enligt vissa ska ”förvänta sig” samma rabatt som LRF-avtalet. Ett avtal och en rabattsats som är skrivet med en organisation med tusentals medlemmar som potentiella köpare =därav just den rabattsatsen.

Sen har generalagenter och återförsäljare generellt mindre marginal på elbilarna, därav lägre rabatter på just dessa modeller.
En rabatt som lämnas helt utan annan motprestation än att många kunder strömmar till kan lämnas till alla kunder. Jag har varit hos audihandlare som skrivit ”-5%” på framsidan på prislistorna som står i stället framför demobilen. Ingen betalar listpriset. Man har själv skapat den miljön och det kommer bli sjukt svårt att ta sig ur.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Leo skrev:
Tror nog man ska skilja på ”vad jag kan förvänta mig normalt” och vad man i speciella situationer/tidpunkter. T ex vid specifika kampanjer, specifika exemplar eller vid en unik tidpunkt eller att säljaren helt enkelt gjort/räknat ”fel” innan de har all information.

Tycker t ex det känns konstigt att man som köpare av EN bil ”automatiskt” enligt vissa ska ”förvänta sig” samma rabatt som LRF-avtalet. Ett avtal och en rabattsats som är skrivet med en organisation med tusentals medlemmar som potentiella köpare =därav just den rabattsatsen.

Sen har generalagenter och återförsäljare generellt mindre marginal på elbilarna, därav lägre rabatter på just dessa modeller.
En rabatt som lämnas helt utan annan motprestation än att många kunder strömmar till kan lämnas till alla kunder. Jag har varit hos audihandlare som skrivit ”-5%” på framsidan på prislistorna som står i stället framför demobilen. Ingen betalar listpriset. Man har själv skapat den miljön och det kommer bli sjukt svårt att ta sig ur.
Polestar kopierade ju Tesla, de säljer dem via nätet.
Går det att pruta på dom? Annars är det väl bara att göra samma sak..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Leo skrev:
Tror nog man ska skilja på ”vad jag kan förvänta mig normalt” och vad man i speciella situationer/tidpunkter. T ex vid specifika kampanjer, specifika exemplar eller vid en unik tidpunkt eller att säljaren helt enkelt gjort/räknat ”fel” innan de har all information.

Tycker t ex det känns konstigt att man som köpare av EN bil ”automatiskt” enligt vissa ska ”förvänta sig” samma rabatt som LRF-avtalet. Ett avtal och en rabattsats som är skrivet med en organisation med tusentals medlemmar som potentiella köpare =därav just den rabattsatsen.

Sen har generalagenter och återförsäljare generellt mindre marginal på elbilarna, därav lägre rabatter på just dessa modeller.
En rabatt som lämnas helt utan annan motprestation än att många kunder strömmar till kan lämnas till alla kunder. Jag har varit hos audihandlare som skrivit ”-5%” på framsidan på prislistorna som står i stället framför demobilen. Ingen betalar listpriset. Man har själv skapat den miljön och det kommer bli sjukt svårt att ta sig ur.
Polestar kopierade ju Tesla, de säljer dem via nätet.
Går det att pruta på dom? Annars är det väl bara att göra samma sak..
Nej, de kör med liknande enkla princip som Tesla. Samma pris för alla. Inget tjafs.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

Sånt gillas, säg priset som gäller direkt och sen är det klart liksom :) orka jiddra liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
backe
Inlägg: 1881
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

Bjelke skrev:
Sånt gillas, säg priset som gäller direkt och sen är det klart liksom :) orka jiddra liksom...

Japp, hoppas fler tar efter Polestar, Inga fladdriga prisändringar eller superlåga räntor vid kvartalsbryt.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

På ett amerikanskt forum påstår en person att bilen laddade i 145 kw vid 6% och höll detta ett tag, vid 26% hade hen fortfarande 140 kw.

https://www.vwidtalk.com/threads/dc-fas ... post-28377
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

lloydfabege skrev:
På ett amerikanskt forum påstår en person att bilen laddade i 145 kw vid 6% och höll detta ett tag, vid 26% hade hen fortfarande 140 kw.

https://www.vwidtalk.com/threads/dc-fas ... post-28377
Låter konstigt, känns som något gått fel men vad? Hen pratar också om någon form av OTA som dykt upp men finns inget om vad som hänt i sin logg.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

backe skrev:
Bjelke skrev:
Sånt gillas, säg priset som gäller direkt och sen är det klart liksom :) orka jiddra liksom...

Japp, hoppas fler tar efter Polestar, Inga fladdriga prisändringar eller superlåga räntor vid kvartalsbryt.
Är egentligen två olika aspekter på prissättning som blandas samman lite;

1. Individuella rabatter, eller frånvaro av det, och frånvaro av olika priser hos olika försäljningsställen/butiker.

2. Förändring av priser centralt för bilmodeller, eller generella kampanjer/rabatter i ett helt land samtidigt för alla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1881
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

martinot skrev:
backe skrev:
Bjelke skrev:
Sånt gillas, säg priset som gäller direkt och sen är det klart liksom :) orka jiddra liksom...

Japp, hoppas fler tar efter Polestar, Inga fladdriga prisändringar eller superlåga räntor vid kvartalsbryt.
Är egentligen två olika aspekter på prissättning som blandas samman lite;

1. Individuella rabatter, eller frånvaro av det, och frånvaro av olika priser hos olika försäljningsställen/butiker.

2. Förändring av priser centralt för bilmodeller, eller generella kampanjer/rabatter i ett helt land samtidigt för alla.

Vet inte vem som blandat ihop det?

Däremot vet jag att många blandar ihop en säljare(Tesla, Polestar) med många individuella säljare(de flesta andra), självklart så kommer de andra vilja sälja så mycket dom kan inom sina marginaler men med så högt pris som dom kan, men hellre än att tappa affären till en konkurrent så minskar man sin egen marginal. På samma sätt ser det ut inom alla segment om du ska köpa ett hus, båt, husvagn, iPhone eller mjölk.

Fri konkurrens kallas det och motsatsen är monopol/kartell.
Fredrik j
Inlägg: 11064
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

Skillnaden är ju i grunden att tesla/polestar och andra som sköter försäljningen själva kan bestämma vad en bil ska kosta. Det vanligaste är ju annars fristående återförsäljare med fri prissättning. Lite billigare lokaler = högre vinst alt. högre rabatter. En duktig återförsäljare tjänar mer pengar eftersom man får fler affärer.
Väldigt många tror ju dom handlar av t.ex. volkswagen när man besöker återförsäljaren.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Skillnaden är ju i grunden att tesla/polestar och andra som sköter försäljningen själva kan bestämma vad en bil ska kosta. Det vanligaste är ju annars fristående återförsäljare med fri prissättning. Lite billigare lokaler = högre vinst alt. högre rabatter. En duktig återförsäljare tjänar mer pengar eftersom man får fler affärer.
Väldigt många tror ju dom handlar av t.ex. volkswagen när man besöker återförsäljaren.
Exakt. Det är detta det handlar om.

Polestar/Tesla kan troligen hålla nere försäljningskostnaden genom att ha få butiker/showrooms, och sälja de flesta bilar över nätet direkt till slutkund. Lite av en kopia av den affärsidé som Dell hade när de började att konkurrera med IBM och Apple på sin tid (som hade stora kostnader för traditionella ÅF som sålde datorer främst via dyra butiker).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Är det någon som fått en OTA?
Ser en ikon ibland som ser ut som den ansluter till molnet typ, men uppdateringshistoriken är tom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1881
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

taliz skrev:
Är det någon som fått en OTA?
Ser en ikon ibland som ser ut som den ansluter till molnet typ, men uppdateringshistoriken är tom.

Jag har inte fått det, verkar dock lite tidigt utifrån information som jag fått från Volkswagen via mail.
C0318BC2-2974-4F98-946D-DBC2190582D0.jpeg
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Nu har min bil kommit till butiken!
I.o.m att Tesla nu tagit bort lumbar support så var det de första jag kollade. Min har kvar! 1-0 VW :D
Utleverans imorgon och sedan långa dagar tills helgen för långkörare.
20210531_170316.jpg
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Kubi skrev:
Nu har min bil kommit till butiken!
I.o.m att Tesla nu tagit bort lumbar support så var det de första jag kollade. Min har kvar! 1-0 VW :D
Utleverans imorgon och sedan långa dagar tills helgen för långkörare.
Grattis!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Kubi skrev:
Nu har min bil kommit till butiken!
I.o.m att Tesla nu tagit bort lumbar support så var det de första jag kollade. Min har kvar! 1-0 VW :D
Utleverans imorgon och sedan långa dagar tills helgen för långkörare.
Vilken tur att du inte behövde ångra dig då! ;)

Grattis till nya bilen (även om inte mitt färgval), med svankryggsstöd på alla stolar! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Kubi skrev:
Nu har min bil kommit till butiken!
I.o.m att Tesla nu tagit bort lumbar support så var det de första jag kollade. Min har kvar! 1-0 VW :D
Utleverans imorgon och sedan långa dagar tills helgen för långkörare.
Grattis!
Jag har ingen lumbar i min ID4, men saknar det faktiskt inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Kubi skrev:
Nu har min bil kommit till butiken!
I.o.m att Tesla nu tagit bort lumbar support så var det de första jag kollade. Min har kvar! 1-0 VW :D
Utleverans imorgon och sedan långa dagar tills helgen för långkörare.
Grattis!
Jag har ingen lumbar i min ID4, men saknar det faktiskt inte.
Inte på passagerarsidan (som vissa nya Teslor), eller inte någon alls?

Själv så tycker jag att det är väldigt trevligt för ryggen när man kör långt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 954
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

martinot skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Nu har min bil kommit till butiken!
I.o.m att Tesla nu tagit bort lumbar support så var det de första jag kollade. Min har kvar! 1-0 VW :D
Utleverans imorgon och sedan långa dagar tills helgen för långkörare.
Grattis!
Jag har ingen lumbar i min ID4, men saknar det faktiskt inte.
Inte på passagerarsidan (som vissa nya Teslor), eller inte någon alls?

Själv så tycker jag att det är väldigt trevligt för ryggen när man kör långt.
Tycker de eljusterbara TopSport stolarna är otroligt mycket bekvämare än modellerna utan svankstöd och justerbar dyna.

Var ett krav från min sida när jag beställde min.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Nu har min bil kommit till butiken!
I.o.m att Tesla nu tagit bort lumbar support så var det de första jag kollade. Min har kvar! 1-0 VW :D
Utleverans imorgon och sedan långa dagar tills helgen för långkörare.
Grattis!
Jag har ingen lumbar i min ID4, men saknar det faktiskt inte.
Inte på passagerarsidan (som vissa nya Teslor), eller inte någon alls?

Själv så tycker jag att det är väldigt trevligt för ryggen när man kör långt.
Ingen alls, finns inte i basversionerna. Inte elstolar eller ratt heller.
Passagerarstolen går överhuvudtaget inte att justera i höjd heller.
Det är verkligen ”back to basics” vs Teslan.
Nästan lite underligt att dom var så vänliga att inkludera fönsterhissar, kunde ju varit vev! :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Nu har min bil kommit till butiken!
I.o.m att Tesla nu tagit bort lumbar support så var det de första jag kollade. Min har kvar! 1-0 VW :D
Utleverans imorgon och sedan långa dagar tills helgen för långkörare.
Grattis!
Jag har ingen lumbar i min ID4, men saknar det faktiskt inte.
Inte på passagerarsidan (som vissa nya Teslor), eller inte någon alls?

Själv så tycker jag att det är väldigt trevligt för ryggen när man kör långt.
Ingen alls, finns inte i basversionerna. Inte elstolar eller ratt heller.
Passagerarstolen går överhuvudtaget inte att justera i höjd heller.
Det är verkligen ”back to basics” vs Teslan.
Nästan lite underligt att dom var så vänliga att inkludera fönsterhissar, kunde ju varit vev! :lol:
Wow - det var verkligen "back to Basic"... :shock:

Det var ju dock tur att de glömt att plocka bort elhissarna! Kanske vevarna var slut nu i Cv19-tider? :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar