Har glömt att uppdatera här.
Fick mitt VIN-nummer i måndag för min LR som är beställd den 16 oktober.
Beräknad leverans är 22 november - 6 december.
Min bil förväntas komma till Belgien, Zeebrugge, den 22 november.
Båten som fraktar min LR heter Hoegh Kobe och befinner sig nu i Arabiska havet på väg mot Port of Sudan där kommer att stanna för att lasta av eller på något.
Hur får du fram info vilken båt bilen befinner sig på?
Det undrar jag också när inte ens Tesla-advisors vet det. Däremot kan man kanske gissa vilken båt den kommer med.
Du kan gissa, men för alla Hoegh-båtar kan man söka på deras hemsida. Skriv in ditt VIN där så ser du om din bil är ombord. https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo
Fick också VIN idag via VIN Finder. Har beställt en M3LR med dragkrok och valt Göteborg som leveransplats. Också fått estimerad leverans 29 november - 13 december, på slutfakturan står det 7 december.
Hittar inte mitt VIN på Hoegh-länken, så den är troligen inte på deras båtar. Min gissning är därför Nabucco.
Det är ett helt nytt skepp, precis byggt i Kina. Registrerat i Sverige. Ska ta ombord Tesla bilar som sin första last.
Mer information på länken. Känns extra bra med ett energieffektivt nytt fartyg för att frakta min nya elbil! https://www.sjofartstidningen.se/svensk ... levererat/
Jag har också hört att matchning med VIN sker ganska omgående efter ett fartyg lämnat Singapore. Så att Nabucco lämnade för ca 1-2 dagar sedan låter rimligt. Mer info här: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 2/page-229
Båten estimeras att anlända till Southampton i UK den 25 november och Zeebrugge i Belgien den 27 november. Någon som vet vad som händer sedan? Är det transport på lastbil till Sverige? Eller fortsätter båten?
Ser att mitt VIN har dykt upp, och åttonde siffran är ett B. Det jag hittade på teslamotorsclub är att det indikerar gamla motorn. Varför har en nytillverkad bil den gamla motorn? Då kanske annat är gammalt också? Min vän som beställde samtidigt har fått K, och det har jag sett fler här ha. Har någon koll på skillnaderna och bör jag försöka göra något åt det? Det finns nämligen en lagerbil med exakt samma val som min, den kanske har en nyare drivlina.
Jag står precis som ni andra i väntan på att få min M3 levererad. Beställt en LR genom internet och behövde kontakta en en säljare efteråt för att lägga till dragkrok. Jag blir lite nojig över om något blivit fel så tänkte kolla med er andra om det ser likadant ut för er andra. När jag från början beställde bilen så blev finansieringen godkänd nästan på en gång (Privat lån genom DNB med restvärde). På mitt Teslakonto så fik jag upp Tesla Sveriges kontonummer där kontantinsatsen skulle sättas in och hela flödesschemat förutom leverans var ibockat. Efter att jag kontaktade en säljare så försvann allt. Nu har det gått tre dagar och det ser fortfarande ut enligt bilden. Har efter jag gjorde ändringen fått ett "din kreditansökan är godkänd" av DNB. Men fortfarande är det ingenting som ändrats på Teslakontot. Jag har försökt nå säljare via mail och telefon utan framgång. Är det normalt att det ser ut såhär tre dagar efter godkänd kreditansökan?
Undrar hur det gick med detta ovan? Vi ser samma skylt fortfarande när vi loggar in på vårt konto, och finansieringen godkändes samma dag som vi ansökte. Och detta var i början av september! Hur ska flödesschemat se ut? Alla bockar ifyllda? Vi ser inget kontonummer för kontantinsatsen. Och har inte fått något VIN. Borde nog kontakta Tesla imorgon.
Ser att mitt VIN har dykt upp, och åttonde siffran är ett B. Det jag hittade på teslamotorsclub är att det indikerar gamla motorn. Varför har en nytillverkad bil den gamla motorn? Då kanske annat är gammalt också? Min vän som beställde samtidigt har fått K, och det har jag sett fler här ha. Har någon koll på skillnaderna och bör jag försöka göra något åt det? Det finns nämligen en lagerbil med exakt samma val som min, den kanske har en nyare drivlina.
Har också VIN med ”EB” istället för ”EK” som en del verkar ha. Använder man teslataps VIN-decoder anges ”FK” som ”china made” på både batteri och drivlina.Möjligtvis är EB ändå också den ”nya” drivlinan, dock inte den som producerats i Kina utan USA (även om bilen i övrigt är Kina-gjord)?
När jag lade beställningen så var det på en WLTP om 614 km, så det måste vara en kombination av drivlina& batteri som klarar det (i teorin),vilket äldre 580 km-versionen ej gjorde.
Senast redigerad av Chook, redigerad totalt 1 gånger.
För att stilla nyfikenheten, vad har ni fått för VIN nummer? Tänker på var dom olika gränserna går för B eller K och ev leverans, om man kan se det på serienumret.
Uteslut dom 2-3 sista siffrorna i serienumret om ni vill.
Jag har själv fått: LRW3E7EB5MC4117xx
Uppskattad leveranstid: November 30 – December 14
Preliminär leveransdag: 10-dec (Malmö)
Jag har också fått VIN med "BE" och beräknad leverans mellan den 1-15 december. Fråga är hur man tar reda på att man får en bil med den nya drivlinan?
Jag har också fått B på min LR men till skillnad från dig som är av uppfattningen att de flesta har fått K så tror jag knappt att någon har fått K… Jag har i alla fall inte sett någon K men många som fått B
Jag har också fått B på min LR men till skillnad från dig som är av uppfattningen att de flesta har fått K så tror jag knappt att någon har fått K… Jag har i alla fall inte sett någon K men många som fått B
Ja du har nog rätt. Det var från Teslamotorsclub och min vän (som också skrivit här) där de fått K. Men ja med tanke på alla svar här i tråden idag så ser jag att B är vanligare än vad jag trodde. I början var jag rädd att jag blev tilldelad en bil med gamla delar, men det ser mer ut som att de haft/eller tillverkat ett gäng av den sortens motor.
Man får se vad det blir helt enkelt, att det är så är en viktig del i varför Tesla har kunnat nå sin position, disruptive som kidsen säger. När man är van att kunna speca varenda detalj i beställningen hos de tyska biltillverkarna är det verkligen ett nytt sätt att förhålla sig till bilköpet, like it or not. Bristen på information är i allra högsta grad kostnadsbesparande för Tesla i form av en strömlinjeformad produktionsprocess som man kan skruva på hur och när man vill utan att kommunicera mot köparna.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
Har glömt att uppdatera här.
Fick mitt VIN-nummer i måndag för min LR som är beställd den 16 oktober.
Beräknad leverans är 22 november - 6 december.
Min bil förväntas komma till Belgien, Zeebrugge, den 22 november.
Båten som fraktar min LR heter Hoegh Kobe och befinner sig nu i Arabiska havet på väg mot Port of Sudan där kommer att stanna för att lasta av eller på något.
Hur får du fram info vilken båt bilen befinner sig på?
Det undrar jag också när inte ens Tesla-advisors vet det. Däremot kan man kanske gissa vilken båt den kommer med.
Du kan gissa, men för alla Hoegh-båtar kan man söka på deras hemsida. Skriv in ditt VIN där så ser du om din bil är ombord. https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022 Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Ja du har nog rätt. Det var från Teslamotorsclub och min vän (som också skrivit här) där de fått K. Men ja med tanke på alla svar här i tråden idag så ser jag att B är vanligare än vad jag trodde. I början var jag rädd att jag blev tilldelad en bil med gamla delar, men det ser mer ut som att de haft/eller tillverkat ett gäng av den sortens motor.
Jag har ett K.
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022 Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Farsan beställde en P för två veckor sedan, förra veckan loggade han in och hittade en inventory P med 249km på mätaren. 82kWh, midnight silver med EAP och 5års garanti eller 100.000km för att den var ”begagnad”.
Första ägaren hade ångrat sig och ville ha en Y, det fick han av tesla men bonusen brann inne för bilen, tesla tog dock smällen.
Han beställde den förra torsdagen, idag hämtade han den på Trosta.