Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

perla1975
elbilist
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

Tack för förtydligandet kring optioner och att de ensidigt kan dras in av företaget.

Avslutande meningen strider mot svensk lag och är nog inte tms officiella ståndpunkt.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ReNewAble »

perla1975 skrev: 16 feb 2024 22:33
Las gäller, men ersättningsnivåer och förmåner kan ändras.
Förmåner kan ändras på många företag med kollektivavtal också. Mitt företag har kollektivavtal och ändrar regelbundet reglerna för bonussystem, övriga förmåner och tjänstebilssystem etc… Vad är det du vill säga?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
perla1975
elbilist
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

Ändras men inte subjektivt tas bort
Nect
elbilist
Inlägg: 1632
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nect »

Bengt skrev: 16 feb 2024 23:10
perla1975 skrev: 16 feb 2024 22:55
Aktiebaserad ersättning är ett exempel på en förmån som ensidigt kan tas bort.

Det ryktas även att det hotades om indragen aktieersättning för de som strejkar.
De anställda har enligt vad jag läst fått aktieoptioner, inte löften om framtida extra tilldelningar, och om de ger utdelning eller inte avgörs enbart av aktiekursens utveckling. Optionerna som sådana kan inte tas bort anat än om anställningen upphör.

Framtida nya tilldelningar baseras normalt på arbetsresultat, så om man har strejkat minskar naturligtvis chansen att få nya tilldelningar.
De anställda på Tesla har inte fått optioner. Då har fått aktier som portioneras ut under en given tid. Option är en rätt att köpa en aktie till ett givet pris.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Love_O
Inlägg: 178
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

perla1975 skrev: 16 feb 2024 23:37
Ändras men inte subjektivt tas bort
Jo vill facket förhandla om någonting annat kan det absolut förhandlas bort saker i kollektivavtal. Jag blev av med både ersättning och semester genom att facket tog bort två saker och ersatte med något annat som jag inte kunde nyttja.

Så sluta far med osanning.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 843
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

perla1975 skrev: 16 feb 2024 23:37
Ändras men inte subjektivt tas bort
Klart de kan. Åtminstone i praktiken.

Om företaget ändrar reglerna för utbetalning av bonus till orimliga nivåer så har de i praktiken tagit bort bonusen.

Vad är skillnaden?
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Love_O skrev: 17 feb 2024 06:27
perla1975 skrev: 16 feb 2024 23:37
Ändras men inte subjektivt tas bort
Jo vill facket förhandla om någonting annat kan det absolut förhandlas bort saker i kollektivavtal. Jag blev av med både ersättning och semester genom att facket tog bort två saker och ersatte med något annat som jag inte kunde nyttja.

Så sluta far med osanning.
Även när du skriver ett eget avtal med arbetsgivaren kanske du vill uppdatera avtalet ibland. Man kanske vill ha högre lön efter ett tag. Då blir det ju en ny förhandling.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonasl »

Alla jag pratat med som spontant varit för strejken har ändrat sig när jag förklarat att det är under 20 pers som strejkar av över 300 anställda. Det är information som inte kommunicerats särskilt tydligt i media, om ens alls.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2270
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

jonasl skrev: 17 feb 2024 08:31
Alla jag pratat med som spontant varit för strejken har ändrat sig när jag förklarat att det är under 20 pers som strejkar av över 300 anställda. Det är information som inte kommunicerats särskilt tydligt i media, om ens alls.
Hur många av dessa över 300 ingår i Metalls avtalsområde?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ReNewAble »

perla1975 skrev: 16 feb 2024 23:37
Ändras men inte subjektivt tas bort
Så länge de inte är inskrivna i anställningsavtalet så kan de tas bort (dvs har inget med kollektivavtal att göra).
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5526
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Love_O skrev: 17 feb 2024 06:27
perla1975 skrev: 16 feb 2024 23:37
Ändras men inte subjektivt tas bort
Jo vill facket förhandla om någonting annat kan det absolut förhandlas bort saker i kollektivavtal. Jag blev av med både ersättning och semester genom att facket tog bort två saker och ersatte med något annat som jag inte kunde nyttja.

Så sluta far med osanning.
Ja jag fick nyligen sänkt ersättning för att facket ville ta bort ett tillägg nu för att höja pensionsavsättningen vilket är helt idiotiskt. Att låsa pengarna i 30-40 år sådär är inte bättre när de procentuella avsättningarna redan är bra nog för att få en vettig pension.
Love_O
Inlägg: 178
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

Fredrik j skrev: 17 feb 2024 08:17
Love_O skrev: 17 feb 2024 06:27
perla1975 skrev: 16 feb 2024 23:37
Ändras men inte subjektivt tas bort
Jo vill facket förhandla om någonting annat kan det absolut förhandlas bort saker i kollektivavtal. Jag blev av med både ersättning och semester genom att facket tog bort två saker och ersatte med något annat som jag inte kunde nyttja.

Så sluta far med osanning.
Även när du skriver ett eget avtal med arbetsgivaren kanske du vill uppdatera avtalet ibland. Man kanske vill ha högre lön efter ett tag. Då blir det ju en ny förhandling.
Absolut men då står du själv och förhandlar med din arbetsgivare. Ni kan förhoppningsvis hitta en väg som passar båda.

När facket förhandlar avtalet sker det oftast på en hög
Och det bryr sig ju inte om du som individ blir påverkad negativt.

Ur eget perspektiv har jag i mitt yrkesliv blivit av med bra saker inom kollektivavtalet. Inte fått något som blivit bättre, facket har motarbetat lönehöjningar, sämre pension osv.

Sen jag stått utanför kollektivavtalet så har jag flertalet gånger fått igenom önskemål om ändring i avtalet som ger mig fördel, något som inte kan förhandlas bort om jag inte accepterar det.
Företaget har justerat förmåner för våran del men enbart åt det bättre.

Så jag föredrar verkligen att förhandla själv. MEN med det sagt så får ju självklart andra välja kollektivavtal. Men då borde det krävas en majoritet på företaget innan facket sätter klorna i något.
perla1975
elbilist
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

Nu funkar ju inte den svenska modellen så, hur gör ni för att påverka så det blir som ni vill?

Som det är idag räcker det om 1 medarbetare vill ha kollektivavtal så inleds förhandlingar kring det. Hemska tanke tänk om någon känner sig förfördelad och kräver kollektivavtal på er arbetsplats.

Alla politiska partier, svenskt näringsliv och en absolut majoritet av befolkningen står bakom dagens regler.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2270
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Love_O skrev: 17 feb 2024 09:21
Fredrik j skrev: 17 feb 2024 08:17
Love_O skrev: 17 feb 2024 06:27
perla1975 skrev: 16 feb 2024 23:37
Ändras men inte subjektivt tas bort
Jo vill facket förhandla om någonting annat kan det absolut förhandlas bort saker i kollektivavtal. Jag blev av med både ersättning och semester genom att facket tog bort två saker och ersatte med något annat som jag inte kunde nyttja.

Så sluta far med osanning.
Även när du skriver ett eget avtal med arbetsgivaren kanske du vill uppdatera avtalet ibland. Man kanske vill ha högre lön efter ett tag. Då blir det ju en ny förhandling.
Absolut men då står du själv och förhandlar med din arbetsgivare. Ni kan förhoppningsvis hitta en väg som passar båda.
Det är nog ganska få individer som faktiskt har möjligheten att möta den ojämlika maktstrukturen i en förhandling med en AG. Det är också inom väldigt få yrkesområden det nog är möjligt. En AG som förhandlar med en enskild AT har nästan alltid en betydligt bättre position i en förhandling.

Just nu idag kanske det är en brist på elbilsmekaniker som gör att det kanske finns ett förhandlingsutrymme som tillvissdel jämnar ut ojämlikheten, men hur ser det ut om fem år? Då kanske det är tvärt om, ett överskott på mekaniker med elbilar som specialitet. Då är det inte lika roligt att förhandla ensamt med en AG.
Model Y LR.
Model S70D
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Love_O skrev: 17 feb 2024 09:21
Fredrik j skrev: 17 feb 2024 08:17
Love_O skrev: 17 feb 2024 06:27
perla1975 skrev: 16 feb 2024 23:37
Ändras men inte subjektivt tas bort
Jo vill facket förhandla om någonting annat kan det absolut förhandlas bort saker i kollektivavtal. Jag blev av med både ersättning och semester genom att facket tog bort två saker och ersatte med något annat som jag inte kunde nyttja.

Så sluta far med osanning.
Även när du skriver ett eget avtal med arbetsgivaren kanske du vill uppdatera avtalet ibland. Man kanske vill ha högre lön efter ett tag. Då blir det ju en ny förhandling.
Absolut men då står du själv och förhandlar med din arbetsgivare. Ni kan förhoppningsvis hitta en väg som passar båda.

När facket förhandlar avtalet sker det oftast på en hög
Och det bryr sig ju inte om du som individ blir påverkad negativt.

Ur eget perspektiv har jag i mitt yrkesliv blivit av med bra saker inom kollektivavtalet. Inte fått något som blivit bättre, facket har motarbetat lönehöjningar, sämre pension osv.

Sen jag stått utanför kollektivavtalet så har jag flertalet gånger fått igenom önskemål om ändring i avtalet som ger mig fördel, något som inte kan förhandlas bort om jag inte accepterar det.
Företaget har justerat förmåner för våran del men enbart åt det bättre.

Så jag föredrar verkligen att förhandla själv. MEN med det sagt så får ju självklart andra välja kollektivavtal. Men då borde det krävas en majoritet på företaget innan facket sätter klorna i något.
Ja, säkert skulle du som är så eftertraktad och värdefull för företaget ha väldigt lätt att få bra villkor.
Hoppas du lyckas behålla den positionen hela yrkeslivet.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

Nect
elbilist
Inlägg: 1632
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nect »

perla1975 skrev: 17 feb 2024 09:46
Nu funkar ju inte den svenska modellen så, hur gör ni för att påverka så det blir som ni vill?

Som det är idag räcker det om 1 medarbetare vill ha kollektivavtal så inleds förhandlingar kring det. Hemska tanke tänk om någon känner sig förfördelad och kräver kollektivavtal på er arbetsplats.

Alla politiska partier, svenskt näringsliv och en absolut majoritet av befolkningen står bakom dagens regler.
Om en person får bestämma då har vi en diktatur och inte en demokrati. Bara det vore väl vara svaret på frågan…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
perla1975
elbilist
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

Är det Elon Musk du syftar på?


Nect skrev: 17 feb 2024 11:03
perla1975 skrev: 17 feb 2024 09:46
Nu funkar ju inte den svenska modellen så, hur gör ni för att påverka så det blir som ni vill?

Som det är idag räcker det om 1 medarbetare vill ha kollektivavtal så inleds förhandlingar kring det. Hemska tanke tänk om någon känner sig förfördelad och kräver kollektivavtal på er arbetsplats.

Alla politiska partier, svenskt näringsliv och en absolut majoritet av befolkningen står bakom dagens regler.
Om en person får bestämma då har vi en diktatur och inte en demokrati. Bara det vore väl vara svaret på frågan…
Nect
elbilist
Inlägg: 1632
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nect »

perla1975 skrev: 17 feb 2024 11:17
Är det Elon Musk du syftar på?


Nect skrev: 17 feb 2024 11:03
perla1975 skrev: 17 feb 2024 09:46
Nu funkar ju inte den svenska modellen så, hur gör ni för att påverka så det blir som ni vill?

Som det är idag räcker det om 1 medarbetare vill ha kollektivavtal så inleds förhandlingar kring det. Hemska tanke tänk om någon känner sig förfördelad och kräver kollektivavtal på er arbetsplats.

Alla politiska partier, svenskt näringsliv och en absolut majoritet av befolkningen står bakom dagens regler.
Om en person får bestämma då har vi en diktatur och inte en demokrati. Bara det vore väl vara svaret på frågan…
Nej, utan din en medarbetare som kan tvinga på ett kollektivavtal för de övriga XXst på företaget.

Sist jag kollade var Tesla ett börsnoterat företag med en styrelse och aktieägare, där alla kan säga till om man anser att VDn fattar felaktiga beslut eller om en policy ska ändras. Senast blev Elon av med sitt gigantiska arvode då en aktieägare tog det vidare till domstol som upphävde det hela.

Så hur menar du att Tesla är en diktatur?
Då borde alla börsnoterade företag med en VD vara en diktatur i din mening?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
perla1975
elbilist
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

Tror du missuppfattar demokratiska val och demokratiska processer som diktatotiska och en vds vilja för demokrati.

Huvudorsaken till att tm inte förhandlat om kollektivavtal är inte omsorg av medarbetarna utan mer att de inte får för sin amerikanska ledning.

Tror det är dags att hänga in offerkoftan modell XXL och antingen acceptera de politiska processer som finns idag eller helt enkelt engagera sig politisk utanför skärmen. Som sagt inga av våra folkvalda partier i riksdagen håller med dig.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av wannabee »

frippe skrev: 17 feb 2024 08:33
jonasl skrev: 17 feb 2024 08:31
Alla jag pratat med som spontant varit för strejken har ändrat sig när jag förklarat att det är under 20 pers som strejkar av över 300 anställda. Det är information som inte kommunicerats särskilt tydligt i media, om ens alls.
Hur många av dessa över 300 ingår i Metalls avtalsområde?
Inte exakt svar på din fråga, men mer åt det hållet:
Enligt en mellanchef på Tesla som podden Bilar Med Sladd pratat med är det 14 som strejkar av Teslas 157 servicetekniker.
Från Tesla Club Swedens artikel.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 843
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

perla1975 skrev: 17 feb 2024 11:52
Tror du missuppfattar demokratiska val och demokratiska processer som diktatotiska och en vds vilja för demokrati.

Huvudorsaken till att tm inte förhandlat om kollektivavtal är inte omsorg av medarbetarna utan mer att de inte får för sin amerikanska ledning.

Tror det är dags att hänga in offerkoftan modell XXL och antingen acceptera de politiska processer som finns idag eller helt enkelt engagera sig politisk utanför skärmen. Som sagt inga av våra folkvalda partier i riksdagen håller med dig.
Problemet här är att ett fåtal anställda på Tesla är medlemmar i facket och de har blivit tillfrågade om de vill ha KA (om man ska lita på Vela-Pekka).

I min tolkning av demokrati så är det inte ok att en minoritet ska ha rösträtt i en fråga (IF Metall medlemmar) och sedan kunna köra över resterande för deras åsikt räknas inte.

Känns inte speciellt demokratiskt...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

JonasH skrev: 17 feb 2024 12:27
perla1975 skrev: 17 feb 2024 11:52
Tror du missuppfattar demokratiska val och demokratiska processer som diktatotiska och en vds vilja för demokrati.

Huvudorsaken till att tm inte förhandlat om kollektivavtal är inte omsorg av medarbetarna utan mer att de inte får för sin amerikanska ledning.

Tror det är dags att hänga in offerkoftan modell XXL och antingen acceptera de politiska processer som finns idag eller helt enkelt engagera sig politisk utanför skärmen. Som sagt inga av våra folkvalda partier i riksdagen håller med dig.
Problemet här är att ett fåtal anställda på Tesla är medlemmar i facket och de har blivit tillfrågade om de vill ha KA (om man ska lita på Vela-Pekka).

I min tolkning av demokrati så är det inte ok att en minoritet ska ha rösträtt i en fråga (IF Metall medlemmar) och sedan kunna köra över resterande för deras åsikt räknas inte.

Känns inte speciellt demokratiskt...
Det är så representativ demokrati fungerar. Det finns alltid dom som ogillar politiska beslut och får man fritt välja vilken grupp som ska räknas kan man räkna hem en majoritet för vilket beslut som helst.
Tills vidare har vi ett demokratiskt beslutat system för arbetsmarknaden i Sverige och metall använder sina givna redskap.
Man kan ju tycka illa om det men att det skulle vila på odemokratisk grund är ju inte sant.
Engagera dig politiskt om du vill förändra.
Nect
elbilist
Inlägg: 1632
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nect »

perla1975 skrev: 17 feb 2024 11:52
Tror du missuppfattar demokratiska val och demokratiska processer som diktatotiska och en vds vilja för demokrati.

Huvudorsaken till att tm inte förhandlat om kollektivavtal är inte omsorg av medarbetarna utan mer att de inte får för sin amerikanska ledning.

Tror det är dags att hänga in offerkoftan modell XXL och antingen acceptera de politiska processer som finns idag eller helt enkelt engagera sig politisk utanför skärmen. Som sagt inga av våra folkvalda partier i riksdagen håller med dig.
Haha, nä det har jag verkligen inte. Men av svaret att döma så är det någon annan.

Att arbetsmarknaden själv ska diktera villkoren är politiskt beslutat och därmed demokratiskt. Men sen tar likheterna stopp.

Tror du missar poängen. Om en majoritet önskar ett kollektivavtal på en arbetsplats så tror jag få skulle tycka det var negativt om facket önskar förhandling. Problemet som påtalas åtskilliga gånger är att det nu är raka motsatsen…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
perla1975
elbilist
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

Hur arbetsmarknaden fungerar är redan demokratiskt bestämt oavsett dina personliga åsikter, värderingar och önskningar så fungerar det precis likadant.

Dock får du gärna utveckla din syn på arbetsplats kontra arbetsgivare. En arbetsgivare kan ha flera arbetsplatser, skall då några arbetsplatser ha kollektivavtal och några inte? Kanske kan msn även dela inom arbetsplatserna så kollektivavtal gäller på plan 1 men inte 2?
Skriv svar