Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

Jeppe_E skrev:
Skabb1 skrev:
MrRun skrev:
Nu skulle man ju vilja veta vad det är som gör att priserna i norr sjunker så pass imorgon?
Verkar inte direkt bli varmare eller blåsa mer (inte i Tyskland heller).
Isläggning klar?
Vindkraften som är helt värdelös om man får tro Mytomanerna, nej förlåt Moderaterna och vår lilla lögnaktiga energiminister, har av någon märklig anledning levererat mer el än kärnkraften.
Gör den? Vindkraften levererar väl ungefär en tredjedel av kärnkraften.
BB319E60-E0AA-4AF0-8322-786FF7FC12FB.png
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av RagWal »

Från 220101 till 221031 så har ...

Vindkraften levererat 21%
Kärnkraften 31%
Vattenkraften 42%

...av totala produktionen i Sverige.

Källa: https://www.svk.se/siteassets/1.om-kraf ... -01-10.xls
ml42
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 nov 2018 18:54

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av ml42 »

När det gäller vindkraften i SE4 så finns det nog många verk men dom flesta byggdes i en tid då tornen var några tiotal meter höga och inte hundratal. Har någon några siffror på vindproduktionen/elområde? Det hade varit intressant.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Credde »

https://www.energimyndigheten.se/fornyb ... i-Sverige/

SE1 - 1.9 GW installerat effekt - planerat 4.6 TWh produktion
SE2 - 5 GW installerat effekt - planerat 10.6 TWh produktion
SE3 - 3.3 GW installerat effekt - planerat 8.0 TWh produktion
SE4- 1.9 GW installerat effekt - planerat 4.0 TWh produktion

(från slutet av 2021)

Även lite mer här:
https://www.energimyndigheten.se/nyhets ... vindkraft/
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

Det var den infon jag tänkte lägga in, se4 har alldeles för lite elproduktion, både vindkraft och ”annat”.

Åter till sportpriser, vad tror ni händer nästa vecka med förhoppningsvis O3 igång och varmare väder, kommer vi kunn bottna kabeln söder över så vi får lite normala priser, börjar bli tråkigt att ladda min E-tron för 5 kr kWh ink överföring nör jag ligger och förbrukar över 3 kWh i snitt på mina kortresor, inte för att det är synd om mig men ändå.
27,8 kWp solceller
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av JockeX »

Dafro skrev:
Det var den infon jag tänkte lägga in, se4 har alldeles för lite elproduktion, både vindkraft och ”annat”.

Åter till sportpriser, vad tror ni händer nästa vecka med förhoppningsvis O3 igång och varmare väder, kommer vi kunn bottna kabeln söder över så vi får lite normala priser, börjar bli tråkigt att ladda min E-tron för 5 kr kWh ink överföring nör jag ligger och förbrukar över 3 kWh i snitt på mina kortresor, inte för att det är synd om mig men ändå.
Plusgrader och O3 borde betyda betydligt lägre priser. Nu importerar vi över 1700MW…
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Det var den infon jag tänkte lägga in, se4 har alldeles för lite elproduktion, både vindkraft och ”annat”.

Åter till sportpriser, vad tror ni händer nästa vecka med förhoppningsvis O3 igång och varmare väder, kommer vi kunn bottna kabeln söder över så vi får lite normala priser, börjar bli tråkigt att ladda min E-tron för 5 kr kWh ink överföring nör jag ligger och förbrukar över 3 kWh i snitt på mina kortresor, inte för att det är synd om mig men ändå.
Tveksamt. Det blir nog som med priserna på Ica. Nu när det ändå år dyrt så får det vara så. Vi har ju egentligen ingen aning hur elpriset sätts. Det verkar vara rena hokus pokus.
Jag har inga stora förhoppningar om att spotpriset sjunker under 2 kronor ens på nätterna framöver.
Har igår varit hos en kund och passat på att ladda bilen till 80% hos Kvänum energi för 3 kr/kWh. Jag brukar inte ladda till så hög SoC men nu tänkte jag passa på när det är "billigt" och bilen ändå står där hela dagen. Jag klarar mig nog en vecka med den laddningen, och jag räknar som sagt inte med att det blir så pass mycket billigare till nästa vecka.
Helt sjukt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4979
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av chaffis75 »

Hur mycket installerad vindkraft har Danmark? De har väl dessutom havs vindkraft och ändå producerar de knappt något.. Detta är väl troligen anledningen till de extrema priserna..
Screenshot_20221215-082205.png
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

chaffis75 skrev:
Hur mycket installerad vindkraft har Danmark? De har väl dessutom havs vindkraft och ändå producerar de knappt något.. Detta är väl troligen anledningen till de extrema priserna..
Det måste ju blåsa också tyvärr.. :(
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Skabb1 »

Jag tycker Danmark är intressant. De är sjukt beroende av vindkraft och lär ju statistiskt vara importberoende ca 50 % av året. Inte sällan från Sverige.

Borde inte risken för MFK vara bra mycket större i Danmark än i Sverige? Hur går debatten där i det sammanhanget att de är så beroende av omvärlden? Eller har dom en rejäl störningsreserv med tex gasturbiner, såsom det Öresundsverk Sverige lade ner?

Energi och el har på kort tid blivit säkerhetspolitik, även om vissa hävdar att så alltid varit fallet. Bryskt uppvaknande för Sverige...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Skabb1 skrev:
Jag tycker Danmark är intressant. De är sjukt beroende av vindkraft och lär ju statistiskt vara importberoende ca 50 % av året. Inte sällan från Sverige.

Borde inte risken för MFK vara bra mycket större i Danmark än i Sverige? Hur går debatten där i det sammanhanget att de är så beroende av omvärlden? Eller har dom en rejäl störningsreserv med tex gasturbiner, såsom det Öresundsverk Sverige lade ner?

Energi och el har på kort tid blivit säkerhetspolitik, även om vissa hävdar att så alltid varit fallet. Bryskt uppvaknande för Sverige...
Det är ju Danmark vi har att tacka för att vi våra elområden eftersom de importerar el från Sverige. De är vana vid import och förlitar sig på att grannländerna har ett överskott. Vi är ju inte alls så importberoende, tvärtom, vi har historiskt haft en mycket trygg elförsörjning. Det kan mycket väl vara så att man i Sverige nu skriker lite mer än alla andra att det finns risk för nedsläckning, just för att vi kommer från en högre trygghetsnivå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4979
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av chaffis75 »

Skabb1 skrev:
Jag tycker Danmark är intressant. De är sjukt beroende av vindkraft och lär ju statistiskt vara importberoende ca 50 % av året. Inte sällan från Sverige.

Borde inte risken för MFK vara bra mycket större i Danmark än i Sverige? Hur går debatten där i det sammanhanget att de är så beroende av omvärlden? Eller har dom en rejäl störningsreserv med tex gasturbiner, såsom det Öresundsverk Sverige lade ner?

Energi och el har på kort tid blivit säkerhetspolitik, även om vissa hävdar att så alltid varit fallet. Bryskt uppvaknande för Sverige...
De har ju gott om värmekraft, de syns ju tydligt i bilden ovan.. Sen om de är gas, olja eller kol har jag dålig koll på.. Men ja de drar på med gott om co2 utsläpp.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

Vindkraften i Danmark är ju ganska synlig. Iallafall har jag länge förknippat vindkraft med just Danmark. Men Sverige producerar ofta mer vindkraft även justerat efter invånare.
Men det är ju det enda dom har förutom kraftverken då.
Undrar också hur dom tänker.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2434
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av NiklasTesla »

mati skrev:
Dafro skrev:
Det var den infon jag tänkte lägga in, se4 har alldeles för lite elproduktion, både vindkraft och ”annat”.

Åter till sportpriser, vad tror ni händer nästa vecka med förhoppningsvis O3 igång och varmare väder, kommer vi kunn bottna kabeln söder över så vi får lite normala priser, börjar bli tråkigt att ladda min E-tron för 5 kr kWh ink överföring nör jag ligger och förbrukar över 3 kWh i snitt på mina kortresor, inte för att det är synd om mig men ändå.
Tveksamt. Det blir nog som med priserna på Ica. Nu när det ändå år dyrt så får det vara så. Vi har ju egentligen ingen aning hur elpriset sätts. Det verkar vara rena hokus pokus.
Jag har inga stora förhoppningar om att spotpriset sjunker under 2 kronor ens på nätterna framöver.
Har igår varit hos en kund och passat på att ladda bilen till 80% hos Kvänum energi för 3 kr/kWh. Jag brukar inte ladda till så hög SoC men nu tänkte jag passa på när det är "billigt" och bilen ändå står där hela dagen. Jag klarar mig nog en vecka med den laddningen, och jag räknar som sagt inte med att det blir så pass mycket billigare till nästa vecka.
Helt sjukt.
Tillgång och efterfrågan styr (samt valutamängden sätter maxpriset ) vi lär se lägre pris nästa vecka (om inte hyperinflationen just då kickar in).

MVH
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

chaffis75 skrev:
Skabb1 skrev:
Jag tycker Danmark är intressant. De är sjukt beroende av vindkraft och lär ju statistiskt vara importberoende ca 50 % av året. Inte sällan från Sverige.

Borde inte risken för MFK vara bra mycket större i Danmark än i Sverige? Hur går debatten där i det sammanhanget att de är så beroende av omvärlden? Eller har dom en rejäl störningsreserv med tex gasturbiner, såsom det Öresundsverk Sverige lade ner?

Energi och el har på kort tid blivit säkerhetspolitik, även om vissa hävdar att så alltid varit fallet. Bryskt uppvaknande för Sverige...
De har ju gott om värmekraft, de syns ju tydligt i bilden ovan.. Sen om de är gas, olja eller kol har jag dålig koll på.. Men ja de drar på med gott om co2 utsläpp.
Danmark kör vidare med sina kolkraftverk. Nyhet från idag. Tragiskt för alla i närheten och tragiskt med utsläppen. Synd att de inte satsade på koldioxidfri baskraft. Vind=kol

https://www.energinyheter.se/20221003/2 ... tangningen
620A9B26-4B7F-44F2-86B1-6641355FB69D.jpeg
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2434
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av NiklasTesla »

LarsOJ skrev:
chaffis75 skrev:
Skabb1 skrev:
Jag tycker Danmark är intressant. De är sjukt beroende av vindkraft och lär ju statistiskt vara importberoende ca 50 % av året. Inte sällan från Sverige.

Borde inte risken för MFK vara bra mycket större i Danmark än i Sverige? Hur går debatten där i det sammanhanget att de är så beroende av omvärlden? Eller har dom en rejäl störningsreserv med tex gasturbiner, såsom det Öresundsverk Sverige lade ner?

Energi och el har på kort tid blivit säkerhetspolitik, även om vissa hävdar att så alltid varit fallet. Bryskt uppvaknande för Sverige...
De har ju gott om värmekraft, de syns ju tydligt i bilden ovan.. Sen om de är gas, olja eller kol har jag dålig koll på.. Men ja de drar på med gott om co2 utsläpp.
Danmark kör vidare med sina kolkraftverk. Nyhet från idag. Tragiskt för alla i närheten och tragiskt med utsläppen. Synd att de inte satsade på koldioxidfri baskraft. Vind=kol

https://www.energinyheter.se/20221003/2 ... tangningen
Bara för att det ser ut på ett sätt idag är det ingen sanning i framtiden (Danmarks utsläpp har för övrigt gått ner över tid om du tittar bakåt i tiden med hjälp av bla vindkraften (och med övriga förnyelsebara energikällor som nu installeras lär det med högsta sannolikhet gå ner ännu mer)).

Det du skriver är en förvrängning av sanningen samt MVH
Screenshot_20221215-114228.png
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

NiklasTesla skrev:

Bara för att det ser ut på ett sätt idag är det ingen sanning i framtiden (Danmarks utsläpp har för övrigt gått ner över tid om du tittar bakåt i tiden med hjälp av bla vindkraften (och med övriga förnyelsebara energikällor som nu installeras lär den med högsta sannolikhet gå ner ännu mer)).

Det du skriver är en förvrängning av sanningen samt MVH
Din graf slutar 2019. Redan 2021 så ökade Danmarks utsläpp igen med 4,67%. De kommer förmodligen öka betydligt mer 2022 eller vad tror du?
86CB7847-104D-4CD3-8F70-6DD726862777.jpeg
https://knoema.com/atlas/Denmark/CO2-em ... a?mode=amp

Danmark är verkligen inget föregångsland. De älskar fossila bränslen i sin energimix:
2C588936-40C9-447E-AFF0-7EB77802612B.jpeg
https://www.iea.org/countries/denmark
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2434
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av NiklasTesla »

LarsOJ skrev:
NiklasTesla skrev:

Bara för att det ser ut på ett sätt idag är det ingen sanning i framtiden (Danmarks utsläpp har för övrigt gått ner över tid om du tittar bakåt i tiden med hjälp av bla vindkraften (och med övriga förnyelsebara energikällor som nu installeras lär den med högsta sannolikhet gå ner ännu mer)).

Det du skriver är en förvrängning av sanningen samt MVH
Din graf slutar 2019. Redan 2021 så ökade Danmarks utsläpp igen med 4,67%. De kommer förmodligen öka betydligt mer 2022 eller vad tror du?
86CB7847-104D-4CD3-8F70-6DD726862777.jpeg
https://knoema.com/atlas/Denmark/CO2-em ... a?mode=amp

Danmark är verkligen inget föregångsland. De älskar fossila bränslen i sin energimix:
2C588936-40C9-447E-AFF0-7EB77802612B.jpeg
https://www.iea.org/countries/denmark
Det är trenden som är det viktigaste inte en kort upp och nedgång under kort tid (din graf visar för övrigt ungefär samma sak som den jag länkade till (över tid går Danmarks Co2 utsläpp ner då Danmarks använda av just fossila bränslen minskar så det stämmer inte heller att Danmark älskar fossila bränslen)) .

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 2 gång.
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

Kan det vara så att Danmark tillgodoräknar sig all den vattenkraft man importerar från Sverige? Annars skulle man ju enkelt kunna bli helt fossilfri genom att helt enkelt importera 100%…
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2434
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av NiklasTesla »

Fredrik j skrev:
Kan det vara så att Danmark tillgodoräknar sig all den vattenkraft man importerar från Sverige? Annars skulle man ju enkelt kunna bli helt fossilfri genom att helt enkelt importera 100%…
Även om så går även Sveriges Co2 utsläpp ner.

MVH
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av RagWal »

LarsOJ skrev:

Din graf slutar 2019. Redan 2021 så ökade Danmarks utsläpp igen med 4,67%.
Men ändå är 2021 lägre än 2019....
Aha. du glömde nämna 2020 som låg emellan där det minskade rejält, kanske pga Covid?

Kontentan... trenden är neråt.
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Kan det vara så att Danmark tillgodoräknar sig all den vattenkraft man importerar från Sverige? Annars skulle man ju enkelt kunna bli helt fossilfri genom att helt enkelt importera 100%…
Även om så går även Sveriges Co2 utsläpp ner.

MVH
Naturligtvis. Men nu visade du väl en graf över danska utsläpp per kapita? Är den med eller utan importerad kraft?
GustavE
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av GustavE »

Imorgon har SE3 dyrare el än Danmark, Holland och Belgien.
SE4 har dyrare el än Tyskland.
Totalt orimligt!
Ca 4,50 i SE3 o SE4.
Norrland börjar det gå åt rätt håll i alla fall med 1,30, "bara" 1 kr för dyrt.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

RagWal skrev:
LarsOJ skrev:

Din graf slutar 2019. Redan 2021 så ökade Danmarks utsläpp igen med 4,67%.
Men ändå är 2021 lägre än 2019....
Aha. du glömde nämna 2020 som låg emellan där det minskade rejält, kanske pga Covid?

Kontentan... trenden är neråt.
Vi får väl se hur trenden ser ut när data kommer för 2022. Nu när de kör mer kol och olja än gas.
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av JockeX »

LarsOJ skrev:
RagWal skrev:
LarsOJ skrev:

Din graf slutar 2019. Redan 2021 så ökade Danmarks utsläpp igen med 4,67%.
Men ändå är 2021 lägre än 2019....
Aha. du glömde nämna 2020 som låg emellan där det minskade rejält, kanske pga Covid?

Kontentan... trenden är neråt.
Vi får väl se hur trenden ser ut när data kommer för 2022. Nu när de kör mer kol och olja än gas.
Om man tror att koldioxid är jordens undergång så kommer kommande 10+ år vara riktigt riktigt mörka. Europa kommer elda kol som aldrig förr.
Skriv svar