Hur ska vi ha det? Diskussionen handlar precis om det. ATT du med e-tron t ex INTE behöver bry dig om att optimera…Du själv säger att det enda viktiga är räckvidd/minut. Och den påverkas av hur du utför dina laddstopp (om man inte har en platt laddkurva).taliz skrev:Men herregud, du måste inte optimera om du inte vill. Du förlorar inget vs etron på att köra med exakt samma laddmönster. Du kan alltså både äta kakan och ha den kvar. Med etron så kan du inte det.Nect skrev:Och vad ska räknas in i räckvidd/minut? Enbart när man har ett laddstopp där stoppet anger räckvidd per minut eller hela resan inkl. laddstopp? Räckvidd/min påverkas av största grad på hur laddstoppen planeras. Återigen räcker det enbart att kolla på ARBP. Och då är vi inne på kärnfrågan. Man ska inte behöva bry sig om att behöva optimera laddningen (eller hastigheten för den delen) för att få högst räckvidd/minut.
Och sen jämför du e-tron som är en tre år gammal model byggd på en fossilplattform mot nya elbilsmodeller. Vilket blir minst lika fel…
Men det kommer vara icke problem med tätare placering av laddare och kanske något bättre räckvidd på ca 50 verkliga mil. Jag personligen klarar mig på 30 mil då jag iaf stannar för bensträckare/kaffe efter 2h i bilen (även om jag kör själv).
Du kan ha exakt samma körmönster med tex en Model Y som med etron. Du kommer ändå komma fram snabbare med Y.macky skrev:För att mitt körmönster vid långresa inte ser ut så. Vi gör ett längre stopp för att äta och då vill jag kunna maximera den tiden. E-tron fyller batteriet till 100 snabbt och jag kan nyttja hela batteriet två sträckor vilket räckt i 99% av fallen för mig. Det finns bilar som laddar mer km/min men de hade inte gjort resan snabbare för mig. Fåtalet hade gjort det i samma komfort och bekvämlighet däremot. Men inte lätt att förstå att människor har olika behov när man teoretiserar i excel. Har aldrig diskuterat ngn annan bil. Endast nämnt att jag inte är intresserad av spetsiga laddkurvor och att jag är väldigt nöjd med min e-tron. Bortsett från typfelen då.
Sen att du inte vill ha en Tesla är irrelevant för denna diskussion.
Edit; för att slippa missförstånd så är min ståndpunkt inte att e-tron är snabbast… Bara att man inte behöver optimera då du i stort får samma räckvidd/minut oavsett. Vilket du inte får med andra bilar.
Jämför jag sträckan på 4h till min stuga i ARBP med samma indata och samma väg så är MY 5min snabbare än e-tron 55. 5 min på 4h… För mig är det irrelevant.